Keresés

Részletes keresés

Supernovablaster Creative Commons License 2007.06.18 0 0 220

:)

 

Egyébként minden Biblia magyarázatban benne van, hogy a Deuteronomium felépítését tekintve az utána következő könyvekhez áll közelebb (Józsue, Bírák, stb), viszont mivel tartalmaz törvényi rendelkezéseket, ezért hozzátették Mózes könyveihez.

 

 

Előzmény: Galgadio (215)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.17 0 0 219

A héberekkel (izraelitákkal) közeli rokon északnyugati szemita népek:

edómiak,

moábiak,

ammóniak

 

A rokonságot a Tóra is elismeri: e szerint az edómiták Jákób ikertestvérétől, Ézsautól származnak, míg a moábiták és ammóniták Ábrahám unokaöccsétől, Lóttól (vérfertőző kapcsolatból).

 

Rossz nyelvek szerint az ammónitákon és a moábitákon később is meglátszott, hogy vérfertőző kapcsoltaból származtak, mivel mindkét népnél bevett szokás volt, hogy elsőszülött gyermekeiket eltüzelik a bálványaik oltárán.

Ez a szokás Jósiás előtt sajnos az izraelitáknál is kezdett elterjedni, bár számukra az ÚR szigorúan tiltotta az ilyesmit.

Jósiás király vaskézzel vetett véget az eféle törekvéseknek, úgyhoggy Quedri, csak ne bíráljuk a nagy monoteista király munkásságát:-)))

Galgadio Creative Commons License 2007.06.17 0 0 218

További kánaánita néptörzsek:

avviak (Gáza környékén9

jebúsziak (Jeruzsálem környékén)

hivviek

perizziek (Efraim környékén)

girgáziak

kenizziek (Júda törzsébe beolvadt moábita nemzetség)

Galgadio Creative Commons License 2007.06.17 0 0 217

A Deuteronomium ezen része viszonylag részletes összefoglalót nyújt Palesztína, azaz Kánaán lakosságának legősibb rétegeiről.

Ezek szerint a legősibb népcsoport a refáiak gyűjtőnevű csoport, akiket egyes Biblia-fordítások óriásoknak is neveznek.

Közéjük tartoztak a későbbi Moáb területén az émiek vagy emmeusok, a későbbi Ammón területén pedig a zamzummiak, Gáza környékén pedig az anákok.

Szintén a legősibb réteghez tartoztak Edom őslakósi, a hóriak vagy hóreusok.

Ezekről a népekről a puszta nevükön kívül ma már szinte semmit nem tudunk, esetleg annyit, hogy magas, szálas, esetenként óriás termetűek voltak.

Bár nem tudom, hogy az embertani leletek ezt a magas termetet vajon mennyiben támasztják alá Kánaán őslakóinál...

Előzmény: Galgadio (211)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.17 0 0 216
Miféle régészeti hagyatékra gondolsz egy olyan monoteista vallásosságnál, amely szigorúan tiltotta az Isten bármiféle képi ábrázolását?
Előzmény: Qedrák (212)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.17 0 0 215
Mózes ötödik könyvét azért sem valószínű, hogy maga Mózes írta, mert a könyv megemlékezik Mózes haláláról és temetéséről...
Előzmény: Supernovablaster (213)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.17 0 0 214

Jeruzsálem és környéke nagyon sokáig egy kánaánita néptörzs, a jebúsziak v. jebúziak birtokában volt, Józsué serege nem bírta elfoglalni.

Maga a város csak Dávid király uralma idején került a zsidók birtokába.

Előzmény: Supernovablaster (213)
Supernovablaster Creative Commons License 2007.06.17 0 0 213
Talán mert Mózes öt könyve addig tart, amíg a Jordánon történő átkelésre készülődnek. Jeruzsálem akkor még egy jelentéktelen kisváros a túloldalon.
Előzmény: Tafkó Birgut (209)
Qedrák Creative Commons License 2007.06.16 0 0 212

Igen, én ez utóbbira gondolok, és abból indulok ki, hogy régészetileg nem kimutatható az a fajta monoteizmus, amelyik megjelenik a Bibliában.
Előzmény: Tafkó Birgut (206)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.15 0 0 211

