Keresés

Részletes keresés

jgyurka Creative Commons License 2017.01.25 0 0 3017

Szerintem nem igazán lehet, vagy van értelme textilbakelitet esztergálni, mert nem egy homogén anyag. Itt a futófelület pont merőleges lenne a rétegekre, ami a futófelület szétmállását eredményezné, ez viszont ép. És hiányolom a szerszám hagyta rovátkákat is.

Szerintem mégsem textilbakelit, és nem tudom miért négyzetrácsos a mintája.. Na, de túlteszem magam ezen, mert szerintem már sokan unják ezt a témát.

Üdv, gyurka

Előzmény: József Gábor Papp (3016)
József Gábor Papp Creative Commons License 2017.01.25 0 0 3016

Szia! Zoli megelőzött a válasszal,biztos hogy esztergált a kerék.A textilbakelitot,gyártástechnológiájánál fogva nem lehet fröccsönteni,rétegenként építik fel,majd préselik és kisütik.Az Előre mozdony és a kocsik kerekei tiszta bakelitporból vannak szerszámba préselve (nem fröccsöntve) és kisütve.Ezért is olyan törékenyek.De a többi rejtély marad. :) Üdv.Gábor

Előzmény: jgyurka (3012)
Zoli1949 Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3015

Kiegészítés!

A hetvenes években Nagykőrösön a Trakisnál  ( Transzformátor, Röntgen és Készülékgyártó Ipari Szövetkezet ) dolgoztam és sok mindenre használtuk a textilbakelitet. Egyébként gépészmérnök voltam anno.

Zoli

Előzmény: Zoli1949 (3014)
Zoli1949 Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3014

Szia Gyurka!

Amennyiben a kerekek textilbakelitből vannak ( én még mindig annak látom ), akkor azokat csak esztergálással készíthették. Annak idején a textilbakelitet csak táblákban és rudakban lehetett kapni. Fröccsönteni nem lehet.  Meglepően szívós anyag.  Repülőgépgyártásnál is használták , ezért elképzelhető, hogy a pénzverőnél is volt valami készlet. Amúgy az oroszokat nem érdekelte, mert nem arany volt és nem ketyegett. Csekély tudásom szerint a bekelit törékenységét elkerülendően fejlesztették ki a németek a harmincas években. Egyébként a bakelitet is ők találták fel.

Összefoglalva az okoskodásomat:

A kaszni és az alváz jóval drágább volt a Cálvin téri áruházban, mint a kerekek és a zsámoly.  Gergő valószínűleg ezt számokkal is alá tudja támasztani. Ezért szerintem kizárt, hogy a kocsi készítője csak ezeken akart spórolt. Még mindig egy kísérleti széria példányának gondolom.

Üdv: Zoli

Előzmény: jgyurka (3012)
gzsolt001 Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3013

Szia Sanyi!

 

Majd privátban megírom, de biztosan látod hogy milyen tételeken "vagyunk rajta". Én konkrétan a zsolt100 vagyok a vaterán :)

 

Üdv.:

 

Zsolt

Előzmény: BE200 (3009)
jgyurka Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3012

Szia! Szétszedtem, van benne távtartó hüvely. A csavar mégsem réz, csak rozsdás, a hüvely viszont az:

 

  

A réz ütköző nem felcsavarozva van, hanem felütve, az esztergálás rovátkái pedig szépen látszanak a felületén (mint a Pannónia ütközőkön). A kereket viszont nem esztergálással csinálták, gondolom öntötték. Akármi is, érdekes darab, sem kidobni, sem eladni nem terveztem.

 

Üdv, gyurka

Előzmény: József Gábor Papp (2999)
Zoli1949 Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3011

Szervusztok Urak!

Még mielőtt összekapnátok.

A megnevezett mozdony a Jófogáson is fenn van huszonötezerért és Kövesdi Sándor nevű úr hirdeti. Gondolom más is így van ezzel. Ezért csak aszalódjon ezeken az oldalakon.

