a méreteket meg tudod nézni a neten, ha rákeresel "leslie 122 dimensions"-ra, mondjuk a google-lal, viszont a házi legyártáshoz nem baj, ha van egy vízszintes cnc maród is. :-) a kivágásoknak egyrészt fontos akusztikai, és nem utolsó sorban esztétikai szerepe van. ezt pedig elég nehezen lehet otthon megcsinálni. az ausztrál fazon egy rakás falemezt leselejtezhetett, amire összejött neki úgy, hogy 1 táblán mind a 16 db bemarás elfogadható lett.
a motion sound valóban sokkal jobb a 2101-nél! amíg nem ismertem, azt gondoltam róla, hogy tesco-virsli (2101 volt már nálunk többször a hangszerboltban, egész jónak találtam), azután sikerült kipróbálni a Motion Sound KBR 3D-t, és egyszerre vettem is egyet! 2500 euro körül volt az új ára, használtan valamivel olcsóbban sikerült megszerezni. Az árkülönbség is tükrözi a minőségbeli különbséget.
Zsolt, anyagilag hogy néz ki a dolog? Kicsit le vagyok égve, mert befizettem a tandíjat... meg pedált is muszáj szereznem, de nagyon akarok menni. Ráadásul szerencsére szabad is az a napom.
Valóigaz, nem lesz egy olcsó mulatság és még egy csomó munkába is kerül. De ha valaki kedveli a kihívásokat és áll elébe? Mert nem rossz mulatság lezlit építeni.
Amit feltétlenül javasolnék eredeti Leslie alkatrészekből: a nagy fa dobrotor tengellyel, távtartóval kompletten és motorok.
A fölsőrotornak ha európai, akkor a tölcsér tetejéből egy negyednyit le kéne csípni hogy elférjen a szűk polcon. Egyszerűbb az élet, ha az komplett hangszórós.
Erősítőnek sokféle megteszi, lehet bármilyen csöves jószág, de pl. a tranyós végfokok is egész szép hangúak ahhoz képest.
Ha csöves az erősítő, az eredeti crossover is javallott.
Hangszórókra sok lehetőség kínálkozik, főleg a mély esetében.
Legegyszerűbb a dolga akinek 760-as van és abból kíván fatokost készíteni. Szinte "csak" át kell pakolni az új dobozba a régi belét. Kb. félóra. Ha csöves végfokkal hajtaná, akkor még a passzív crossover bele és a mélyhangszórót át kell néhány ezresért tekercseltetni 16 ohmra. Egy beakasztó szögvas az erősítőnek belülre, meg kívül egy lefogó csavar.
Egy biztos, fillérekért az eredetihez képest nem úszható meg ez az egyedi építés sem, talán némileg olcsóbb és nem kell egyszerre nagy összeget kifizetni.
Több érdeklődést tapasztaltam az egyedi lezlidoboz ügyében pár hete. Utánajártam. Most hogy konkrétummá vált, nem kapok visszajelzést. Mi történt?
A leslie épités ha Amerikai Ebayon szeded össze az alkatrészeket, total ráfizetés,
csak egy pár ár: Erösitö /122/ 395$,a két motor 240$, mélysugárzó 120$,atlas drive tölcsérrel, 265$ , dobrotor 90$, hangváltó 29$, a két meghajtószij 60$ .
Mivel 110v-os dolgokról beszélünk feszültség váltó trafó, és hab a tortára a tengerentuli csomagolási, és szállitási dij. A Soltonok és egyébb olasz lezlik /egykutya/ átépitésének is van egy pár problémája, a felső rotor az eredeti méretezéssel nem fér el, mert a drive felfogatása, egy gumis csillapitásu lemezre van épitve, és min 80mm-rel kell a felső "polcot"lejebb rakni mert nem fér el az eredeti lesli dobozban. Ugyan ez igaz az alsó rotorra is mivel a polisztirol dob 180mm magas, és a farotor 250mm magas. Viszont a polcokat érdemes nutba tenni és beragasztani, mert különben zörög a doboz és akkor a maradék haj is kihullik....
