A Leakage : hangszivargast jelent ebben az esetben, ami a tonewheel-ek sinuszhangjainak az athallasa, felharmonikus atszivargasa, egyfajta tokeletlenseg...
Ezt biztos kielegitobben el tudja magyarazni Tehtube kollega:-)
Egy biztos, ezeket a hibakat eme elektromechanikus Hammond orgonak olyan szepen tudjak hozni, hogy ettol olyan leutanozhatatlan a hangjuk.
Tokeletlen, es egyben emberbarati a hang, vaskos, meleg, csoves, klattyogos, click-es...stb
elmagyaráznátok pontosan mi is az a leakage és miből adódik ez? Sajna nem nagyon van alkalmam hammondon játszani így nem tudom.
Mellesleg most hallgatom az Oscar Peterson and Roy Eldridge lemezt. Oscar Peterson hammondozik néhány számban. Nagyon jó, tiszta leslie nélküli hammond (ha jól hallom). Érdekes így trombitával kettesben. Lúdbőrözik a hátam. Ismeritek?
Szia Nándi. Igen, 1,2M. Rugalmas vagyok, de sajnos ennyire nem tudok.
Ez az orgona az. Ezen játszott Joey DeFrancesco ×2, Rhoda Scott.
Az A100, B3, C3 és a lábbassztól eltekintve a D100, Rt3 tök ugyanaz műszakilag.
Csakis a hangszert körítő faszekrény formája más. Az meg hangban lényegtelen.
Az eltérést a gyártás során a manufatúrális összeszerelés eredményezi a számottevő szórással. Minden hangokereket, pickupot kézzel, egyedileg szabályoztak be ahogy sikerült.
Aztán eltelt 30-50 év, ami alatt előfordulhattak csőcserék, kondicserék, szintén változtathatott a hangképen. 59-ig textilvezetékes volt, 65-ig papírkondis a TG felszereltség, az is kissé változtat a hangon.
Van nálam B3, fel is tettem róla képet. Meg C3 is van. Mindkettő gyönyörű.
És természetesen szintén nagyon jó hangúak. De mindegyik más.
Nálam a B4II a nyerő.
A Suzukiéknál meg direk vesznek vissza a hangminőségből, szolgáltatásból, ahogy régen is erősen visszavettek az ABC-khez képest a spineteknél.
Zsotya bácsi, 1,2.-miskulláré az ára? Hát ha vállalnál egy pár évig tartó részletfizetést én volnék rá a vevő! :) Persze gondolom neked főleg az árára volna szükséged... Sajnos így nem lesz nekem hamarosan igazi Hammondom :( És akkor ez most az A100 amin Joey kavart tavaly nyáron az A38on vagy mi? Állítólag járt nálad vmi USA -beli B3 is, amiről kiderült hogy a B3 mégis csak B3, azaz a legszebb a hangjuk... vagy hogy is van ez? (bocs az értetlenkedésért, de nekem kicsit kusza az a sok Hammond ami nálad fellelhető :) Amúgy köszi a kimerítő VK8 értekezést! Valószínű hogy párszor neki kell futni még itt a teszteknek, de könyörgöm, mikor lesz már végre 99.9%-ig B3 feeling egy klónon? Csak 99.9%-ot kérnénk és azzal már nagyon ki tudnánk békülni, persze emberbaráti áron, szerintem nem lehetetlen a dolog csak nem Suzukiékra meg a többiekre kéne bízni, hanem olyan Hammond-őrült mérnökökre akiknek a HANG számít, nem a faszekrény... Tube bácsi szakértelmét kikérve lehetne alkotni vmi okosat egy elektro/computer szakinak. (de már most nagyon szubj. vagyok :)
:) Hát, nem az a kimondott "hammondos" fickó, de rendszeresen használja a hangszert és szerintem, remekül. ;) Egy 40-es, kaliforniai származású Roland VK-7, Korg CX-3 (régi, új), Nord Electro, Hammond B3 "fogyasztó". Leslie-k a szokásos: 147, 122. Játszott már Buddy Miles-szal, Alice Cooper-rel, a Kiss-szel, Brett Garsed-dal, a Dream Theater-rel, szólóban rengeteg neves zenésszel (Al DiMeola, Al Pitrelli, Yngwie Malmsteen, Zakk Wylde, Billy Sheehan, Tony Franklin, Tom Kennedy, Simon Phillips, Steve Lukather...stb.) és a Planet X-ben. Fúziós zenét játszik: jazz, rock, metal, klasszikus vegyesen.
