Keresés

Részletes keresés

Tamas(Ottawa) Creative Commons License 2019.06.21 0 0 15376

Ha már Vermeer... Láttad a Leány gyöngy fülbevalólval c. filmet?

Előzmény: nofRETRO (15375)
nofRETRO Creative Commons License 2019.06.21 0 0 15375

Micsoda fantasztikus festő volt Johannes Vermeer ! Néha jólesik bekukkantani a hírgyűjtőbe

 

https://youtu.be/ZPvU_9h-MVY

scsabi Creative Commons License 2019.06.19 0 0 15374

Igen, a Stadtbahn felüljárójától a Kaiserdamm végéig még szerencsére megvannak a Speer-féle lámpák. A tiergarteni szakaszról felszedetteket is megőrizték tartaléknak, mert már nem hiszem, hogy újra tudnák/akarnák gyártani őket. Amúgy Nyugat-Berlin "kevésbé sárga" fényeihez a legutóbbi időkig a gázlámpák is hozzátartoztak, nemcsak mellékutcai és dekorvilágításként, hanem a főútvonalak magas kandelábereiben is. "Környezetvédelmi"* okokból elkezdték a gázlámpák fényforrásait zöldessárga ledekkel felváltani. Nagy meglepetés volt legutóbbi berlini látogatásomkor, hogy a megszokott gázlámpákban bizony már ledek világítanak.

 

Amúgy a nagynyomású nátriumlámpák eléggé kétes értékű megoldások, mert azonos szintű szubjektív megvilágítottsághoz 3-6-szor akkora fényintenzitásra van szükség a nátriumlámpákkal, mint kékesebb színű (higanygőz, led, fénycső, fémhalid stb.) fényforrásokkal. Az emberi szem éjjeli látásához egyszerűen nem valók ezek a sárga lámpák. Előnyük viszont, hogy az emberi cirkadián ritmust kevésbé zavarják.

 

*Az idézőjel azért szükséges, mert a környezetvédelem németországi értelmezése már messze túlhaladta a józan ész diktálta korlátokat.

Előzmény: Fradista Utazó (15371)
_Nyuszi Creative Commons License 2019.06.19 0 0 15373

Köszönöm!

Előzmény: 2ly (15370)
nofRETRO Creative Commons License 2019.06.19 0 0 15372

Ez érdekes volt, köszönöm. A sárga fényű lámpákat szeretem, a fehér hideg, és zavaró. Kár, hogy ezeket nem veszik figyelembe.

Előzmény: Fradista Utazó (15371)
Fradista Utazó Creative Commons License 2019.06.19 0 1 15371

Azt még viszonylag sokan tudják, hogy az 1930-as években a Führer, és építésze, Albert Speer, elég alaposan át akarták építeni Berlint. Tegnap egy Fortepan-kép (171501) kapcsán fedeztem fel ennek egy részletét. Túlságosan off a megfejtések topicba, megosztom itt, hátha valaki érdekesnek találja.

 

Berlinbe terveztek egy, a teljes várost átszelő kelet-nyugati tengelyt. Ez részben újonnan épült volna ki, részben ténylegesen ki is épült, részben már adott volt. A dómtól a nyugati városhatárig majdnem precízen kelet-nyugati irányban fut, az Alex környékén egy kicsit eltér a földrajztól, de lényegében egy hosszú kelet-nyugati irányú tengely. Kifejezetten erre a tengelyre tervezett Speer egy utcai lámpatípust, ami így néz ki:

Ebből végig a kelet-nyugati tengely mentén több százat ténylegesen ki is helyeztek. 

 

Nyugat-Berlinben ezeket a háború után is meghagyták, ahol nem kellett más okból eltávolítani, párszáz mind a mai napig kint van. 

 

Egy ilyen lámpát fényképeztek le a Deutsche Oper mellett 1963-ban ezen a Fortepan-képen (a tetején az a téglalap alakú izé nem tudom, hogy micsoda). 

