Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Szerintem nem igazán lehet, vagy van értelme textilbakelitet esztergálni, mert nem egy homogén anyag. Itt a futófelület pont merőleges lenne a rétegekre, ami a futófelület szétmállását eredményezné, ez viszont ép. És hiányolom a szerszám hagyta rovátkákat is.
Szerintem mégsem textilbakelit, és nem tudom miért négyzetrácsos a mintája.. Na, de túlteszem magam ezen, mert szerintem már sokan unják ezt a témát.
Szia! Zoli megelőzött a válasszal,biztos hogy esztergált a kerék.A textilbakelitot,gyártástechnológiájánál fogva nem lehet fröccsönteni,rétegenként építik fel,majd préselik és kisütik.Az Előre mozdony és a kocsik kerekei tiszta bakelitporból vannak szerszámba préselve (nem fröccsöntve) és kisütve.Ezért is olyan törékenyek.De a többi rejtély marad. :) Üdv.Gábor
A hetvenes években Nagykőrösön a Trakisnál ( Transzformátor, Röntgen és Készülékgyártó Ipari Szövetkezet ) dolgoztam és sok mindenre használtuk a textilbakelitet. Egyébként gépészmérnök voltam anno.
Amennyiben a kerekek textilbakelitből vannak ( én még mindig annak látom ), akkor azokat csak esztergálással készíthették. Annak idején a textilbakelitet csak táblákban és rudakban lehetett kapni. Fröccsönteni nem lehet. Meglepően szívós anyag. Repülőgépgyártásnál is használták , ezért elképzelhető, hogy a pénzverőnél is volt valami készlet. Amúgy az oroszokat nem érdekelte, mert nem arany volt és nem ketyegett. Csekély tudásom szerint a bekelit törékenységét elkerülendően fejlesztették ki a németek a harmincas években. Egyébként a bakelitet is ők találták fel.
Összefoglalva az okoskodásomat:
A kaszni és az alváz jóval drágább volt a Cálvin téri áruházban, mint a kerekek és a zsámoly. Gergő valószínűleg ezt számokkal is alá tudja támasztani. Ezért szerintem kizárt, hogy a kocsi készítője csak ezeken akart spórolt. Még mindig egy kísérleti széria példányának gondolom.
Szia! Szétszedtem, van benne távtartó hüvely. A csavar mégsem réz, csak rozsdás, a hüvely viszont az:
A réz ütköző nem felcsavarozva van, hanem felütve, az esztergálás rovátkái pedig szépen látszanak a felületén (mint a Pannónia ütközőkön). A kereket viszont nem esztergálással csinálták, gondolom öntötték. Akármi is, érdekes darab, sem kidobni, sem eladni nem terveztem.
A megnevezett mozdony a Jófogáson is fenn van huszonötezerért és Kövesdi Sándor nevű úr hirdeti. Gondolom más is így van ezzel. Ezért csak aszalódjon ezeken az oldalakon.
Nekem csak egy Előre mozdony motor kell, mert van egy tekercselés nélküli, soha nem használt Pannónia motorom. A kettőből szeretnék egy Pan-El fantázia nevű motort összehozni. Ennek a leírása benne van egy múzeális Ezermesterben. Ezen kívül még két Pannónia kocsi forgózsámolyra van szükségem. Tehát, ha ezek valakinél elfekvőben vannak, szívesen megvenném. Akár egyenként is.
Gyurka teherkocsijának vitatott alkatrészeinek ilyen minőségű elkészítéséhez jól felszerelt műhely kellett. Ezt leginkább Gábor tudná megerősíteni. Tehát egyáltalán nem házi, inkább "üzemi fusi" gyártás.
Hátha arra is ráugrik tco035 a vaterán, mert ahogy elnézem mindenre lő, ami PéVé és "mozog" :) Épp most akartam Zoli1949 barátunknak ajánlani egy Előre mozdonyt, de pár perce erre is "kivetette" a hálóját.
De komolyra fordítva a szót, én Märklinben láttam képen meg katalógusban érdekes prototípusokat, olyat is ami később széria gyártásba nem is került hasonló formában, mégis katalogizálva van és nem Jürgen tette fel egy topikra...
Persze én sem állítom, hogy biztosan prototípus, de a valóságot teljes bizonyossággal nemigen fogjuk már megtudni, hacsak a valódi készítője a vagonnak fel nem bukkan, mint az történt egyszer egy külhoni árverésen horror áron megjelent, de egyesek által vitatott Märklin vagonnál...ugyanis téves felirat szerepelt az ominózus vagonon, igaz az nem prototípus volt csak egy hibás sorozat egy megmaradt példánya.
Én minden esetre szépen meg tisztogatnám és eltenném mint érdekességet, és mindenki gondoljon amit akar...
Valószínű igazad van,bár ügyes kézzel meg lehet csinálni reszelőnyom nélkül is. :) A szegénység sok mindenre ráviszi az embert.A 0-ás topicba majd felteszem egy háromsínes,házi készítésű,elektromos váltó képét.Szerintem nagyon ügyes munka.Üdv.Gábor
Én is inkább arra hajlok, hogy valaki szegény volt, de kivételesen ügyes. Megvett egy kasztnit olcsón, és felszerelte kerekekkel. Nem gondolnám, hogy a gyár kiadott volna efféle "protót", bár én úgy nézem, hogy présgép vágta, és hajlította a konzolt is, nagyon élesen hajlik meg, és nincs vágva, reszelgetve a széle.
