Bár én Skoda-bolond vagyok, a TATRAra mindig is tisztelettel néztem. Majd ha nagy és öreg leszek, akkor egyet be kell szerezzek. A TATRA valahogy olyan "arisztokrata". Nem a nyers 10literes motorral viszi el a nagy vasat( ld. USA autók), de nem is 2liter gurítja a könnyü fadobozt(Trabi =P)...
De amiért írok: itte az uccába van egy bácsi és neki 2 vagy Tatrája is van neki... Az egyik pont ilyen 3lámpás masina. Majd összepajtizok vele és csinálok képeket, stb. Mellesleg restaurálja is öket.
Remélem hasznos infókkal hamarosan!
Dev
A T87-nél egyszerűen sorba van kötve a két 6v aksi. De azért annyira nem különleges ez a dolog a 911-ekben kb68-kb73-ig kettő 12V akku volt párhuzamosan kötve.
Szerintem is a megfelelő teljesítmény/helykihasználás lehet az indok!!!!!
Lehet helytakarékosság. A szokottnál kisebb csomagtér miatt. Így a két kisebb simán eltűnik a két első sárvédőben. De mondok mást! Mi van a ha a benzinkályha miatt? Mert az mindben van. Én sem tudom, de lehet, hogy álló motornál - amikor nincs töltés - csak az egyik akkut terheli a webasto, hogy azért be lehessen indítani a motort néhány óra fűtés után. Az IFÁ-ban így volt. Egy plusz OLAJGOMBA kapcsolta össze a két akksit.
Azért én mindig rákötöttem az indító akksira mikor a kályháé már lemerült. Gyakran toltuk...
A 10-12 liter közúton elképzelhető: magam is azt mondtam, hogy 10 alá nem megy semmiképp. Az, hogy nem benzintemető a T603 igaz: semmivel nem fogyaszt többet (a fentieket alapul véve) mint amit egy ekkora méretű / tömegű, ill. ekkora motorral szerelt ötvenes-hatvanas évek technikáját felvonultató típustól el lehet várni. Azonban mai szemmel nézve (vagy akár egy faros Skoda-tulaj által megszokott értékekkel összevetve), de legfőképp kifizetve már nem kevés az elfogyasztott benzinmennyiség.
Ja, a két akksi. Igen, ez a duplázás valami mániájuk. Súlyelosztás? Vagy a megbízhatóság mivel kormányautók voltak? Lehet, mert ez a hülyeség még nem jelentkezett a T87-nél. Az még civil autónak indult (de a gyártás vége felé már a mindenkori miniszterelnök is azon járt asszem). A 613-omban is kettő 12V-os van úgyanúgy elhelyezve. Meg kettő eberspacher (később webasto) benzinkályha, meg kétoldalt hátul két 36 literes tank egy beöntővel. A Specialon (kifejezetten diplomáciai meg kormánycélokra készült, tudjátok, a kockalámpás 613) meg még a gyújtásrendszer is meg volt kettőzve...
Egy két és fél literes, áramvonalas autóról miért elképzelhetetlen a 10-12 literes országúti fogyasztás? Szlovák barátom köti az ebet a karóhoz, hogy a karburátoros 613-asa tíz litert fogyaszt átlagban, ha nem nyomja neki. Pedig az három és feles... Budapesten meg minden autó többet fogyaszt a megadott városi fogyasztásánál, pl. az 1.2-es fábiám egy, az ezelőtti 1.4-es skoda motoros kettő literrel. Nem szovjet benzintemetőkről beszélünk. A Tatra mindig is takarékos autónak számított! Nem hiszem, hogy benzintemetők lennének. Azért könnyen bekaphatja Pesten a 20-ast, nem vitatom. De már a T87-et is meglepően takarékosnak találta a szaksajtó a maga idejében. Átlag 12-vel. Áramvonalasak és egyik Tatra sem volt kihegyezve. Sőt! A 613-at kifejezetten visszatuningolták az olajválság kibontakozása miatt. Ezért van a Liener-féle könyvben 18 átlag megadva, mert az még az első széria adata. Ez még a karbis időben lement 12 alá.
