Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Szia Zsolt!Gratulálok a készlethez! :) Egyetértek Roglinnal.Én az autósboltban kapható gumiápolót,vagy tiszta glicerint használnék.Mindkettő lassítja a gumi kiszáradását,öregedését. Üdv.Gábor
Megfogadom a tanácsodat, köszönöm. Kérdésem lenne a Helikon tulajdonosokhoz? Ki futtat eredeti, Helikon motorral szerelt szerelvényt, mik a tapasztalatai a műanyag fogaskerekekkel kapcsolatosan, ill. használ-e valaki eredeti gumikat hozzá? Esetleg valami mással kiváltható-e a gyári gumigyűrű, illetve elengedhetetlenül szükséges-e egyáltalán hozzá?
Én a fagyállóval óvatosan bánnék, lebeszélnélek róla, mert a bomlása során sav keletkezik így korrozív hatású, jki tudja hosszú távon mit tesz, én jobban félteném a mozdony festését, stb. A műtárgyvédelemben a kompozit tárgyak megóvása sajnos általában nehezen megoldható probléma mert ami az egyik anyagnak jót tesz a másikat rongálhatja ezt érdemes mérlegelni... Jelen esetben a guminak lehet, hogy jót tesz a fagyálló, de a festésnek és a kerék fém nyomkarimájának nem hiszem...én inkább a gumi rovására hoznám meg a döntést, vagy más konzerváló anyagot választanék...
Én a véleményedre csak annyit tudok mondani, hogy ezek a fogaskerekek új korukban is rosszak voltak -régi gyűjtőktől tudom- és a fogaskerék szám is rossz, ezért könnyen ledarálódott új korában is. Az idő ezen valószínűleg nem javított, a műanyagok törésállósága romlani szokott az idő múlásával, nem javulni...
Igen, így egy "csontváz" ha úgy tetszik, ha játszol vele jó eséllyel hamar tönkremegy és egy használhatatlan hibás csontváz lesz belőle... Talán nem véletlen, hogy nem egy Helikonban van Pannónia motor. Ez az egyetlen lehetőség, ha mindenáron futtatni akarod, és nem tönkre tenni a motorját...legyártatni persze lehet a műanyag kereket, de az már nem lesz eredeti és egyáltalán miért fontos tönkre tenni? Egyébként én egy ilyen példány helyett inkább egy gyengébb állapotúval játszanék...persze a festést is ki lehet javítani, ha véletlenül megsérül...
Köszönöm a gratulációkat, hozzászólásokat és tanácsokat. Mindkét tábor véleményét tiszteletben tartom. Ahogy már írtam, az volt a célom hogy mindenképp idehaza maradjon ez a Helikon készlet. Figyeltem már egy ideje, illetve utána is jártam. Korábbi gazdája már 2006-ban!, azaz 11 évvel ezelőtt elkezdte az információk begyűjtését a készlet várható piaci árával kapcsolatban. Évekig hirdette az közismert nemzetközi aukciós oldalon. A legutóbbi időben az eredeti kikiáltási árát közel a felére lecsökkentette, de az még így is irreális volt. Ezt is belátta, mert nyilván össze tudta vetni azokkal az ajánlatokkal, amiket megajánlottak neki az említett online aukciós oldalon. A lényeg, hogy végül sikerült egymást "meggyőznünk". Bár nem az előzmény a lényeg, hanem hogy hogyan tovább?!
Én nem gondolom, hogy egy 58 évet a dobozában állt és soha nem futott Helikon készletnek azonnal neki kell esni és mindenáron játszani vele. Más, ha nagyon játszani akarok, akkor arra a célra ott vannak az Előréim és egy Pannónia készletem. Most ez utóbbit szeretném beüzemelni a szakaszolókkal, kocsiszétkapcsolókkal, váltókkal együtt. Köszi Ervin, hogy felhívtad a figyelmemet a 110V-os trafóra, tudtam róla. Épp most készít az egyik barátom egy megfelelő paraméterű leválasztós trafót hozzá. A műanyag fogaskerekek kérdésköréig még nem jutottam el, igazándiból még le sem szedtem a mozdony tetejét. Annyit látok, hogy a 4 db tapadást könnyítő fekete gumigyűrű sem volt még soha felszerelve a mozdony kerekeire. A gumi nem öregedett el, de mindenképp felfrissítem őket tömény fagyállóba mártva. ( Egyébként az etilénglikolt javaslom ablaktörlő lapátok gumijának karbantartására is, ami az élettartamukat jelentősen megnöveli.) Amennyiben van valakinek fényképe, tapasztalata a Helikonok műanyag fogaskerekeivel kapcsolatban, úgy megköszönném ha megosztaná ezeket a tudnivalókat itt a fórumon.
