Keresés

Részletes keresés

dvorcsakl Creative Commons License 2023.08.25 0 1 87962

Dehogy megyek!

Előzmény: HorváTH 69 István (87961)
HorváTH 69 István Creative Commons License 2023.08.25 -1 3 87961
Kxxk Creative Commons License 2023.08.24 0 0 87960

Ja..! ez nyugati...

Előzmény: tux (87959)
tux Creative Commons License 2023.08.24 0 2 87959

A motorosok esetében figyelembe kellene venni a fiziológiai jellemzőiket is.

Sötét, zárt ruhában várakozni dugóban 60 fokos aszfalton, 35 fokos levegőben, tűző napon, alulról melegítő motorral teljesen más, mint klímás autóban várakozni. A koncentrációképesség csökkenése a minimum, de eszméletvesztés is símán előfordulhat ilyen esetben. Ha a KRESZ célja a közlekedés biztonságossá tétele, csak e miatt is előre kellene engedni a motorosokat, ha csak a nyári hónapokban is.
Azt sajnos csak motoros tudja, milyen érzés sötét ruhában dugóban várakozni, a törvényalkotók és rendőrök 98%-a valószínűleg nem tapasztalta soha.
Idén nyáron Ausztriában mentünk vagy száz motorral amikor lezárták előttünk az utat a kereszeződésben, kerékpárverseny miatt. Kerülni csak nagyot lehetett volna, mert hegyek között csak a völgyekben van út. Visszafordulni sem engedtek. A legrosszabb az volt, hogy nem tudták megmondani mennyi időre lesz lezárva. Egy fél óra múlva az emberek már lázadoztak. Próbáltam jutni valamire a rendőrökkel, de nem értették, hogy nem lehet ilyet tenni motorosokkal, mert egészségügyi kockázata van. Annyit sikerült elérnem, hogy ha a járdán visszatoljuk a motorokat a sor végéig, mehetünk a kerülő úton. Azt sem értették, hogy nem mondhatom kb. száz motorosnak, hogy kb. 40 perc hőségben várakozás után tolja a motorját pár száz métert. :)
Aztán kb. 50 perc után szerencsére feloldották az útzárat, senkinek nem lett baja, de nem maradt kellemes emlék.

Előzmény: Stenmark1 (87957)
Stenmark1 Creative Commons License 2023.08.24 0 0 87958

Szia Horpa 1!

 

Köszönöm, egy ehhez hasonló van fent Touratech, de nekem a plexi alatt elfér.

Előzmény: Horpa1 (87928)
Stenmark1 Creative Commons License 2023.08.24 0 2 87957

Szerintem sokan a szabadság érzésért motorozunk, és viseljük el a vele járó kellemetlenségeket (sisak, motoros ruha), de ez az érzés, a forgalomba haladásra is igaz kell legyen.

 

Egy normálisan közlekedő motoros szerintem nem akadályozza a forgalomban résztvevő autósokat, vagy a mentésben részt vevőket, mert mozgékony, és ha kellő körültekintéssel megy előre, akkor miért ne tenné. Persze vannak szabályok, de ezeket szerintem rugalmasan kell értelmezni, mert egyébként elveszti a motoros közlekedés minden előnyét. Szerintem nálunk ezt kb a rendőrök is elfogadják, legalább is itt Bp környékén, illetve fölöslegesen általában nem bxxxtatnak.

Mondjuk egyszer megállított egy motoros rendőr, mert az egy sávos úton, a pirosnál álló kocsisort balról, a kanyarodó sávon előztem meg, majd álltam be előre a piroshoz. Persze ez szabálytalan, kérdeztem, akkor mit is tehettem volna, mire azt mondta jobbról kellett volna elmennem az autók mellett. Erre azt mondtam neki, hogy az sokkal veszélyesebb lenne nekem (arról nem számítanak ránk). Aztán vizslatta egy darabig a motoros jogsimat (1979-es), majd elengedett.

