A jelenlegi Volán hálózatról leválna a helyi közösségi közlekedés. A város oldaná meg a busztelephelyet, szervízelést, takarítást stb. Az elővárosi vasútvonal fejlesztéshez a ráhordást ennek a fajta helyi közlekedésnek kéne biztosítani. 40-80 (!) darab busz beállítását tervezik. Érd MJV újabb részeit (Felső Parkváros, Dombosváros, Újtelep, Alsóvölgyi út, Kutyavári út, Duna u.), Diósdot és Tárnokot is bekapcsolnák a helyi közösségi közlekedésbe. A második forduló pályázatát február végéig benyújtja a város. Ezzel akár 1 milliárd forintos összeget is nyerhet a megyei jogú város. (Forrás: Érd TV, Érdi Híradó január 20.)
Aki ismeri az Alsóvölgyi utat, az nem ír le olyat, hogy ott busz közlekedjék. Olyan keskeny, hogy egy személyautó és egy robogó szemben nem nagyon fér el. Nem hogy menetrendszerű buszjárat, ha csak nem személytaxi lesz az a busz. Kicsi és sárga de a miénk?
A helyi buszjáratok terve, térképpel megtekinthető az Érdi Lap korábbi számában. Azt hiszem májusban jelent meg. Nem vagyok benne biztos.
1 Autóbuszpályaudvar (Érd alsó vá.) - Széchenyi tér - Kossuth u. - Vadlúd u.
2 Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá. - Széchenyi tér - Lőcsei u. - Felső Parkváros - Bem tér
3 Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá. - Széchenyi tér - Riminyáki út - Bajcsy - Bem tér - Felső Parkváros körforg. - Bem tér vissza a központba az SZTK érintésével
4 Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá. - Széchenyi tér - Csaba u. - Ürmös u. - Felső Parkváros körforg. - Bem tér
5 Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá. - Budai út - Balatoni út - Érdliget vm. - Diósdi út - Csaba u. - Tárnoki út - Késmárki u.
6 Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá. - Széchenyi tér - Diósdi út - Érdliget vm. - Alsóvölgyi út - Felsővölgyi út - Bem tér
7 Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá. - TESCO - Érd alsó vá. - Tisztviselőtelep - Érd vá.
8 Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá. - Szabadság tér - Felső út - Ófalu, Minaret
9 Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá. - Széchenyi tér - Riminyáki út - Tárnoki út - Szent István út - Vadlúd u. - Fehérvári út - Velencei út - Szabadság tér - AutóbuszpályaudvarÉrd alsó vá.
10 Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá. - Budai út - TESCO - Duna u. - Sárd u. - Nagytétény Chinoin BKV 3-AS - Sárd u. - Duna u. - Érdliget vm. - Diósdi út - Széchenyi tér - Aluljáró - Autóbuszpályaudvar Érd alsó vá.
Ja, arról már nem is beszélve, hogy jelen körülmények között busszal eljutni A-ból B-be úgy, hogy a két pont nem ugyanannál a buszvonalnál fekszik, reménytelen vállalkozás. Esetleg ráérősek megpróbálkozhatnak vele úgy 3/4 óra menetrendböngészés után, de ne reménykedjenek 1 óra alatti eljutási időben...
Eggyel biztosan több, én ugyanis azért járok a vasúthoz autóval, mert ennyi pénzért ilyen követést egyszerűen nem tartok szolgáltatásnak. (Véletlenül késik egy picit a vonat, máris buktam a csatlakozást, és várhatok 40-60 percet a következőre. Vagy kimegyek 5 perccel a menetrend előtti időben a buszhoz, 20 perc múlva se jön semmi, és akkor jön a "korábban ment el, vagy ennyit késik?" című érdi rulett.)
Az a baj, hogy kisebb buszokkal sűrűbben járni nem számottevően olcsóbb, legalábbis gondolom a sofőr a legnagyobb kiadás...
Szerinted akkor egy helyközi járat tökéletesen el tudja látni a helyi igényeket?
Vagy csak vállalható kompromisszumnak tartod a Bajcsy-Riminyáki közvetlen pesti kapcsolata érdekében?
