A QS-től vettem már "sajátmárkás" vezérlőt, azzal meg vagyok elégedve, de vannak jó motorjaik is, csak elég húzós az áruk.
HUF 210,176.04 | QS Motor Kit 138 90H 4000W Rated 7500W Max Continous Mid Drive Motor With EM200sp Controller and throttle pedal Kits for e-kart https://a.aliexpress.com/_mPdOq8R
Összerakom az eredeti állapotában a váltót, és használom így a brumit, addig is apránként beszerzem a hozzávalókat.
Éppen nézegetem hogy a 2.2kW-os BM-nél vannak némileg nagyobbak (3-3.5kW) hasonló kivitelben, és a QS motornak is van szépen választéka.
Aztán jön a vezérlő kérdés, gondolom az sem egyszerű, ott is látom tuningol mindenki hogy bírja a strapát...
Az akksi kérdésre visszatérve azt komolyan gondoltam, egy ilyen (vagy olcsóbb) leaf pakk negyedébe beszállok szívesen. Nyilván ez nem olcsó, de fiatal akku, azért ennyi.
A villanymotor miatt sok olyan hang is behallatszik, amit a diesel elnyom, de a váltó visítása nem rémlik a Stellánál. Inkább a futóműből jön a zajok nagyrésze.
A Ligierben viszont feltűnően zajos a hajtás, arra gyanakszok, hogy egyenes fogazású fogaskerekek vannak a hajtóműben. Természetesen egy diesel mopedautókhoz képest csendes még az is, de közel sem annyira, mint ahogy egy villanyautótól elvárható lenne.
A középső tengely kihozása a kisebb fordulatszámú motoroknál jöhet szóba, a BM1424-el én is a felső tengelyt hajtom, nem nyúltam a váltóhoz.
Van itt egy 2018-as 40 kWh-s Leaf akku, de nem olcsó, 2M az ára. Tavaly még 12-15e Ft-ért tudtam venni Leaf modulokat, de az a forrás kimerült. Igaz azok csak 70-75%-osak voltak, de 20 db elég lenne 80 km hatótávhoz.
Köszönöm előre is, lehet élni fogok a lehetőséggel mert sokat lehetne tőled tanulni az biztos.
Az eredeti váltót nem akarom szétbarmolni mert meg szeretném tartani annak a lehetőségét hogy az eredeti hajtásláncot kompletten visszarakjam.
Ezért vetettem el a középső tengelyes kihosszabbítást is.
Ezek a comex variók elég hangosan vonyítanak nagyobb sebességnél (mondjuk valószínűleg a szekunder variátor erősíti fel a hangot), emiatt tarttam tőle hogy hangos lesz ha a nyelestengelynél hajtok be.
De ebben simán meg tudsz cáfolni, ha nem túlzottan zajos úgy sem, akkor összerakom az irányváltót most úgy ahogy van, és járok a dízelmotorral míg be nem szerzek mindent.
Itt jegyzem meg hogy ha találunk még partnert beszállok szívesen egy adag leaf cellába, említetted hogy lenne egy akksi bontásra a lengyeleknél.
egy 5-10kWh körüli pakk bőven elég lenne nekem, de lehet gyorsan összejönne a többi vevő is ha osztozunk.
Difivel kompletten még nem találkoztam vele itthon. Én meghagynám a gyári váltót, nagyon egyszerű hozzá illeszteni a villanymotort. Szabványosak a tengelyek, passzol rájuk a kúpos szorítós fogastárcsa, könnyű variálni az áttétellel. Ha eljössz, kipróbálhatod a Stellát, ha az a dinamika megfelel neked, akkor nem kell találgatni. Mondjuk a bldc motoroknál nem nehéz a fordulatszámot növelni, ha nem elég a sebesség, csak emelni kell a feszültségen.
Ilyen kis teljesítményeknél nem annyira fontos a magas feszültség, 100-200A-hez még nem kell drága kábel, az alacsonyabb feszültség/cellaszám meg előnyös lehet...
