A topic célja a BMW motorkerékpárok tulajainak és azoknak a szimpatizánsokanak az összefogása, akik szeretik ezt a motormárkát.
Szinte hihetetlen, hogy nincs ilyen Topic még!
A motorosok esetében figyelembe kellene venni a fiziológiai jellemzőiket is.
Sötét, zárt ruhában várakozni dugóban 60 fokos aszfalton, 35 fokos levegőben, tűző napon, alulról melegítő motorral teljesen más, mint klímás autóban várakozni. A koncentrációképesség csökkenése a minimum, de eszméletvesztés is símán előfordulhat ilyen esetben. Ha a KRESZ célja a közlekedés biztonságossá tétele, csak e miatt is előre kellene engedni a motorosokat, ha csak a nyári hónapokban is. Azt sajnos csak motoros tudja, milyen érzés sötét ruhában dugóban várakozni, a törvényalkotók és rendőrök 98%-a valószínűleg nem tapasztalta soha. Idén nyáron Ausztriában mentünk vagy száz motorral amikor lezárták előttünk az utat a kereszeződésben, kerékpárverseny miatt. Kerülni csak nagyot lehetett volna, mert hegyek között csak a völgyekben van út. Visszafordulni sem engedtek. A legrosszabb az volt, hogy nem tudták megmondani mennyi időre lesz lezárva. Egy fél óra múlva az emberek már lázadoztak. Próbáltam jutni valamire a rendőrökkel, de nem értették, hogy nem lehet ilyet tenni motorosokkal, mert egészségügyi kockázata van. Annyit sikerült elérnem, hogy ha a járdán visszatoljuk a motorokat a sor végéig, mehetünk a kerülő úton. Azt sem értették, hogy nem mondhatom kb. száz motorosnak, hogy kb. 40 perc hőségben várakozás után tolja a motorját pár száz métert. :) Aztán kb. 50 perc után szerencsére feloldották az útzárat, senkinek nem lett baja, de nem maradt kellemes emlék.
Szerintem sokan a szabadság érzésért motorozunk, és viseljük el a vele járó kellemetlenségeket (sisak, motoros ruha), de ez az érzés, a forgalomba haladásra is igaz kell legyen.
Egy normálisan közlekedő motoros szerintem nem akadályozza a forgalomban résztvevő autósokat, vagy a mentésben részt vevőket, mert mozgékony, és ha kellő körültekintéssel megy előre, akkor miért ne tenné. Persze vannak szabályok, de ezeket szerintem rugalmasan kell értelmezni, mert egyébként elveszti a motoros közlekedés minden előnyét. Szerintem nálunk ezt kb a rendőrök is elfogadják, legalább is itt Bp környékén, illetve fölöslegesen általában nem bxxxtatnak.
Mondjuk egyszer megállított egy motoros rendőr, mert az egy sávos úton, a pirosnál álló kocsisort balról, a kanyarodó sávon előztem meg, majd álltam be előre a piroshoz. Persze ez szabálytalan, kérdeztem, akkor mit is tehettem volna, mire azt mondta jobbról kellett volna elmennem az autók mellett. Erre azt mondtam neki, hogy az sokkal veszélyesebb lenne nekem (arról nem számítanak ránk). Aztán vizslatta egy darabig a motoros jogsimat (1979-es), majd elengedett.
Az autós témához csak annyit, hogy tényleg nagy a káosz. M7 Bp felé nagy forgalomban mindig benne van a baleset kockázata, és lett is. Hát tényleg csak nyiladozott a biztonsági sáv, majd páran szisztematikusan be is zárták, a mentők rendőrök meg jöttek mindenhol, egyszer a biztonsági sávban, egyszer a leállósávban. Ha már így van, akkor az a minimum, hogy nem mászok rá az előttem haladóra megálláskor, mert akkor még van esélyem manőverezni, éppen a kívánt irányba. Motoros kevés volt, de az mind előre ment, mert annyi hely azért volt.
Vagy nézzük a körforgalmat, ami a - már nem EU - Angliában számomra érthetetlen, de Romániában is néztem nagyokat, mivel ők befelé is indexelnek, illetve van, hogy két sáv megy be, de egy jön ki.