Tehát ha mégis nekikezd valaki tényleg érdemes szakemberre bizni és evvel sok idöt és pénzt takarit meg. Más ,a koppintos cégek sem bizták a véletlenre a méretezést.
145, és a Roland mm-re megegyezik......
Viszont a nagyobb felületü hanglyukak hatására a Roland jobban, drasztikusabban , és levegösebben "kiszól", a dobozból.
Saját véleményem, jazzra és autentikus orgona hangzásokra eredeti Hammond Leslie, A rockos hangzásokra lehet más, vagy a hibrid megoldás, amely hozhat nagyon jó eredményeket Viszont mivel a pl a Marshall gitár erösitő, igy a bemeneti érzékenységét is át kell alakitani , ugyhogy .......
Kis szerencsével azért sikerülhet dolgokat megcsípni. A legutóbbit, amiről a saját hülyeségem miatt lecsúsztam, Münchenben árulták, írtam az eladónak, és még aznap visszaszólt, hogy nekem is elküldi. De van ismerősöm München mellett, aki 2 havonta jár haza, ő még el is hozta volna :-(
Ha meg pl. kifog az ember egy bécsit, vagy burgenlandit mondjuk, akkor kis kocsikázással el is lehet hozni. persze idő kérdése, és az embernek nincs sok türelme kivárni...
Ebay. Egyik sem küldi külföldre. Persze esetleg rá lehet beszélni. Esetleg. A vége, meg az állapota kérdéses, de ha olcsó lenne talán megéri kockáztatni. A Roland már most nagyon drága, de az a sok egyéb gomb rajta nem is Hammondozáshoz kell. Viszont tanulságos hogy mindenki csak a 13-asat hirdeti és ez tendencia. 17-es elvétve akad. Nem véletlenül, mert az a bevált, én is azt javaslom. Csak egy szigorú oktáv, nagyon komoly korlát a zenélésben.
Én azért javasolnám a 17-est, mert az lefedi a teljes balláb játékot. Gyakorlatilag a 25-ösben sem másznak fel efőlé. Najó, Barbara néha :-) De nem jellemző, nem lényeges. Viszont egy C után egy D, E lenyomása nagyon kénylemetlen az egyoktávossal mert nagy ugrás, könnyebb elvétni, meg néha a harmóniában is egy magasabb basszushang kéne, tényleg nagyon megéri az a kis plusz ott fent.
A fatokra találtam egy megoldást, de lehet hogy trambi is tud majd. A bele meg drága, drágább... Szóval ha valakivel alkatrészekből össze akarsz rakatni egy eredeti csöves lezlit, az kötelezően drágább lesz neked mind egy komplett eredeti. (rakass össze egy kocsit alkatrészekből... :-) Többeknek azért éri meg, mert valamelyest értenek hozzá és így maguk rakják össze, maguk építenek bele erősítőt, mechanikát. Mondjuk van egy Soltonjuk, aztán átültetik a belét egy Leslie dobozba.
De komplett csöves lezlit összeszedni sok idő, sok pénz. 1500EU körül már hozzájutni 147-122-höz, 400e alatt nem nagyon fordul elő. Hozzá lehet igazítani az XB1-hez, az pár tízezer.
Itt egy gyönyörű Fatar, most tették fel, még 9 napig lehet rá licitálni, úgyhogy nemtom mennyiért kelhet majd el a végén. Egy Roland PK-5A meg egy Wersi van még fent MIDI-sben
Sziasztok, én is basszpedált keresek, de én valami önállóan szóló, analóg dolgot, húros hangszerek mellé. Az ebay-en már a negyedikről csúsztam le tegnap, (az én pénztárcámhoz) elég drágán mennek. Az olasz Eko-nak van a k1 meg k2 modellje, olyasmire gondoltam, 1 oktáv elég, nem baj ha le van pukkanva, csak szóljon. Tudnátok mondani helyeket, illetve honlapokat ahol keresgélhetek? Vagy esetleg helyet, ahol ki lehet ilyet próbálni? Köszönöm előre is!