én találtam rá embert, aki életre kelti, egy százas környékén, ha tennék bele pakkot!, de nincs rá szükségem, mert megoldódott a villanyverda, más vonalon számomra. aki megveszi a twizyt , annak adom az ember elérhetőségét is aki, felprogramozza az új pakkhoz, először én is egy másik vezérlőn agyaltam, de közben lett ez a forrás, aki megcsinálná. amúgy nem akarom görcsösen eladni, mert mégiscsak egy kis méretű, de bivalyerős motor van benne és nem kínai, azaz, ha mégis az, akkor renault minőség legalább, a difi és a féltengelyek is szintén nem gagyik. stb. ha megmarad lehet lesz belőle, mégegy villanyverda, most hozzák az új akksikat nemsoká, ha beválnak, akkor, a twizyt is donornak hazsnálom majd! akksi ügyben, jók a kilátások, olyan cellák, amiket elvileg 6-12c-ig lehet meríteni és 6c-vel tölteni! itt van a specifikácio
"Product NamePrismatic Lithium Ion Cell LP44147272-130AhNominal Capacity130 AhAverage working Voltage3.2VMaximum Charge Voltage3.65VInternal Impedance≤1.0mΩStandard Charge Method Constant Current and Constant Voltage (CC/CV) ; 1C ;End Voltage 3.65V Maximum Charge Current15℃ < T ≤ 35℃ 3C Continuous ; 6C(10S) Standard DischargeConstant Current (CC) ; Current 1.0C ; End Voltage 2.5V Maximum Discharge CurrentMax Continuous 6C ( 25℃) continuous ; 12C (30S)Cycle Life3000th cycle ≥80% of 1st Capacity (1C Charge /1.0C discharge at 25℃)Cell SizeThickness 44mm , Height 272mm (Including Screw Stud) ; Width 174mmCell Weight3425 g"
Egyébként tényleg szuper lenne, de két dolog miatt ódzkodok tőle:
Hosszú távon én is bontott leaf vagy hasonló cellában gondolkozom, túl sok cella kellene hozzá, és 3 kisgyerek mellett (Brumi mániások) féltem őket a 300VDC-től.
Én már áramütés kompatibilis vagyok, voltam párszor kórházban is :-)
Elindulok a 48V vonalon egyelőre, aztán majd látjuk.
A kínai motort megtaláltam diffivel is, nem is nagy felár. Hallottál már olyanról aki bevállalta? Az áttételt még nem számoltam át, de ha jó még a comex-et se kell bántani.
A Twizy-vel az a gond, hogy bele van minden integrálva a vezérlőbe, és ha nem kap meg minden jelet, akkor letilt. A can kommunikáció visszafejtése bonyolult, sok munkát és szakértelmet kíván. Egy mopedautós kolléga is vett egy Twizyt, egy embert ismerek, aki képes lett volna meghekkelni a vezérlést, de nem vállalta. Venni kellett egy új Curtis ac vezérlőt 2000 euróért, annak a programozása sokkal egyszerűbb, és kapásból tudok 3-4 embert, aki ért hozzá, és van kézi programozója is.
nekem van egy komplett renault twizym, komplett hajtáslánccal, motorostul vezélőstűl 12kw-os ac motor, igazából, mindenestűl kivéve akkupakkot, ha valakinek kellene! kiváló donor alap, én is annak akartam, de, mostanra van,már e járgányom, a twizy feleslegessé vált, akit érdekelne, keressen emailben!
Nem értek a frekiváltókhoz, csak rákötöttem a dc buszra a 300V dc-t, és vitte a 3F motort, deltába kötve. A védelmeket szinte teljesen ki kellett kapcsolni, ezek az ipari rendszerek erősen túl vannak biztosítva. A motor még langyos se volt, de már letiltott a túlterhelés védelem.
Régen szedtem már szét 3/3-as frekiváltót, de abban úgy emlékszem nem volt nulla bekötve és sima 3 fázisú 2 utas egyébirányitás volt 6 diódával. Az pedig a vonali feszültséget tupírozza még fel 35%-kkal ha jól emlékszem a pufferkondin.
De nyilván utánajártál, csak a fentiek miatt jutott eszembe.
