Van 3 falu egymás mellett: Csénye, Porpác és Bögöt. Ezekről a következőt kell tudni!
Csénye 720, Bögöt 388, Porpác 160 lakosú! A lakosságszám nem fogy, hanem enyhén emelkedik. Köszönhető ez, az elővárosi jellegnek! Csényétől Sárvár 6 km-re van!
Vasútállomással Bögöt rendelkezik! Porpác nem! Viszont Csényében is van vasút utca!
A 3 település egymás után van, egy mellékúton, melynek egyik vége a 88 úthoz, a másik meg az Ikervárra vezető úthoz kapcsolódik.
Nos a településeket munkanap 6 buszjárat szolgálja ki, szabadnap 3, munkaszüneti napokon 0! Ez minden, csak nem elég!
Vonat van Bögötről Sárvárra és Szombathelyre, buszcsatlakozás Szombathelyről csak féllábasan van! Azaz reggel befelé nincs, délután hazafelé van!
Nos ez pont egy ideális hely lenne a falugondnoki busznak! Azaz reggel Sárvárra be, és délután Sárvárról vissza maradna pár buszjárat, de a kisebb forgalmú járatok helyett egyszerűbb lenne, ha a Szombathelyre és Sárvárra menőket a ca. kéttucatnyi Porpácon megálló vonat szállítaná. A jelenlegi buszmenetrend miatt is a többség valószínűleg autóval jár. Ha lenne megfelelő ráhordás, akkor az utasszámot növelni lehetne. Persze ez átszállást jelent, de cserébe a falugondnok a ház előtt áll meg, míg a busz nem!
Persze ez nem a legjobb példa, mert a Sárvárhoz való közelség miatt sok autós költözött ki, hanem a hasonló vasúti és buszos paraméterel rendelkező, de a kistérségi központoktól messzebb fekvő, és szegényebb települések esetén (pl. Nógrádban és Baranyában) sokkal fontosabb lenne az ilyen jellegű rendszer bevezetése!
Ühüm. Annyira féktelen, hogy a közösségi közlekedési rendszer többi elemét simán beáldoznád csak azért, hogy a vasúton valami észrevehető utasszámnövekedés legyen (a rendszerből kieső utasok egy részét vagy akár az egészét vigye az egyéni közlekedés és legyen boldog vele), és azt is lényegében azért, hogy nehogy el legyen zárva a csap, azaz nehogy le legyen építve egy adott vonal. Például lehet egy olyan megoldás, hogy a vasúti közlekedésen kívül minden más közösségi eszköz leáll (nagyobb városokban a villamos meg a metró esetleg maradhat, mert az sínen jár), és ahova a vasút nem jut el (amíg nem épül mindenhova sín a nem tudom, miből), ott az emberek majd azzal járnak, amivel akarnak. Vegyenek autót. OK, világos, és nem is kívánok ezzel vitatkozni, értem a féktelenség mértékét.
Ezentúl csak vonat jár nagyobb utasforgalommal, tehát kevesebb állami támogatással, a busz árkiegészítése megszűnik. Persze az utasok egy részének nem tetszik, autóba ülnek növelve az üzemanyag forgalmat= több jövedéki adó és áfa bevétel. Tehát a dolog az államnak pénzügyileg megéri. Pont.
Maximálisan megértem ezt az álláspontot, de akkor ez most egy féktelen vasútmánia, vagy egy féktelen buszfóbia, netán féktelen buszfóbiából kirügyezett, féktelen vasúmánia?
én egyre inkább azt látom, hogy az autós géza összeáll három másik emberkével, akinek kb. ugyanabban a csapásirányban van a munkahelye, és elmennek gyorsabban, olcsóbban, kényelmesebben, mint vonattal, vagy busszal.
Így van, pár faluban már megtették ezt, de ott a MÁV addig lassította a vonatokat, amíg elszoktak az utasok, ezért meg is szűnt a vonal. :((( (ld. 118, 119)
Mindenkit nem vihet be a városba! Reggel beviszi Mari nénit és Pista bácsit vérvételre, Lajos bácsit és Zsuzsa nénit meg a piacra, majd késő délelőtt visszahozza őket.
Kati néni délelőtt megy be a városba, ő biciklivel megy ki az állomásra!
Józsi szeret gyalogolni, ő gyalog megy az állomásra.
Géza korán kel, és autóval autóval meg az állomásra.
Juli néni nem kedden, hanem szerdán megy a városba, mivel a falugondnok csak kedden megy be oda, ezért őt szerdán csak az állomásra viszi.
Az 5 gyereket az iskolabusz beviszi a városba, és haza is hozza.
De van 3 gyerek, aki középiskolás, nekik nem jó az iskolabusz időponta, ezért ők vonattal járnak.
Sári biciklivel megy ki, Zsuzsát kiviszi az apja,az állomásra, amikor megy be dolgozni, de ő a másik városban dolgozik.
Bélát meg az apja beviszi a városba, de délutá korábban jön haza, mint az apja, ezért Sárival együtt sétálnak haza az állomásról.
A vonat érint 10-15 kisebb nagyobb települést, ebből egy az, ahová vasárnap 0 busz megy. A vonat összegyűjti az összes település utasát, és így már van rajta annyi, hogy ne lehessen üresnek nevezni!
Adott egy útvonal ahol állami pénzből kis forgalommal jár a vonat.
Párhuzamosan jár a busz, kevesebb állami támogatással.