tehtube, csak 1200 ? Csinálhatok Neked ingyen reklámot? (Mondjuk, hogy belinkelem ezt a fórumos oldalt máshol.) Kár, hogy nem vagyok a kellő anyagi helyzetben, de ez 1 nagyon baráti ár, nem? Szinte olcsóbb, mint bármelyik digis klón.
Hát tényleg nagyon sajnálom hogy eladom, de el kell adnom. Ez fantasztikus hangszer. Volt már a kezem ügyében több A100, B3, C3, mindegyiket felülmúlta. Van valahogy egy sajátos tulajdonsága, hogy egybeolvad a vele játszó zenésszel. Ezt még ennyire a többi Hammondnál sem tapasztaltam, nemhogy más, egyéb hanxereknél. A billentyűzete optimális (a többié túl kemény vagy puha), a szőrös, kissé erősebb leakege-es hangja kifejezőbb, a vibrátója a legjobban sikít, sír.
És nem is kérek sokat, 1200e-t. Főleg hogy Joey, Rhoda szignálta. Mennie kell.
A Lordé egy kettéfűrészelt angol C3. csak a lábától kettéválasztották, semmi egyéb.
Ez egy kölcsöncucc. Amerikai chop stílus. A hanggenerátort kiszedik a billentyűzet alól és a kábelkorbácsot megtoldva mögé helyezik. Amint látható, sokkal mélyebb, de nem olyan vastag és egyszerű geometriájú lett. Mint egy keverőpult. Könnyebben szállítható, elhelyezhető. Ilyesmit használ John Novello is a Niacinban.
Tehtube mester, a szívem szakad meg, hogy eladod ezt a csodás ( és most már történelmi jelentőségű! ) hanxert, de ha ugyanarra a fára gondolunk, akkor megértem :)
Szóval az este. Jó volt. Bővebben, nagyon jó. Ez egy olyan alkalom volt, ami nagyon ritkán adódik egy földi halandónak. Theremin, Ondes Martenot, Modular Moog, Mellotron, rhodes MKI és A100. Főleg egyszerre! Nemzetközi viszonylatban is egyedülálló előadás. Mindenkinek jutott a Trambi által beszkennel nagyon szép kiadványból is. Egy pár tartalék maradt komoly érdeklődőknek :-)
A Thereminnel a német lány fantasztikusan bánt. Hajlítások, tiszta hangközök, nagyon finom dinamika. Pedig kézzel kellett "legyezgetnie" az antennák körül. A jobbkezével az álló antenna előtt mintha fogdosott volna valamit az ujjaival a távolságot változtatva. Ezzel a hangmagasságot, hajlítást végezte. A fekvőantennához balkézzel közelítve halkult a hanxer. Ez a darab az ötvenes években a fiatal Moog által megépített. XX. századi klasszikus művek kerültek előadásra. Debussy, Rimszkij Korszakov művei, azthiszem bőgő, ill. zongora kísérettel.
Az Ondes Martenot szinte már egy hetvenes évekbeli szintetizátor. A színpadon szereplő, az egy 1930-ban készült példány!!! A billentyűkkel játszható ismert szintihangok mellett volt egy fémszalag, amivel precíz hajlításokat lehetett végezni. A különleges hangszórók, mint pl. a gonggal egybeépített eredeti diffúzor is bolondította a hangképet. Szintén nagyon finom előadás Christine Ott részéről, kortárs komolyzenei darabokkal, szólóban vagy zongora kísérettel.
A Hammondomon Fogarasi János játszott. Népdal feldolgozásokat és pár Jimmy Smith átiratot adott elő. Ő valamikor az M3-hoz volt hozzászokva, de szépen szólt a hanxer. Lábpedált nem használt. A kísérete a két fiatal Lakatos Pecek testvér bőgőn, dobon - óriási. A dob tiszta Buddy Rich. Kell ennél több?
