Kezdő vagyok ezen a területen, tanácsot szeretnék kérni. Tavaly vásároltam szőlő oltványokat ősszel ,amik meg is eredtek, más helyere szeretném inkább áttelepíteni. Gondolom október vége november eleje legyen az áttelepítés ideje. Azt nem tudom hogy ilyenkor a vesszőket vissza kell metszeni ha igen hány szemre? Gyökerét földlabdásan kell átültetni vagy a gyökeret ebben az esetben is vissza kell vágni???
Én is így jártam az izabellával, rejtett rügyből előtörő hajtásoknál... Nyár végén megy a barackot oltottam és dolgoztam úgyhogy elmaradt az alvó szemzés szőlőbe. Nyáron csináltam pár hajtót, de az nem sikerült. Sztem az alvóra van esély, mikor elmúlik a nagy nyári kánikula.
Én az erős öreg tőkéimet tél végén levágtam 20-30-40 cm magasan (formától, tőkétől függően). Nagyon kevés volt, ami nem hozott hajtást - bár olyan azért volt, ami csak májusban indult, így csak jövőre lesz oltható. A tél végi levágás a könnyezést erősen csökkentette. Természetesen mindegyiket bekenten fagéllel, vastagon, rugalmas fajtával.
Amit tudni kell: a rejtett rügyekből fejlődő hajtások nagyon gyengén kötődnek a vastag törzshöz, így óvatosan kell vele bánni, ki kell kötözni. És még így is kitörhet oltáskori maceráláskor. Ezért inkább csak május vége felé kezdhető rajta biztonsággal az oltás. De az is jó megoldás, hogy a levágás évében nem oltjuk, hanem csak a következőben, mert az egyéves vesszőhöz sokkal jobban köt a hajtás.
A másik gond az, hogy tavasszal erősen könnyedzik. Probáltam volt csipszemzéssel is, de lesirta nem forrt rá. Ha visszavágod, tavaszra a rejtett rügyekből biztos hajt új hajtás, de biztosabb ha csak levágsz néhány öreg vesszőt, hogy maradjon szívóhajtás is. Igy is felfiatalitja ünmagát és lehet bele oltani nyár elején.
Igen én is erre gondoltam, ha héj alá nem megy, de annak az a "szépséghibája", hogy nagyon fenn kellene oltani, mert sem nála, sem nálam nincs alulról semmi hajtás régóta. Itt nemmesbe kellene oltanom.