Viszont az való igaz, hogy a csavarok fordítva vannak feltéve, túl hosszúak, és rézcsavart biztos nem használt a pénzverde.. Ha hazaértem, szétszedem.
Ami a feliratot illeti, gyárinak tűnik, még a "P" betű formája is stimmel.
Karika, teszel fel képeket az új szerzeményeidről? Engem nagyon érdekelnek!
Még pár dolog eszembe jutott.Gyári szerelésnél,a futómű felfogó csavarján az anya,mindig a kocsiszekrényben van.A másik,hogy egy prototípushoz aligha textilbakelititből esztergáltak volna kereket.Inkább fekete keménygumiból.(ebonit) Már esztétikai okokból sem. Ha esetleg megbontanád,a gyári szerelésnél,egy pici távtartó hüvely van az M 3-as csavarra húzva,ami biztosítja hogy a csavar meghúzása után is mozdulni tudjon a futómű és a vonóhorog.
Szia!Legyen igaza Zolinak hogy egy ritka prototípusod van,de én inkább arra hajlok hogy pótlás a futómű.Tisztes munka,szakember csinálta,de utólag készült.A réz ütközők is.Abban a korban amikor ezek készültek,nem pazaroltak "drága import" anyagot ütközőre,se a futóműhöz.Még prototípusnál se.Az esztergáltat pedig valószínűleg a költséghatékonyság miatt váltották öntött ütközők.Sokkal egyszerűbb és olcsóbb önteni,mint forgácsolással gyártani.Bár ennek ellent mondanak a Pannónia ütközői.Azok között nem láttam még öntöttet.Talán a nagyobb méret és a nehezebb önthetősége miatt maradtak az esztergált ütközőknél.
Én mindent elhiszek,sőt annak az ellenkezőjét is,de ilyen vastag feliratot még nem láttam gyári vagonon.
Az ütközők rögzítése is gyanús,mintha csavarozva lenne,a forgózsámoly csavarja meg olyan hosszú,hogy elég volna a másik tengelyre is.
Túl sok az eltérés az ismert vagonokhoz képest,de bármi lehetséges.
Viszont én szert tettem egy mozdony zöld PV2 kocsira,sajna elég ramaty,de menthető és egy PV6 kékjét idéző posta vagonra ami szintén ramaty és nincs teteje,bár azt könnyen pótolni tudom.
Használhattak az évek során több sablont a feliratokhoz, sőt!
A szín is eltérő árnyalat ami eltérő évjáratra utal...
A felirat nagyon kicsi az hogy ott épebben maradt viszonylag a festék nem elképzelhetetlen, ráadásul ha jobban megnézed a fehér festésnél is van rozsdafolt...
Kép alapján még nehezebb biztosat mondani, maradjunk annyiban, hogy kézbe kéne fogni...minden esetre érdekes darab...a kerék is érdekes, de bármi lehet...
A kerekeket textilbakelitből esztergálták Ez kimondottan elektromos szigetelő anyag, de a vágott felületénél higroszkopikus, tehát nedvszívó. Ezért szabadtéri használat esetén annak idején a trafóolajban főzték ki és csak utána használták fel. Az esztergált kerekek teljesen megfelelnek az öntötteknek. Első körben úgy tűnik hogy egy protótípus büszke tulajdonosa vagy. Ezt még nyomósabbá teszik az igen kontúros felíratok is. Kíváncsi vagyok arra, hogy mi fog még kiderülni a kocsidtól.
Érdekes a felvetésed, végigtapogattam az esztergált ütközőimet én is, és valóban mágnesezhetőek. Ezt az egyet kivéve:
Ez réz. Viszont ennek más érdekessége is akad. A kereke barna, igazi bakelitnek tűnik, olyan a felületi textúrája, mint a korabeli szigetelő lemezeké:
A kereket tartó konzol is réz, hiányoznak róla a fülek, amik a kapcsolórúddal összefognák, helyette alumínium szegeccsel van összeeresztve. A rugója pedig nagyobb, mint a szokásos PV rugó. A színe nagyon sötét barna, a feliratok pedig vastagabbak a szokásosnál. Kókányolásnak, szétszedésnek nyoma sincs, viszont minden mérete tökéletes, és hibátlanul kivitelezett. Szerintem minden alkatrésze a pénzverdében készült, de kíváncsi vagyok a ti véleményetekre is.
Szerencsére nincs,csak benéztem.Ha cukrász lennék,még érthető is lenne.:) Többször olvastam itt réz ütközőkről,megnéztem mágnessel,vas.Szerintem csak az én,romokból épített,agyonra kipótolt Előre mozdonyomon vannak réz ütközők.:)
Szia Zsolt!Tudtam hogy időnként módosítottak ezt-azt rajtuk (áramszedők,kapaszkodók),de a tető eddig nem tűnt fel.Az alsó kocsinak nem kanyarodik a kereke,annyival kintebb van a csap furata,amin fordul a kerékpár.Úgy látszik akkor is csináltak selejtet,így lett egy ritka érdekes darabom.:) Jól látod,a felső kocsin öntött alumínium,az alsón esztergált,nikkelezett vas ütközők vannak,mint a Pannóniákon.