"<A name=9 a Akkor ezt mondta nekem az ÚR: Ne támadjátok meg Móábot, és ne kezdjetek harcot ellenük, mert nem adok neked birtokot az ő földjéből, hiszen Árt Lót fiainak a birtokába adtam.  10<A name=10 a Az émiek laktak ott azelőtt, olyan nagy, számos és szálas nép, mint az anákok. 11<A name=11 a A refáiak közé tartoztak ők is, mint az anákok, csak a móábiak émieknek nevezték őket. 12<A name=12 a Széírben meg a hóriak laktak azelőtt, de Ézsau fiai kiűzték, és kiirtották őket, és a helyükre telepedtek, ugyanúgy, ahogyan Izráel bánt azzal a földdel, amelyet az ÚR adott neki birtokul.  13<A name=13 a Most azért induljatok, keljetek át a Zered patakon! Át is keltünk a Zered patakon. 14<A name=14 a Harmincnyolc év telt el azóta, hogy elindultunk Kádés-Barneából addig, hogy átkeltünk a Zered patakon, míg ki nem veszett a táborból a harcosok egész nemzedéke, ahogyan megesküdött nekik az ÚR.  15<A name=15 a Bizony az ÚR keze volt rajtuk, és kiirtotta őket a táborból mind egy szálig. 16<A name=16 a Amikor ezek a harcosok mind egy szálig kihaltak a nép közül, 17<A name=17 a így szólt hozzám az ÚR: 18<A name=18 a Te ma átvonulsz Árnál Móáb határán. 19<A name=19 a Amikor Ammón fiai közelébe jutsz, ne támadd meg őket, és ne kezdj harcot velük! Nem adok neked birtokot Ammón fiainak a földjéből, mert Lót fiainak a birtokába adtam azt.  20<A name=20 a Ez is a refáiak földjéhez tartozott, refáiak laktak ott azelőtt, csak az ammóniak zamzummiaknak nevezték őket. 21<A name=21 a Olyan nagy, számos és szálas nép volt ez, mint az anákok, de az ÚR kipusztította őket az ammóniak elől; és ezek elfoglalták a birtokukat, és a helyükbe telepedtek, 22<A name=22 a ugyanúgy, ahogyan a Széírben lakó Ézsau fiaival tette az ÚR: kiirtotta előlük a hóriakat, ezek pedig elfoglalták a birtokukat, és azoknak a helyén laknak ma is. 23<A name=23 a Az avviak falvakban laktak Gáza környékén, de kiirtották őket a kaftóriak, akik Kaftórból jöttek, és a helyükbe telepedtek. "

 

5 Mózes 2, 9-23

 

Előzmény: Tafkó Birgut (209)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.15 0 0 210

Azt vajon tudjuk, hogy mikor hajtották végre az istentisztelet Jeruzsálembe történő központosítását az izraeliták?

 

Lehet, hogy Jósiás idejében, lehet, hogy régebben...

de Sámuel próféta idején még egész biztos, hogy nemcsak Silóban lehetett áldozatot bemutatni Jahvénak:-)

 

Előzmény: Tafkó Birgut (209)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.06.15 0 0 209

"Bekövetkezett történelmi tényként kezeli, hogy Káftor fiai, a filiszteusok elűzték maguk elől az avviak nevű kánaánita néptörzset."

 

?

 

"Egyébként a szerzői a jeruzsálemi papság köréből vagy a hozzájuk közeli értelmiségi körökből kerülhettek ki."

 

Eggyel több érv a Tóra késői szerzőség ellen. Ha valóban a királyság alatt - sőt a babiloni fogság után - írták Mózes öt könyvét, érthetetlen, hogy miért nincs egyszer sem megemlítve a Tórában Jeruzsálem...

 

Előzmény: Galgadio (208)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.15 0 0 208

Jól megvágták itt a hozzászólásokat, talán kissé jobban is, mint az indokolt lett volna:-(

 

Kedves Birgut!

 

Sajnos a Deuteronomium-rejtélyre - ahogy sokan nevezik - nem találtam egyértelmű megoldást.

Deuteronomium-rejtély alatt azt értik a szerzők, hogy Mózes eme könyvének keletkezési ideje és körülményei nagyrészt ismeretlenek, ugyanakkor sok jel arra utal, hogy mindenképpen jóval Mózes vagy akár a bírák kora után íródhatott, nagy valószínűség szerint a királyság korában, Dávidtól egészen Jósiásig bezárólag valamikor.