KarnEvil, MIDI-s baszpedálok mindig vannak az ebay.de-n, szvsz érdemes ott figyelni.
...és egy ilyen fatokost, alkatrészekből, mennyiért építene meg nekem valaki? Egyáltalán kihez kéne fordulni? (Meg azér' passzoljon az Xb-1-hez, ha már azzal szeretném meghajtani.)
Tavaly a másfél oktávos, 17 hangos 70e volt, az 13 hangos egyoktávos meg 50e. Idén sajna gyengült a forint :-( Szerintem most 80-60e. Ha érdekel, szólj.
Midi-basszuspedálra lenne szükségem, emberi áron. Van valakinek ötlete? Kerestem a régebben olcsó Fatart, de már nem gyártják, legalábbis nem találok erre utaló nyomot sehol...
Volt 2101-em, örültem hogy megszabadultam tőle. Az a két pici 5'-os mélyhanxóró benne az vicc, huppog, zörög, a torzítója gagyi. Még szobában sem elég igazából amit tud. Otthon a DB5-tel összekötve nem lehetett egy jóízűt orgonálni vele. Nagyon messze van az igazitól.
A Motion Soundomat 1100Eu-ért adom, Bp-en van és fényévekkel jobb a hangja, szebben szól. Felépítésre hasonló:
Ugyanúgy forgótölcséres plusz egy kétutas sztereó állórendszere térbeli dobrotor effekttel, csak lényegesen más minőségben.
Csöves előfok szabályozható torzításal, egyéb sztereó szintibemenetek lezlieffekt nélkül, vonalbemenet akár cd lejátszásához és a legfontosabb, azonnal mikrofonozott lezlis felvétel is készíthető vele a beépített sztereó mikrofonok segítségével. De ezt már írtam. Méretre, súlyra alig nagyobb a 2101-nél, de hangra a 122-essel partiban van.
Tramibibácsi, ezt a hírt a honlapja alján fedeztem fel a szolgáltatójától :-)
A tölcsér a hanxóróra ültetett, ott van egy nagy driver a motor mögött. A motorocska rendesen éxíjjal hajtja a tölcsért, oldalról. Itt egy másik kép, ezen jobban látszik.
Az amerikaiak rendesen elbonyolították a 80-as évektől az egymotoros optikai segédletű motorvezérlést. Kezdték a 315, 415-tel, de a mostani 122XB iy ilyennel szerelt. A 3-415 kapcsolása letölthető a captain-foldback.com -ról, az újét nekem megküldte a Holland főszervizes, a Jan Kok. Akkor már inkább 2101 vagy Motion S -féle meghajtás, ámbár a Motion Soundé teljesen néma, míg a 2101 é eléggé hallható :-(.
Lizzy:
Az eredeti lezlimotoroknál a nagy -tremolo- motor túloldalán egy gumiperemes tárcsa van. Ha a kismotor megkapja az áramot, leszívja magát mágnesesen annyira, hogy a tengelye hozzádörgölőzzön ehhez a gumitárcsához és azzal szép komótosan forgassa az élettelen nagymotort. Ha elmegy az áram, a kismotor tengelyére fűzött kis rugó a forgórészt visszalöki annyira, hogy ne érjen a tárcsához.
Nemrég az ausztrál Leslie homemade oldalon volt egy egyenáramú lezlimeghajtás vezérléskapcsolással. Az nem jó megoldás??
A Motion Sound ellensúlya nem egy vak ikertölcsér, hanem tényleg súly.
