Vitaindítónak vázolom Pál apostol lényegesebb eltéréseit Jézus tanításaihoz viszonyítva.
1. Hit általi önigazulás az igazság megismerése helyett
2. Test és lélek ellenségeskedése a sötétség leleplezése helyett
3. Krisztus váltsághalála vagy Isten megbocsátása
4. A törvény betöltése vagy Jézus tanítása
5. Egyházi elöljárók vezetése vagy Isten Lelkének vezetése
6. Kárhozattól való félelem vagy az Isten szeretete
Részletesebb magyarázatot találtok az alábbi linken:
http://jezusvagypal.andreanum.hu/
:) Ez jo gondolat. Hat biztos nem fabrikaltak maguknak "valamit", amihez igazodniuk kellene, mint kesöbb szokassa lett. Mert ha - mint beszeltük korabban - az Igazi,
"uj" törveny az ember szivenek hustablaira iratott...hat annal "hitelesebb" forras nem letezik! Akkor bizony fajdalom, de mindekinek "önmagabol kellett ideznie" - sajat belsö kincsei tanuskodtak, voltak a "jel" h. birtokol e valamit is a Vilagossagbol, vagy csak beszel rola! Nem mindegy. Jol felismerhetö "jeleket"
hordoz mindket embertipus.
Ha kilepek a napfenyre magam is "fenyes leszek", de etttöl meg vilagitani nem fogok, akarmennyire is dicserem a napfenyt! Üdv!
Örülök, hogy ismét hallom a hangod. Komoly partnernek tartalak a megbeszéléseink során, a későbbiek során is szeretném ezt gondolni.
A küldetéstudatról.
Semmilyen küldetéstudattal nem álltam elő. Visszautasítottam azt is, hogy prófétának gondoljanak.
Mind máig csak egy ember vagyok, és azen nem is szeretnék változtatni. Pedig Jézus még azt is mondta, hogy mindnyájan istenek vagytok, én még ezzel sem szeretnék élni. Jól érzem magam emberként.
Azonban szükségesnek tartom, hogy közösen eljussunk az igazság megismerésére és megértésére, amely ebben a Jézus vagy Pál topicban elkezdtem boncolgatni. Nem azért mert meg akarok győzni valakit, hogy egy befolyás által fogadjon el valamilyen nézetet, mint a kereszténység írástudói nap mint nap ezt gyakorolják. Hanem mert amit megértettem, talán másnak is érthető. Ezért ha valami nem világos hogyan értem, szívesen teszek hozzá magyarázatot. Azt tartom, hogy ha valaki megért valamit, akkor önmaga győz mégpedig a félreértései felett. Célom tehát nem az elismerés, vagy a küldetésem igazolása. Amennyiben valaki küldöttként vagy prófétaként szólal meg, azonnal hit alapján kezelik a mondanivalóit, és megértés nélkül elfogadják igaznak ha küldöttségét elfogadják, vagy megértés nélkül elutasítják ha küldöttségét hamisnak tartják.
Célom tehát a megértés, nem pedig valamilyen elismerés, vagy tekintélyként való elfogadtatás.
A törvény alatt a Bibliában Mózes teljes kitételei a használatosak, nem pedig a mai keresztény, és ezzel leszűkített értelmezések. Jézus beszélt a szeretetről, nem Mózes. Mózes arról is beszélt, hogy féljed a te Urad Istenedet a szeresd a te Urad Istened mellett, de a hangsúly a parancsolatok megtartásán és a megszegőinek a megbüntetésén volt. Hangsúlyozni szeretném, hogy ahol nem a büntetésre helyezik a hangsúlyt, ott a törvénynek semmi értelme. Ha pedig Isten akaratát akarod cselekedni, abban nem Mózes parancsolatai, hanem Jézus tanításai a mérvadóak.
Pontosan azon a 2x meggondoláson van a hangsúly, mert a büntetés igen szigorúan ki volt mérve Izraelre.
A galata levél persze másképp fogalmaz, hiszen a rómabeliekhez azt írta Pál, hogy nem a cselekdetekből való az igazság. De másfelől a testet tenni felelőssé a gonosz cselekedetekért és a lélek szerinti cselekedeteket a jó cselekedetekért ugyancsak elhibázott következtetése Pálnak. A test ugyanis semmiért nem felelős, ezért a testet hibáztatni indulataival és kívánságaival együtt eleve rossz irányba tereli a hívő megítélését. Teste indulataival és kívánságaival együtt ugyanis a hívőknek, az igazaknak és a szenteknek is van, tehát a gonosz cselekedetek nem a testből származnak. Jézus ugyan mondta, hogy a szívből származnak a gonosz cselekedetek, de ezt a mondását Jézusnak valószínűleg Pál nem ismerte. Az evangéliumok is a levelei után születtek meg. Ha a test a felelős, akkor a sanyargatás valóban megoldás lenne, ahogy Pál ki is jelenti. Azonban nem a test a felelős, ahogy a tapasztalat be is bizonyítja, hogy sanyargatással nem változtatható meg a gonoszság. Ha pedig a szív a felelős, akkor a Jézusi tanács áll meg, ami pedig a szeretet. A szeretet pedig valóban megoldás a gonosz ellen.