 

A Google Streetview 2008-as képén majdnem hajszálra ugyanezt látjuk. A fákon levelek vannak, de amúgy az épület ugyanaz, a lámpa ott áll (a tetejéről az akármi eltűnt), és még a metrólejáratot jelző tábla (a kék alapon fehér U-betű a lámpaoszloptól kb. másfél méterre jobbra a képen) is ott van. 

 

 

https://goo.gl/maps/RXV3GanJf9VjuzAA7

 

Kelet-Berlinben Speer elképzeléseit kukázták. Az ötvenes években kiépült a Karl-Marx-Allee (ugyanezen a kelet-nyugati tengelyen), egy ideig Stalinallee névre hallgatva, új, nátriumfényű utcai lámpákkal. 

 

És egy érdekesség, amit nem tegnap tanultam meg, de ezekről a lámpákról eszembe jutott: Kelet-Berlinben nem csak a Karl-Marx-Alleen, hanem mindenütt nátriumlámpákat használtak, nyugaton ellenben higanygőzösöket. Az előbbiek fénye sárgás, az utóbbiaké fehér. Mivel az újraegyesítés után voltak sokkal fontosabb dolgok is, mint a világítást egységesíteni, éjszakai légifelvételeken még évtizedekkel az egyesítés után is tisztán látszik az egykori fal helye. 

(A felvételen amúgy könnyen meg lehet találni a kelet-nyugati tengelyt is). 

2ly Creative Commons License 2019.06.04 0 1 15370
Előzmény: _Nyuszi (15369)
_Nyuszi Creative Commons License 2019.06.04 0 0 15369

Sziasztok!

Ha képaláírást szeretnék bővíttetni, hogyan tudom ezt megtenni? Köszönöm előre is!

Szt2016 Creative Commons License 2019.06.04 0 0 15368

Köszönöm.

andreas19 Creative Commons License 2019.06.04 0 1 15367

Nem.

Előzmény: Szt2016 (15365)
napocza Creative Commons License 2019.06.04 0 1 15366

Sztem nem.

Előzmény: Szt2016 (15365)
Szt2016 Creative Commons License 2019.06.04 0 0 15365

Fortepan kép?

 

2ly Creative Commons License 2019.05.26 0 0 15364

Valóban, a Fortepán gyűjteményben 4986 fotó volt 2010-ben,

 

2010 októberében már több mint 6200 felvétel volt látható a honlapon, 2011 januárjában növekedett tovább. :)

Előzmény: Szomaházy (15360)
andreas19 Creative Commons License 2019.05.26 0 0 15363

Az oldal a 9. számból, de nincsen hozzá szöveg

 

 

 

Előzmény: nofRETRO (15362)
nofRETRO Creative Commons License 2019.05.25 0 0 15362

Köszönöm szépen, hogy megnézted!

Ha a második számban nincs, akkor ez a forrás hibás adatot közölt: https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0055_csaladi_hazak/ch02.html#id578886  innen vettem a fotót, aláírással együtt. Helyesen a 9. számban jelent meg . hm.

Előzmény: andreas19 (15361)
andreas19 Creative Commons License 2019.05.25 0 0 15361

A Tér és Forma 1928-1929 számaiban nincsen érdemi találat a kérdéseddel kapcsolatban.

Az 1929/9. számban szerepel az Ábel Jenő utcai épület fotóval és alaprajzzal, kísérő szöveg nélkül.

:(

Előzmény: nofRETRO (15359)
Szomaházy Creative Commons License 2019.05.25 0 0 15360

Valóban, a Fortepán gyűjteményben 4986 fotó volt 2010-ben, de nem egyszerre töltötték fel azokat. Az idézett weblapon a legelőször feltöltött 500 kép lárható.

Tamási olvtársunk bizonyára tudja, hogy, mikor és mennyi kép lett feltölve a kezdetben.

Az idézett weblapon olyan képek is láthatók, amelyek a  fortrepan.hu lapon ma már nem,  például a 6. számú kép.