A Rhodeson Szakcsi Lakatos Béla a két testvérrel hatalmas előadást tartott. Vataps. Sok érdekes infót adott, hogy az első Mo-i Rhodest ő hozta be New Yorkból, meg mi mennyi volt, Pressernek az A100-asát is ő hozta Németo-ból :-)
A Mellotron viszont nem egy önálló és szólisztikus hanxer. Viszont ennek ellenére az a tipikus hangja lúdbőröztető, hátborzongtató. Ezt az előadáson szét is szedték, kiemelték a magnószalag tárolót. A szalagok három sávosak a billentyűzélesség miatt = 3 hanxín. (a 4sávos collosból 1 le) A szalagok 7mp hangot tudnak. A billentyű elengedésekor rugó visszahúzza a kezdeti állapotba. Azért nem loopolt mint a Bíró féle Bájrotron, mert így perkusszív hangok is lejátszhatók mindig a szalag elejéről. A billentyűk meg az alatta lévő gumigörgőkkel gyakorlatilag egy magnó play gombjai. Muris, kissé esetlen és ennek ellenére a legfantasztikusabb.
A Modular Moog C3 egy brutál állat szintetizátor. 68-as évjárat. Rendkívül bonyolult, ketten is "gépészkedtek" rajta az előadás közben. Jöttek a legvadabb Emersonos hangok. Ennek ellenére koncertre, meg csakúgy zenélni nem alkalmas a rendkívüli bonyolultsága miatt. Ez stúdióeszköz.
A zene közben észrevétlenül átváltottak Kaltenecker trióra. Zsolt Nord Modularral folytatta hasonló hangokkal nagyon átütő játékkal, ámbár soxor zongorázott szinti hanxínekkel. Papesh baszusa, Borlai dobolása mellé szintén viláxínvonal.
Hát az újabb digitális Hammondok és klónjaik rendes PCM szintetizátorok.
A jobbak full polifón 91-el. Ez is a fizikai modellezésük, hogy egyszerre szól mind a 91, csak a billentyű lenyomásával no meg a regiszterek beállításával határozzuk meg, melyiket hallhassuk. Pont mint az igaziban.
Az első ilyen a VK7 1996, majd követte a CX3, V5, BD3-5, NE, VK8 és utolsónak a sorban a Hammond-Suzuki. Muris.
A H-S kb 10 év késéssel idén fedezte fel azt az előnyös tulajdonságot is, hogy befér még néhány hasznos hang a drawbar orgona mellé mint a VK7-8, NE esetében.
Szia. A VK8 egy szép, jó és drága hanxer. 1600EU×280=450eft. És mint orgona, egyáltalán nem jobb pl. a DB3-nál amit EA kolléga 190-ért ad. Persze vannak előnyei.
VK7<->VK8:
Billentyűk a VK7-ben hagyományos, súlyozott szintibillentyűk, kissé lassúak. (U20 billentyűzet) A VK8-ban meg a fehér az waterfallos kocka, jobb. De ez félmunka!!! Ugyanis a feketék továbbra is azok a keskeny, csúszós magasak amin nem lehet rendesen játszani Hammondosan. Tehát itt mindegy a különbség, mert a feketéket ugyanúgy kellene használni ezért gyengébben játszható a billentyűzete. A DB3-é az a jó waterfallos Fatar, ami geometriájában mikronra megegyezik a B3-mal. Mozgásában meg eléggé közelít hozzá, jónak mondható.
Hangkeltés lényegében ugyanaz - clean, vintage (1), a 8-ban van mégegy vintage (2), ami kicsit jobb, tehát a száraz orgonahang kicsit jobb. Megmaradt hibának hogy a chorus vibrato ugyanúgy nyávogtatja a magasat, pedig azt nem kéne, ill. nem szelektív, nyakon önti mindhárom manuált. DB3-ban a magas nincs modulálva és szelektív a vibrátója. Hiba mindháromnál hogy nem élesedik, hangosodik a hang chorusvibrátónál hanem inkább lágyabb lesz, a magasban nem sír. A leakage zaj mindegyiknél jó, szabályozható. A keyclicknél a VK-k esetében az a hiba, hogy halkítás ellenére nem halkul, tehát halk játéknál egy egyébként normál click borzasztó hangossá válik. A hangerőpedál (swell) viszont a VK-knál egész szépen loudnessesezik, míg a DB-nél kevésbé emelődik ki a mély és magas halk állásban.