Hogy az üdvösséget hit által adja az Isten, ezt nem velem kell megvitatni, erre ott van Jézus tanításai, amelyek sok helyen sokféleképpen választja szét az igazakat a gonoszaktól, a jó fákat a romlott fáktól, a búzát a konkolytól, és mindegyiket a cselekedeteik alapján helyezi a mennyek országába vagy veti a tűzre.
Tény hogy Jézusnál segít a tanításaiban való hit, hogy eligazítson a helyes cselekedetek megítélésében. De a döntő NEM a hit, hanem a cselekdet. Ezt viszont Pál nem tudja, ezért ad sajátot. Csakhogy az nem Istentől van.
Amikor Jézus arról beszél, hogy megítéli a Szent Lélek a világot bűn tekintetében, hogy nem hisznek ő benne, akkor gondolj arra, hogy Pál megítélése is pont azt szolgálja, hogy megítéltessen benne az, amiért nem hisznek Jézus tanításában.
Amelyik része mellett a Szent Szellem bizonyságot tesz, az igaz. Az én esetemben a Szent Szellem eddig minden általam olvasott része mellett bizonyságot tett.
Tehát mindenki, aki a bibliát olvasva hozzám képest máshogy járt, azokban következésképpen más Szellem van, hozzám képest. Vagy Bennük van Szent Szellem, vagy énbennem.
Más lehetőség nincs, s én ezt el is ismerem. Akár úgy, hogy az utolsó ítéletkor az én biblia melletti bizonyságtételem válik hamissá, s az itt Velem szembeni véleményt képviselők állítása igazzá, vagy fordítva.
"Ama vígasztaló pedig, a Szent Szellem, akit az Én nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít majd Titeket, és eszetekbe juttatha mindazokat, amiket mondottam Nektek!"
Amely beszéd mellett bizonyságot tesz a bensődben a Szent Szellem, azt szintén Isten Igéje, a "logosz", azaz maga Jézus (Ján.1,14. - 1. Ján. 5,6-7.)) adta eléd, s az igaz.
Ha olvasod az ószövetséget, de a benned lévő Szellem nem eleveníti azt meg Igeként, akkor vagy az ószövetség nem igaz, vagy a benned lévő Szellem nem a Szent Szellem. Azaz akkor nem Jézusból, az Igéből, a logoszból való az az ige, azaz az ószövetség, vagy éppen az újszövetség evangéliumok utáni részei. Megjegyzem, az Apcselben is (és a Jel. Könyvében is) vannak Jézus szavai közvetlenül leírva, de éppenséggel az evangélliumban sem csak Jézus szavai vannak leírva, hanem mások szavai is.
Azaz az evangéliumok sem csak Jézus szavait tartalmazzák, s ezen az alapon vajon csak Jézus szavai igazak benne, s a többi megszólaló szavai, élethelyzetei nem igazak?
Azaz mit fogad el az ember az Igéből? Én több szintről hallottam eddig példát:
- Jézus szavait,
- az evangéliumokat és az Apcselt,
- mindezt, de Pál írásait nem
- az Apcselt sem, mert azt egy pálista írta (holott tartalmazza Jézus szavait is),
- a Jel. könyvében lévő jézusi szavakat nem, mert a Jel, könyve nehezen érthető, s emiatt a Jel. könyvét sem,
- az ószövetség gázos, nem egyeztethető össze az újszövetséggel, emiatt nincsen benne semmi ránk, újszövetségben élőkre vonatkozó, stb, stb....
Én rábíztam mindezt a Szent Szellemre, a "logosz", az "Ige", azaz Jézus kijelentőjére és az eredmény az, hogy a Biblia igaz, és kellő hozzáállást, odaszánást ajánl Jézus arra, hogy megértsük azt, hogy bizony az egész ószövetség is Róla szólt (Luk. 24, 25-27.), magyarán amellett is biztosan bizonyságot tesz a Szent Szellem, tehát igaz.
Dióhájban ennyit ajánlok ehhez a témához a figyelmedbe. Dióhéjban, mert az élet legfontosabb kérdése ez, és fontos a megértése, sőt minden embernek erről kellene beszélnie építőleg minden nap, "zsoltárokban, példabeszédekben, dícséretekben", ahogyan Jézus, a tökéletes minta nap mint nap tette.
A "téma felvetése tetszett" sokunknak, de az érveink (le)kezelése nem.
Mert ha már valamit Takarító elé adtál az Igéből, s abból vastagon látszott az, hogy Takarító téved - akkor már azonnal azt mondta, hogy az általunk hivatkozott helyen a Biblia téved. Márpedig Pál levelei, tanításai a Bibliában vannak, és Ő azokat átnézve állította azt kezdetben, hogy azok Jézusnak szintén a Bibliában leírt tanításával nincsenek összhangban. Bizony emiatt meg kellett volna maradni a Bibliánál, mint valódi és követhető alapnál, mert Jézus és Pál összehasonlítását is abból Jézustól és Páltól mondottként, az Ő hiteles véleményükként, tanításukként kezelte. Így maradhatott volna az eredeti kérdés hiteles, azaz bizonyítása a Biblia egészéből annak, hogy van-e eltérés kettejük tanítása között, vagy nincs? De a Bibliának egyes helyeit tévedésekkel telinek nevezni éppen a vitalapot szüntette meg a topikgazda.