A V8-asokról mindenkinek az amerikai autók jutnak eszébe. De ezek feleakkorák és kifinomultabbak. Jó karburátorokkal. A 613-mon 2 skoda karbi van, nem lehet valami falánk... (Védem nagyon a mundér becsületét! :-) Sajnos saját mérést én sem tudok bemutatni. Láttam egy grafikont a 613-as fogyasztásáról 10 km/óránként emelkedőt. 120-nál pl. 12 liter. 190-nél meg asszem 26. :-) Tehát nem gazdaságos autók mai szemmel nézve, de ez inkább a méretükből adódik. Majd kérdezzetek meg felsőkategóriás autósokat, hogy őszintén mennyi benzint fogyaszt a verda. Nekem van olyan napom, amikor nem tudom 10 alá szorítani az 1.2-es fábia kombit. Attól függ, mennyit kell sietnem. De a Tátrát nem a fogyasztásáért szeretném, az biztos...
500 E körül elviekben lehetne venni elfogadható állapotú darabot, de szerintem nem idehaza. Lehet, hogy van de, hogy nem egy hét alatt fogsz ráakadni, az fix.
Ahogy én tudom, rozsdamentes restaurálatlan példány gyakorlatiag nem létezik: erősen rohad mindene a T603-nak.
Mennyit fogyaszt? Sokat. A gyár 12,5 litert adott meg normának, de ez vicc. A Veteránban a tulaj azt mondta, hogy egyszer autópályán fogyasztott már 11 litert is, és ez az alsó küszöb amit elért, de városban símán lemegy a 20 liter.
A sofőr ismerősöm átlag 15-16 literről beszélt, és ő is a 20 literes értéket jelölte meg városi fogyasztásnak, és állítása szerint 80-90 körül is tíz felett ivott (bár ritkán ment vele ennyivel :-))
Ültetés: Te tudod, magadnak veszed, de én tuningolt kocsiban csak olyat találtam eddig szépnek amikor az alap egy elég jellegtelen / ronda kocsi volt. Szvsz a T603 meg úgy szép, ahogy van.
poén
Az eredeti terv az idei evre az volt, hogy az egyik MB-m kicsit felpockolom, ami lett volna egy kis penzben.
De inkabb nem tuningolom az MB-t hanem veszek egy 603/3-ast sztem 500k magassagaban,aztan megcsinalgatom magamnak ( ha nincs nagyon szetrohadva nem ugy ) Nem papiroznam be, csak ha mar kesz van. Lattam egy holland oldalon egy olyat ami pont jo lenne nekem, picit le volt utltetve es bogarakon hasznalatos 15" tuningfelni volt rajta peres gumikkal. Hat mit ne mondjak lepeteztem, ha megtalalom rola a kepet bepostolom.
Mast nem alakitanek rajta, csak azt a pici ultetetest:) sztem annyi belefer, mert ha gazdit cserel, egy hetvege munkaval visszalakithato, nekem meg igy tetszik, de nagyon ( egy az egyben a kopoltyus MB nagytestvere)---fabia
hm. brnoval kapcsban...
nos tervben volt janban meg, viszont a cegecskem szethullott kozben, masik csapathoz csatlakoztam, es egyenlore csak dolgozom dolgozom, de a folyamatos penz kb meg 3-4-5 honap melo, meg valszinu az unio miatt, de semmi sem mozdul sehova mindenki csak huz halaszt mindent.
Pillanatnyilag a kopoltyus MB-m elhurcolasa nagykorosrol is gondot okoz, pedig mar regesreg ki van fizetve.
Szoval brno max osszel. ( pedig MB-hez, meg a buszomhoz akartam hozni ugy 150k-200k ertekben alkatreszeket,de most orulok, ha tankolok )
Háj!
Tényleg, most, hogy mondod: mintha nekem is a két db 6 voltos aksi rémlene (ennek amúgy mi értelme van?). Furcsa is lenne egy ilyen kategóriájú kocsinál a 6 V, főleg ha hozzáveszem azt is, hogy a jónéhány kategóriával kisebb Skodák is masszívan 12 voltosak az ötvenes évek eleje óta.
Amúgy a típus ára nyugaton tényleg nem húzós tekintve a különlegességét, és a ritkaságát, de abszolútizálva sem komolyak az elkért összegek. Kb. 2-300 E-nek megfeleő áron már akad romos, de alapvetően komplett, és üzemképes kocsi, egy milka fölött meg már kiállítás-képes kocsik is elvihetőek.
Idehaza legutóbb a Traderban láttam 200-300 között valahol egy 3.szériás 603-at, de az a kép alapján nagyon beteg volt; nyugaton szvsz egy ilyen állapotú kocsit párszáz euroért hozzádvágnak nyugaton.