Vagy úgy képzeled el, hogy a meglévő helyközi járattal az érdi szakaszon fonódna egy másik helyi, így besűrítve a Riminyákin a követést?
És mit gondolsz a város többi részén a napközben órás, vagy még hosszabb követési időkről?
Tarifában egyetértek, hogy nem szabad függetlenedni a BKSZ-től, de azért a csakelsőajtós-sofőrnéljegyvásárlós rendszerrel kezdeni kéne valamit, mert nem állapot, hogy minden utcasarkon percekig áll a busz, miközben egyesével szöszmötölnek az utasok...
Azzal egyetértek, hogy a Bem téren legyen biztosítva több átszállási lehetőség halyi járatokra. De annak szerintem nincs értelme, hogy azt is átszállásra kényszerítsük, aki a Bajcsyn menne tovább.
A helyi viszonylatok menetrendjeinek igenis igazodnia kell a helyközihez, mert különben nem tudsz mire átszállni.
Téves útnak tartom azt, hogy BKSZ-től független tarifapolitika legyen a városban, mert ezzel csak az szívja meg, aki jelenleg busszal jár.
Nem azt akarom, hogy minden a tengelyre legyen eröltetve, sőt! Igenis hálózat kell, épp ezért montam én is, hogy a villamosnak jelenleg nem lenne értelme (mert az épp ugyanaz a rossz koncepció lenne érdi szinten, mint a nehézmetró Budapesten, az utasok rákényszerítésével).
Nekem mindössze annyi a bajom, hogy helyközi járattal látunk el helyi viszonylato(ka)t, ami szerintem túl sok hátránnyal jár. Én valahogy úgy képzelném el, hogy az M7-es járat elhozná a népet a Bem térre, és ott mindenki a neki megfelelő, sűrűn közlekedő helyijáratra szállna föl. A másik ilyen csomópont meg ugyebár a buszpályaudvar. Mivel a kettőt összekötő tengely a legforgalmasabb, ott kellene a leginkább "BKV szerűen" (na nem úgy, mint ma :) ) járnia a busznak, én is ezzel foglalkoztam leginkább, ezért tűnhetett úgy, hogy mindent a tengelyre akarnék terelni.
Pedig csak annyi volt a mondanivalóm, hogy
- járjon a Riminyákin a busz csúcsban 5-7, azontúl 10-12 perces követéssel (máshol persze ritkábban, de az órás "követés" egy ekkora városban tarthatatlan),
- lehessen használni mindegyik ajtót,
- legyen elterjesztve Érden az előreváltott jegy (automaták telepítése a megállókba, árusítás minden boltban, trafikban, postán),
- helyi elrendezésű legyen a buszok belseje, tágas, gyors utascserére alkalmas belső terekkel, kettőnél több ajtóval,
- a helyi viszonylatok menetrendjei és üzemi körülményei ne függjenek a helyközi közlekedéstől.
Én nem látom, hogy mi a jó abban, ha egy tengelyre erőltetünk mindent. Ezzel csak átszállsára kényszerítjük az utast és az időbeli eljutás is romlik. Legyen több tebgely, több járat, hogy az embernek legyen választása, mivel, hova megy. Ilyen szempontból részben jó az új vonalhálózati tervezet.
Bravó! Aszfaltozás után újra ásatás? És ezt a tanácsot mennyiért adták a városatyáknak? Azt pedig ne felejtsük el, a földkábeles csatlakozáshoz át kell alakítani a házak betápját! Na tegye föl a kezét, aki a tető vagy fali csatlakozó helyett saját pénzből szétveri a homlokzatot. Van viszont egy rendelet, ami a vezetékhálózat rekonstrukciójánál nem engedi a légvezetéket. Ezért az ELMŰ csak vezeték ill. oszlopcserét végez.
Legalább ebben úgy nézünk ki, mint egy igazi amerikai előváros. :)
Sőt, a tömegközlekedésünk is közel áll az amerikaihoz. Ugyanis az amerikai elővárosban mindenki autóval jár, helyi tömegközlekedés nincs, csak esetleg helyközi a nagyváros felé.
