Vagyis ha jól értem,akkor a kompresszor bevezetö része sebességfokozó(nyomáscsökkentö),a kilépö része pedig sebesség csökkentö(nyomásnövelö),és ezek együttese a diffuzor.
(Xplod is helyesen írja a fúvókát, van ahol így említik, bár Mi ugye azt másképp értelmezzük; mint tüz.anyag befecskendezési pontot/alkatrészt).
A diffúzor a kompresszor szívóoldala elött levő szűkülő csatorna,(idom) amin keresztül a levegő a kompresszorba jut. Ha levegő áramlik rajta és sebessége kisebb mint 1M,akkor az áramlást gyorsítja, ha a légsebesség magyobb mint 1M akkor lassítja. Ettől lessz az ellenállás, (ahogy a szaki írta "folytás") és szinte semmi + levegőszállítás, minthogy a turbinalapátok nem szuperszónikus profilozásúak. Jónéhány modell turbinánál is megtalálható ez az ívesen szűkülő szerkezet, a radiálkompresszor elött. Kerülendő a jelenség hiszen a légsűrítő/turbina a max. megengedett f/p fölé emelkedhet, és szétrepülhet, de a hajtómű is károsodhat. Nem tudom milyen összefüggésben írta a pacák, levegőben repülő rep. gépre szerelt gázturbinára, vagy stabil turbinára, bár lényegtelen, minthogy a mozgás viszonylagos. Nem szabad túl szűkre/hosszúra csinálni (A beömlőátmérőnél tilos kisebbre készíteni), amennyiben meg nincs, fel sem léphet a jelenség. Nagyobb gond, hogy valamiképp mérni kéne feltétlenül a turbó fordulatszámát, nehogy túlpörögjön az adott járókerékre megengedett maximumon, figyelembevéve, hogy ezek használt turbók, nem tudni, anyagkifáradás szempontjából hogyan is állnak, de egyébként is mindenképp, mint az egyik legfontosabb jellemzőt. A kompresszordiagramok valós adatokat szolgálnak, de mindég feltüntetik (legalábbis kéne) a megengedett max. f/min.-ot.
Kicsit utána néztem ennek a radiál süritönek.Okosabb nem lettem,sőt!!!
Azt irja a szaki:"...amikor a térfogatáram valamely keresztmetszetben-például a járókerékagy nyilásnál,vagy a diffuzor-belépésnél-eléri a hangsebességet,ugynevezett "fojtóhatás" léphet fel .Ekkor a süritö fordulatszáma hirtelen megnö anélkül,hogy a légszállitás észrevehetöen megváltozna..."
Na most akkor tényleg nem értem! Foroghat-e egy süritökerék ugy, hogy a kerületi sebessége közel kétszeres hangsebesség,és közben a benne áramló levegö pedig nem éri el az egyszerest sem! Hogy van ez?
Előszőris ,nem veszünk össze megosztjuk a tapasztalatokat és örülök hogy él a forum:)))
Igen kétszeres hangsebességgel pörög.Elég hihetetlen
Technika ,csak példának hoztam fel az L410 es repcsit ,persze gokartnál eléggé bonyolult lenne mindezt megoldani és szerintem a mi pénztárcánk nincs ilyen vastag:DDD
Na mindegy, nem akarok külön fejezetet nyitni a radiál/axiál kompresszorok előnyeiről/hátrányairól, mindenesetre céltól függően mindkettőnek van létjogosultsága. Csupán annyi a biztos, hogy az axiál elkészítése bonyolultabb, és köv.képp költségesebb. Egyébként van axiálban 100% hangsebesség felett forgó, radiálban nem találtam ilyen információt.
Szia Xplod! A számításod végeredménye jó,(!) mégha elég furcsán nem ekzakt módon számoltad is ki. (utánaszámoltam, csak egyszerűbben), (Minek pl. D/2, ha utánna x-od 2vel? és miért nem vot elég a m/s)?? Mindegy, csak nem értettem minek bonyolítod, az egyszerűt!?
Xantia 99! Nem veszik itt senki össze, csak nem mindenben értünk egyet, de ez természetes!
(A tözelőtér külső köpenyének a geometriai méreteit elfelejtetted)!!
Xplod: Felhozod a L-410-est, ami ritka kivétel, nem jellemző a csupán gázdinamikai összeköttetés, gokart esetében pedig ilyen módszerrel meg sem mozdulna! Más a súrlódási együttható, a levegőben levő kégcsavar/levegő és a gokartkerék/szilárd út között. Helikoptereknél egy ilyen hajtás sem létezik, rep. nél is kivételes!
A számítás valóban téves, (dolgoznom kell menni, nem sok időm van majd folytatom) már az eleje sem stimmel: Kerületnél nincs D/2, van viszonz 2r x pi, vagy még egyszerűbben D x pi (3.14) de méterben kéne számolni, nem mm-ben, vagy legalábbis átváltani, és m/sec az eredmény, amit 3,6-al szorzol, így lessz Km/h.