 

Az autós témához csak annyit, hogy tényleg nagy a káosz. M7 Bp felé nagy forgalomban mindig benne van a baleset kockázata, és lett is. Hát tényleg csak nyiladozott a biztonsági sáv, majd páran szisztematikusan be is zárták, a mentők rendőrök meg jöttek mindenhol, egyszer a biztonsági sávban, egyszer a leállósávban. Ha már így van, akkor az a minimum, hogy nem mászok rá az előttem haladóra megálláskor, mert akkor még van esélyem manőverezni, éppen a kívánt irányba. Motoros kevés volt, de az mind előre ment, mert annyi hely azért volt.

dvorcsakl Creative Commons License 2023.08.24 -1 2 87956

Vagy nézzük a körforgalmat, ami a - már nem EU - Angliában számomra érthetetlen, de Romániában is néztem nagyokat, mivel ők befelé is indexelnek, illetve van, hogy két sáv megy be, de egy jön ki. 

 

A főútvonalon kanyarodás esetében a motoros oktatóm azt mondta, ha "kanyarodok" is indexeljek, inkább legyen egyértelmű, hogy merre megyek, mint ragaszkodjak a szabályhoz. Van benne ráció.

De a német szabálynak is van logikája, ha azt nézed, hogy nem elvárható egy gyalogostól, hogy tudja a KRESZt, és ilyen kereszteződésben tudja, merre fog menni a nem indexelő autós.

Előzmény: cliffgreen (87954)
cliffgreen Creative Commons License 2023.08.24 0 0 87955

Előzmény: cliffgreen (87954)
cliffgreen Creative Commons License 2023.08.24 0 1 87954

Erre van durvább példám és egyben ellentmondok magamnak:

németeknél kereszteződésben

- a kanyarodó főutat követve indexelni kell

- a kanyarodó főútról egyenesen lehajtva nem kell (szabad?) indexelni

 

Pont ellentmond a magyar szabályozásnak és a logikának, miszerint aki a főutat követi, az nem indexel - képzeletben egyenesítsük ki a főutat - mi így tanultuk anno.

 

Mondjuk a magyar autósok vegyesen (vagy inkább össze-vissza) viselkednek ebben a helyzetben - nálunk pont egy ilyen kereszteződés van mikor jövök haza, egyenesen megyek le a főútról, vagy kihajtanak elém jobbról, vagy nem, most már nem merek előre indexelni, csak az utolsó pillanatban.)

 

https://www.bussgeldkatalog.org/abknickende-vorfahrt/

 

Előzmény: dvorcsakl (87953)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.08.24 -1 1 87953

Dehogy egységes! Csak gondolj a német autópályán megengedett sebességre.

 

Biztos vannak EU-s irányelvek, de nekünk speciel egy régi szabályozásunk van, némi toldozással.

Előzmény: cliffgreen (87952)
cliffgreen Creative Commons License 2023.08.24 0 0 87952

Illetve a jogszabály ugyanaz (ha jól értem, a Kresz egységes az EU-ban (?)) - de a jogértelmezés, jogalkalmazás nem feltétlenül egységes.

 

Azért mert a hegylakok.hu ezt írta, nem vennék rá mérget, hogy a magyar rendőrség is így gondolja.

A horvát, szlovén, román..meg fogalmam sincs, szóval legyetek óvatosak.

 

Tényleg nem értem, miért nem lehet ezeket belefogalmazni a jogszabályba?

Előzmény: dvorcsakl (87950)
cliffgreen Creative Commons License 2023.08.24 0 0 87951

Na, erre akartam felhívni a figyelmet. :)

Előzmény: dvorcsakl (87950)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.08.24 0 0 87950

Más ország, más szabály.

Előzmény: cliffgreen (87949)
cliffgreen Creative Commons License 2023.08.24 0 0 87949

Érthető, amit írsz, az osztrákok és a németek mégis azt írják, autópályán ez nem érvényes. 240-320 euróval büntethető, aki behajt a biztonsági folyosóba.

Ausztriában 726 euró is lehet.

 

Az osztrák autóklub (ÖAMTC) főjogásza szerint a motorosok előresorolása csak pár száz méterre szolgál, nem arra, hogy kilométeres autópályasorok mellett előremenjen.

