Évek óta problémát okoz a lakásban a pára. Főleg az őszi-téli időszakban. A mostani penészes vakolat eltávolítása és a festés után elhatároztam, hogy valamilyen aktív levegőztető rendszert fogok beszerelni ill. beszereltetni a lakásba.
Olvasgattam a témában és menet közen rátaláltam az aereco termékeire. Voltam is bent a bemutatótermükben, és kértem tőlük árajánlatot.
A lakás 2 szobás + nappali konyhával + wc + fürdő. Mindenhol van kisebb-nagyobb tökéletesen záródó :) műanyag ablak.
Az aereco ezeket a kütyüket ajánlja:
4db EAR 201 légbevezető
limodor LF/M 60 elszívó
HY5 páratartalom kapcsoló
meg mindenféle szűkítők, dobozok...
Az ajánlatuk végösszege 220 000huf áfával. Azt hittem olcsóbb lesz :)
Utánanéztem a dolgoknak és arra jutottam, hogy beszerelni én is be tudom a berendezéseket az ablakkivágást viszont meg kell csináltatnom. Én nem akarom furkálni a keretet.
Az elszívót a fürdőbe tennék, az ablakokra meg a EAR 201 légbevezetőket.
A HY5 páratartalom kapcsoló 20 000huf + áfa. Ehelyett én 1/3 áron tudok készíteni páratartalom érzékelőt, ezt biztos nem kérem.
Amiben a tanácsotokat kérem az a következő:
Nem értem, hogy miért kell éjjel-nappal mennie a ventillátornak kis fokozaton. A páratartalom kapcsoló csak annyit csinál, hogy magasabb fordulatra kapcsolja egy időre az elszívót.
Szerintetek indokolt a folyamatos üzem?
Mennyire lenne hatékony a következő működtetési mód:
magas a pára (~55% felett) bekapcsol a limodor elszívó max fordulaton
lecsökken a páratartalom, akkor kis fordulaton megy még az elszívó 2-3 órát
ezután teljesen kikapcsol
A másik kérdésem az lenne, hogy valóban megéri-e az árát a limodor LF/M 60 elszívó? Több mint 40 000huf + áfa.
A neten nézegettem, vannak elszívó ventillátorok már fele ennyiért is. Mi az, amivel többet tüd ez a limodor? Egy jó kis szabályzóval megfelelő lehet szerintetek egy 20 000huf-os csőventillátor is?
Van itt olyan szakember, aki légtechnikával foglalkozik?
Tekintve, hogy megoldódott a penészgondunk (fali páraszabályozott légbeejtő+ventis elszívás), megszabadulnék Duracraft DD TEC10E párátlanító készülékünktől. A masina másfél éves, és egy telet működött, a heti ruhaszárítások idején. Így mondhatom, megkímélt. Tapasztalatom szerint csendes, hatékony és keweset fogyaszt (175W).
Mielőtt vaterára rakom, gondoltam megkérdezem itt, valakinek kellene-e 35e-ért.
Ma beszéltünk egy kéményseprő emberkével, hogy hogyan lehet megoldani a plusz kéményezést. Ha vége a fűtésszezonnak, akkor kiépítjük a kéményt, és egyelőre veszünk egy kicsi kályhát (öntöttvas, gondolom). Ha érdekel valakit, akkor jövő télen megírom, hogy mennyire vált be :)
Sziasztok, van egy párátlanító készülékünk, 10 liter/napos. Ezzel szoktuk a ruhát is szárítani mosás után. A kérdésem csak az (mert egyik használati utasításban sem találtam róla képet) hogy ruha szárításánál hogyan kell fordítani a gépet? A ruhára fújja a levegőt vagy a ruha felől szívja és a másik irányba fújja?