Nekem csak egy Előre mozdony motor kell, mert van egy tekercselés nélküli, soha nem használt Pannónia motorom. A kettőből szeretnék egy Pan-El fantázia nevű motort összehozni. Ennek a leírása benne van egy múzeális Ezermesterben. Ezen kívül még két Pannónia kocsi forgózsámolyra van szükségem. Tehát, ha ezek valakinél elfekvőben vannak, szívesen megvenném. Akár egyenként is.

Gyurka teherkocsijának vitatott alkatrészeinek ilyen minőségű elkészítéséhez jól felszerelt műhely kellett. Ezt leginkább Gábor tudná megerősíteni. Tehát egyáltalán nem házi, inkább "üzemi fusi" gyártás.

Üdv: Zoli

 

Zoli1949 Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3010

Szia Sanyi!

Azért az a Pannónia csomag nem volt semmi!!!

Zoli

Előzmény: BE200 (3009)
BE200 Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3009

Kedves Zsolt !

Mindre lövök ?! hmmm :D

10 licitből, jó ha egyet megnyerek (legutoljára 3 hónapja)

Legyünk egész pontosak.

Az Előre mozdony, Zoli számára továbbra is elérhető,

a minimál árat nem értem el, így nem csak neki, bárkinek szabad a pálya.

Üdv

Sanyi

Előzmény: gzsolt001 (3008)
gzsolt001 Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3008

Hátha arra is ráugrik tco035  a vaterán, mert ahogy elnézem mindenre lő, ami PéVé és "mozog" :) Épp most akartam Zoli1949 barátunknak ajánlani egy Előre mozdonyt, de pár perce erre is "kivetette" a hálóját.

Előzmény: jgyurka (3003)
pv-vonat Creative Commons License 2017.01.24 0 1 3007

Felirat szempontjából nincs hiba a kasznival. (itt mindenféle vastagságú betű és színárnyalat látszik)

A kerék és az ütköző valószínű "házgyári".

József Gábor Papp Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3006

Egyetértek Roglin véleményével,tartsd meg így!Ahogy én is megtartottam a Pannóniámmal kapott (valami életunt által gyártott) vezérlőt.:)

Előzmény: jgyurka (3003)
Zoli1949 Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3005

Szia!

Osztom Roglin véleményét. Amennyiben inkább kidobnád, légy szíves szólj előtte, hogy az ablakod alá tudjak időben állni.

Zoli

Előzmény: jgyurka (3003)
Roglin7 Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3004

Ha úgy látod jónak...

De komolyra fordítva a szót, én Märklinben láttam képen meg katalógusban érdekes prototípusokat, olyat is ami később széria gyártásba nem is került hasonló formában, mégis katalogizálva van és nem Jürgen tette fel egy topikra...

Persze én sem állítom, hogy biztosan prototípus, de a valóságot teljes bizonyossággal nemigen fogjuk már megtudni, hacsak a valódi készítője a vagonnak fel nem bukkan, mint az történt egyszer egy külhoni árverésen horror áron megjelent, de egyesek által vitatott Märklin vagonnál...ugyanis téves felirat szerepelt az ominózus vagonon, igaz az nem prototípus volt csak egy hibás sorozat egy megmaradt példánya.

Én minden esetre szépen meg tisztogatnám és eltenném mint érdekességet, és mindenki gondoljon amit akar...

 

R.

Előzmény: jgyurka (3003)
jgyurka Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3003

Majd felteszem Vaterára "RITKA ANTIK PÉVÉ PV PÉNZVERDEI MÁV VAGON!!!!44!" címmel horribilis áron valami gagyi háttérsztorival..

Előzmény: Roglin7 (3002)
Roglin7 Creative Commons License 2017.01.24 0 1 3002

Egy prototípus darabnál bármi előfordulhat, később, nagy szériában nem használt anyagok, megoldások is...

Nehéz megmondani az igazságot.

 

R.