Alkatrész-téma idehaza: hááát... nem vagyok szakértője a típusnak, de én inkább a "Keres" rovatban szoktam találkozni T603 alkatrészekkel.
poén
Ez a legrikább. Szerintem ez se lehet több mint 3 mill. De nagyon kevés van, mert a karambolosokat a gyárban építették újjá és lecserélték a frontpanelt négylámpásra. Roncstelepre nem kerülhettek a kommunista vezetők verdái, hát mindet megcsinálták, mintha akkor jött volna ki. Úgyhogy egy csomó van ami nem eredeti kinézetű, pedig a papírjai rendben vannak. Csak többször újjászületett közben.
Nos igen. A T603 nem drága autó, csak itthon szinte nincs. Ugyanez vonatkozik a T613-asra is, de az meg aztán TÉNYLEG nincs. Még roncs állapotban se! Lehet, hogy már írtam, de meg lehet nézni mennyi maradt meg a 200db T603-asból mostanra. A T613-asból meg információim szerint 20-nál kevesebb jött, az is lehet hogy csak tíz, és hát sehol sincsenek mostanra. Magánimportban egy se jött. Talán csak néhány éve kezdenek T603-asok jönni, hogy veteránkorba kerültek. De olyat még nem láttam, hogy valaki itthon nekikezdett volna restaurálni egy behozott romot.
Amúgy minden hozzászólásnak örülök itt amit beírtok, mindegy milyen előjellel, mert legalább nem egyedül vagyok! :-)))) Mindegy. Előbb-utóbb úgyis elsüllyedünk :-))) De a zenekar csak játszik rendületlenül :-)))
A 6 voltos elektomos hálózat valami tévedés lesz! A két darab 6 voltos aksi az igaz, de ez ne tévesszen meg! Szerintem már az első háromlámpás is 12V-os volt, de azért utánanézek majd mégegyszer. Hátha nem jól emlékeztem. Előferdülhet éppen :-))
A topic létrejöttének nincs köze a javaslatodhoz, hogy nyissak TATRA fórumot. :-))) Nézd meg az első hozzászólás dátumát!
Szerintem egy felújítási alap nem lehet több két kilónál de nem lesz kész 1 mega alatt, ennyiért meg kint vehetsz egy jót. De 1.5-ért biztos hogy egy makulátlan tárcsafékes autót hozhatsz amihez nem kell nyúlnod. Ha meg egy itthoni roncsból akarsz autót csinálni akkor évekig restaurálhatsz, szaladgálhatsz az alkatszészek után, lakatos, fényező... sohasem lesz vége. Cseheknél-szlovákoknál bármilyet találsz 200e-2m-ig. Itthon nincs eladó üzemképes vagy 2.5-öt kérnek egy olyanért amin még dolgozni kéne... Tudtommal nincs különösebb mizéria az alkatrészekkel amúgy. A 3-as sorozat pl. már elektronikus gyújtású mint a T613. Ha jól csal az emlékezetem.
Egy barátom 90-ért vett Szlovákiában pl. olyan felújítandót, ami lábon jött haza. Igaz ugyanennyit adott annak is aki felhajtotta. De ezt megcsinálni... Minden szaki annyit fog kérni mint bármely más, "márkás" autóért. Ha készen érne tíz millát akkor nem is lenne gond. De nem! A makulátlanok vannak 1-1.5-között. Itthon sajna nincs kínálat.
Az alább leírt 603-kritika alapjául a részemről nem szolgálnak empírikus tapasztalatok, így joggal lehet azt mondani, hogy nem állja meg a helyét az amit leírtam, de mindahhoz amit leírtam hozzáértendő az szvsz.
Amúgy, noha az import macerás dolog, a típus kapcsán érdemes elgondolkodni rajta: egyfelől nyugaton van kínálat, és ahogy az szokott lenni: a hazai átlatgnál többnyire olcsóbban beszerezhető, egyszersmind kategóriákkal jobb állapotú példnyokat bocsájtanak árúba, másfelöl május 1 után talán egy fokkal olcsóbb, egyszerűbb lesz a procedúra.
Ezzel szemben szerintem szűkös a hazai kínálat, meg aztán a magyar eladói mentalitás, mint olyan elég messze áll az európai normáktól (de ahogy elnézem, rendesen belehasítottál az oldtimerezésbe, szóval aligha mondhatok újat ennek kapcsán).