Mi van már a géppel? Elkezdted már csinálni?Ha igen akkor légyszi dobjál fel képeket! Ha nem,akkor egy kicsit várj, mert "technika" lehet hogy tud segiteni.Neked hogy tetszenek a képek amiket feltettem? Szerinted is káosz?
Bocsánatot kell kérnem! Én nem akartam ezzel háborut kirobbantani! Én csak azért tettem fel a képet,hogy lásd,a turbók is forognak rendesen.Valahol láttam a neten egy fickót aki modell jet motorokat csinál egészen picitöl a 70 kg tolóeröig.Ha megtaláltam, felteszem a linket.Ez azért fontos mert a 70kg-os kütyünek 13 cm átméröjü a süritökereke,és 70000 fölött forog!Számolj csak utánna,mennyi a kerületi sebbessége! Egyébként én eddig azt hittem hogy a kerületi sebbességük nem lehet nagyobb az aktuális hangsebességnél.De nagyot tévedtem!Vagy nem értek hozzá.Inkább az utóbbi.
A fordulatszám nyilván kissebb az átmérö növekedésével.Az a 66mm átméröjü kerék biztosan nem forog két kilót! Ha megveszed a süritökereket,akkor kérj hozzá mappát,azon rajta kell legyen a gyártó által megadott maxi fordszám! És azt be kell tartani.Hidd el,én tudom!
A turbok nem azért töltenek "csak 0,8-al" mert nem tudnak többet,hanem azért mert nincsen szükség többre.Gépjármüveken viszonylag kicsi turbókat alkalmaznak,azért hogy már az alsó fordszámtartományban is legyen megfelelö forgatónyomaték. Elindulsz a kocsival,rálépsz a gázra, a motor eléri az 1400-1800-as fordulatot,a turbó fepörög,eléri a beállitott töltönyomását(0,8-1,2) és kinyit egy szelep,ami a turbináról elengedi a felesleges gázt a kipuf csöbe.Ezt régebben mechanikusan,manapság elektronikusan csinálják.Ezért virágzik a chiptuning tudománya. A VTG (Variable Turbine Geometry) nem tud magasabb töltönyomást mint a többi,az a különbség hogy "ő" sokkal alacsonyabb fordulaton képes ugyanazt a nyomást produkálni mint hagyományos társai,sokkal egyenletesebben.Lényegében egy forditható vezetölapátsorral ellátott radial turbina.
Nem akarok nagyon beleszólni az istentiszteletbe, de, ha neten (google) rákeresel erre, hogy "turbocharger maps" akkor jópár jeleggörbén 95000-200000 fordulatszámok szerepelnek! Amit én tudok, hogy max gázon egy autóban a turbó átlag 60000-125000-et fordul percenként.
Nem tudom ez melyik turbofeltöltőre vonatkozik ,de minnél kissebb egy turbofeltöltő annál jobban pörög.Ugytudom olyan 1 bar körüli a töltőnyomás legalábbi régebben ennyi volt
Mostmár vannak változo geometriáju turbofeltöltök azok 2-3 bar közt nyomnak.
Szerintem nem csak azért nem gyártanak axiál turbot mert sokba kerülne.
Egy normál turbo 30-40 000 pörög és nyom 0.8 bart.
ugyen ezen a fordulatszámon egy axiál nem nyomna csak 0.2 bart
Axiál turbinának fordulatszám kell méghozzá magas viszont nagy nyomást képes előállitani ,ellenben a radiál alacsonyabb fordulatszámon nagyobb levegőmennyiséget tud szállitani!
A béléscső 150-es,a bevezetö csö 60-as.Nemtom mennyire látod, de a bevezetö csövet ugy kötöttem be ,hogy a levegö eleve forogjon.Jó nagy a káosz,tudom,de remélem kivehető a lényeg.
Nem,az olajégöt komplett "kaptam"egy kedves ismeröstöl.A trafóját tényleg használom,mert még nincs kész a 12 voltos változat.Ezen kivül a szivattyut használom még,egy 12voltos motor hajtja.Az a trafó,meg sok gubanc azért van mert akksi hijján egy 400w-os ,12voltos tápról megy minden.A szivattyut fokozatkapcsolón keresztül szabályozom,7 állása van.Sokkal egyszerübb lenne mindent hálózatról meghajtani,de ha majd vmikor kész lesz akkor a gokartban akksiról kell mennie. Mindjárt kizavarom a macskát a garázsból és lefotózom amit kértél.:-))
Szia! Igen, ha nem vagyok mohó, még a tüzcsövet körülvevő ház belső méretei érdekelnének, és 1 kép, ahol a házba becsatlakozik a sűritő levegője.
(Egyébként úgy látom elég sok olajégőalkatrészt használtál fel, gyujtótrafó, olajszivattyú, fúvóka, talán mintha 1 automatika aljzat is lenne a gép bal alsó sarkában sorkapocsként, bár azt nem látom jól. Talán azokkal is foglalkozol?).