A főútvonalon kanyarodás esetében a motoros oktatóm azt mondta, ha "kanyarodok" is indexeljek, inkább legyen egyértelmű, hogy merre megyek, mint ragaszkodjak a szabályhoz. Van benne ráció.
De a német szabálynak is van logikája, ha azt nézed, hogy nem elvárható egy gyalogostól, hogy tudja a KRESZt, és ilyen kereszteződésben tudja, merre fog menni a nem indexelő autós.
Erre van durvább példám és egyben ellentmondok magamnak:
németeknél kereszteződésben
- a kanyarodó főutat követve indexelni kell
- a kanyarodó főútról egyenesen lehajtva nem kell (szabad?) indexelni
Pont ellentmond a magyar szabályozásnak és a logikának, miszerint aki a főutat követi, az nem indexel - képzeletben egyenesítsük ki a főutat - mi így tanultuk anno.
Mondjuk a magyar autósok vegyesen (vagy inkább össze-vissza) viselkednek ebben a helyzetben - nálunk pont egy ilyen kereszteződés van mikor jövök haza, egyenesen megyek le a főútról, vagy kihajtanak elém jobbról, vagy nem, most már nem merek előre indexelni, csak az utolsó pillanatban.)
Érthető, amit írsz, az osztrákok és a németek mégis azt írják, autópályán ez nem érvényes. 240-320 euróval büntethető, aki behajt a biztonsági folyosóba.
Ausztriában 726 euró is lehet.
Az osztrák autóklub (ÖAMTC) főjogásza szerint a motorosok előresorolása csak pár száz méterre szolgál, nem arra, hogy kilométeres autópályasorok mellett előremenjen.
És ráadásul, hivatalosan, 1,4m oldaltávolságot kellene tartani, tehát a gyakorlatban nem olyan egyszerű a dolog.
Ilyen esetben te nem a 37. § (8) alapján kialakított folyosót használod, hanem a 36. § (12) alapján kapott lehetőségeddel élve az álló járművek mellett előrehaladsz. És szerintem ha megy a forgalom - lassan csordogál -, akkor hiába marad kialakítva a biztonsági folyosó, nem mehetsz benne, ugyanúgy, ahogy - elvileg - a lámpánál sem mehetsz előre addig, amíg meg nem állnak az autók.
A biztonsági folyosó kontra leállósáv viszonylatában feltennék egy kérdést: a
"18. (1) c) záróvonal: hosszirányú folytonos vonal, amely az úttest felezővonalát jelzi, illetőleg a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól, vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el; a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető;"
Ez elég konkrét. De mit csinálsz, ha a 3 méter széles sávodban lerobban egy két méter széles autó, és te is egy két méter széles autóval vagy? A szabály szerint nem lépheted át a záróvonalat, másképp viszont nem tudod kikerülni. Ha mégis átléped ezen okból a vonalat, meg fog büntetni a rendőr? Nem. Szóval hiába tűnik ez a szabály kógensnek, mégis van kivétel.
Ez alapján szerintem a 37. § (8) üti a (4) és (5) szakaszokat.
Namost az a wikipédia, hát az sem rossz, de az ADAC leírja rendesen:
"Darf ich den Standstreifen befahren?
Nein. Grundsätzlich muss der Standstreifen frei bleiben. Ausnahmen sind, wenn die Polizei zum Befahren auffordert oder wenn aus Platzgründen keine Möglichkeit besteht, eine Rettungsgasse zu bilden, ohne den Standstreifen zu benutzen."
Mivel ott a kamionok legálisan lehetnek a belsőben és vannak is, már eleve mindig rá kell hajtani két sávnál a leállóra a jobb oldalinak. A gyakorlatban pedig a rendőrök mindig lezavarnak rá, ha nem hagysz elég helyet, mert nem akarsz rá lemenni.
Amit te keversz, hogy itt nagyrészt normál esetben taglalja a leállósávot. Van még egy dolog, hogy a rendőrök nem kötelesek használni a folyosót, mehetnek a leállón, de azt nem kell szabadon hagyni nekik, mert a Rettungsgasse a felsőbbrendű. Amit itt taglal, az arról szól, hogy ha már kialakult a Rettungsgasse, de a rendőr a leállón megy szirénázva, akkor azokkal az autókkal szemben, amik a leállóra hajtanak, elsőbbsége van. Viszont itt is leírja, hogy a leállót szinte kizárólag felhajtásnál használják, nem mennek rajta kilométereket.
