Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
az igaz, hogy a nyomtáv kisebb, de a talpfák közötti összekötő műanyag léc keskenyebb, mint egy kitérő szerkezete esetén - kisebb a takarás lehetősége...
Hogy miért nem lesz kitérő ? Mert ez dioráma, és felsővezetéket is akarok építeni, kitérő irányba pedig nem vállalkozom rá... :))))))
Hogy minél gyorsabb legyen a forrasztás, jól kapard meg a sín alját szikével és esetleg forrasztó zsírt vagy folyadékot is használhatsz. Így hamar megfogja az ón. Ezután a már előre leónozott vezetéket forraszd hozzá. Így gyors és tartós lesz. Ja, és persze ne pillanat forrasztóval, mert az szerintem alkalmatlan rá..... Jó munkát!
És ha a fix (nem flexi) sínszálról egymással szemközt mindkét sínszál alól kivágod és a két "fél" talpfákat csak 1-1 centire húzod szét ellentétes irányba? Én sem húztam ki az egész szálat csak egy kis helyet csináltam a forrasztásnak, hogy ne olvadjon meg a talpfa.
No igen, ezt is próbáltam már - mivel flexi sínem nincs ( eladtam...) és "adná magát", hogy a sínszálat ki kéne húzni - mind akkor, ha a síntalphoz forrasztok, mind akkor, ha csak "némi helyet vájok" a talpfák felületén a vezetéknek - csakhogy akárhogy vigyáztam a sín visszadugásakor a sínrögzítést imitáló "csavarok" közül egy - kettő megsérült ( nem kellett neki sok...)
Esetleg veszek újra egy flex sínszálat - de azzal leutazni Pestről... - errefelé meg nincs... :((((
Esetleg próbáld meg úgy alulról forrasztani, hogy kivágod azt a műanyag darabot ami a talpfákat egymástól távol tartja (flexi sínnél csak az egyik oldalon van). Akkor abszolút nem látszik, sőt ha ágyazatot csinálsz az még takarja is, nálam is sok helyen így van.
Az a helyzet, hogy akárhogy bogarászom nagyítóval a sín talpának környékét - a papucsok felrakásának helyét kivéve - sehol sem találok egy tizedmilliméternyi rést sem a talpfák és a síntalp között... :( Ott is a papucs max. 2 mm - nyi szélességének van hely, így ilyen keskeny lemezcsíkokat nem tudok - nem merek - vágni és lemezollóm sincs.
Ettől függetlenül MINDEN SEGÍTSÉGET KÖSZÖNÖK - lehet, hogy végül magához a sínhez próbálom forrasztani a vezetéket - bár nem szeretném megolvasztani a műanyag talpfákat, így csak a sín oldala jöhet szóba - ott viszont a külső-hátsó vágányoldal még rendben van - nem látszik, az első külső viszont nagyon randa volna, ha egy "bumszli óncsepp" éktelenkedne ott...
(A sín belső oldala pedig ugye a kerékkarimák miatt szóba sem jöhet... :((((
És mi van akkor, ha nem rögtön a forrasztás alatt fúrod ki hanem 1-2 cm-rel arrébb, és azt a távot kivésed a parafából (már ha azon van) és oda beleragasztod a vezetéket? Akkor nem tudod kihúzni véletlenül sem, mert a ragasztó fogja a vezetéket az ágyazattal együtt.
Szia! A lakatos "iparban" a T helyett sokszor használtunk 2db L-t hosszabbik szárával egymásnak pont-hegesztve, jelen esetben pár helyen összeforrasztva. Rézlemezből "L" idomot meg egy satuval már kehet csinálni. Golyóstoll betét, vagy konzervdoboz, sörösdoboz anyagából csík, esetleg? Szerintem se kell oda vastag lemezből a T, de 1-1.5 mm es réz, nem sodort kábel is jó lehet. Szia Rizmajer.
Egy hurok beiktatása a vágányzatba alapesetben zárlatot okoz.
Ez egy sima diódás hurokkapcsolás, ha kiszigetelt részhez ér a mozdony megáll, és a trafó ellenkező irányba csavarására halad tovább. Ez a módszer csak egy adott haladási irányba működik, ezért ha 2 haladási irányt szeretnénk, alkalmaznunk kell egy relés kapcsolást. (olyan relével ami egyszerre 4 szálat kapcsol, 2 bont, 2 zár)
"Egy másik, általános kérdés: Az miért van, hogy ha ráteszem a fémkerekes vagont a vágányra, akkor megáll az élet a pályán?"
Két okból is lehet, az egyik amit a kolega is írt, hogy 3 sines rendszerű vagont (Pl Marklin) teszel rá ahol az egy tengelyen lévő fém kerekek nincsenek egymástól elszigetelve (ennél a rendszernél a mozdony a másik pólust a középső sinről kapja)
A másik hiba lehetőség, hogy a fém kerékpárnál a tengelytől csak az egyik kereket szigetelik el, így a a forgóváz fém háza a tengelyen keresztül szedi az áramot (Pl kocsi világításhoz) és itt valamelyik kerékpárt fordítva rakták be. Az egyik forgóvázon az egyik oldalon, a másik forgóvázon a másik oldalon kell az elszigetelt kerekeknek lenniük.
Az elszigetelt keréken belül a tengelyfelől egy műanyag karimát találsz, míg a másik oldalán nincs.
Szia! Bocsánat, de néhány napig nem voltam gép előtt és ezért nem válaszoltam. Az asztal 220x150-es, H0-ás. Felhajtható a falra, ezért korlátozott a méret a terepépítéshez, ennek ellenére tulajdonképpen két szintes, van egy híd is rajta. Esetleg képet tudok küldeni vagy felrakni a többi részéről, ha érdekel.
"A hurkot nem reléztem be, egyenlőre csak egyirányba fog működni diódákkal, váltóját a mozdony állítja kapcsolósinek segítségével."
Erről tudsz egy kicsit bővebben írni? Mi kell hozzá, kötések stb. :)
Egy másik, általános kérdés: Az miért van, hogy ha ráteszem a fémkerekes vagont a vágányra, akkor megáll az élet a pályán? Eddig csak a táp van bekötve. Minden kézi állítással megy.