Sőt, ezen az alapon mondható lett volna az is akár általa is, hogy Pál szavait is rosszul írták le, azaz elferdítették, mint a Biblia olyan részeit, amikkel Ő nem értett egyet, azokat tévedésnek tartva. De nem így tett, hanem Pál leveleit, tanításait és Jézus tanításait pontosan, helyesen leírtaknak mondta, míg más bibliai részekről úgy szólt, hogy azokban tévedések vannak. Holott ilyen erővel az összesben lehetnek tévedések, akár Jézus szavaiban is holmi túlbuzgó, Őt valójában meg nem értő tanítványok miatt.
Vagy megmarad tehát az ember egyben a Biblia tanulmányozásában, vagy kilép az egészből, Jézus szavaiból is, mondván, mert hasonlóan gondatlan lehetett a szerzője, szerkesztője annak is...
Viccé vált ez a topik, de nem ennek indult, ez nem látszott az elején. Emiatt adtunk hozzá, mi "pálisták" heteken át több száz hozzászólást, és emiatt nem érdemes most már ide gyakran írni, csak esetleg néhány kapitális baklövésnél!
Hagyd Takarítót, mert a Biblia a hibás azonnal szerinte, ha valamiben megfogod. Írtunk Neki itt mi többen eleget, de mostanra lett nyilvánvalóvá a valódi célja, a topikon való megjelenésének küldetéstudat jellege.
Paleokritessel jól el vannak, így legalább Paleo is le van foglalva, s Takarítónak sem fullad be a topikja. Mondjuk nem hagyja befulladni, mert ha már nem szól senki hozzá a meddősége miatt, akkor ír magának magától újabbakat új hozzászólásként.
Az indexen a napokban megjelent 144000 barátom csinálta ezt a küldetéstudatozást az origón egy éven át a Máriás topikjaival (mennyi, de mennyi bibliai ellenérvet írtunk Neki az origón anno, de elengedte a füle mellett a küldetéstudata miatt. Attól én még kedvelem Őt, mert legalább van szíve!), most Takarító csinálja ugyanezt itt antipálistaként. Az egyik máriás, a másik antipálista, közös bennük, hogy nem a Bibliában foglaltak az alapjaik - merthogy ugyi az tévedéseket tartalmaz(hat) - szerintük. Sőt, 144000 még azt állította magáról, hogy valójában elfogadja alapnak a Bibliát. Csak éppen akkor nem fogadta el, amikor láthatóan nem Őt igazolta, s meg kellett volna emiatt változtatnia a véleményét.
Nem tudsz mit kezdeni a küldetéstudatos emberekkel ebben az állapotukban. Nem tudod Őket onnan "rettentéssel" (Júdás 23.) kihozni, mert nincsen a "rettentéshez" jogalapod, nem hivatkozhatsz a valódi jogalapra, Isten Igéjére.
Ez nem látszott Takarító topikjának elején, mert többen itt valós vitára számítottunk a megjelenésekor, aminek van egy valós és közös hivatkozási alapja, Isten Igéje, benne a páli levelekkel és Jézus szavaival. Azonban fokozatosan derültek ki olyan dolgok megfogalmazott állításaiban, amik megszüntették az érdemi vita összes jogalapját.
Hagyd meg tehát ezt a topikot pl. Paleokritesnek, aki 1968 óta keresi az igazságokat, hátha itt addig foglalkozik Takarító evangéliumával, hogy talál valami értéket is abban magának, vagy éppen rájön annak tarthatatlanságára, s megtalálja az annál valóban igazabbat, valósabbat!
Gondoltam szólok, mert látom, hogy nem látod az előzményeket, amiket én kezdettől fogva látok/láttam.
A törvényt te is csak a tízparancsolattal azonosítod. Ez is téves értelmezés. A törvény 613 parancsolatból és rendelkezésből áll,
Amikor en a torveny szot hasznalom, akkor Isten akaratara, az o erkolcsi torvenyeire gondolok, ami nem "613 parancsolatbol all". A torveny hangsulya mar Mozesnel sem a szemet szemerten van, hanem a szeretet parancsolatan, ami mar a Toraban is jelen van (de csak Jezus kapcsolta ossze). Az elobbi sokkal inkabb egy elrettento, visszatarto fenyegetes: ha kivered a szemem, a tied is ki lesz verve, gondold hat meg 2x.
Kevés a Jézusban való hit, hogy bekerülj az életre. [..] Pál apostol cselekedetek nélkül képzelte a megigazulást, azért hogy ne érdemből, hanem kegyelemből legyen. Súlyos tévedés.