Percussion: VK7-ben állítható külön a soft és normál hangerő, lecsengés. VK8-ban semmi, és nekem ez a kőbe vésett érték túl erős. DB-ben egy hossz és lecsengési idő változtatható.
Műlezli: Ebben a VK7 az abszolút nyerő, mert a képernyőn át programozható és sokoldalúbb. A VK7 lezlijénél külön állítható a fölső, alsó hangerő/sebességek/gyorsulások/lassulások. Egy fontos viszont nem, a távolság, tehát az effektintenzitás, ami túl erős. A VK8-nál semmilyen változtathatóság. A DB-nél egyben a sebességek/lassulás/gyorsulás és ott pont eltalálták a megfelelő intenzitást.
Torzító: Ebben szintén a vK7 abszolút nyerő, toronymagasan a legjobb. Természetesen mindháromnak van egy overdrive potija. A VK7 hanxórószimulációja nagyon sokoldalú: csöves122, tranyós760 lesliek, gitár Marshall, bass Marshall, a kettő együtt és egy Vox kombó szimuláció. A Marshallok tökéletes Made In Japan sound, de a Combo is különlegesen jó. A 122 finom torzítású, a 760é sokkal erősebb.
Kis hiba, hogy torzítás esetén nagyon felhangosodik az orgona, vagyis inkább visszafelé a torzítás eltűnésével túlságosan lehalkul. Ez a legtöbb overdrive hibája. A VK8-nál összesen három állás található ezek helyett: I II III.
A DB-ben meg csak egy, de az a legfinomabb csöves, 122-es torzítást adja nem túl kihangosodva, messze a legjobb ezért.
Effektek: A VK-kban arzenál, ami nagyon jó. Itt is a VK7 a nyerő, mert az effektekből kettőt jack kontrolleren ki tudtam küldeni potira, kapcsolóra, így egyszerre használhattam mondjuk a ring modulatort és a wheel brake-et. A VK8-nál csak egy kontroller kimenet van meg az a kézlegyezgetéses vacak. Viszont jó benne a spring shock. Szóval a hangkerék le/felkapcsolódás, ring modulator, spring shock jó dolog. Zengető meg chorus a pcm hangokhoz természetesen megvan mindkettőben. A DB esetén egy szerényebb zengetőcsoport és kész. Igaz a B3-nál is van egy csöves/rugós Organ Mate Reverb aztán annyi.
PCM hangok: a VK7-ben 39 db, míg a VK8-ban nyolc, ami zongorában kettővel több is, de a VK7-ben még sok jó egyéb is volt, ami egy önálló koncertre is elég, egyéb szinti nélkül. Pl. 8 basszus, fúvósok, sípos orgonák, hárfa, szintik, vonósok, effektek.
Kimenetek: a VK-kban megvan a 11-es lezlialjzat, de ez csak akkor jó, ha van hozzá új/méregdrága 11-es lezlink. pl 2101, 415. A DB-ben csak sztereó kimenet. (DB5-ben meg a 11-es, meg sztereó effekt send/return)
Ha a VK-k megkapják a 24V-ot a leziből a 11-es aljzaton keresztül, akkor átrendeződik a kimenetük. Az orgonáról lekapcsolódik a torzító, a zengető és a PCM hangok meg a 2-3-as kimeneten jönnek ki. Tisztán lemodellezi a 122RV lezlit hogy a zengetett hang nem forog, hanem a külön oldalt elhelyezett álló hanxórókon jön át. Na ezt nem használja így senki. Szép, bonyolult megoldás és tök felesleges. Viszont másképp a PCM hangok nem választhatók le az orgonahangról, csak a 24V betáplálással. Van egy olyan lehetőség is hogy a peka sem a rotorkimeneten jön ki.