Plusz gondolom hogy a fázis hiány figyelést ki lehet iktatni a frekiváltóból, mert sokban az is van.
Ez egy 3x230V-os frekiváltó, az adatlapja szerint 190V a dc busz minimum feszültsége. Ennyire természetesen nem mennék le, 300V körüli akkupakkot gondoltam hozzá.
Régebben keringett egy nkh-s állásfoglalás az átépítős társaságban, amit az egyik tulaj kért egy segédmotor átalakítása ügyében. Fejléces, pecsétes papír volt, de jogi relevanciája nulla. Mondjuk egy rendőrnek bőven elég az is, de engem még soha sem vontak kérdőre amiatt, hogy a forgalmi szerint diesel motor van a járgányban, de mégsincs semmi hangja.
Mopedautóval ritkán állítanak meg, bár mostanában 2x is villogó lámpákkal jöttek utánam, mint régen. Az egyik esetben a járműnyilvántartás szerint nem volt érvényes biztosításom, a másik alkalommal meg szabálytalanul fordultam ki balra, a záróvonalon. Én nem paráznék a helyedben, de mindenkinek más az ingerküszöbe...
Ha van rá remény akkor lehet kérek állásfoglalást, már több esetben bevált, a tetőtér beépítésnél is elfogadta a bank azt ami mindenki szerint lehetetlen.
Egy pöcsétös papírral már nyugodtabban közlekednék, azzal lehet lyukat beszélni a sünök hasába.
70-hez szerintem kevés a 4 kW, de nyilván áttétel kérdése. Sík vidéken lehet hosszú az áttétel, de akkor a mélygarázsból csak lendületből tudsz feljönni.
A kínai cuccok ebben az árkategóriában nem a minőség csúcsa, akkor meg már jobb az olcsóbb szerintem. A BM1424-es fele ennyi, 50-el az is elvisz egy mopedautót, és nem gyilkolja a vezérlőt, mint a HPM. Én még újra is tekercseltettem, profi huzallal, impregnáltattam is, mert a kínai azt is kispórolja, de nem érte meg a veszkődést. Kb 10 km-t mentem vele összesen, az igaz, hogy addig ment mint a fene. Az ilyen axiális motorokat az Emrax csinálja meg normálisan, de az 3000 EUR-nál kezdődik, ne várj csodát 500-ért...
Jó cellákat nem kell balanszolni, a gagyinak meg úgy is mindegy.
Lassan egy éve használok egy Nissan Leaf modulokból összerakott akkut, összeépítés előtt párhuzamosan kötve töltöttem a cellákat, azóta mentem vele 9e km-t, de még mindig 20 mV-on belül vannak, nem is kínlódtam azóta se a balanszolással.
Egy alap bms kell max, hogy véletlenül se szálljon el egy cella, de ha jó az akku, akkor ez a veszély nem fenyeget, ha meg szétcsúsznak a cellák, akkor már kuka az egész, én nem kínlódnék a szar cellák babusbatásával. Egy loggerrel időnként ránézek a cellákra, amikor alacsony a töltöttség (10% alatt), meg a töltés végén is rápillantok néha, ha éppen arra járok, de olyan szépen együtt vannak, hogy felesleges állandóan nézegetni. Van egy pc csatlakozója is a bms-nek, de lusta vagyok a laptopot levinni...
Láttam a Facebook oldaladon egy golden 5kW-os BLDC motoros átalakítást is, az pont az amiben gondolkoztam. Azzal mik voltak a tapasztalatok? Gondolom vitte rendesen....
Ezt a projektet már megcsináltam vagy 8 éve, még videót is raktam fel róla.
A középső tengelyt nem nagy kunszt kivezetni, le kell sajtolni a kis fogaskereket a tengelyről, és zsugorkötéssel rátenni az új tengelyre. Valahol még megvan az az irányváltó, aminek ki van vezetve a középső tengelye. Jobb új tengelyt esztergáltatni, mert akkor tudod használni az erdeti km óra lehajtást. Szimmering sem kell, elég egy dupla gumi porvédős csapágy, azon sem jön ki az olaj.