Szerintem te tevedsz. Pal azt irja a galataknak: teremjetek meg a Lelek gyumolcset; ne test szerint jarjatok, jarjatok Lelek szerint. Ez a 'jaras' nem pusztan egy belatast jelent, ami meg onmagaban halott hit, hanem magat az eletet, a cselekedetekkel egyutt. Mert az udvosseget Isten valoban erdem nelkul adja az embernek. Persze, mert az ember magatol csak a rosszra kepes. Ha tehat nekem vannak jo cselekedeteim, az csakis azert lehet, mert hiszek, egyedul hit altal lehet valami kedves Isten elott (mert ami nem hitbol van, az mind bun). De hiaba vagyok en valoban jo ember, hiaba bizom a sajat erdemeimben, az keves, nem eleg Isten elott. Ezert fog elveszni az a rengeteg 'jo' ember, akik nem hisznek Jezus valtsagaban. Aki onmagaban bizik, az megrabolja Isten dicsoseget, es az ra fog dobbenni, hogy ennek sulyos ara van: lelke udvossege.
Mondom, en inkabb arra biztatlak, hogy ne az iget csavard magadhoz, hanem onmagadat csavard az igehez. Hidd el, egy topik megsporolasara minimum jo.
Egy dolgot általában kifelejtenek a vallások, hogy lehet beszélni értelemről, igzságról, intelligenciáról, de annak a folyamatnak a felismerése kimarad, amely által a gondolkodást korlátozások közé szorítjuk.
Amiképpen a virágot is beültetheted a sötétbe, az embert is a cellájába, a gondolkodásnak is megvannak a maga börtönei.
Ezek a korlátozások azok, amelyek lecserélve az éber intelligenciát, egy előíráshalmazból álló hitrendszert helyeznek a helyébe, amely átveszi a cselekedetek felett való írányítást, a döntések felett való hatalmat.
Az igazságot nem lehet addig megérteni, amíg a legváltozatosabb holt, merev és hamis nézetekkel tartjuk tömve elménket. Ezeket a nézeteket hit által fogadjuk el, hallgatva különböző tekintélyeink előadására, utasítására. alkalmazkodunk előírásaikhoz, és folyamatosan elhallgattatjuk a saját értelmünk és gondolkodásunk érzékenységében vetett bizalmat. Elveszítjük a fejünket. Csatlakozunk egy szervezett gyülekezethez, amelyben minden tagnak egy feje van, senkinek nincs meg a sajátja. Az ember egy ilyen nézetek és hitek által irányított gyülekezetben már nem arra használja az elméjét, hogy megértse mit is követ, helyes-e, igaz-e, hanem hogy milyen erőteljesen tudja alkalmaznia saját életében a lelkipásztorok, tekintélyek, tekintélynek tekintett írások által megszabott előírásokat, igazán biblikus hívők leszünk. Egy ilyen terheléssel működő elme nem képes az életet, a környezetet, Istent megérteni, azt tekinti igaznak, ami egyezik folyamatában az általa elfogadott, követett szabályokhoz és előírásokhoz.
Ezt a hamis ragaszkodásból származó tévhitet azonban csak akkor lehet felfedezni, ha elkezdünk vele foglalkozni, amelyem keresztül megismerhetjük hogyan téveszti meg az elmét.
A Mózesi törvények nem adnak megoldást az emberi igazságtalanságok és gonoszságok megszüntetésére. A Mózesi törvény bünteti ezeket az igazságtalanságokat, de nem szünteti meg az okukat.
A keresztények azért mert nem értették meg az evangélium lényegét, ezért ilyen irányú hallgatásukkal igazolták azt az folyamatot, amelyben a világ országai büntető törvénykönyvre alapuló rendszerek megéépítésével igyekeznek megoldani problémáikat. Ma már minden országban van Büntető Törvénykönyv Mózes törvényeinek a mintájára, csak mára már jóval enyhébb módosításokkal.
Az evangélium lényege azonban az igazságtalanságok és gonoszságok szaporodásából mutat egy kivezető utat. Akik azért a Mózesi törvényt veszik mintaképül hasonlóképpen képtelenekké válnak az igazságtalanságaik és gonoszságaik megszüntetésére, mint ahogy Izrael képtelen volt egy igen szigorú büntető törvénykönyv alkalmazása mellett is megszüntetni az igazságtalanságokat és gonoszságokat.
Ha tehát az evangéliumot arra használjuk, hogy általa újfennt Mózes törvényi rendszerét probáljuk igazolni, megint csak kikerüljük az evangélium örömüzenetét, amely lényegét tekintve azt mondja ki, van megoldás.
Az Isten igéjének tulajdonított Biblia valóban akadályozza a biblikus keresztényt Isten igazságainak megismerésében és megértésében. Ezt a Bibliához való ragaszkodást ugyanis az írástudó elöljárók ültették el a keresztények fejében, hit által fogadtatva el velük azt igaznak, mielőtt a keresztény még megértette volna mi is áll tartalmilag a Bibliai könyvek tanításai mögött.
A törvényt te is csak a tízparancsolattal azonosítod. Ez is téves értelmezés. A törvény 613 parancsolatból és rendelkezésből áll, és aki a tízparancsolatra hivatkozik, az a törvény összes parancsolatának és rendelkezésének betartására hivatkozik. A törvény alap mottója pedig a már 2000 éve elavult szemet szemért, fogat fogért. Jézus a törvény helyett mást hirdetett, a törvényt is alapból módosította, elavultságát hangsúlyozta, hogy megmondatott a régieknek. Amit Jézus hirdetett az az evangélium, amit úgy látszik senki nem hajlandó megérteni. Megértés hiányában pedig marad vezető pálcának az elavult Mózesi törvény. Jézus evangéliumának lényege a szeretet és az igazság keresése és megismerése, ami az élet. Ezt a Mózes törvénye soha nem tudta biztosítani, nem is az volt a célja. A célja az volt, hogy félemlítéssel, súlyos büntetések kilátásba helyezésével próbálja befolyásolni a törvény alatt valókat, nehogy megszegjék a törvények előírásait.