Szóval a vége az lesz, hogy amikor megjelenik mögötted a tűzoltó/kamionmentő, rá fogsz húzódni a leállóra.
Mondjuk legyen két sáv, az 7 méter autópályán. Legyen egy kamion a külsőben, meg egy nagyobb személyautó a belsőben, azok együtt 4,6-4,7 méter szélesek. Marad max. 2,4, amin egy tűzoltóautó már nem fér át. Azaz valakinek lejjebb kell mennie, és az az lesz, aki mellett aszfalt van.
Itt azonban meg kell különböztetni azt, amikor a sor még lépésben halad, meg azt, amikor megáll. Amíg a sor halad, addig ki kell alakítani a folyosót és nem hajtasz a leállóra, amikor megáll, akkor elég helyet kell hagyni, azaz rá kell hajtanod.
Nekem logikus amit írsz, csak nem ezt olvasom ki a Kreszből - 37.szakasz.
net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=97500001.kpm
A biztonsági folyosó fogalmat ráadásul nem is használja.
Én így fogalmaznám meg:
- a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni,
- az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni,
- legalább 3 m széles biztonsági folyosót kell kialakítani
- ha az így kialakuló „folyosóban” történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi - a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni,
- szükség esetén a leállósáv is igénybe vehető
A 37/4 bekezdés pedig kiegészítendő lenne azzal, hogy a leállósávot is lehet részlegesen vagy teljesen foglalni, ha a 3m széles biztonsági folyosó kialakítása szükségessé teszi.
Hozzáteszem, eddig kevés országban volt ez hivatalos, Ausztriában is csak 2012 óta, Horvátország pedig idéntől, ha jól olvasom.
Most átautóztunk Horvátországon, dugóban is álltunk eleget, nyomát sem láttam biztonsági folyosónak.
Már gépelgetem az úti beszámolót üres perceimben, egyet tudok érteni, indulnék vissza holnap. Na jó, holnap után... most voltam pályanapon és már most fáj :))))). A bosnyákok konkrétan árokba hajtanak majdnem, ha tükörben meglátnak, engem meg még svájcban figyelmeztett egy szerb származású tanár, hogy majd k***vára figyeljek, mert azok kamikázék ;)
Ez kb. akkor igaz, ha közel és távol sincs egy nagyobb jármű sem. Amint nincs elég hely a Rettungsgasse kialakításához, használni kell. És ehhez elég egy kamion. Ez gyakorlatilag minden európai országban így van, nálunk elvileg a sáv széléhez kell húzódni, de ez csak ott ad elég helyet, ahol három sáv van. Nálatok meg a rendőr jellemzően lezavar a leállósávra, ha mármegállt a forgalom.
A megkülönböztető jelzést használó jármű pedig éppen középen megy, azért kell helyet hagyni.
10 év alatt nem sikerült megértetni a közlekedőkkel, hogy van ilyen és hogyan működik? Ahogy szerintem "a motorosok előre mehetnek" szabályt sem tudják még sokan, 13 éve létezik. És fogadok, hogy újabb 10 év sem lesz elég minderre. Bezzeg, ha hibáztatni lehetne valamiért, azonnal órásplakátokra kerülne. :(
Zöld_I : az a helyzet , hogy meggyüttem a Balkánra ! Az lenne a helytállóbb . 7 nap után inkább ezt mondom . Szerbia , Észak Macedonia , Albánia , Montenegro , Bosznia , Horvátország kör után .
Hogy mi Balkánozzuk őket ....... pedig egyszerűbb ott közlekedni , haladni mint ebben a magyar hazában . Torlódás csak ott volt ahol rendőrök irányították a forgalmat . A motorozás 80%-ban lehúzódtak elengedtek .
Nem idegeskednek , nem toltak le , ....
Amit viszont nem tudok megérteni , hogy itthon miért nem működik a kétoldalra kihúzódás a pályán ?????? Máshol meg igen ????
Egyszerűen nem tudsz két sáv között haladni , benn bámészkodik középen , hogy lássák mi történt ? Vagy nemtudom . Ez magas számomra .