Köhém rendelet szerint nem minősül át alakításnak olyan tartozéknak a járműre történő felszerelése, amelynek felszerelését a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet előírja vagy megengedi;
a gyártómű által rendszeresített oldalkocsinak motorkerékpárra történő felszerelése, amennyiben a motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatására alkalmas;
ellenkező esetben át alakítás és elég bonyolult folyamat
Elmondanád hol szerezted az infót, mert nyakig benne vagyok egy TS 250-es átalakításában. A kezdeteknél úgy tudtam, hogy amennyiben a gyári kapcsolások-fogadók megvannak semmi akadálya nincs.
Én nem vagyok 100% biztos benne... Ha a motor papírjaiban benne van hogy oldalkocsis, akkor nem gond. Jelenleg szólót oldalkocsissá minősíteni legutolsó információk alaján nem lehet. se 125-öst se 250-est. elég friss dolog, és nem is 100%.
A 150-es egyébként csalódás volna oldalkocsival, nem bírná. maga a kocsi is van vagy 60-65 kg, ráadásul légellenállása is van. Arról nem beszélve, hogy nincsenek meg rajta a felfogatáshoz gyárilag kialakított részek. Mivel magyarországon vagyunk, ahol minden megyei kpm másképp kezeli ezeket a dolgokat, láttunk már érdekes dolgokat.
Ha nem akarsz nagy kihívásokat, akkor komplett papíros motor veszel(oldalkocsival) aminek ráadásul élő tulaja van, aki hajlandó is adás-vételit írni. Innentől minden csak bonyolít. Nem lehetetlen, de beleőszülhetel.
Szia! Milyen megyében élsz? Én Veresegyház szomszédságában vagyok és szívesen megmutatom a gyári TS 250/1 fogatomat. A szomszéd faluban meg van egy hapsi, akinek van ETZ és TS fogat is!
Ha erre jársz, írj mailt a szellingertamas@gmail.com -ra.
Semmi gondot nem latok a felfogatasokkal. Ez rendben van, viszont a feked egy kisse hianyos.
Ket pontot egy egyszeru eszterga padon meg tudsz csinaltatni, a harmadikhoz kell egy kis lakatos munka is. A stabilizatort tisztan lakatos munkaval be tudod kotni.
nem egyszerű de meg lehet csinálni nekem m0jdnem 2 évembe került de sikerült itt van egy pár jog szabály hátha segít :
A Közlekedési Főfelügyelet Műszaki Osztályától kapott tájékoztatás a feltett kérdésre történő jogszabályi hivatkozást tartalmazza. A leírtak alapján (5/1990. (IV.12.) KöHÉM r. 2. § (3) bek. f) pontja) nem minősül átalakításnak „a gyártómű által rendszeresített oldalkocsinak motorkerékpárra történő felszerelése, amennyiben a motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatására alkalmas”. Kérdésére, hogy hogyan értelmezendő a gyártómű által rendszeresített oldalkocsi az a válasz, hogy a motorkerékpár gyártója által gyártott és a motorkerékpárhoz gyári alkatrészekkel csatlakoztatható oldalkocsi felszerelése esetére vonatkozik a rendeleti szöveg. Ez azt jelenti, hogy ebben az esetben nem szükséges átalakítási engedély kérnie az oldalkocsi felszerelésekor. A kész járművet műszaki vizsgálatra kell állítani (vizsgadíj: 4.540,- Ft), melynek során azt vizsgáljuk, hogy az oldalkocsi ténylegesen a gyártótól származik, csatlakoztatása a gyártó által előírt módon, gyári helyekre történt-e. Ezután az okmányiroda bejegyzi a forgalmi engedélybe a változást, ill. kiadja az oldalkocsira szerelendő második forgalmi rendszámot. Minden más gyártó által gyártott oldalkocsit csak átalakítási engedélyezés keretében lehet felszerelni. Előzetes átalakítási engedélyt a területileg illetékes Közlekedési Felügyelettől kell kérnie. Mivel az átalakítással olyan jármű jön létre, mely az átalakításra kerülő típus gyári változataként nem létezik, ezért a kérelemhez csatolni kell az elbíráláshoz szükséges műszaki dokumentációt. A műszaki dokumentációt közlekedés-, vagy gépészmérnök, üzemmérnök, ill. hasonló területen gyakorlattal rendelkező közlekedés-, vagy gépésztechnikus végzettségű szakember készítheti el. (Szóbeli, telefonos tájékoztatás még: Elméletben jó lehet a külföldi terv-, méretezési- vagy műszaki dokumentáció is, nem biztos, hogy meg kell rajzoltatni és méreteztetni egy magyar szakemberrel. Talán még lefordíttatni sem kell. Mindenképpen a létrejött új jármű - az oldalkocsis motorkerékpár vizsgálandó, tehát kell külön az oldalkocsi és külön a majdani összeépítés – átalakítás - végeredménye tekintetében a műszaki dokumentáció. A felszerelésre alkalmasságot nézik a csónaknál, és a 6/1990. KÖHÉM rendelethez igazodást vizsgálják a teljes járműnél. Ez a rendelet elméletileg EU-tól átvett előírásokat tartalmaz, tehát ezért is elfogadható - ha teljeskörű a tartalmi megfelelés – a külföldi dokumentáció.) A kérelem benyújtásához