Kevés a Jézusban való hit, hogy bekerülj az életre. Az élet ugyanis már ezen a földön elkezdődik, és az kerül be az életre, aki Jézus tanítását (tehát nem Mózesét vagy Pálét) elkezdi megcselekedni. A hit tehát mindaddig semmit nem eredményez, amíg a cselekedetek valóra nem váltják. Ha a cselekedet nem tudja valóra váltani, az azt jelenti, hogy a hit amiben hiszel az hamis. Pál apostol cselekedetek nélkül képzelte a megigazulást, azért hogy ne érdemből, hanem kegyelemből legyen. Súlyos tévedés. Jézusnál a megigazulás nem annak elhívéséből származik, hogy isten kegyelme által önmagát igaznak higgye az ember cselekedetek nélkül, hanem az igazság keresése és megismerése által válik lehetővé az az út, hogy az ember igazságot tudjon cselekedni. A János 3,15-16-ban említett hit nem a Pál apostoli értelmezés igazolását jelenti, hanem azt jelenti, hogy ha hiszel Jézus tanításaiban és megcselekszed azokat, az igazság megismerésére eljuthatsz.
Elolvastam az elso oldalt a megadott cimen. Veled ellentetben en hiszem az Iras inspiralt voltat, es ezzel egyutt azt is, hogy Isten nem mond ellen onmaganak, sem Jezus, sem Pal altal. Ezert hibasnak erzem a megkozeitesed: "bizonyítani szeretném, hogy Pál apostol levelei nem követik Jézus tanításait, sőt érvénytelenítik azt, és feleslegessé teszi mindenki számára, akik Pál tanításait Isten ihletett tanításaként elfogadják."
Ezzel szemben en azt mondom, hogy semmi ellentet nincs Jezus es Pal kozott. De nezzuk az 1. oldalt.
Meg kell látnunk első sorban két dolgot. Egyik, hogy a bibliai nézetekhez való ragaszkodás akadályozni fog bennünket az Istennel való kapcsolat kiteljesedéséhez,
Ez azt jelenti, hogy az Isten igejehez valo ragaszkodas fog akadalyozni bennunket az Istennel valo kapcsolat kiteljesedeseben. No comment.
Ahogy Jézus életét áldozta az Új Szövetségért, amiért is megölték a régi szövetség hívei, meg kellett, hogy szűnjön a régi törvény általi megmérettetés, ha valaki megszegte a Mózesi törvényt, többet nem büntette őt Isten a törvényben kiszabott büntetések sokaságával, olyanná vált Izrael, mint a körülötte levő pogányok.
Ez igy nem igaz. Nem szunt meg a regi torveny (pl. Tizparancsolat) altali megmerettetes, Jezus azt mondja: ne gondoljatok, hogy azert jottem, hogy eltoroljem a torvenyeket. Mert az teljesen mas dolog, hogy nem vagyunk mar a torveny atka alatt, de attol meg a megszentelodes ugyanugy azt jelenti, hogy a torvenyt betolti az ember. Az olyanna valt, mint a poganyok, az ok, ha azt erted alatta, hogy mar nincs Isten nepeben zsido vagy pogany, mert Jezus megszuntette a koztuk levo falat.
Jézus kijelentette, hogy nem Mózes törvényei szerint fogja megítélni Isten az embereket, hanem saját cselekedeteik szerint.
Es azt is mondta, hogy aki obenne hisz, az nem megy iteletre, mert az mar atment a halalbol az eletbe.
Pál teljesen feleslegessé teszi Jézus tanításait azáltal, hogy ingyen elérhetővé teszi a megigazulást. Hit által bármilyen bűnös megtérés nélkül kegyelmet nyerhet, bármilyen hazug cselekedet megigazultnak tekinthető, csak el kell fogadni a Krisztus Jézusban való váltságot.
Akkor te nem erted, mi a hit. A hit ugyanis pont a tettekben mutatkozik meg. Es aki hisz, az megter, az megvaltoztatja gondolkodasat es eletet. Aki pedig ezt nem teszi, az valojaban nem hisz, mert a hit engedelmesseg (is).
A hit általi megigazulásról sehol nincs szó Jézusnál.
Na es Jn 3,15-16?
Alapvető egyházi tanítássá vált, a bűnbocsánatot mindenki megkaphatta hit által, a megtérés feleslegessé vált
Ez vagy tevedes, vagy gonosz tevelyges.
a vérrel kifizethető váltság lép a megtérés helyébe.
Sosem olvastad az OSZ-t, ahol nemelyek allatok tomeget meszaroltatjak le buneik miatt, ahelyett, hogy megternenek? Tan ez is Pal bune?.... Vagy tan Pal azt mondja, hogy valamit tartsatok igaznak, ES kesz? Nem hinnem.
részletesen is elemezni fogom Pál leveleinek tartalmát, és az evangélium fényében fogjuk megvizsgálni azok igazságát.