 

És ráadásul, hivatalosan, 1,4m oldaltávolságot kellene tartani, tehát a gyakorlatban nem olyan egyszerű a dolog.

 

https://www.bussgeldkatalog.org/rettungsgasse/

https://www.1000ps.at/motorradrecht-12-einordnen

https://oe3.orf.at/stories/2640049/

 

Ez a bajom a jogszabályokkal, hiába olvasok el egy érthetőnek tűnő szöveget, kiderül, mégsem értem...

Előzmény: dvorcsakl (87948)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.08.24 0 0 87948

Ilyen esetben te nem a 37. § (8) alapján kialakított folyosót használod, hanem a 36. § (12) alapján kapott lehetőségeddel élve az álló járművek mellett előrehaladsz. És szerintem ha megy a forgalom - lassan csordogál -, akkor hiába marad kialakítva a biztonsági folyosó, nem mehetsz benne, ugyanúgy, ahogy - elvileg - a lámpánál sem mehetsz előre addig, amíg meg nem állnak az autók. 

Előzmény: cliffgreen (87946)
dvorcsakl Creative Commons License 2023.08.24 0 0 87947

A biztonsági folyosó kontra leállósáv viszonylatában feltennék egy kérdést: a

"18. (1) c) záróvonal: hosszirányú folytonos vonal, amely az úttest felezővonalát jelzi, illetőleg a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól, vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el; a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető;"

Ez elég konkrét. De mit csinálsz, ha a 3 méter széles sávodban lerobban egy két méter széles autó, és te is egy két méter széles autóval vagy? A szabály szerint nem lépheted át a záróvonalat, másképp viszont nem tudod kikerülni. Ha mégis átléped ezen okból a vonalat, meg fog büntetni a rendőr? Nem. Szóval hiába tűnik ez a szabály kógensnek, mégis van kivétel.

Ez alapján szerintem a 37. § (8) üti a (4) és (5) szakaszokat.

cliffgreen Creative Commons License 2023.08.23 0 0 87946

Örülök, hogy kitárgyaltuk.

 

itt azt olvasom, motoros előre mehet a biztonsági folyosón.

https://hegylakok.hu/2022/04/olvasoi-tenyleg-nem-gurulhatok-elore-a-biztonsagi-folyoson/

 

A nêmetek viszont kategorikusan tiltják.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/zweirad/motorrad-roller/motorrad-fahren/stau-hindurchschlaengeln/

 

Akkor ez pontosan hogy van?

Nálunk lehet, más országban nem?

Előzmény: tcaoe (87945)
tcaoe Creative Commons License 2023.08.23 0 0 87945

Namost az a wikipédia, hát az sem rossz, de az ADAC leírja rendesen:

 

"Darf ich den Standstreifen befahren?

Nein. Grundsätzlich muss der Standstreifen frei bleiben. Ausnahmen sind, wenn die Polizei zum Befahren auffordert oder wenn aus Platzgründen keine Möglichkeit besteht, eine Rettungsgasse zu bilden, ohne den Standstreifen zu benutzen."

 

Mivel ott a kamionok legálisan lehetnek a belsőben és vannak is, már eleve mindig rá kell hajtani két sávnál a leállóra a jobb oldalinak. A gyakorlatban pedig a rendőrök mindig lezavarnak rá, ha nem hagysz elég helyet, mert nem akarsz rá lemenni.

 

Amit te keversz, hogy itt nagyrészt normál esetben taglalja a leállósávot. Van még egy dolog, hogy a rendőrök nem kötelesek használni a folyosót, mehetnek a leállón, de azt nem kell szabadon hagyni nekik, mert a Rettungsgasse a felsőbbrendű. Amit itt taglal, az arról szól, hogy ha már kialakult a Rettungsgasse, de a rendőr a leállón megy szirénázva, akkor azokkal az autókkal szemben, amik a leállóra hajtanak, elsőbbsége van. Viszont itt is leírja, hogy a leállót szinte kizárólag felhajtásnál használják, nem mennek rajta kilométereket.