Csak kár, hogy ehhez az amcsi imázshoz az utak, a kertek, és a házak állapota is hozzátartozna...
nekem ez az egyik - a sok kozul - nagy bajom Erddel. hogy miert jut egy negyzetmeterre erden 3 telefon, villany es eloszto pozna, valami hihetetlen ostoba modon mindenhol keresztul kasul szelve drotokkal az eget. egyszeruen botranyos ahogy kinez.
Villamos egyelőre nem, de egy BKV rendszerű helyi buszjárat bőven kéne a Riminyáki tengelyre, Bem tér - Buszpályaudvar viszonylatban. Aztán ehhez az "1-es buszhoz" csatlakozhatna a többi helyi szárnyvonal, meg a pesti és egyéb helyköziek mindkét végponton.
Ezzel mondjuk elveszne a Riminyáki út közvetlen pesti kapcsolata, de talán ez nem lenne akkora nagy baj, amennyiben tényleg városi szintű helyijárat közlekedne ott. Ne feledjük, a helyköziként üzemeltetett helyijáratnak rengeteg hátránya is van, kezdve az első ajtós - bérletkotorászós - sofőrnél tízezressel jegyet vásárlós rendszertől, folytatva ott, hogy a pesti dugók miatti menetrendborulások tovább rontják az eleve nem kielégítő (mert a helyközire méretezett) követési időket, de említhetném azt is, hogy a buszok helyközi kialakítása (sok ülőhely, szűk folyosó) sem éppen segíti elő a gyors utascserét. Fogadjuk már el, hogy egy ekkora városban külön célszerű választani a helyi közlekedést a helyközitől, a Budaörsi úton se a győri busszal utazunk három megállót.
A kevés megálló miatt a középen lakóknak el kell jutni a megállókig. A jelenlegi terhelésre a busz sztemmegfelel, persze a járatsűrüséget az igényekhez kell(ene) igazítani.
Sajnos sem szakember nem vagyok, sem a terveket nem ismerem.
Előbbin, már késő változtatnom, utóbbiak megismerésétől, viszont a soha meg nem valósuló tervek vették el a kedvem.
Örülök, ha a szakemberek is fontosnak tartják a várost Északi és Nyugati oldalán elvezető elkerülő út létét. Talán egyszer meg is valósul. Remélhetőleg, még amíg igény van rá. :-)
A villamost, mint laikus gondoltam hasznosnak. Mint laikus, megengedett a tévedés is :-) De had álljak ki mellette egy kicsit! Ha létre jönne egy ilyen közlekedési tengely, melynek a kapacitása nagyságrendekkel nagyobb, mint a busz közlekedésé és az egyéb közlekedést sem akadályozna, nem hiszem, hogy problémát generálna. Elképzelésemben, nem egy Bp. Nagykörúti villamos szerepel, hanem inkább a metróhoz tudnám hasonlítani. kevés megálló, (Érd Északi és Déli határa között 5-6 megálló) mely egyben a kereszt irányú buszközlekedés csomópontja is lenne. Ezen megállók közelében lehetnének a kereskedelmi és közigazgatási "központok" is. Itt lennének parkolók, stb. Ha nagyon elengedem a fantáziámat, akkor akár felszín alatti villamos/metrót is el tudok képzelni.
Nem olyan futurikus dolog ez! Sok városban hasonló beruházás. Többnyire EU finanszírozásból. (legalábbis ezt hirdetik a kifüggesztett táblák az állomásokon) Barcelona, szinte az összes városi vasútját a felszín alá tette és gombamódjára nőnek a föld alatt a metrói is. Bár nagyobb város Érdnél, de nem is föld alatti vasút/metró hálózatot vizionálok, csak egyetlen pályapárt. Így már nem hinném, hogy aránytalan. Persze, ha én is Magyarországon élnék és a budapesti 4-es metróból indulnék ki, meg a soha el nem készülő M0-sból, át kellett volna élnem az aluljáró építése körüli kényelmetlenségeket, lehet nekem sem szárnyalna a fantáziám...