Helyes, csak kerd Isten Lelket (Szellemet), hogy ne hagyjon tovabb magadra a sotetsegben...
Ami a szívbe íródik, az a szeretet, az lehet. De nem Mózes törvénye. Ha az íródna a szív hústábláira, akkkor szívből kellene bosszút állnod? Szívből kellene a másik szemét kiverned ha a tiedet kiverik?
"Mózes az Izraeliekhez szólt addig, amíg Jézus eljött. Jézus az egész világhoz szól. Ha valakinek van füle, meghallja mit akar mondani, akinek nincs az tartsa be Mózes törvényeit." - irod, bar ettöl függetlenül azok a törvenyek meg mindig "ervenyben" vannak!
Igaz, van egy szep resz, ahonnan megismerhetö az Irasbol a "regi", es eme "uj"
viszonya, elterese: Az uj törveny a szivnek hustablaira iratott, s nem kötablakra!
Ez mintha fennti soraidat erösitene meg, jol gondolja, aki igy latja?
Nem tartom túl merésznek a hozzászólásodat, sőt pontosan azt fejezted ki, mint bármilyen felekezethez tartozó szigorúan biblikus keresztény.
Ám a probléma pont abban van a biblikusokkal, hogy az evangélium megértése helyett visszatérnek a Mózesi parancsolatokhoz, mert annak betartásával niincs szükségük gondolkodásra. Mózes megmondta a teendőket, lám tudnivaló mit kell tenni.
Az evangélium azonban nem a Mózesi törvények érvényesítését jelenti.
Mondod, hogy a "szeresd felebarátod mint önmagadat" kevés ugyan az életben a keresztülvitelhez, ezért hozod segítségül a tízparancsolatot. Ám az evangélium másról beszél, a törvény helyett amiről az evangélium beszél, az az igazság.
Az igazság ami benne van az életben, annak feltárása, megismerése és megértése már nem a Mózes útján történik. Tudni kell. Akik a Mózesi tízparancsolat betartására hivatkoznak, azok a Törvény mindenekfelettvalóságát is hangoztatják. A törvény pedig nem csak a tízparancsolat. Mózes törvénye azért adatott, hogy Izrael szolgaságának feladatait meghatározza, és az attól eltérőket szigorúan megbüntesse. A törvény átültetése a mai időkre úgy, hogy ezeket nem veszik figyelembe, erős válogatást eredményez, amely sok felekezeti megoszlást szül. Egyik felekezet a szombatot tartja fontosnak, a másik a tizedet, a harmadik pedig hogy a nő ne viseljen férfiruhát.
Csak akik nem értik meg az evangéliumot, azoknak van szükségük a steretet értelmezéséhez az igazság keresése helyett a törvény útmutatására. A szeretet Jézusi parancsának gyakorlati meghatározása ugyanis nem a tízparancsolat, azon már Jézus idejében túl kellett volna lenni az embereknek. Hanem Jézus saját tanítása. Csak mivel nem értik a keresztény írástudók Jézus tanításánaka lényegét, azért térnek vissza a tízparancsolathoz. Lecserélik Jézust Mózesre. Mi Jézus értelme szerintük? A tízparancsolat követése. Hát nem.
Jézus teljesen új utat mutatott, az pedig az igazság keresése, megismerése és megértése. Abban a világban, ahol lépten nyomon találkozunk az igazságtalanságok, a félreértések, tévedések, téves hitek, téves nézetek seregével, amelyek alapja nem más mint hamisság, az egyetlen megoldás nyílván az igazság kutatása és feltárása fogja hozni. Mivel ezeket a haugságokat mi magunk hozzul létre, amiben élünk, mi magunk tudunk változtatni is rajta. Jézus azt mondja, ha megismeritek az igazságot, az igazság szabadokká tesz. Mitől? A keresztények képzelt bűnétől? Nem. A hamisságok fogságaiból. A téves hitrendszerek, hamis istenképek, a félrevezetett politikai irányvonalak, a családi és baráti hazugságok hatalmából, az általuk okozott rengeteg sérelemből, teherből és bánatból.
Mózes az Izraeliekhez szólt addig, amíg Jézus eljött. Jézus az egész világhoz szól. Ha valakinek van füle, meghallja mit akar mondani, akinek nincs az tartsa be Mózes törvényeit.
Sziasztok!
Ehhez a témához először szólok hozzá, remélem nem tartjátok túl merésznek.
