Egyébként pedig igen, van a MM-on egy tekerentyű, meg 17 gomb, találak kombinációt :) Bár már annyi mindent belezsúfoltak a kütyübe, hogy lassan szabad kombináció sincs már (a 2.0-s firmware-ben már a Menü+Shift sem ugyanaz, mint a Shift+Menü...)
Tudtok segíteni az alábbi problémában (ha egyáltalán probléma)?
Fleischmann BR245-ösbe utólagosan beszerelt hangszórós ZIMO dekóder lett beépítve, a ZIMO gyári hangaival. Mégis, a videón hallható "nyers, éles" kezdéssel kezd visítani az áramátalakítója, megálláskor már jó. Mi lehet a baj?
Jó lesz az a "PIKO" Gützold-nak is!:-)) (Lévén az eredeti konstrukció az Gützold volt, csak államosították, és beolvadt a VEB PIKO-ba...)
No, a lényeg! A fojtótekercseket nem kell feltétlenül cserélni, maradhatnak. Viszont, ahogy előttem is írták, van a mozdonyban egy 47nF kondenzátor, és gyártási verziótól függ, de általában a motor alatt találod meg. Azt mindenképpen vedd ki, mert bezavar!
És még egy tanács: mielőtt beforrasztod a dekódert, vedd ki a motort, és pucold ki a berakódott kefeportól! Le kell venni a kefetartó pajzsot, majd sebbenzines fülpucolóval szedd le a kommutátorokról a szennyeződéseket (ha nagyon igényes vagy, akkor fel is polírozhatod őket nagyon óvatosan), és egy vékony tűvel szedd ki a légrésekből is az oda berakódott kefeport. Ha gondos gazdája volt, akkor biztos, hogy olajos is a szennyeződés, az meg zárlatossá teheti a motort. Tisztítsd meg a keféket is! Különben hiába dolgoztál, 10 fordulat alatt újra visszakenődik az egész! Ha készen vagy, szereld össze, és a motor tengelyének furatába fogpiszkálóval vigyél fel belülre egy pici zsírt, mielőtt ráhúzod a pajzsot a tengelyre. A tengely által kinyomott felesleges zsírt töröld le!
Meg persze érdemes átnézni a modell áramszedését, a kerekek felületét, és a mechanika többi részének sem árt, ha kap egy kis kenést. De nem a fogaskerekek felületére kell, hanem a tengelyekre.
Tisztában vagyok azzal, hogy a digitalizálással potenciálisan meghalhat a mozdony
Szerintem inkább feltámad. Bocs. A piko-k már csak ilyenek :)
Ha azokat a tekercseket, és kondit ráteszed a motor dekóder közé, akkor elég nagy eséllyel lesz egy szépen közlekedő mozdonyod. (A világítást hagyhatod izzósan, bár jobb lenne ezt is LED-re cserélni, ne fűtsön.)
A régi mozdonyok a digitális térben új életre kelnek!
Elektronikai kérdéssel fordulok hozzátok. Nagypapám régi Piko BR75 gőzösét szeretném digitalizálni. Beforrasztással, programozással nem lesz problémám, viszont olyan kérdésem lenne, hogy a motor elött van 2 tekercs. Lassan 10 éve amikor a Fuggert M41-emet még boltban digitalizálták, akkor ezt a két kicserélték axiális induktivitásra. Mit javasoltok érdemes kicserélni a tekercseket, ha igen akkor mekkora értékűre, érdemes e még valamit beszerelni? Szakirodalomban, online nem találtam nagyon semmit erről a témáról. A mozdonyba Digitools DigiDrire 4.1 dekóder fog kerülni. Tisztában vagyok azzal, hogy a digitalizálással potenciálisan meghalhat a mozdony, de jelenleg csak vitrinbe van és így nem használható, úgyhogy veszíteni valóm nincs vele.
Ahhoz, hogy menetirányt válts a MultiMaus-on, mindenképpen ki kellett a 0 helyzetből mozdítani a tekertyűt, az meg kiadott menetparanccsal járt együtt. Gondolom ezt javították. Mert eddig, ha megálltál vele egy mozdonnyal, és csak jelezni akartad, hogy visszafelé fogsz vele majd megindulni (mondjuk fel van kapcsolva a világítás) egy csonka vágányról, akkor ezt eddig úgy kellett megtenned, hogy egy pillanatra ellenkező irányban a 0 ponton túltekered a menetszabályzót, és rögtön vissza 0-ba, hogy a világítás a mozdony megfelelő végén működjön, ne csak akkor váltson, ha tényleg meg is indultál vele visszafelé.