 

Bekövetkezett történelmi tényként kezeli, hogy Káftor fiai, a filiszteusok elűzték maguk elől az avviak nevű kánaánita néptörzset.

Ez a régészeti és történeti források tükrében legkorábban a Kr.e. XII. században következhetett be, a Deuteronomium tehát ennél későbbi.

 

Egyébként a szerzői a jeruzsálemi papság köréből vagy a hozzájuk közeli értelmiségi körökből kerülhettek ki.

Előzmény: Tafkó Birgut (207)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.06.15 0 0 207

Rendben...

:))

Előzmény: Galgadio (202)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.06.15 0 0 206

Tehát szerinted Josiás király nem a már létező Tórához vezette vissza a népet, hanem pont az ő korában írták/egészítették ki/módosították  a Tórát...?

Előzmény: Qedrák (180)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.13 0 0 202
Megnézem, hogy mit írnak a témáról a könyveim:-)
Előzmény: Tafkó Birgut (199)
Supernovablaster Creative Commons License 2007.06.13 0 0 196
Általában a keresztény apokrif iratok vannak a tudomány középpontjában, holott ezek évszázados gyökerei fellelhetők a zsidóknál. Nyilván egy idő után megjelentek olyan iratok Ábrahámnak, Mózesnek, Dávidnak, satöbbi tulajdonított történetekkel, amelyek már nem voltak teológiailag összeegyeztethetők a vallás tanításaival, ezért a Tóra tulajdonképpen a vallási iratok gyűjteményének letisztított változata.
Előzmény: Tafkó Birgut (195)
Qedrák Creative Commons License 2007.06.12 0 0 193

Egy általános lelethorizont, és egy töredéknép hagyatéka között azért jelentős eltérések vannak, beszéljünk bármilyen korszakról. :)
Előzmény: Galgadio (182)
Qedrák Creative Commons License 2007.06.12 0 0 192

Galgadio azt írta, hogy a végős összeállítás Jósiás király korában történhetett meg, te megkérdezted hogy miért, én válaszoltam. :)
Előzmény: Tafkó Birgut (186)
Don Quixote Creative Commons License 2007.06.12 0 0 190
Nekem úgy tűnik, hogy ez csak a részletekben tér el attól, amit a Quedri és én írtunk.
Előzmény: Galgadio (188)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.12 0 0 189

Szia!

 

Emóreus vagy emóri:

népes kánaánita néptörzs, akik a Biblia szerint megpróbálták megakadályozni a zsidók honfoglalását, de Józsué seregétől katasztrofális vereséget szenvedtek.

Nevük egy "hegy, hegycsúcs" jelentésű héber szótőből származik, nevük jelentése tehát "hegylakó, csúcslakó". Ebből arra következtethetünk, hogy az Izrael környéki hegyvidékek magasabb régióit lakhatták.

Régebben néhány szerző az amoritákkal vagy amurrúkkal azonosította őket, ez azonban nem meggyőző.

 

Az amorita vagy újabb nevükön amurrú törzsek Kr.e. 2.000 körül tűntek föl a történelem színpadán és és a mai Szíria mellett Mezopotámia egy részét is uralmuk alá vonták. Hammurapi nagykirály maga is egy amurrú eredetű dinasztiából származott. Az amurrú szó jelentése a "nyugat népe".

Valószínűleg semmi közük sincs az emóreusokhoz.

 

Hóreus vagy hóri:

Jelentése barlanglakó vagy hegylakó. Ősi kánaánita néptörzs, eredetileg a Széir hegyét lakták a későbbi Edóm királyság területén. Később az edómiták kiirtották vagy elűzték őket.

Egyes szerzők a Mezopotámiától északra élt 'hurri' vagy 'hurrita' népcsoporttal hozza őket összefüggésbe, erre azonban semmilyen bizonyíték nincs.

Elképzelhető, hogy egy igen ősi preszemita (szemiták előtti) népességről van szó.

Előzmény: Don Quixote (184)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.12 0 0 188

Azért ezzel is vitába lehet szállni.

Az Ószövetség történeti könyvei, sőt részben a próféták is ismertetik azokat a jelenségeket, amelynek során az izraeliták eltértek a Mózes, ill. végső soron az ÚR által kijelölt szigorú monoteizmustól.