Itt látszik a kismotor tengelye amint ráharapott a gumitárcsára. A ksimotor tengeyén lévő rugó attól függően van elö vagy hátul, hogy a motorcsoprt lóg vagy áll.
a leslie építésem még nagyon kezdeti stádiumban van. Próbálkoztam 12V-os egyenáramú motorral de a feszültségszabályzó nagyon melegszik valamint a fel és lefutási sebességet nem nagyon tudom megoldani. Nagyon gyors, mivel a tölcsérnek nincs nagy tehetetlensége. Ezért kérdeztem hogy 220V-os motort lehet-e frekvencia szabályzással vezérelni. Bár ha a 400-as fordulathoz 50Hz tartozik akkor a 40-es fordulathoz 5Hz kellene. Azzal pedig szerintem nincs nyomatéka és el sem indulna. Hacsak már 400-as fordulathoz nem emelem meg a frekvenciát.
A duplamotornál van valami kuplung a két motor között vagy ha a magasabb fordulaton megy rotor akkor az egyik motor a másik motort 10x-es fordulaton hajtja?
Britney ugyan má ez is hir ,amikor Kelemen Anna nem jelent meg az RTL klubba, hát mi lesz igy a kormány konvergencia programjával? Más tessék mondani a laza szilikon ékszij az mit is csinál, ha direkt drive-s a tölcsér ? A sebesség figyelö és stabilizáló elektronikának , jeladóját hajtja meg ? Más, az Amerikai elektronikus
sebesség váltó Europai változatát a Dr Böhm orgonákban már használták anno ,igaz jóval tekintélyesebb mértü áramkörrel, és ott is jampereken lehetett beállitani a felfutás-leállás gyorsaságát, vagyis gyorsan , vagy lassan történjen. . Sima mezei egyenáramú szénkefés motorokat szabályoztak.
És hogy cifrázzák még forgási irányt is tudtak váltani. Egy szó mint száz, nem véletlenül vátoztatta meg a nevét a Böhm, doktorra.....
Britney Spears a pop hercegnője megújúlva visszatér! Ha kiváncsiak vagytok a részletekre akkor kattanjatok! Na ettől bekattantam :-D
Megoldaható az egymotoros lezli többsebességesítése. 8888000000 kolléga már készített egy ilyet, de egyenlőre nem müxik tökéletesen, mert nagyon melexik.
Kint már megoldották.
Pl. Caribbean Controls 2 speed conversion unit 270$
Egyszer szívesen találkoznék ilyennel, mert ha kifogástalan a motorok fel-lefutási jellemzője, akkor ezzekkel egyszerűbb lenne az élet.
A kis-lassú- motorok könnyebben csapágyasak lehetnek mert oldalról nyomódnaka görgőhöz. A gumigörgő kopása során néha finoman utána kell állítani a kismotor billentésének. A kismotor hangosabb. De csak ha ugyanúgy viselkedik egy motorral mint kettővel.
A Motion Sound és az új 2101 lezlijeimből szerzett tapasztalat alapján azonban szerintem a jövő az egyenáramú motoroké, főleg ha léptető. A Motionban is ilyen csöppség van, a 2101-ben meg léptető. Annál még azt is meg lehetne oldani hogy mindig egy irányban álljon meg, hogy a stop esetén mindig azt a hangzást hozza.
Már csak az a kérdésem, miért nem direktben csinálják?
A Motion Sound nagyon filigrán és tökéletesen működő megoldása: kis egyenáramú motor, kis, laza szilikon éxíj.
A Leslie megoldása egy méretesebb léptetőmotor, textilbevonatos éxíjjal. Közelről nézve szaggatott a mozgása, főleg leállásnál, de ez normál távolságból nem hallható.
kérdezd őket. És csak egy gondolat Lord kollegának, ha valaki vesz egy drága, de legalább sz@r dolgot akkor elkezdi misztfikálni , hátha valaki kajálja .Igy alakult ki a a megbizható Német autó, a Harley maga szabadság, az Opel sosem kop el ,
Leslie építéssel kapcsolatban lenne egy kérdésem. Az egysebességes leslie-t hogyan lehet többsebességessé tenni. Az a bizonyos tirisztoros kapcsolás csak a relét helyettesíti és duplamotort kell beépíteni vagy esetleg a szimpla motor-t lehet vele más hálózati frekivel más fordulatra kényszeríteni?