Azt megtaláltam, hogy a lehető legkisebb helysigben kell ezt csinálni zárt ablakoknál, ajtóknál, hogy hatásos legyen - és akkor gondolom teljesen mindegy is, hogy merre áll, de azért érdekelne :)
A műanyag albakkal semmi gond nincs...Egy új faablak is ugyanannyira jól zár, és nem engedi be a friss levegőt mint az új. Alapvetően az a probléma, hogy az üveg hőszigetelő képessége is gondot jelenthet, ha csak az üvegen lecsapódó nedvességet nézzük. Ha jobban szigetel az üveg kissebb a lecsapódás esélye...
A korszerű ablakok alkalmazásával rá kell szokni a szellőztetésre, reggel, este, vagy szellőztető rendszert kell kiépíteni. (vagy résszellőző vaslat, vagy résszellőző (aereco.hu)) stb...A régi ablakok résein folyamatosan jött be a friss levegő, így alacsonyabb volt a páratartalom...
Már csak egy kiinduló/elért páratartalom meg a pontos működési idő kellene és mindent tudnék. :o) De kösz így is, azért látszik, hogy működik, nem pára-stop kategória...
Ha kihűlt, akkor jól dolgozik. Fűteni már neked kell. :o) Ami persze pénz, de cserébe ritkábban kell összes-ablak-tárva-nyitva szellőztetés, tehát nem kidobott az összes pénz, amit a plusz fűtés felemészt.
Az Aldis páragyűjtő hogy szuperál? (Gondolom, a gépet vetted meg, az akciós most ott.) Mennyi vizet tud összeszedni nálad?
Nem bénáztál semmit, ez természetes jelenség. Nálunk is ilyen van fent több ablakon is. Lényege, hogy párásság függvényében nyit/zár, cseréli a levegőt. A gond az, hogy ilyenkor télen egyébként is hideg nyirkos levegőt enged be, és ezért nem tud bezárni, hiszen állandóan párásságot érzékel. Vagy rendesen kell fűteni a helységet, és az felmelegíti/kiszárítja a levegőt, és akkor lezár, megszűnik a levegő cseréje. Nyáron ilyen probléma nem lessz vele, szépen fog dolgozni, nyitni/zárni.
Az egész ház nincs 10 éves. Jó kis műanyag ablakkeretek (már megbántam, de késő). Az északi fal le van hungarocellezve (meg nem mondom, de asszem 5 cm-es).
20 C -on és 70 % páratartalomnál 14,4 C-os felületen a pára már kicsapódik. Tehát, ott nem csak szellőzési, de szigetelési problémák is vannak. Én biztos vagyok benne, hogy az ablaküveg is régi, mondjuk K=2,8-as, a tetőtér pedig rosszúl szigetelt...
Én mindenképpen megnézném, hogy mi a helyzet a szigetelésekkel, mert ha ilyen értékek vannak, akkor szinte folyamatosan lehetne szellőztetni, hogy a páratartalom alacsony maradjon...
Nem írtam, mert nem mértem hogy mennyi a páratartalom. Szabályosan csurog le az ablakon, eláztatva a parkettát is. Elég soknak gondolom, különben nem lenne ez a gond, de elkérem anyám páramérőjét, és estére pontos(abb) adatot tudok mondani.
A család egyébként meglepően hamar rábólintott egy kisebb kandallóra, így valószínűleg ez a megoldás lesz, már csak keresni kell egy jó leírást, hogy hogyan csinálhatjuk mindezt mi magunk meg :))
Ja amit még nem írtam: ezen a felső szinten ahol a kérdéses penész van két felnőtt és két gyerek lakik, 100 nm (tetőtérrel, tehát ferde falakkal).
Nincs. A ferde tető miatt sehol nem gondoltunk páraelszívóra :(
Viszont látszólag nem a fürdő, hanem a konyha a legproblémásabb.
Amúgy az összes szoba meg van fúrva hogy szellőzzön, a nappali, wc, fürdő pedig velux ablakos, a szellőzők állandóan nyitva. Tehát beáramolni elméletileg tud a levegő minden helyiségben.