csatolni kell a jármű (motorkerékpár) forgalmi engedélyének másolatát, valamint az engedélyezi díj befizetését igazoló pénztárbizonylatot (jelenleg az engedélyezés díja: 10.000,- Ft). Engedélyezett átalakítást követően az elkészült járművet műszaki vizsgálatra kell állítani (vizsgadíj: 5.720,- Ft), majd szintén az okmányirodára menni, a megváltozott adatok forgalmi engedélybe történő bejegyzése végett. Gyártótól vásárolt oldalkocsi esetén - függetlenül a származási országtól – számlával, vagy adásvételi szerződéssel igazolni kell a tulajdonjogot is. Nem EU országból származó oldalkocsi esetén természetesen vámkezelési eljárás is szükséges. Motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatására akkor alkalmas, ha annak gyártója, ill. a forgalmazó hazai vezérképviselet nyilatkozik, hogy a motorkerékpár kialakítása, műszaki jellemzői erre alkalmasak. E nyilatkozat hiányában a motorkerékpárhoz oldalkocsi nem csatlakoztatható még átalakítási engedélyezés keretében sem. Abban az esetben, ha a motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatásra alkalmas, de ehhez magán a motorkerékpáron is átalakítást kell végrehajtani, természetesen a műszaki dokumentációban erre is ki kell térni. Régebbi gyártású oldalkocsi fékberendezéssel történő ellátása csak akkor lehetséges, ha az oldalkocsinak létezett gyárilag fékezett kivitelű változata is, és mindenben ezt a változatot hozza létre. Mivel az átalakítással járműjellemzőt változtat meg, ezért ez is átalakítási engedély köteles. Gyári változatként fékkel nem rendelkező oldalkocsi fékezetté átalakítása akkor engedélyezhető, ha a fékezhető kerekű oldalkocsis motorkerékpár – mint teljes jármű – rendelkezik az ENSZ-EGB 78.02 jóváhagyással. Ez a jóváhagyási előírás 2003. június 17-től kötelező érvényű Magyarországon. Mivel átalakítással csak a ma hatályos jogszabályoknak megfelelő jármű hozható létre, így ebben az esetben is figyelembe kell venni. Fék jóváhagyást Magyarországon a Közlekedéstudományi Intézet Kht. végez (1119. Budapest, XI. Thán K. u. 3-5. Tel.: 1/371-5936). (Ismét szóbeli, telefonos info: ez több százezer, esetleg millió forintba kerülhet. Egyedileg valószínűleg senki nem vállalja fel.)
A közelmúltban egy esélytelennek vélt terv fogalmazódott meg bennem...
Adott egy 1977-es Yamaha XS 360 motorkerékpár, erre szeretnék egy Szentesi féle oldalkocsit szerelni. (ha esetleg nem találok menthetőt akkor Duna lenne)
Az alap motorkerékpár szóló, 1999 óta nem volt műszakija, tehát a fényképes nyilvántartásban sem szerepel.
Van e valami egyszerűbb hivatalos út (vagy félhivatalos is érdekelhet, pl. nkh valami úton történő kikerülése) ennek a megvalósításához?
Sok helyen nézegettem milyen bürokratikus akadályokkal járna a projekt, de egyértelmű, könnyen értelmezhető válaszokra nem sikerült találnom.
Valaki esetleg, akár privátban is, tudna segíteni az ügyben?
Nagyon jó eső érzés ! Képeket majd teszek fel a mostani oldalkocsis felfogatásokról, egyébként van esztergályos-lakatos -mindenes barátom aki sok dolgot meg tud csinálni a felfogatásokhoz, az nem gond. Gond hogy mit és mekkorát ! :(
Még idén le szeretném vizsgáztatni és remélem a szezon végére még tudom vinni a családomat egy körre !
Elég felelőtlenül megígértem többeknek a CAD rajzot a gömbről, de a volt munkahelyemen maradt a számítógépen, és egy halvány ígéretet kaptam a helyi informatikustól, hogy megkeresi, és elküldi nekem.
Szia, tudnál képet küldeni hogy most ilyen elfogatások vannak fent az oldalkocsin? Itt van pár kép hogy neked mi kell, de méretbe sajnos nem tudok segíteni.
Elösször is kell egy ilyen a tank alá:
A két tengely közül a rövidebb az ülés alá a hosszabb a módosított lengővilla tengely:
Ezek kellenek neked a solo motorra.
Az oldalkocsira még nem tudok mit írni mert látnom kell azért kéne tőled kép.
Segítséget kérnék ! Apukámtól kaptam egy MZ ETZ 250-est és ma vettem hozzá egy mz oldalast ami a trophi féle de pancsin volt. Ezt szeretném mellé társítani.
Az etz re való felfogatási lehetőségek felől érdeklődnék, valami rajz vagy kép nagyon jó lenne. Van esztergályos barátom aki szinte mindent le tud gyártani. Vagy ha van valakinek ötlete és tapasztalata azt meg hálálnám !
Red Wild Devil Rat Bike össze ált a fogat szóval nem volt egyszerű Köszönet a elméleti segítségért Csaba valamint mindazoknak a kitartó embereknek akik segítettek :Sanyi ,"Pocok" Atilla ,"Pompoj,Tüfek Kakás és minden oldalkocsis rajongónak ott a helye Nemzetközi Oldalkocsis Találkozó 20162016. augusztus 11 - 14.