Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Terepasztal építők figyelmébe ajánlom a következő linket: A rétegelt lemezek nagyon jó állapotúak, és nagyon olcsóak! A múlt héten én is tőlük vásároltam az épülő terepasztalomhoz lemezt. 8mm-es lesz a lap, és a 16mm-esből készítek merevítő bordákat alá.
Szia! Ragasztóra még véletlenül sem gondoltam!!!!!A kis fül szerintem egy elzáró,amivel a szóróanyag kijutását tudod megakadályozni a készülékből.Ez nagyon hasznos dolog,mivel ha befejezted a szórást és még van a szerkezetben szóróanyag,akkor valahogy el kell zárni a kifolyást és így ez minden további nélkül megvalósítható!!!Én biztos így csinálnám meg.Üdv: Gábor
Szerintem meg az forrasztott és fix. A zsilip a harmadik képen látszik szerintem, oldalt az a vízszintesen elhúzható kis fül. Ragasztót azért nem raknék abba a résbe, mert összeken mindent.
Valószínű,igazad van.Jobban megnézve nekem is úgy tűnik,hogy ez egy "zsilip",amivel az átfolyó mennyiség szabályozható vagy a szemcse nagyság fajtájától függően beállítható az áteresztés mértéke,mivel nem mindegy,hogy kisebb vagy nagyobb szóróanyaggal dolgozik az ember gyermeke.Nekem továbbra is tetszik a masina,főleg egyenes szakaszok (mozdonytároló diorámák) szórását gyorsíthatja meg!Üdv: Gábor
Sziasztok! Ezeket a képeket valahol a neten találtam,valószinü,hogy német oldalról töltöttem le.Én is csak azért töltöttem le,hogy majd jó lesz valamire alapon. Pulcsi1
Köszönöm szépen! Amit eddig kevertem, abba túl sok lett a vörös, az nagyon gáz volt. Inkább csak az árnyalata vöröses a fotók szerint, így már nekem is jobban tetszik.
Sziasztok. Emlékeim szerint volt már téma párszor a fórumon, hogy lehet venni asztal alatti váltó állítóműveket. TT mérető tillig váltókhoz kellenének. Ezek mennyivel drágábbak a gyári tillig állítóműveknél és mennyire bonyolult őket üzembe helyezni? Köszi!
Szia! Igen,valami ehhez hasonló volt az általam látott masina,de a belsejét nem láttam.Jópofa dolognak tűnik.Az elején látható külön álló rekesz mi célt szolgál?
Szia! Mint írtam,a geoLine-nál a sínek közötti részt nagyon nehéz szórni,ahhoz nagyon kis szemcsézetű anyagra lenne szükség,mert minimális a hely a már meglévő ágyazat miatt.A hét végén megnézem a dolgot,van ugyanis egy nagy csomó szóróanyagom,ami nem gyári,hanem valami zúzott kő.Megpróbálok kiszitálni belőle apróbb szemcsézetű anyagot és megnézem,hogy mit mutat a sínek között.Üdv: Gábor
Na ezzel akarok én is megpróbálkozni. Csináltam egy szakaszt szürke PIKO kavicsból, aztán lefújtam a REVELL rozsda színével, de szerintem nem lett élethű, olyan túl egyszínű az egész. Majd valami vízfestékes-folyatással próbálom koszolni, hátha szebb lesz, de hajlok affelé, hogy szürke-barna keverékéből csináljam és nem rozsdázom be. Ilyen volt és (majdnem) ilyen lett - a fotó nem adja teljesen hűn vissza.
Szia! Kavicsot én a medinél vettem és nekem a NOCH (9374 cikkszám) szürke 250g-425 Ft bruttó!! A szórás: én egy kis műanyag dobozkából szórtam finoman kocogtatva az élénél! A Roco kavics az óriási mert,ha fel nagyítom az eredeti méretre akkor kb 3-4 öklömnyi lenne a méretük!!! Ingyen oda adom valakinek kb 1kg-t mivel én már kész vagyok a "kavicsolással"
Szia! Akkor nem fogalmaztam pontosan ez a reggeli fáradtság eredménye volt ha nem kapcsol át arra írtam a zúgást, akkor igen le tud égni volt egy piko váltóm ami így adta meg magát soha nem tudott át kapcsolni a végállásába. Az egyenáram esetén pedig a 12V-os nem áthúzásra gondoltam azaz nem fogja be rántani és utána pedig elég. És csikosháttú féle elktronikára gondoltam, nem a végállás kapcsolóra. mind1 értem mit írtál én nem voltam érthető! ;) De szerintem túltárgyaltuk! Igen is meg nem is! :D
Igen, a "jobb" fajta analóg mozdonyokban is van, a szerepe zavarszűrés, a kondi söntöl, a két huzalellenállás a ferrit maggal nagy frekvenciás zavarnak/jelnek komoly induktivitás...