Annyi tapasztalat még, hogy amennyiben az R busz csatlakozót eddix Xpress netként használtuk a fehér z21-en nálam a frissítés után a DigiPC S88 nem akart onnan normálisan működni (hiába volt Xpress netre állítva az R busz csati a maintenance toolban), át kellett dugni az első Xpress net csatlakozóba, onnan gond nélkül ment tovább. A maus ment hátulról is gond nélkül. Nem tudom ez ficsőr vagy bug.
Azért mindenképpen tiszteletre méltó, hogy így 20 év után, az új parancsközpont, WiFi-s vezérlő, applikációk mellett nemhogy nem kényszerítik rá a vásárlót a régi technológia kidobására, hanem még fejlesztik is a régi cuccot, holott már tisztán érződik, hogy elérték a határokat.
Én nem találtam... A "gyári" pedig sajnos elég távol áll a valóditól -- legalábbis LED-es fényszórók esetén, amik dimmelés esetén eléggé más karakterisztikával világítanak, mint egy izzó. Emiatt szoktam azzal kezdeni az állítgatást, hogy kikapcsolom az "izzó-módot".
Aliexpresszes hanglejátszó. Belső memóriája 64mBit, 8 külön kapcsolható bemenete van. Gnd-re húzva egyes bemenetet, lejátssza a hozzá tartozó mp3/wav file-t.
Amíg le van húzva adott kimenet addig azt ismétli. Ha megszűnt a jel, végigjátssza a zenét és utána csönd. Beállítható másképp is. A lejátszás mártix üzemben is működhet, akkor 254 féle zenét tud lejátszani.
Valamint vezérelhető arduinóról, vagy COM portról is.
Mindezt összehozva egy megfelelő dcc eszközdekóderrel, máris váltócímről szólhat a zene. :)
Van drágább, erősebb végfokú változat is az alin, de ez is egész jól szól egy szobai terepasztalon.
DigiTools DigiSound és DigiDrive dekóderek esetén van-e mód a fényváltás ütemének szabályozására? Tehát az Aux kimenet "Izzó mód" (2-es) üzemmódjában a ki-bekapcsolás, illetve a "Fényváltás+izzó mód" (12-es) üzemmódban a CV300-311 és a CV312-323 megadott értékei közötti váltás sebességének a megadására "Fénytompítás" módban?
Napi 10-14 órában számítógépen/-géppel dolgozom lassan harminc éve, a vonatozásban nem igazán szeretném látni :) De egyébként anno az eredeti terv egy vegyes üzem volt:
- a fenti (látható szinten) alapvetően az Intellibox-szal a mozdonyok/vonatok kézzel vezetve és a váltóutak, jelzők kézzel állítva, de a háttérben a(z Intellibox-ra kötött) laptopon futó Traincontroller egyfajta biztberként szükség (veszély) esetén beavatkozik (szembemenesztés, vörös jelző meghaladás, stb);
- a lenti (rejtett) tároló szintet pedig a Traincontroller kezeli, állítja a váltóutakat szabad tárolóvágányra való behaladáshoz vagy induló vonat kihaladásához, megállítja a tároló végén a vonatot, stb.
Alapvetően én szeretek mindent kézben tartani és irányítani, szóval játék közben több sapka (mozdonyvezető, tolatásvezető, forgalmi szolgálattevő, menetirányító, stb) van rajtam :) A rejtett tároló részen viszont a szoftver lesz az úr, én csak annyit mondok neki, hogy megálljon vagy átmenjen a leküldött vonat, illetve melyik vontatot akarom felhozni.
Az ajánlást neked is és csíkos-háTTúnak is köszönöm, utánanézek az ajánlott rendszereknek!
Szerintem, ha valakinél beakadt a CD és ugyanazt ismétli, az nem hasznos, inkább rombol! Ne ezzel pörögjön a topik, inkább hasznosabb dolgokkal, kicsit lassabban!
Nagyon amcsi, az biztos, fel kell tenni a szűrőt! De ettől még a lényeg benne van. Már kezdem kicsit magyarítani, mert azt tervezem, hogy egyfajta "szerkesztői megjegyzésekként" majd laikusok számára is leírom, hogy mit írtak. És nem szakmai bikkfa nyelven.:-)
Csak időt kérnék, az utóbbi időben sok volt az adminisztratív feladat.