 

Előzmény: József Gábor Papp (2998)
József Gábor Papp Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3001

Valószínű igazad van,bár ügyes kézzel meg lehet csinálni reszelőnyom nélkül is. :) A szegénység sok mindenre ráviszi az embert.A 0-ás topicba majd felteszem egy háromsínes,házi készítésű,elektromos váltó képét.Szerintem nagyon ügyes munka.Üdv.Gábor

 

Előzmény: jgyurka (3000)
jgyurka Creative Commons License 2017.01.24 0 0 3000

Én is inkább arra hajlok, hogy valaki szegény volt, de kivételesen ügyes. Megvett egy kasztnit olcsón, és felszerelte kerekekkel. Nem gondolnám, hogy a gyár kiadott volna efféle "protót", bár én úgy nézem, hogy présgép vágta, és hajlította a konzolt is, nagyon élesen hajlik meg, és nincs vágva, reszelgetve a széle.

Viszont az való igaz, hogy a csavarok fordítva vannak feltéve, túl hosszúak, és rézcsavart biztos nem használt a pénzverde.. Ha hazaértem, szétszedem.

Ami a feliratot illeti, gyárinak tűnik, még a "P" betű formája is stimmel.

 

Karika, teszel fel képeket az új szerzeményeidről? Engem nagyon érdekelnek!

 

Üdv, gyurka

Előzmény: karikaV43 (2997)
József Gábor Papp Creative Commons License 2017.01.24 0 0 2999

Még pár dolog eszembe jutott.Gyári szerelésnél,a futómű felfogó csavarján az anya,mindig a kocsiszekrényben van.A másik,hogy egy prototípushoz aligha textilbakelititből esztergáltak volna kereket.Inkább fekete keménygumiból.(ebonit) Már esztétikai okokból sem. Ha esetleg megbontanád,a gyári szerelésnél,egy pici távtartó hüvely van az M 3-as csavarra húzva,ami biztosítja hogy a csavar meghúzása után is mozdulni tudjon a futómű és a vonóhorog.

Előzmény: jgyurka (2992)
József Gábor Papp Creative Commons License 2017.01.24 0 0 2998

Szia!Legyen igaza Zolinak hogy egy ritka prototípusod van,de én inkább arra hajlok hogy pótlás a futómű.Tisztes munka,szakember csinálta,de utólag készült.A réz ütközők is.Abban a korban amikor ezek készültek,nem pazaroltak "drága import" anyagot ütközőre,se a futóműhöz.Még prototípusnál se.Az esztergáltat pedig valószínűleg a költséghatékonyság miatt váltották öntött ütközők.Sokkal egyszerűbb és olcsóbb önteni,mint forgácsolással gyártani.Bár ennek ellent mondanak a Pannónia ütközői.Azok között nem láttam még öntöttet.Talán a nagyobb méret és a nehezebb önthetősége miatt maradtak az esztergált ütközőknél.

Előzmény: jgyurka (2992)
karikaV43 Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2997

Én mindent elhiszek,sőt annak az ellenkezőjét is,de ilyen vastag feliratot még nem láttam gyári vagonon.

Az ütközők rögzítése is gyanús,mintha csavarozva lenne,a forgózsámoly csavarja meg olyan hosszú,hogy elég volna a másik tengelyre is.

Túl sok az eltérés az ismert vagonokhoz képest,de bármi lehetséges.

Viszont én szert tettem egy mozdony zöld PV2 kocsira,sajna elég ramaty,de menthető és egy PV6 kékjét idéző posta vagonra ami szintén ramaty és nincs teteje,bár azt könnyen pótolni tudom.

Előzmény: Roglin7 (2996)
Roglin7 Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2996

Én erről nem vagyok teljesen meggyőződve...

Használhattak az évek során több sablont a feliratokhoz, sőt!

A szín is eltérő árnyalat ami eltérő évjáratra utal...

A felirat nagyon kicsi az hogy ott épebben maradt viszonylag a festék nem elképzelhetetlen, ráadásul ha jobban megnézed a fehér festésnél is van rozsdafolt...

Kép alapján még nehezebb biztosat mondani, maradjunk annyiban, hogy kézbe kéne fogni...minden esetre érdekes darab...a kerék is érdekes, de bármi lehet...