Anno én egy 2,2 kW-os3F IMI motort építettem az Aixamba, egy 2,2 kW-os Yaskawa V1000 frekiváltóval. Az akkupakk 24 db 17Ah-s AGM akku volt sorbakötve. Kb. egy hónapig tartott, mire sikerült úgy felprogramozni, hogy feljöjjön a mélygarázsból, de utána gond nélkül mentünk vel 10e km-t. A 2,2-es motor/frekiváltó nem volt elég a dinamikus közlekedéshez, nem volt kellems egy zsúfolt körforgalomba besorolni. Vettem utána egy 7,5 kW-os Fuji Frenic frekiváltót, ami 14 kW-ig terhelhető, vettem hozzá egy 5,5 kW-os 100Hz-es spéci motort, de aztán kifulladt a projekt, mett az akkukat átraktam egy fagyiskocsiba, a LiFePO4 cellákra meg sajnáltam a pénzt. Időközben lettek megfizethető áron bontott elektromos autó akkuk, de az alkalmazottakat nem akartam a 300V DC közelébe engedni, ezért inkább 48-72V-os hajtásokat építettem a fagyiskocsikba. A spéci 100Hz-es motor, és a Fuji frekiváltó meg porosodik a polcon. 120e Ft-ért meghirdettem 1x, de csak külön külön volt rájuk érdeklődés, szerintem meg ez egyben érték.
Gondolkodtam rajta, hogy saját használatra összerakhatnám a hajtást, most már nem kerülne sokba az akku, de nem volt hozzá megfelelő donorom, utána meg vettem egy gyári elektromos Ligiert, amiben olyan extrák is vannak, mint a fűtés, azzal azért sokkal kellemesebb volt a télen furikázni, mint anno a fűtés nélküli az Aixammal.
Van most egy új projekt, egy gyári elektromos Piaggio Porter billencset építek át flatbed pickupnak, abban 10 kW-os motor van gyárilag, de már szereztem hozzá egy 30kW-os AC motort, amivel meg fog táltosodni. Ha megkapja a magyar rendszámot, kicserélem a motort, a 10 kW-os sepex meg eladó lesz, egy mopeautót repítene, azt tuti.
Most kb. 2,5M Ft a "papírmunka", annyiért már lehet kapni használható C-Zerot, ami egy japán kei autó, kb akkora, mint egy L7e mopedautó.
De egy forgalomba helyezett L6e mopedautó motorcseréje elvileg nem is engedély köteles, ha nem nő a teljesítmény, és nem romlik a környezetvédelmi besorolás.
Ez a motor max. egy robogóhoz elég, ilyen kis motornál, hűtőbordák nélkül a 3000W még csúcsban is nehezen hihető.
Nekem egy BM1024-es motor van a Stellában, az papíron csak 2,2 kw-os, de elég jól viszi. 120A-es vezérlővel hajtom, 72V-os az akku, az csúcsban több mint 7 kW, de bírja, és nem is melegszik.
Az irányváltó maradt az eredeti, a nyeles tengelyt hajtom meg egy fogazottszíjas áttétellel. De láttam már ezt a motort difivel és lassító áttétellel egybeépítve is. Tettem fel videót az átépítésről, keress rá.
Lítium cellákat noname eladóktól nem szabad az aliról venni, 90% hogy átvernek, komplett akkuval meg 100%.
Én elektromos autókból kibontott cellákból szoktam akkut építeni, az bevált. Ezek az autóipari minősítésű cellák használtan is fényévekkel jobbak, mint a vadi új kínai kommersz cella.
Sajnos a Nissan Leaf cella forrásom elapadt, most Tesla modulok vannak, 850 euró egy 24V/6 kWh-s modul. Illetve lehetne hozni Lengyelországból komplett Leaf akkut jó áron, de az 3-4 mopedautóhoz is elég lenne, össze kellene fogni, de itt kevés elektromos (moped)autó hívő van, a dieselben jobban bíznak, mert azt ismerik.
A Stella kb. 8 kWh-t fogyaszt 100 km-en, a Ligier kisteherautóm meg kb. 10 kWh-t. A Ligierben 28 db Nissan Leaf cella van, 80 km-t elmegy nyáron.