Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Az észrevételed jogos. Annak idején mikor az készült (saját javítás kb 20 éve) akkor nem vettem észre hogy fordítva szegecseltem össze az érintkezőket, mivel működött, úgy maradt.
Egy pár kép arról, hol is tartok. Ez még nem a végleges asztal, csak vázlatnak nevezem. A következő lépés már a végleges faanyag beszerzése lenne, viszont ehhez meg szükségem lenne egy mérnök segitségére, mert 5 darabból szeretném összeállitani az asztalt, úgy, hogy ha az szükséges - költözés, kiállitásra vivés - szétszedhető legyen. Mivel legalább 3 különböző magasságban lennének a sikok, ez külön bonyolitja a dolgokat. Ha esetleg valaki tud ez irányban utat mutatni (akár egy ehhez értő szakértőt, aki némi ellenszolgáltatásért megtervezi), azt megköszönöm.
Jót írsz, de talán nem teljesen egyértelműen fogalmaztál. Nos...
A fém csík az valóban egy takaróléc, ami alatt a szigetelt vezetékek futnak. Az üzemszerű működéshez nem szükséges áram alatt lennie, tehát készülhetne műanyagból is. Azonban mint írtam az áramkör közös táplálása az egyedűl lévő
csatlakozón történik innen fémes kapcsolat van a mágnestekercsekben mozgó maggal. A kézi állítást lehetővé tevő fém "fogantyú" is feszkó alatt van, és az néha ill. gyakran "rátehénkedik" a takarólécre és ezáltal fémes kapcsolat létesül. Ha zavar el lehet szigetelni, attól még minden működik.
A vasmag végén rugós érintkezők vannak, ezek mozognak a két réz érintkező között és kapcsolják az első vagy a hátsó tekercsre a közös pólust. A tekercsek másik kivezetése a kék vagy a barna vezetékes kapcsokon kapnak táplálást.
Egyébként szerintem a képeden a jobbos váltódba, a balos váltó vasmagja van. Így nem valószínű az üzembiztos működés. Így az állító fogantyú fordítva áll.
Gondolom ennyi kielégítő lesz a Hruska-Piko váltó lelki világából. üdv.
Nagyon hamar feladtad az oknyomozást, közben megtaláltam a régi Piko Blokkjezőmet. Azon is látsz egy hasonló fémcsíkot, aminek az a funkciója, hogy az alatta futó vezetékeket eltakarja a szemünk elöl. "Design"
Kedves Kisfaludy 1! Ezek után már tényleg kipróbálom :)) Csak honnan szerzek modellgyufát? Mert nálunk nincsen gáz :)) (vicc) Köszi a bátorítást, és a tanácsot! Üdv: Diginewl
Köszönöm szépen! Időközben megkaptam a bekötés leírását hajóács1949-től is mailben, ezúton is köszönöm neki, de az ábrát is elteszem. :) Egy valamire viszont kíváncsi vagyok még ezzel kapcsolatban: a váltóműre(pontosabban azon kívülre, a sínszál mellé) van szerelve még egy hosszú vékony burkolólemez, amin egy csúszóérintkező szalad mikor váltót állítok, ezt a csúszót tudom arra is használni hogy manuálisan állítsam át a szerkezetet. Szóval, ennek az érintkezőnek mi a szerepe, és miért kerül áram alá ez a burkolólemez általa, amikor váltót állítok elektromosan? Gondolom egyik szerepe ezen lemeznek hogy eltakarja a váltóműben futó vezetékeket, de nem értem miért van önmaga is az egész áramkörhöz kötve...
Erre én is gondoltam :) De ha van valakinek, az sem lenne rossz, mégiscsak szebben néz ki, meg paszentosabb... stb...stb. Csavarozva lesz a sín (hála RiziBácsinak!!), így még az is megoldható, hogy semmi nincs a sínek között (egyoldalú szakaszolás).
Az egyedül álló érintkező a közös vezeték. A négyből a legszélső (kék) az egyenes a közvetlen mellete lévő (barna) a kitérő állás a másik kettő (sárga és piros) visszajelentő érintkező. üdv.
Tisztelt Terepasztal Építők! Érdeklődöm van-e valakinek "dobozból/félreesőből" PIKO régi U-prof sínhez az a piros megszakítós/szigetelő betétje? 10-20db érdekelne. Választ ide várok a topikba Üdv: Diginewl
Kedves Setle! Ez a kiadvány nekem is megvan, az én váltóim ennél régebbiek. Még asszem a papírtalpú sínekhez való, késes síncsatlakozókkal és 5 kivezetése van, a csúcssínek felől egy, a másik végén pedig 4 (sorban sárga,piros, barna,kék). Az elektromágnesekhez vezető vezetékek pedig a kitérőirányba húzó mágnesnél: sárga-barna, az egyenesbe húz mágnesnél pedig kék-piros... valamint a váltómű mellett van egy hosszú fém érintkező(?), amin egy csúszóérintkező(?) van amivel egyben kézileg is lehet állítani a váltót...
Sziasztok! Az ősrégi Piko váltókat hogyan kell bekötni? Kutakodtam a neten, de sajnos ezt a fajtát nem találtam sehol... mellékelek egy képet a kibontott állapotáról. Gondolom az 1-2-3-4 kivezetésekre kéne az impulzust adni.. vagy az 5-ös számmal jelöltre a nullát, a többire meg a feszt? Vagy az a visszajelző? És mi az a csúszóérintkező amit pirossal bekarikáztam? Van funkciója?