 

Szóval a vége az lesz, hogy amikor megjelenik mögötted a tűzoltó/kamionmentő, rá fogsz húzódni a leállóra.

Előzmény: cliffgreen (87944)
cliffgreen Creative Commons License 2023.08.23 0 0 87944

A gyakorlatban teljesen igazat adok neked, szerintem a (magyar) szabályozást finomítani kellene

 

Itt német alapossággal kivesézik:

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Rettungsgasse

 

- a leállósáv nem az úttest része, tehát nem szabad ráhajtani

- a leállósávon közlekedhet megkülönböztető jelzést használó jármű - azt nem szabad akadályozni

- csak kivételes eseteben, fokozott óvatossággal szabad a leállósávra hajtani, ha csak úgy lehet kellően széles biztonsági folyosót kialakítani.

 

A szélességtéma:

 

Előzmény: tcaoe (87943)
tcaoe Creative Commons License 2023.08.23 0 0 87943

Mondjuk legyen két sáv, az 7 méter autópályán. Legyen egy kamion a külsőben, meg egy nagyobb személyautó a belsőben, azok együtt 4,6-4,7 méter szélesek. Marad max. 2,4, amin egy tűzoltóautó már nem fér át. Azaz valakinek lejjebb kell mennie, és az az lesz, aki mellett aszfalt van.

Itt azonban meg kell különböztetni azt, amikor a sor még lépésben halad, meg azt, amikor megáll. Amíg a sor halad, addig ki kell alakítani a folyosót és nem hajtasz a leállóra, amikor megáll, akkor elég helyet kell hagyni, azaz rá kell hajtanod.

Előzmény: cliffgreen (87942)
cliffgreen Creative Commons License 2023.08.23 -1 0 87942

Nekem logikus amit írsz, csak nem ezt olvasom ki a Kreszből - 37.szakasz.

 

net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=97500001.kpm

 

A biztonsági folyosó fogalmat ráadásul nem is használja.

 

Én így fogalmaznám meg:

a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni,

az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni,

- legalább 3 m széles biztonsági folyosót kell kialakítani

- ha az így kialakuló „folyosóban” történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi - a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni, 

- szükség esetén a leállósáv is igénybe vehető

 

A 37/4 bekezdés pedig kiegészítendő lenne azzal, hogy a leállósávot is lehet részlegesen vagy teljesen foglalni, ha a 3m széles biztonsági folyosó kialakítása szükségessé teszi.

 

Hozzáteszem, eddig kevés országban volt ez hivatalos, Ausztriában is csak 2012 óta, Horvátország pedig idéntől, ha jól olvasom.

Most átautóztunk Horvátországon, dugóban is álltunk eleget, nyomát sem láttam biztonsági folyosónak.

De tájékoztató táblának sem.

 

 

Előzmény: tcaoe (87940)
zöld_I Creative Commons License 2023.08.23 0 0 87941

Már gépelgetem az úti beszámolót üres perceimben, egyet tudok érteni, indulnék vissza holnap. Na jó, holnap után... most voltam pályanapon és már most fáj :))))). A bosnyákok konkrétan árokba hajtanak majdnem, ha tükörben meglátnak, engem meg még svájcban figyelmeztett egy szerb származású tanár, hogy majd k***vára figyeljek, mert azok kamikázék ;)

Előzmény: dreamfactory (87933)
tcaoe Creative Commons License 2023.08.23 0 1 87940

Ez kb. akkor igaz, ha közel és távol sincs egy nagyobb jármű sem. Amint nincs elég hely a Rettungsgasse kialakításához, használni kell. És ehhez elég egy kamion. Ez gyakorlatilag minden európai országban így van, nálunk elvileg a sáv széléhez kell húzódni, de ez csak ott ad elég helyet, ahol három sáv van. Nálatok meg a rendőr jellemzően lezavar a leállósávra, ha mármegállt a forgalom.

A megkülönböztető jelzést használó jármű pedig éppen középen megy, azért kell helyet hagyni.