Sok kárt okozott az a felfogás, hogy az újszövetségi kereszténynek csak egy törvénye van: a szeretet, és a Tízparancsolatra már nincs szükség. Gyakran hivatkoznak ezzel kapcsolatban Jézusnak erre a kijelentésére: "Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek
ti is egymást" jn. 13:34). Ez a parancsolat azonban csak az értelmezésében új. Arra utal, hogy jézus tanítványai iránti magatartása és földi élete mutatta be a legtökéletesebben a szeretet mi-
benlétét, és ezáltal az isteni alap törvény tényleges kívánalmát. Ez a parancsolat azonban nem helyettesíti vagy érvényteleníti a Tíz-
parancsolatot, amely a benne foglalt alapelv részletezése, gyakorlati alkalmazásának a megmutatása. Miközben Jézusnak erre az egy idézett kijelentésére hivatkoznak, elfeledkeznek a többi, e témára vonatkozó kijelentéséről, például az úgynevezett nagy misszióparancsáról is: "Tegyetek tanítvánnyá minden népet és
kereszteljétek meg őket,... tanítva őket, hogy mindazt megtartsák, amit én parancsoltam néktek..."(Mt. 28:19-20) A szeretet jézusi, bibliai parancsát sohasem szabad függetleníteni annak gyakorlati meghatározásától, a Tízparancsolattól. Megromlott emberi természetünk folytán hajlamosak vagyunk mi emberek az önigazolás ra, a magunk javára való okoskodásra. Ne gondoljuk, hogy valaha is szükségtelenné válik számunkra a Tízparancsolat oktatása arról, hogy mi a szeretet, "nem szóval, se nyelvvel, hanem cselekedettel
és valósággal" (Jn. 3:18). Ha csak pusztán a szeretet szót tartjuk meg, és ránk van bízva, hogy milyen tartalommal töltjük meg, akkor még az isteni szeretettel homlokegyenest ellenkező dolgokat is nevezhetünk szeretetnek!
Szükségünk van a tízparancsolat korlátot állító, tiltó rendelkezéseire is, mert a szeretet "nem illeti gonosszal a felebarátot" (Rm. 13:10). Márpedig emberek sokszor vallják és elhitetik saját
magukkal is, hogy ők szeretik pl. ezt vagy amazt a családtagjukat, miközben bőven illetik őt gonosszal. A "törvény betöltése" azonban a tiltások komolyan vételénél is sokkal több. Ez az a "több
igazság", ami az üdvösséghez szükséges (Mt. 5:20; Rm. 2:13), és amelyre csak hit által juthatunk el. A Szentírás nem véletlenül említi együtt Isten parancsolatait és Jézus hitét: "Itt van a szentek állhatatossága, itt, akik megtartják Isten parancsolatait és Jézus hitét" (jel. 14:12). Isten parancsolatait csak Jézus hite által lehet "betölteni", azaz igazán megtartani.
Ezek a törvények valóban egyetemesek és biztosak, mint a természeti törvények. Maga a Teremtő állapította meg őket. Ne vitatkozzunk, ne alkudozzunk ezekkel a parancsolatokkal, ne helyezzük magunkat föléjük magabiztos bölcselkedéssel, mondván, hogy a mi esetünk más, kivételes, az
egyetemes törvény nem érvényes rá. A tények makacs dolgok, és ezek a parancsolatok feltétlen törvénynek fogják bizonyítani önmagukat, minket pedig meggyőznek végül tévedésünkről, de a
magunk kárán és esetleg későn, az üdvösség elvesztése árán.
Örök igazságok az alábbi igék:
Préd. 12:15-16
Zsolt. 1: 1-2
"A dolgoknak summája mindezeket hallván ez: az
Istent féljed és az ő parancsolatait megtartsad,
mert ez az embernek fő dolga. Mert minden cse-
lekedetet Isten ítéletre előhoz, minden titkos do-
loggal együtt, akár jó, akár gonosz legyen az."
"Boldog ember az,... [akinek] az Úr törvényében
van gyönyörűsége és arról gondolkodik éjjel és
nappal. "
Zsolt. 119:165 "A te törvényed kedvelőinek nagy békességük
van és nincs bántódásuk."
IJn. 2:3-5
"Arról tudjuk meg, hogy megismertük őt, ha az ő
parancsolatait megtarljuk. Aki ezt mondja, isme-
rem őt, és az ő parancsolatait nem tarlja meg, ha-
zug az, és nincs meg abban az igazság. Aki pedig
megtarlja az ő beszédét, abban valósággal teljessé
lett az Isten szeretete..."
Gondolom a malomkő példád csúsztatás volt, és tréfának szántad, senki nem érti ezt úhy ahogy mondod, hogy minden követő vegyen a nyakába egy malomkövet. Viszont annál jobb ha malomkövet vesz valaki a nyakába, mielőtt másik száznak vetne malomkövet a nyakába. Jézus a megbotránkozásra mondja ezt, de nem mindegy, hogy min botránkozol meg.
Azért fajsúlyilag nem vetném össze Mózest a kereszténységgel. A kereszténységnek nem lett megparancsolva, hogy mindenkit, aki megtagadja a hitét, vagy akár elfordul az Istenétől, azt kövezzék meg. Mózesnél azonban találsz ilyen parancsokat.
Nekem nincs hittanrendszerem. Mellé.
Arról beszélek, hogy a hittanrendszerek korlátozzák az emberi gonodolkodást és megértést. Legyen alapja Mózes vagy Pál apostol. Arról beszélek, hogy ezek alól az igazság felszabadít.
Jézus azért jött, hogy Mózes vaskalitkája alól felszabadítson, de Pál apostol csinált helyette (belőle) fakalitkát.
Szerintem Mózes törvénye akkoriban eléggé lojális volt, sőt igazságos kitételeit még ma is be lehetne vezetni, mint például a szemet szemért és hasonlókat!