Nincs mit, én is most tanultam fél év alatt a fórumokon. :o)
Visszatérve a házatokra, a sok helyiség nehezíti a dolgot. Nem tudom, van-e páraelszívó a fürdőszobában, ha nincs, oda tennék először (akár villany felkapcsolásához kötve az indulását, akár páraszintet figyelve) és persze kellene egy másik lyuk a szinten, ahol a kiszívott levegő helyett bemenne a friss. (Meg persze szellőző a fürdőszoba ajtajába vagy mellette/fölötte a falba, hogy át is tudjon áramolni a levegő.) Már ennek sokat kellene javítania a helyzeten.
Ha van már elszívó, akkor esetleg lehetne variálni, hogy ne csak a fent írt okból induljon, hanem legyen egy fix. szellőztetés, mondjuk 2 óránként 10 perc (abszolút ex-has, igény szerint). Ha jól kiszellőztetitek az emeletet (szobák ajtaja egész nap nyitva), talán(!) elég is, ha nem, akkor már szobánként kell "játszanotok".
Nem akarok okoskodni, más biztos pontosabban leírná, de amíg nem jár erre más, addig próbálom én:
Relatív páratartalomról beszélünk (arról kellene legalábbis), így azt nem írom, de gondold oda minden páratartalom szó elé.
Ha a páratartalom 100%, akkor a levegő telítve van, nem tud több vizet felvenni. De, és nekünk ez a lényeg, különböző levegő hőmérsékleten más-más mennyiségű vizet tud felvenni - a melegebb levegő többet. Most nincs meg hirtelen a táblázat, csak nagyjából írok pontos adatokat:
10 fokos 100 %-os páratartalmú levegő 21 fokosra melegítve már csak 50 % páratartalmú.
0 fokos 100 %-os páratartalmú levegő 21 fokosra melegítve már csak 30 % páratartalmú.
-5 fokos 100 %-os páratartalmú levegő 21 fokosra melegítve már csak 20 % páratartalmú.
-10 fokos 100 %-os páratartalmú levegő 21 fokosra melegítve már csak 15 % páratartalmú.
Ha kint nem 100 %-os a páratartalom, akkor még jobb a helyzet, 21 fokosra melegítve még alacsonyabb a páratartalom. Most pl. Debrecenben -6 fok van 77%-os páratartalommal, ha ezt beengeded a házba és felmelegíted 21 fokosra, akkor az csak 15 %-os páratartalmú lesz.
És mindez azért fontos, mert minél magasabb a páratartalma a levegőnek, annál melegebb felületen csapódik ki belőle a víz (és jön a penész). Ha bent 21 fok van és 75%-os a páratartalom, akkor ha valahol van egy legfeljebb 16.4 fokos felület, ott kicsapódik a víz. Ha a 21 fokos levegőd csak 45%-os páratartalmú, akkor viszont 8.6 fokon csapódik ki. Tehát utóbbi esetben elég azt elérned, hogy a házban sehol ne legyen 9 fok alatti hőmérséklet (max. az ablakok alsó sávja, azzal nem tudsz mit kezdeni), 75%-os páratartalomnál viszont sehol sem lehet 16.5 fok alatti hőmérséklet.
Kicsit szkeptikus vagyok a beszívott levegővel kapcsolatosan, mikor odakint is gomolyog a köd, netán zuhog az eső, vagy csak szemmel láthatóan csurog minden, akkor az a levegő sem száraz. Ez mitől jobb mint ami bent van? Ugyanolyan pára mint bent, vagy nem?
Bár nem értek hozzá, én is most érdeklődöm másutt, de első körben 2 lyuk a falban, egyiknél egy venti, ami kiszívja a használt levegőt, a másik meg csak simán beengedi. Ez direkt durván túlzóan számolva max. 30e Ft, de kijöhet 15e-ből is kis ventivel (90 m3/óra) és saját "munkával" számolva.
Persze feltéve, hogy egy légtér az a szint. Ha szobák vannak, akkor már kicsit több lyuk kellene.
Nem akarom mindenáron szétverni a falat, meg kiadni százezreket, a kandallót csakis azért akarom, hogy a penészt megszűntessem :)) Ha ez nem oldja meg a problémát, akkor dehogyis csináljuk meg!