 

R.

Előzmény: karikaV43 (2995)
karikaV43 Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2995

Meg kell nyugtassalak,nem gyári a vagon,a MÁV felirat túl vastag és túl jó állapotú a vagon többi részéhez képest.

 

Előzmény: jgyurka (2992)
gzsolt001 Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2994

Önkritikát kell gyakoroljak! Megnéztem az esztergált Előre készletet és valóban acélból vannak az ütközők.

Sárgaréz nekem csak a Deák tartálykocsimnak van egyedül.

Gyurka!

Nagyon érdekes az általad bemutatott példa. Hiába na, az ördög a részletekben lakozik!

Előzmény: József Gábor Papp (2991)
Zoli1949 Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2993

Szia Gyurka!

A kerekeket textilbakelitből esztergálták  Ez kimondottan elektromos szigetelő anyag, de a vágott felületénél higroszkopikus, tehát nedvszívó.  Ezért szabadtéri használat esetén  annak idején a trafóolajban főzték ki és csak utána használták fel. Az esztergált kerekek  teljesen megfelelnek az öntötteknek. Első körben úgy tűnik hogy egy protótípus büszke tulajdonosa vagy. Ezt még nyomósabbá teszik az igen kontúros felíratok is. Kíváncsi vagyok arra, hogy mi fog még kiderülni a kocsidtól.

Üdv: Zoli

Előzmény: jgyurka (2992)
jgyurka Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2992

Szia!

 

Érdekes a felvetésed, végigtapogattam az esztergált ütközőimet én is, és valóban mágnesezhetőek. Ezt az egyet kivéve:

 

 

Ez réz. Viszont ennek más érdekessége is akad. A kereke barna, igazi bakelitnek tűnik, olyan a felületi textúrája, mint a korabeli szigetelő lemezeké:

 

  

 

A kereket tartó konzol is réz, hiányoznak róla a fülek, amik a kapcsolórúddal összefognák, helyette alumínium szegeccsel van összeeresztve. A rugója pedig nagyobb, mint a szokásos PV rugó. A színe nagyon sötét barna, a feliratok pedig vastagabbak a szokásosnál. Kókányolásnak, szétszedésnek nyoma sincs, viszont minden mérete tökéletes, és hibátlanul kivitelezett. Szerintem minden alkatrésze a pénzverdében készült, de kíváncsi vagyok a ti véleményetekre is. 

 

Üdv, gyurka

 

 

Előzmény: József Gábor Papp (2991)
József Gábor Papp Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2991

Szerencsére nincs,csak benéztem.Ha cukrász lennék,még érthető is lenne.:) Többször olvastam itt réz ütközőkről,megnéztem mágnessel,vas.Szerintem csak az én,romokból épített,agyonra kipótolt Előre mozdonyomon vannak réz ütközők.:)

Előzmény: gzsolt001 (2990)
gzsolt001 Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2990

Akkor szerencsére nincs gond :)

Előzmény: József Gábor Papp (2989)
József Gábor Papp Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2989

Így jár aki hebehurgyán firkál! Rendben van csavar helye,valaki szétszedte és nem dugta át a csavart a keréktartó zsámolyon csak a vonóhorog furatán

,ami így csúszkál a vonóhorog szárán...A tetőről  és az ütközőről írtam,igaz!:)

Előzmény: gzsolt001 (2987)
József Gábor Papp Creative Commons License 2017.01.23 0 0 2988

Szia Zsolt!Tudtam hogy időnként módosítottak ezt-azt rajtuk (áramszedők,kapaszkodók),de a tető eddig nem tűnt fel.Az alsó kocsinak nem kanyarodik a kereke,annyival kintebb van a csap furata,amin fordul a kerékpár.Úgy látszik akkor is csináltak selejtet,így lett egy ritka érdekes darabom.:) Jól látod,a felső kocsin öntött alumínium,az alsón esztergált,nikkelezett vas ütközők vannak,mint a Pannóniákon. 

Előzmény: gzsolt001 (2987)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!