írod: """
A legszigorúbb parancsuralmi rendszer volt, amelynek törvényeitől jobbra vagy balra való elhajlás nem csak az áldás megvonásával járt, hanem igen kemény büntetésekkel és átkokkal. """
Hát ebben tévedsz, de a hasonlatod akkor minden keresztény felekezeti tanításra, írott és íratlan szabályrendszereire is érvényes a naga fajsúlyával!!!!
Sőt a te hittanrendszereidre is..... :)
Jézus szavai sehol sincsennek Isten szavainál....., sőt az Isten kijelentései, ha ugyan azok az ószövetségi próféták állításai szerint...., enyhébbek, szeretetteljesek és könyörületesek...., persze ehhez el kellene olvasnod az Ószövetség írásait....
Te már kötöttél malomkövet a nyakadba, avagy kivájtad a szemeidet, netán levágtad a végtagjaidat?
Még nem? Pedig Jézus erre indítja azokat akik igazán követni akarják őt.....
Sajnos nem volt ilyen lojális felfogása a Mózesi törvénynek, mint ahogy gondolod.
A legszigorúbb parancsuralmi rendszer volt, amelynek törvényeitől jobbra vagy balra való elhajlás nem csak az áldás megvonásával járt, hanem igen kemény büntetésekkel és átkokkal.
Ha akarod idézek ilyen vonatkozású rendeleteket, de szerintem sok keresztény kívülről fújja ezeket a zsidóknak szóló büntető rendelkezéseket.
Jézus ehhez képest a legforradalmibb elképzeléssel állt elő azzal, amikor az uralkodó törvény szigorúan megbüntetni ítélte a bűnöst, Jézus megbocsátást ajánlott fel neki ráadásul annak a képviseletében, aki korábban pont a büntetés végrehajtását rendelte el. Azaz a parancsuralmi hatalmat fenntartó alapjától fosztotta meg.
Ezért üldözték majd gyilkolták meg.
A szeretet azonban nem a törvényből kiindulva ítéli meg, hogy mi jó vagy mi gonosz a felebarátnak, hanem a felebarát megismeréséből. A kettő között lényeges különbség van az egyik alapja az engedelmesség, a másik alapja a megértés.
Az egyik balga embert szül, a másik pedig bölcset.
Isten egy kompromisszumot kötött Izraellel Mózes által...., vagyis aki betartja azokat a rendeléseket, szabályokat és végzéseket, azokra Isten áldását adja, de ekik nem, azoktól megvonja, vagyis nem büntet a "paracs" be nem tartása miatt, de tudomásul kell venni, hogy vannak dolgok, amik az egymás mellett való élés érdekében kell megtenni, vagyis pl. ölni büntetés nélkül nem lehet...., meg hasonlók.... Jézus éppen erre világít rá, hogy aki szeretettel van felebarátai felé, azok magasabban és függetlenül állnak a törvénytől...! Kaint figyelmeztette Isten, hogy ha jót cselekszi emelt fővel járhat, de ha a rosszat, akkor a bűn ott kopog benne, de uralkodhat érzésein, vagyis lehet gyülölni....., ám tetlegessé nem fajulhat! Erre van kitalálva a Törvény...! Azok számára, akiknek uralkodniuk kell magukon.....
A Biblia nagy vallásaival az a baj, hogy parancsuralmi rendzserben képzelik el az Isten rendjét, amelynek választott képviselői a földön tovább viszik isten hatalmát.
Pál apostol ezt nem szüntette meg, sőt ujjáteremtette:
Efézus 1,21-22:
Felül minden fejedelemségen és hatalmasságon és erõn és uraságon és minden néven, mely neveztetik nemcsak e világon, hanem a következendõben is: És mindeneket vetett az Õ lábai alá, és Õt tette mindeneknek fölötte az anyaszentegyháznak fejévé
Pál apostol itt fosztott meg mindeneket a saját fejétől, akik az anyaszentegyházba akarnak beépülni.
Efézus 6,5-6:
Ti szolgák, engedelmesek legyetek a ti test szerint való uraitoknak félelemmel és rettegéssel, szíveteknek egyenességében, mint a Krisztusnak; Nem a szemnek szolgálván, mint akik embereknek akarnak tetszeni, hanem mint Krisztus szolgái, cselekedvén az Istennek akaratját lélekbõl.
Hogy az elöljárói, presbiteri és püspöki szolgálat valójában egy hatalom érvényesítésének a feladatát jelenti, Pál apostolnak ebből a tanításából derül ki.
Szükséges tudnunk, hogy Jézus nem a Pál apostoli szisztéma szerint vázolta az Istennel való kapcsolatot. Jézus már nem Urnak hívja, hanem Atyának, vagy bölcsességének átadására felhatalmazza az Istent keresőket arra, hogy Mesternek hivhatják. Ez a kapcsolat már nem tükrözi azokat a félelemmel és rettegéssel teli szolgálatokat, aminek alapjait Pál apostol tanításával visszaállítani igyekezett a kereszténység elképzeléseibe, és a történelem igyekezett is érvényesíteni ameddig csak engedte az emberiség.