Köszönöm a válaszokat! :) Egy kérdésem még mindig van: analóg mozdonyokban is előfordul hogy panel van. Egy kondi(gondolom zavarszűrés miatt), meg két kisebb tekercs(esetleg ellenállás?!). Ez utóbbiak vajon milyen funkciót töltenek be a szerkezetben?
Szia! Fogsz egy tejfeles doboz és óvatosan beszórod a talpfák közé.Természetesen előtte a talpfák közét félig tele kell nyomni Palma Fa ragasztóval.Célszerű olyan ragasztót venni,aminek van kinyomó csöve (a Palma 750ml-ese ilyen,de k...a drága,kb 2.200Ft). Óvatosan belenyomkodod a szóró anyagot a ragasztóba,majd pár perc várakozás után egy 2cm széles ecsettel finoman lesöpröd a felesleget.Persze a művelet igényel némi kézügyességet,de nem túl nagyot,Mielőtt élesben csinálnád,célszerű valami rossz síndarabon (régi Piko sín,amit megkapsz pár forintért) gyakorolni egy kicsit! Viszont múltkor láttam egy nagyon ötletes videót egy "automata"ágyazatkészítő szerkezetről.A cucc egy fa doboz volt (alul-felül nyitott kb. 5cm magas), a a talpfák szélességénél picivel szélesebb nyílással az alján.A sínek magassága be volt fűrészelve a doboz alján,így a doboz alja leért a talpfákig.A fószer beleöntötte a szóróanyagot a dobozba,majd finoman elkezdte húzni a dobozt az egyik irányba a síneken.Láss csodát: a szóró anyag gyönyörűen bele símúlt az ágyazatba és a két szélén is szépen,a kívánt szögben kiterült.Sajnos nem tudom,hogy a doboz belsejében volt-e valami,gondolok itt valami terelőlemezre vagy pici kefére,de az eredmény meggyőző volt.Sajnos nem mentettem el e videót,de talán más is látta. Én mindenesetre megépítem a szerkezetet és majd meglátom,hogy működik-e!!!
Kedves Lacus 117! A váltóáramtól is le tud égni tekercs, ha folyamatosan kapja az áramot/feszültséget! (saját tapasztalat) Tény, hogy a váltóáram jobb tekercshúzásra, de pl. digiben csak egyenáram van, ami kijön a váltódekóderből. Itt kényteletelen-kelletlen egyenárammal kell dolgozni, és lehet is. A feszültség legyen olyan 15-16V, és legyen mellé rendelkezésre álló amper is, azaz legyen teljesítmény a kimeneten, akkor áthúznak a régi piko váltók is egyenárammal simán. (saját tapasztalat) 11-12v már határeset. Érdemes odafigyelni, hogy a váltó belsejében levő védő megvan-e? (régi piko-kban benne van, nem fuggerth!!) Ha benne van, akkor meg nem lehet leégetni semmivel sem, mert ha átváltott, már önmagát kapcsolja le az a tekercs. Csak visszaváltani lehet a másik tekerccsel.
Igen is meg nem is! Mind1 mert működni fog mindkér formában. Nem mind1 mert huzamosabb használat idején a tekercsben "csak rövidzárlat" lesz egyenáram esetén, ha úgy vesszük nem több mint 5-10 méter drót a 12V-on ami elég vékony is mellé; azaz el fog füstölni mint egy fűtőszál. Váltó áram esetén, viszont egy váltóáramú mágneses tér jön létre, ami túlmelegedni csak akkor tud, ha nem megy át a váltó nyelve a megfelelő helyre és csak "ZÚG" a tekercs.
Lehet rá tenni elektronikát, meg váltó védőt stb. de szerintem biztosabb egy megoldás a váltó áramú megtáplálás.