Végül az lenne a tervem, hogy pár szakértő kollégával közösen vizsgálnánk meg a készletet, üzemelnénk be és erről, valamint a futtatásáról készítenék egy rövid videofilmet. Így dokumentálva az utókornak az addig "Csipkerózsika álmát aludta" Helikon készlet "felébredését". Természetesen ezek után visszakerülne az eredeti dobozába. Jelenleg nem gondolnám, hogy heti szinten játékra fognám be a készletet, de mint minden ez az elképzelésem is változhat a dolog megítélésével kapcsolatban.
Gratulálok, hogy sikerült egy " szűz " készletre szert tenned. Külön öröm számomra, hogy egy olyan fiatalember tulajdonába került, akinek sok évtizeden keresztül a büszkesége lesz.
Természetesen nem akarok beleszólni, de ha én vettem volna meg, elképzelhetetlennek tartom, hogy ne játsszak vele! :-) (Természetesen nagyon körültekintően és "kímélő üzemmódban"!) Sosem értettem az olyan gyűjtőt, aki a polcon nézegeti a készleteit! Ez nem dísztárgy! (Ugyanígy pipa vagyok a Vasúttörténeti parkban lévő "szobor mozdonyokra", számomra azok élettelen múmiák! A közlekedési eszköz KÖZLEKEDJEN! :-) Akkor is, ha muzeális értékű!)
Tényleg nagyon szép állapotú készlet, büszke lehetsz rá. :)
Viszont ha rám hallgatsz nem fogsz játszani vele, nem csak azért mert játszatlan állapotban van és ezt érdemes megőrizni, hanem azért is mert a Helikon motorjában lévő műanyag fogaskerekek könnyen ledarálódnak, kár lenne érte...
Szia és köszönet a részletekért! Ennek örülök nagyon minden szempontból. S legjobban annak, aminek te is, hogy végül is itthon maradt ez a készlet! Remélem sok örömöd lesz benne! Üdv!
Teljesen normálisat, korrekt módon belátta hogy irreális az amit kért érte. Nem jelentkezett érte egyetlen külföldi "pénzember" sem az elmúlt években. Ezért nem is lehet őt hibáztatni, hány olyan balek van, aki túlfizet bizonyos relikviákat. A napokban kelt el pl. 70,5mFt-ért egy állítólagosan a Führer tulajdonának kikiáltott telefon, amely ráadásul egy rendkívül gagyi hamisítvány volt, angol postaszabvány kézibeszélővel szerelve :) A Helikon készletet kínáló eladó korábban már kapott tőlem egy "piaci" árajánlatot, amit nem fogadott el. Nemrég viszont megkeresett és némi egyezkedés után az általa elképzelt eredeti ár töredékében sikerült megegyeznünk. Szerencsémre jó időben voltam jó helyen, mert annyit már biztosan megért volna, akár egy külföldi gyűjtőnek is az az összeg, amit végül kiadtam érte. Számomra talán a legfontosabb az, hogy sikerült idehaza tartanom ezt a gyönyörű, soha nem futott készletet.
Ahogy elnézem a pénzverdei ötvös, aki elkészítette a Helikon mozdonyra a MÁV szárnyaskereket ábrázoló emblémáját, ügyesen "belecsempészte" az 1945-ig használt koronás szárnyaskerék alakját, mintegy sugallva azt, hogy a kerék feletti részről "valami" hiányzik.
Gyerekkoromban találkoztam vele. Egy gyermekotthon karácsonyfája alatt szaladt körbe-köre. A bányász szakszervezet adományozta az állami gondozott gyerekeknek. Piros - arany színű volt. Örökre az emlékeim között marad.
Szia Zsolt, az a fontos, hogy a Pannónia szerelvényed a számodra kedvesebb árnyalatokból álljon. Én mind a sötétebb, mind a világosabb árnyalatokhoz tudok valamit társítani, persze játékvasutas szemmel. A világosabb piros és a sötétebb kék nekem jobban hozzák a MÁV hangulatot. A sötétebb piros és a világosabb kék pedig inkább a nemzetközi expresszek kocsijaira emlékeztetnek. Üdv!
Én eddig nem is figyeltem fel, mármint a színárnyalatok közötti különbségekre a kék Pannóniáknál. Egyedül a piros/bordó "hitvitáról" olvastam, láttam fotót eddig. Mivel a kék szín hiányzott a kollekciómból ugyanúgy örülök neki, bármennyire is ritkább színárnyalat a világosabb kék "testvére". Mellesleg nekem speciel a sötétebb tónusú jobban bejön a piros/bordó dualizmusból is :)
Tovább folytatva a rádiót. Volt közöttük telepes kivitel is, azoknak, akiknek a tanyán éltek és nem volt áramuk. Halvány emlékeim alapján a telep igen nagy méretű volt és többféle feszültséget adott le. Látjátok a születési évemből, hogy akkor még nagyon kis gyerek voltam, de ennyire még emlékszem. Tovább nem tolom ezt a témát.