A piacon jelenleg a leguniverzálisabb a Digikeijs, de azt a verziót kell megvenni, amihez beállítható tápegységet adnak. Elsőre még kézivezérlő sem kell hozzá, csak összekötöd egy laptoppal, és már lesz is egy eléggé jó "kézivezérlőd". Vagy, ha van egy okos telefonod, vagy tableted, akkor letöltöd a Z21 app-ot, párosítod vele, és meg is vagy.
Valahol talán fent van a neten egyébként, hogy mit kell nyomogatni az Intellibox-on, hogy kiolvasd a dekóderből a CV-ket. Ha a honlapomon körülnézel, például a letöltés menüben, akkor találsz pár leírást, frissíteni az elfeledett emlékeket!:-)
Hát ha egy tökegyszerű kezdőkészletes Roco z21-et veszünk MultiMaus-zal, akkor
- mozdonyt rá a sínre;
- megnyomni a Menü+1-es gombot, és már ott is a mozdony címe, akár át is írható :)
...feltételezve, hogy valaki tényleg alapszinten használja a mozdonyokat, és nem állítgat hosszúcímeket. Mert akkor már 4 gombnyomás :)
A másik kérdés – és itt előre bocsájtom, hogy nem nyomkodtam még intelliboxot –, a vágányfoglaltság, váltó- és vágányútállítás, jelzőkezelés kérdése. Én alapvetően úgy tekintem, hogy egy vasúti forgalom lebonyolítása több szinten megy végbe:
1.) A mozdonyok ide-oda terelgetése egy alacsonyabb, "mozdonyvezető"-szint. Figyeljük a jelzőket, váltókat, megyünk, megállunk.
2.) Annak eldöntése, hogy melyik vonat merre menjen (váltók beállítgatása, vágányfoglaltságok figyelése, vágányút lezárása, jelzők kezelése) már egy teljesen más szint, komplex szabályok alapján működik, ez a nagyvasúton is külön feladatkör.
A 2-es szint egy külön világ. Sokféle rendszer létezik a nagyvasúton is, sokféleképpen lehet megcsinálni a terepasztalon is. Éppen ezért én kellően komplexnek találom ahhoz, hogy ezt egy előre beégtett firmware-rel rendelkező, a gyártó logikája által összerakott dobozra bíznám.
Ha már belép a foglaltságérzékelés (szerintem ez az a pont, ahonnan már komolyan lehet venni a "bizbert"), én kiraknám PC-re a dolgot. Ott úgy állítod össze a képet, ahogy akarod; úgy csinálod meg a logikát, ahogy akarod; van egy szép nagy kijelződ; olyan grafikát csinálsz, amilyet akarsz. Viccet félretéve a lehetőségek korlátlanok, folyamatosan lehet alakítani, és menet közben olyan lehetőségekre lelsz rá, amire amúgy álmodban sem gondoltál volna (én pl. kódos kezelőt csináltam a MM-ból, hogy egyszerűbb legyen a vágányútállítás).
Szóval ha már foglaltságérzékelésben gondolkodsz, én inkább javasolnék egy z21-et, 15e-ért egy XPressNet-s88-USB-átalakítót (vagy a z21-hez egy hálózat-aktivizálást, mert az átalakítót mind benne vannak, csak aktivizálni kell), mellé pedig egy levedlett laptopot (manapság minden háztartásban akad), mint 200.000 forintért egy tenyérnyi kijelzővel rendelkező "okos" központot, amibe bele van vasalva a gyártó firmware-e.
Alternatíva lehet a z21 helyett a Digikeijs központja is, de akkor még kell hozzá valami kézivezérlőt is vadászni.
Persze az "okos" központoknak is megvan az előnyük: bekapcsolás után pár másodperccel már üzemkészek, nem kell megvárni, hogy a Windows belapátolja magát a négy gigányi memóriába; és úgy vannak kitenyésztve, hogy a maguk korlátain belül minden kézre essen; illetve adott esetben a rugalmatlanság is lehet előny (könnyebb megtanulni, mint kitalálni :)
Értem és ugyanarról beszélünk, csak máshogy. Mi van ha nem érdekli? Az egyik megoldás, hogy „hangosan“ elmondod erről a véleményed, a másik, hogy megpróbálod „halkan“ meggyőzni és talán végén mindenki nyerhet.