 

Előzmény: 2ly (15358)
nofRETRO Creative Commons License 2019.05.25 0 0 15359




Ezt az épületet Árkay Bertalan tervezte, Bp. XI. Diószegi út 54/b / Ábel Jenő utca 18. sarkán van.
Egy érdekes szobor van a homlokzaton https://www.kozterkep.hu/37790/alvo-no .Most tulajdonképpen az elkészülés dátuma érdekelt, 1928, a Tér és Forma, / Ferkai könyve szerint, de  a különböző hivatalos iratokban 1929. Cikk jelent meg a Tér és Forma 1929/2 , és 1929/9 számában. Abban reménykedem, hogy talán a szövegben van érdemi infó, ami nam annyira a dátum :). Az építtetők neve megvan.  Sajnos nekem nincs előfizum az arcanumon, még így is képes vagyok nagyon leragadni..
ha valaki tud segíteni, bevésem a köztérképre

2ly Creative Commons License 2019.05.25 0 0 15358

Apróság, de elírták 500 >>> 5000 első feltöltött. :)

Ebből válogattak 500 felvételt, csak a képek számozása miatt.

Ne zavarjon senkit össze, mert 5000 képpel indult a Fortepan.

Előzmény: 2ly (15357)
2ly Creative Commons License 2019.05.25 0 0 15357

Apróság, de elírták 500 >>> 5000 első feltöltött. :)

Előzmény: Szomaházy (15356)
Szomaházy Creative Commons License 2019.05.25 0 1 15356

Talán érdekel valakit, egy régi weblapon találtam ezt:

A Fortepan honlapra 2010-ben feltöltött legelső 500 fotó
http://www.qdv.pw/hun/_photos/fortepan/

még 10 oldal

 

John Howard Creative Commons License 2019.05.19 0 0 15355

Köszönöm, nekem is ez rémlett, de nem voltam biztos benne... ;-)

Előzmény: Goldman Emma (15354)
Goldman Emma Creative Commons License 2019.05.18 0 0 15354

1993 nyarán, ha jól veszem ki az Arcanum találatokból.

Előzmény: John Howard (15353)
John Howard Creative Commons License 2019.05.18 0 0 15353

Újabb kérdés, az internetes keresések nem adtak megfelelő információt eddig:

 

Mikor adták át a forgalomnak a 6-os út bevezető szakaszát a Duna és a vasút között Budafoknál, a Szerémi út folytatásában? Tehát Albertfalva-Háros-M0 között...

Goldman Emma Creative Commons License 2019.05.16 0 0 15352

Érdekesség, hogy a Madáchban a nyolcvanas évek közepén megint lett lányosztály. Addigra annyira a lányok sportjává vált a gimnáziumi képzés, hogy a tantestület választhatott: a rosszabbul teljesítő diákok közül felvesz többeket, csak mert fiúk, vagy négy normális arányú koedukált osztály mellett elindít egy tiszta lányosztályt is. Az utóbbit választották, és ez néhány évig így is ment.

Szomaházy Creative Commons License 2019.05.15 0 0 15351

Sajnos szegény unokahugomat 4 éven át "boldogította".

Veled és Judittal is megegyezett a véleménye róla. :-(((

 

Előzmény: Boszorka (15350)
Boszorka Creative Commons License 2019.05.15 0 0 15350

Szerencsére csak az utólsó évet kellett oda járnom, mert a Baár-Madast államositották. Talán 3-4 -en voltunk onnan, "kedvencei" Ottánénak.:-(((

Előzmény: Szomaházy (15349)
Szomaházy Creative Commons License 2019.05.15 0 0 15349
Előzmény: Boszorka (15348)
Boszorka Creative Commons License 2019.05.15 0 0 15348

Véltlenül én is 53-ban érettœgiztem az akkor Berzsenyi Dániel nevü leńygimnáziumban, a Marko utcában. Sajnos abban az évben Ottáné ott garáŸdálkodott. Nincsnek róla kellemes emlékeim, söt! Csak remélem, hogy a pokol legrosszabb luka jutott neki, halála után.

Előzmény: Szomaházy (15346)
Boszorka Creative Commons License 2019.05.15 0 0 15347

Sajnos a Clarkon a turista áradat nagyon is akdályozza a busz forgalmat. Elöttünk üres az alagut, de gy-két csámpás trista még feltélen át akar menni a busz elött mindig.:-(

Előzmény: VEE (15146)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!