Egy szó, mint száz érdemes szétnézni a neten: pl. a már emlegetett osztrák tátraklubos lapon volt egy cikk egy bécsi pofáról akinek van egy böhöm garázsa, benne csekély 42 db veteránautó, köztük számos T603 (4-5 db.) Ezektől megválna átlag 1000-1500 euros áron (aktuális euro-árfolyam: kb. 250 HUF :-)). Lenne rajtuk mit dolgozni, de a korukhoz képest szemre nagyon egyben vannak, és komplett, nem kert végében rohadó szétbarmolt roncsokról van szó.
Idehaza szvsz nem is könnyen akadnál ilyen állagúakra, és ha mégis, annak meg is lenne az ára; mondjuk az előbbi összeg háromszorosa.
poén
Nos, a 603 igaz, hogy szvsz a legszebb Tatra (és egyáltalán az egyik legimpozánsabb általam ismert autó), de azért elég "érdekes" részleteiben.
Modern, sőt formabontó karosszéria kontra elég gyengus anyagok (a KGST szépen beintett a patináns gyárnak, na), bravúros motorelhelyezés olyanképp, hogy ne romoljon a menetsabilitás ami egy ekkora erőforrásnál nem csekélység (igaz, eddigre már volt "némi" rutinjuk e téren) versus egykörösre visszafejlesztett és sokáig dobos fékrendszer (igaz ezt alaposan upgradelik 69 tájékán :), és 6 voltos elektromos hálózat.
Ezért elég fura összhtást mutat az autó, olyan értelemben is, hogy pl. az elgáns kasztniba benézve egy az MB 1000-es Skodrinál semmivel nem decensebb műszerfal mered rád, és olykor kifejezetten ocsmány műbőr kárpitok feszítettek az ajtókon.
At ide is belinkelt holland tatrás lapon vannak árak kategóriák szerint, és a típushibákról is olvashatsz.
poén
Gondoltam itt az ideje egy kis meghasonlasnak, mivel volt ugye egy kellemetlen afferunk, minek kellemes mellekhatasakent letrejott ez a forum.
Ime ismet beigazolodott, hogy igaz a kozhely, miszerint minden rosszban van valami jo, es a dialektika viszi elore a vilagot.
Kicsit belemasztam a TATRA temaba, es ugy dontottem, hogy addig nem nyugszom, amig nem lesz enyem egy 603-as, nem tudom miert, de a kopoltyus faros kocsiktol megvadulok.
Az idea ugy nez ki, hogy varosban 1000MB 66-os kopoltyus, cuccolni 1203 busz, kikapcsolodni, 62-es skoda felicia, es nagyobb utazasokra *gondolok itt sok szaz km autopalyara egyhuzamban. A 603-as TATRA. Bizonyara itt is megvannak azok az ertelmes atalakitasok, amik alkalmassa teszik folyamatos hasznalatra az autot, feltetelezem ujjabb tipusok elektromos alkatreszei johetnek itt szoba, de ez mar a nem tul tavoli jovo zeneje..
Egyebkent egy ilyen auto milyen arban szerezheto be? ( felujittas elotti allapotban )
illetve gazdasagosan vajon megvalosithato, hogy egy olyan autot kapjak vegul ami siman megbizhato 2000-3000km es kulfoldi utakra.( mondjuk nekem az auto jellege meg a V8 azt mondja, hogy ez a verda bizony ilyesmire termett :)
Nem meglepő az érdektelenség: ha valaki a Tátra szó hallatán a hegység helyett / mellett netán gépjárműre gondol akkor is előbb jut eszébe trolibusz, vagy teherautó, mintsem személygépkocsi; már ha eszébe jut egyáltalán.
Ezek után hányan lehetnek azok akik az egyes típusokat úgy-ahogy ismerik, és főleg azok akik vezettek, szereltek, neadj' isten restauráltak ilyen autót, és nem csak képen láttak? Még afféle sztorialapot nyújtó urban-legendek sem kötődnek hozzá.
Persze, hogy kifullad a topik ha egy olyan kocsiról van szó ami hosszú évek óta kikopott a forgalomból, és fénykorában is alig futott belőle.
Így járt a Volga topik is: hónapokra hibernálja magát, holott egy jóval ismertebb, egykoron sokkal gyakoribb, és hébe-hóba ma is feltűnő típusról van szó.
:-((
poén