Fedélzet: A VK7-ben ezt kissé eltolták, balodalt a perka, jobboldalt a potik. A VK8-é rendeződött. A DB-é meg csakis a drawbar körül van és sokmindenben jobb. Van egy olyan probléma a VK-kal hogy a három manuál egy preset és ha váltunk, minden váltódik. Hangszín, lezli, effekt, drawbar, minden :-( A DB3-nál meg igen autentikusan van néhány presetgomb mint B3-nál a fekete billentyűk baloldalt, ami csak a drawbarállásokat váltja, semmi mást. És mindhárom manuálra külön. Annyi a hátránya hogy az alsó manuál és lábpedál az fix beállítás, drawbarral csak a fölső manuál változtatható. Viszont élőben úgysem lehet egy drawbarkészlettel több manuált szabályozni, mert ha az egyiket elállítjuk és átmegyünk a másikra, az is elállítódik :-( Ebben is a DB3 a nyerő.
Összegezve:
Mindhárom jó hangú hangszer. A VK7 messze a legtöbbet tudja, de kissé nehezebben kezelhető. Hard rockban a legjobb. Árban közepes, mert már nem gyártják. A VK8 igazából visszalépés mert alig tud többet, egyszerűbben használható de nagyon sok mindenben kevesebbet szolgáltat igen magas áron. Ez is inkább rockos hangzású. A DB3 meg szerényebb szolgáltatásokkal, de autentikus hangzással, architektúrával egy jó hangú/használható orgona inkább a jazz hangzás irányában, de rockban is megteszi.
Meg hogy tényleg milyen? Olyat kell rajta játszani amin kiderül. Ne a Smoke-ot, Whiter Shadest. Ne egy 888800000-t vib nélkül, lassú lezlivel, torzítóval, mert abban még egy Vermona is jól szól.
Javaslok egy walking bassos jazz/blueskört 88800008-al, c3 vibrátóval, 3.soft/fast perkával, lassú lezlivel. Aztán perkát kikapcsolva gyors lezlivel.
Aztán egy full szólót ugyanígy, majd egy 800008888 block szólót szintén gyors lezlivel.
Teljesen igaz, Nándi, A VK8-ban igazából a műlezlit "rontották el", az alap-orgonahangja nem rossz. Én annak idején a jobb műlezli és a sokkal jobb kezelhetőség miatt döntöttem a CX-3 mellett. Egyébként a csupasz orgonahangja szerintem is jobb a VK8-nak. Csak lezli nélkül nem sokat ér...
Más. Megkérdeztem Fogar bácsit, dob-bőgő-orgona felállásban fognak nyomulni szombaton, műsoron főleg a Jimmy Smith által az 50-es években játszott számok, pl. Greensleeves... :) Már alig várom :)
Háááát srácok, már tényleg nem bízhat az ember a saját fülében sem??? Történt ugyanis hogy most halottam egy VK8-at Rolikáéktól Leslievel. És... és... és... gyakorlatilag hozta a Hammondos lúdbőr feelinget szégyenszemre. Mondom ez ennyire nem lehet megalázó, ezért kinyomtuk PA rendszerre, élesítettük a COSM modelling leslie és overdrive dolgait és lássatok csodát úgy sem prüszkölt érdekesen, vagyis jólfésült orgonához illő volt a hangja. Nyilván a műlacija nem a top, de ha menüben lehet rajta varázsolni akkor az is másképp szólhat. Mindenesetre eredeti lacikával elég jó volt a direkt hangja. Szóval nem tudom, akkor mégis csak az ember fülével/lelki-hangulati állapotával van baj mikor vmire rámondje hogy szar vagy épp ellenkezőleg, hogy jó????? Én már kezdem magam nemérteni lassan! :) Remélem ez még nem a szemilizás jele! :) De most tényleg! És különbenis a fizikaórán aztat mondotta a tanítónéni, hogy "egy mérés nem mérés" alias ne itélj sose elsőre! Ez most kérdés is egyben! Tube kolléga! A Vk7 miben is volt másabb a 8-nál a billentyűt kivéve?
Ha a billentyűzetet, vagy regisztersínt meg kell emelni, a fém szélük nagyon könnyen meg tudja karcolni az orgonaszekrény belső oldalát. Ezért minden ilyen munka előtt legelőször érdemes műanyag lapokat beilleszteni az oldalhézagokba!
Pont ilyen lapokat kapni professzionális amerikai orgonaszervízekben is, meg nálunk a vegyesboltokban evőalátétként.