Előzmény: tux (87939)
tux Creative Commons License 2023.08.23 0 0 87939

Éppen ellenkezőeg. A leállósávot nem szabad használni, csak műszaki hibás autónak vagy aki menti. Meg megkülönboztető jelzést használó járműnek.

Előzmény: tcaoe (87938)
tcaoe Creative Commons License 2023.08.23 0 0 87938

A leállósávot használni kell. Az alaplogika az, hogy a leállósávon lehet már eleve lerobbant jármű, ami elzárná az utat.

Előzmény: cliffgreen (87936)
dreamfactory Creative Commons License 2023.08.23 -1 0 87937

Olyan magyaros népszerűsítésként van molino kifüggesztve . Tudod hol ? Az M6 autópályán , ahol óránként elhalad 6 autó :((

Mert útközben számoltam .... 

 

Előzmény: cliffgreen (87936)
cliffgreen Creative Commons License 2023.08.23 -1 0 87936

Én nem találkoztam népszerűsítő / magyarázó kampánnyal, tehát így lassan fog menni a megértetés.

Táblák sem rémlenek pl. az M1-M0-M4-M5 pályákon. Talán a aa digitális kijelzőkön már látam.

Vagy én vagyok figyelmetlen. 

 

Ausztriában, Németországban láttam ilyen táblákat, de először nem volt világos, mi a helyzet a leállósávval.

Egyértelműen tilos használni, ugyanakkor sok hibás ábra, fénykép van a neten.

A legalsó képen 3 sorba kellene beállni a 2 sávos pályán, felhasználva a leállósávot???

 

 

Előzmény: tux (87935)
tux Creative Commons License 2023.08.23 0 0 87935

10 év alatt nem sikerült megértetni a közlekedőkkel, hogy van ilyen és hogyan működik? Ahogy szerintem "a motorosok előre mehetnek" szabályt sem tudják még sokan, 13 éve létezik. És fogadok, hogy újabb 10 év sem lesz elég minderre. Bezzeg, ha hibáztatni lehetne valamiért, azonnal órásplakátokra kerülne. :(

 

A rettungsgasse-ra ez a jó magyarázó ábra:

Előzmény: cliffgreen (87934)
cliffgreen Creative Commons License 2023.08.23 0 0 87934

Nem tisztem megvédeni Zöld_I-t, de a Balkánt szerintem földrajzi fogalomként használta, nem minősítésként. 

 

Megmondom őszintén, a biztonsági folyosó nekem is viszonylag új dolog, nem is tudtam, hogy 2013 óta a Kresz is szabályozza.

Érdekes, hogy a Mentőszolgálat is pozitívan értékelte, mikor úgy lett biztonsági folyosó, hogy leálltak az leállósávba....

 

https://www.vezess.hu/magazin/2019/10/02/furcsa-kaosz-a-magyar-autopalyakon/

 

Ugyanakkor egyetértek, szerintem is kevés az ilyen közlekedési ismeretterjesztés: pl. ködfénylámpa használata, helyes indexelés stb...lehetne sorolni.

Előzmény: dreamfactory (87933)
dreamfactory Creative Commons License 2023.08.23 -1 1 87933

Helló !

 

Zöld_I : az a helyzet , hogy meggyüttem a Balkánra ! Az lenne a helytállóbb . 7 nap után inkább ezt mondom . Szerbia , Észak Macedonia , Albánia , Montenegro , Bosznia , Horvátország kör után . 

Hogy mi Balkánozzuk őket ....... pedig egyszerűbb ott közlekedni , haladni mint ebben a magyar hazában . Torlódás csak ott volt ahol rendőrök irányították a forgalmat . A motorozás 80%-ban lehúzódtak elengedtek . 

Nem idegeskednek , nem toltak le , .... 

 

Amit viszont nem tudok megérteni , hogy itthon miért nem működik a kétoldalra kihúzódás a pályán ?????? Máshol meg igen ???? 

Egyszerűen nem tudsz két sáv között haladni , benn bámészkodik középen , hogy lássák mi történt ? Vagy nemtudom . Ez magas számomra . 

 

Szerintem Balkán itt van , nem pedig oda mész :)

Előzmény: zöld_I (87886)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!