Még maga az Első Templom építtetője, Salamon király is a bálványimádás bűnébe esett élete vége felé, amikor számos felesége és ágyasa kedvéért megengedte az idegen istenek, ill. bálványok imádatát a Jeruzsálem melletti magaslatokon.

A királyság kettészakadása után pedig főleg az északi országrész, Izrael királyai és lakói jártak elöl az ún. "bálványimádásban".

Az Ószövetség is megemlékezik róla, hogy Bételben egy pogány vallási elemeket is befogadó szentélyt hoztak létre, ahol Jahvét egy aranybika képében imádták.

A próféták működése ellenére az északi országrészből az asszír invázióig nem is sikerült kiirtani a politeista praktikákat.

 

A déli királyság, Júda sem volt teljesen mentes ezektől a tendenciáktól, bár ott a VII. században Jósiás (Yoshiyahu) király vasszigorral vetett véget a szinkretista törekvéseknek.

Előzmény: Don Quixote (185)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.12 0 0 187
OFF

Lovag úr, lőjjön már egy privát e-mailt a címével, és akkor behúzom a levlistára, hogy ki ne maradjon a legközelebbi TFT-ről:)
Más érdeklődőket is várunk:)

ON
Előzmény: Don Quixote (185)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2007.06.12 0 0 186

"Jósiás király idejében hajtották végre azt a vallási reformot"

 

Igen, jól mondád. Josiás király az. i.e. 7. sz.-ban reformációt (visszaalakítást) hajtott végre, mert eltértek Mózes törvényétől a zsidók, s a környező népek kultuszait átvették. De ennek mi köze a Pentateukhosz szerzőségéhez...?

Előzmény: Qedrák (180)
Don Quixote Creative Commons License 2007.06.12 0 0 185

Hola Quedri!

Szerintem is folyamatiosan, hosszú évszázadok alatt alakult ki az a fajta monoteizmus, ami a zsidó vallást jellemzi.

Ábrahám, Mózes, Dávid, Salamon és Jósiás király mind egy-egy fontos személyiség, mondhatni fontos lépcsőfok voltak ezen az úton.

A kánaániták politeizmusának hatása azonban még nagyon sokáig ellentétes irányban hatott ezekre az egyre erősödő monoteista tendenciákra.

Legalábbis az összehasonlító vallástörténet így tanítja:-o)

Előzmény: Qedrák (180)
Don Quixote Creative Commons License 2007.06.12 0 0 184
Külön nem kértem ugyan, de megköszönöm, ha írtok:-)
Előzmény: Galgadio (178)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.11 0 0 183

"Melyik hozzászólás...?"

 

Kánaán (ős)lakóiról kérdezett úgy általában, már nem tudom hanyas hsz-ben...

 

"Írjál csak nyugodtan..."

 

Holnap...

Előzmény: Tafkó Birgut (179)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.11 0 0 182

"Zavarbaejtő azonban például az, hogy egész Izrael területén nem igen kerülnek elő az egyistenhitre mutató jelek, ellenben szarvas oltárokat például nagyszámban találtak."

 

Hogy lehetne az egyistenhitnek régészeti hagyatéka, amikor fanatikus szigorral tiltottak mindenfajta képi ábrázolást?

A szarvas oltárok meg lehetnek éppenséggel a közöttük még nagyon sokáig fönnmaradt kánaánita néptöredékek vallási hagyatéka is.

Előzmény: Qedrák (181)
Qedrák Creative Commons License 2007.06.11 0 0 181

Ez attól függ kit kérdezel. :)
Az izraeli régészek megpróbálják kimuatni a protozsidők jelenlétét, mások pedig tagadják az, hogy ilyen régészeti horizont létezik.
Zavarbaejtő azonban például az, hogy egész Izrael területén nem igen kerülnek elő az egyistenhitre mutató jelek, ellenben szarvas oltárokat például nagyszámban találtak.
Előzmény: Don Quixote (162)
Qedrák Creative Commons License 2007.06.11 0 0 180

Azért akkor, mert Jósiás király idejében hajtották végre azt a vallási reformot, amelynek nyomán voltaképpen megszületett az a fajta monoteista vallás, amelyből a későbbi zsidó hit táplálkozott. (Ha jól emlékszem Komorúczy Gézának vannak erről cikkei, majd utánanézek).
Előzmény: Tafkó Birgut (157)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!