Ezentűl csak a busz jár nagyobb utasforgalommal(feltételezve, hogy két ág által szállított utasmennyiséget egy autóbusz el tudja szállítani), az általad gondolt még kevesebb állami támogatással. A vasút árkiegészítése megszűnik.
Néhányan autóba ülnek, adó+áfa+ványa stb, államnak még jobban megéri, kisebb kiadás, sac/kb ugyanannyi bevétel.
Jön a kérdés:
És az utas? Ő hol van ebben, mint fontossági tényező?
naponta tízszer kijár a falugondnoki busz az állomásra...
nos, a falugondnoki busznak sok más dolga is van, nem feltétlenül csak a faluban. tehát erre a falu vásároljon egy kisbuszt. alkalmazzon egy sofőrt, vagy ha nem fér bele a munkaidejébe a 10 vonathoz kirohangálás, akkor két sofőrt.
A falugondnok csak azért lesz tartva, hogy mindennap vigye az embereket ki a vasútállomásra? Mi van akkor, ha egyéb beszerzési/szállítási feladata van, amiatt nem tudja kivinni/behozni az utasokat a vasútállomásra? Ők nem nyertek a borítékos sorsjegyen?
Ki fizeti a napi 2*10*3 kilométeres távra az üzemanyagot? Ez éves szinten már kiadhat egy szebb összeget egy Isten háta mögötti kis falunak.
A munkanapi 7, szombati 2, vasárnapi 0 járatok okai:
Kis utasforgalom, és az adott Volán nem tartotta tovább fent a többi járatot.
Ezzel összefüggésben a nagyon a tyúklétra tetején levők előírták a nullszaldóra törekvést a Volánnak.
Adott egy útvonal ahol állami pénzből kis forgalommal jár a vonat.
Párhuzamosan jár a busz, kevesebb állami támogatással.
Ezentúl csak vonat jár nagyobb utasforgalommal, tehát kevesebb állami támogatással, a busz árkiegészítése megszűnik. Persze az utasok egy részének nem tetszik, autóba ülnek növelve az üzemanyag forgalmat= több jövedéki adó és áfa bevétel. Tehát a dolog az államnak pénzügyileg megéri. Pont.
Pl. az Isten háta mögötti faluba megy munkanap 7, szombaton 2, vasárnap 0 busz. A vasútállomás 3 km-re van. A betérős járat 2 km-t kerül be, de előtte a szomszéd faluba is 2-t! Így busszal sem vonzó az út. Ha vonattal kiváltjuk, akkor a falugondnok az utasokat kiviszi a megfelő vonatra, ami naponta 10 megy, hétvégenként is, így sokkal jobb lesz a falu ellátása!
Azért a reszortosok tudnának beszélni arról, hogy melyik gép milyen...
Persze az "elit" gép is bemondhatja az unalmast, és a "hulladék" is végigmehet a szolgálaton baj nélkül, de azért egész biztos, hogy nem minden gép egyforma.
"Tavasz- és vonatváró nagytakarítás és faültetés a vasútállomás környékén! Mindenkit szeretettel várunk 2011. március 12. (szombat) 14 órától kezdődően a vasútállomás melletti parkba (Béke liget), ahol hagyományőrző jelleggel most ismét fát ültetünk, ismételten kifejezve azt, hogy Zalaszentgrótnak szüksége van a vasúti összeköttetésre. Ezen alkalommal Városunk és magánszemélyek felajánlásából fogunk fákat és cserjéket ültetni a Béke ligetben! Hagyományteremtő jelleggel pedig elvégezzük a vasútállomás környékének tavaszi nagytakarítását, mely munka keretében kiváló lehetőség nyílik a kötetlen beszélgetésre, eszmecserére is.
Várjuk a kezdeményezéssel egyetértők csatlakozását kétkezi munkával, ásóval, lapáttal, gereblyével, fával, cserjével! Szemeteszsákot biztosítunk, kesztyűt mindenki hozzon magával."
Ha mindez megvalósul, akkor 16 évig a vasúté lesz az előny!
félOFF Világos beszéd: akarom a játékomat, és ha megkapom, akkor tapsolok. A politika voltaképp így működik, színektől, koroktól és minden mástól függetlenül. Tehát adott egy rakás polgár, akik a boldogulásukat valaki mástól várják, nem saját maguktól. Ezek a polgárok a boldogulásukért cserébe például szavazatot adnak, és ha megkapják a beígért boldogulást - bármilyen, általuk elhihető formában -, akkor boldogok.
Ha viszont mindezt a mellékvonalakra vonatkoztatjuk, megjelenik ám egy kis keserű szájíz. Mert mit tett a polgár azzal, hogy a politikától várja ezt a játékszert? Azt tette, hogy a játékszert a lelke mélyén bizony játékszernek tekinti. Nincs mögötte valós gazdasági tartalom, hanem az van, hogy "ha akarom, lesz, ha nem akarom, nem lesz". A politika persze arról is szól, hogy az adó formájában begyűjtött pénzek egy részét gazdasági racionalitást nélkülöző dolgokra fordítják. Például játékszerekre, amelyekre a polgárok egy része vágyik (ahelyett, hogy meglátogatná a játékboltot és fizetne a saját zsebéből). De amíg ezekre a játékokra van pénz, és van arra politikai akarat, hogy az x játék és az y játék mellett a z játékra is jusson, akkor jut. És aki a z játék láttán gyengül el, boldog lesz. félON