Tényleg, legtöbbször az eredeti a nyerő. (a motorokat hagyjuk) Sajnos azt lehet tapasztalni, hogyha készül egy másolat, a készítője mindig hozzáfejleszt, hozzátold egy "okosat". És itt botlik meg a klónozás. Véleményem szerint nem olyan vészes ezen nagyszerű alkalmatosságok lemásolása, csak az hiteles legyen. Az eltérések ott kezdődnek, hogy a másolás során felgyülemlett sok plusz igénynek is meg akarják azokat feleltetni. Tranyós orgonákkal is működjön, harmonikával gitárral...
Meg igazából nem is akarták az eredetit pontosan lemásolni, mert az úgyis van és nagy, nehéz. Mindig valami könnyebbel, kisebbel, olcsóbbal próbálkoztak, kivéve a Parit.
Az európai lezliknél pl. a legmacerásabb, a rotorok, motorok, tehát a mechanika teljesen korrektül működik, szinte milliméterre ugyanaz a fölső tölcsér, meg a polisztirol dobrotor. (najó, a fa nem jellemző, de nekem van olyan is :-) Szerintem még a kiválasztott hangszórók is egész korrektek.
Az eltérést két helyen látom.
1, Legfőképp ott, hogy a crossover vágási frekvenciája kb. 1300Hz a 800 helyett, de ezen viszonylag könnyen lehet segíteni és még a hanxóróknak is bírniuk kell.
2, A másik, kisebb bibi hogy a fadoboz kisebb térfogatú és nyitottabb. Igaz, a 860-as nagyon kicsi és nagyon nyitott. Mégha nem is hallottam, de el tudom képzelni. Már korábban írtam, többen ki is próbálták hogy 3 oldalról viszonylag rekesszék be a nagy nyílásokat kb. 80%-ban. Megtörtént a csoda, előjött az a jó zárt bödönszerű hang. Hogy erre miért nem figyeltek a másolók???!!!
A Motion Sound pont a fentiek figyelembevétele miatt úgy is szól mint az eredeti, pedig másolat!
A Hammond digitális klónoknál meg ugyanaz a helyzet. A többi márkánál butaságból, az eredeti Suzukinál meg piaci szempontokból az "okos" módosításaikkal soxor nagyon a használhatóság rovására tudnak menni.
A Suzukinál szándékos a kisebb modellek hangbani, szolgáltatásbani gyengítése, mint ahogy régen is volt az ABC kontra Spinetek esetében. Szóval a Nyúbíszrí egész jól szól, de nehogy a párezres (EU, $) XB, XK termék akárcsak megközelítőleg is úgy szóljon mint a tízszer olyan drága. Valahol érthető, de azért kapják be.
A VK-k esetében szintén nagyon hiányoltam a szelekív vibrátót a kicsikben, míg a nagyban "természetesen" megvan.
A Nord Electro-t úgy "újragondolták" hogy arrólkódult :-( És még az audio erősítője is nagyon halovány.
Szolgáltatásaiban az új Korg CX nagyon korrekt, csak feleslegesen nehéz és valamit a hangjában nem tudok megfogni. Itt a CX-BX közt nincs az a nagy szolgáltatásbani különbség.
A végére maradt a Viscount :-) A legolcsóbb és mégis a lehitelesebb orgona. Csak a vibrátóját csinálnák meg rendesen! Meg a kicsi azért több helyen kevesebbet tud.
Igazából összegezve nincs nagy difi a fenti orgonák közt sem, egyik ezt tudja jobban, a másik azt.
Csak az nincs, hogy valamelyik hanxer minden szempontól AZT csinálja! Ha igen, drágább mint az eredeti.
Valóban Lord, a kérdésedre válaszolva a sok másolat közt tényleg kevés az eredetit megközelítő. Üdv, Zs.