Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Az adott weboldalon lévő - szóban forgó - terepasztalt én is szívesen megnézném, de sem az IE.8 böngészővel ( "Nem sikerült visszaállítani..."), sem a Firefox-szal ("A Firefox összeomlott..."') nem tudom.... :(((
Nem lehet máshonnan / máshol elérni az adott képeket ?
Hosszú a pályájuk, de vélekedésem szerint ez akkor valódi előny, ha látom is közben őket. Az, hogy a terepszint alatt kanyarog, nekem nem okoz örömöt. :-)
Nekem nem lesz kevés :) Az állomás vagy keresztben vagy ívben lenne. Nem tennék bele hurkot én sem, legfeljebb nincs átkötés a két vágány között, de hosszú a pályája a vonatoknak ezzel, az tetszik a megoldásban.
Megnéztem a link alatti tartalmat. Impozáns példány a terepasztal, csak az zavar, hogy a kétvágányos fővonal tulajdonképpen egyetlen nagy kör. Váltóáramú/"háromsínes", így a hurokvágány nem jelentene problémát (ha jól mondom).
Én még csak mérek, agyalok. A mostani asztal pont az adott helyre lett gyártva, viszont megegyezés született otthon, hogy átkerülhet a helység másik felébe. Ott világosabb van, de a hely is több. Ergo, lehet nagyobb.
Szétszedhető, gördíthető asztalban gondolkodom mindenképpen. L alakú, körbejárható. Max 3 méter x 2 méter, két szint, két részből összerakva megfogható és szállítható részre bontható. Két dolog mielőtt belekezdek: pályaterveket készítek, többet is, de a legfontosabb: a mostani asztalt kellene eladni ehhez, az képezné az induló tőkét :)
Délutános/esti műszak üresjárataiban túl sok terepasztalt néztem meg, az a legnagyobb baj :)
http://modellbahn-altburg.de/ ilyen elrendezés, megvalósítás tetszik leginkább: fővonal, hosszú utat bejáró vonatok, kis mellékvonal, kis fűtőház. Persze hazai jelleggel, tehát nem tudom, mit lehet átvenni a linken szereplő asztal motívumaiból: nálunk nem volt annyi helyen fordítókorong, inkább kissebb 1-2 vágányos fűtőházak, szenelőakna, vízdaru fordult elő.
Szóval most még egy ideig csak fejben modellezek...de azt nagyon :)
Most jutottam oda, hogy a háttér-hullámpapír vetemedést "kiegyenesítettem", úgy, hogy a másik oldalára tapétát ragasztottam. Egy éjszaka alatt kihúzta egyenesbe, egy tábla kivételével... szóval működik a dolog.
Egy vágányos villamosított pálya állomással nem olyan ritka (felénk pl. Győr-Sopron). De biztosan gyakoribb mint a kétvágányos nem villamosított pálya, ilyent nem tudnék mondani hirtelen.
Vagy 2 vágányos villamosított - hát igen, egy kis plussz beruházást igényel.
Vagy egy vágányos nem villamosított pálya állomással - a vezetékek meg a Börze topikba :-)
Vagy egy vágányos villamosított nyilt pálya egy 45 fokos átjáróval, sorompóval, őrházzal???
A villamosított állomásról indul ki a nem villamosított mellékvonal, és még egy darabig egymás mellett halad a két vágány. Ez egyáltalán nem ritka.
Ez mondjuk az a szakasz legyen, ahová már nem ér ki a felsővezeték, mellette pedig megy a villamosított vonal. Ez nyílt szakasz lenne. A mellékvonal ne pontosan párhuzamosan menjen, hogy utaljon valami arra, hogy távolodnak egymástól. Az is lehet, hogy a villamosítatlan vágány csak a legvégén hajlik el, raksz oda egyíves sínelemet (ne R1 legyen), vagy hajlítasz a flex végén.
Az is látványos, ha a kettő nem pont egy magasságban van. Kis szint különbségre gondolok csak.
A másik variáció, hogy iparvágány fut a vonal mellett, ami egy gyártelep, vagy bármilyen ipari létesítmény rakodójában végződik. Akár kerítéssel is elválaszthatod, a gyárba, pedig kapun keresztül vezet be a sín. A gyárat nem is kéne kidolgozni, csak valamit, ami utal rá. Mondjuk a kulisszán kép vagy festmény formájában.
Nnna - azért ennyire (MÉG) nem tragikus a helyzet - hogy kidobnám ...
(Felmerült... :))))))))))))))))
Újabb és újabb problémák merülnek fel :
- Már bánom, hogy 30 cm az alaplemez szélessége ( ha ugyanis csak egy vágány lesz "mi az ördögöt" teszek / építek a sín mellé ; (Nosza : legyen két vágány nyíltvonalon !)
- De akkor - természetesen - mindkét vágányhoz kell felsővezeték ( venni kéne még oszlopokat és munkavezetéket - számításaim szerint kb. 15 ezerért - továbbá jóval nehezebb "dupla töltést készíteni (OK - legyen állomás ! )
- Nade egyvágányos villamosított vonal állomással ? Nem tipikus… (OK – legyen NEM villamosított kétvágányos nyíltvonal !)
- Nade akkor minek vettem a 6 db Viesmann oszlopot - a hozzá való vezetékkel ? ( A később elkészülő egész terepasztal biztosan NEM lez villamosított - vagyis ez lenne az utolsó lehetőség….)
- Villamosított egyvágányos nyíltvonal esetén mindenképpen kéne vmi hegy – v. dombvidék - ami nekem szinte megoldhatatlan feladat…
Sziasztok!Hétvégén 99%-ban elkészült a vágányzatom. Már csak a hurkot kell bekötni. A fővonalon két helyen van betáp, úgyhogy a problémáim nagyrésze ezzel meg is szűnt. Viszont akadt egy másik. A V200 nagyon szépen megy rajta lassan és gyorsan is, de a BR23 vagy fénysebességgel száguld, vagy meg sem mozdul. Táplálás egy FZ1-es trafóról megy, ami rá van kötve egy "jelosztóra". A pályán vagy a mozdonyban van a hiba?
Lehet csinálni pisztolypákából, ki kell cserélni a végén azt a drótszerű akármit egy hosszabb, hajlított drótra. Alagutat is lehet vele vágni a hungarocellbe ha olyan formára hajlítod a drótot.
Hungarocell, nikecell stb anyagokhoz ajánlatosabb a hőszálas szobrászkodás. Ekkor nincs az a rengeteg sztatikusan feltöltődő darabka, amit művészet összetakarítani.