Szerintem jobban járunk ha maradunk a saját portánkon,és csak egy müködö, házi barkács hajtómüvet épitünk, némi alap elmélettel. Az elmélkedést hagyjuk meg a hozzáértöknek.
Jó bonyolult kis képletecskékkel találkoztam ezzel kapcsolatba, és közte jónéhány hivatkozást (könyvben) más definíciókra. (Egyelőre). Az biztos, hogy még a számításban is van abszolut, és relatív hangsebesség, és az adott pont hőmérséklete jelentős szerepet játszik. Az utánégetőben is teljesen másképp értelmezendő az 1M mint pl. egyszerűen a földön szabadban. Na majd kitisztul 100 oldal után:-)
Értem mit akarsz mondani! A hangsebességet tekinthetjük egy "változónak",vagyis ha azokat a dolgogat manipuláljuk amitől az függ,akkor bizonyos határokon belül tologathatjuk az értékét egy skálán.Lehet hogy a kerék 2m-el forog,de a levegö sebessége abban a környezetben nincs 1m. Valahol olyat is olvastam hogy a lapátok keltette lökéshullámot "tologatják" ide-oda,de ez már jócskán meghaladja az én képességeimet.
Én sem étrem, de biztos, hogy látszólagos paradoxonról van szó, mert feloldható, hiszen mégiscsak annyit foroghat. Majd jobban utánanézek, így csak azt tudom elképzelni, hogy vagy a lapátok hangsebesség felettiek, vagy a már a kerékkel együttmozgó levegőhöz képest kell a hangsebességet értelmezni, mert ekkor, már nincs akkora különbség a levegősebesség, és a járókerék között. Talán mindkettő szerepet játszik. A "helyi hangsebesség" ilyen jellegű definíciója talán választ adhatna. Mindez csak 1 teória nem több, ám ha úgy gondolom, hogy (persze csak elvben) pl. akkora szélsebességben repül 1 repgép, ami majdnem a hangsebesség, és persze ugyanabban az irányban, akkor a repülőnek + pont a szélsebességgel kéne repűlni, és még annyival többet, mint amennyivel a szésebesség elmaradt a hangsebességtől. Nem tudom érted-e mit akarok mondani, de ez mind csupán fikció, "hangos gondolkodás" semmi több! (a lapátok viszont szinte biztos vagyok benne, hogy hs. felettiek.) Mad megkeresem a pontos magyarázatát.
Hogyha egy süritökerékben a levegö sebessége nem lépheti át a hangét,akkor hogy a fenébe foroghat majd kétszeres M-mel? Mert forog,az kiderül több helyröl.
Szép! Annyi problémát kéne ott még megoldani, (Ami a regépek utánégetőjénél megvan), hogy hűteni kéne az utánégetőt. A menetszél hűti ugyan, de az nem elég hosszú távon. Van ott 1 másik videó is, ahol nagyon tisztán látszik, mikor működik csak a turbina, és mikor az utánégető is. Anno irtad, hogy a sűrítő (radiál) hangsebesség felett forog. Valóban, az 500m/s értéket is elérheti a kerületi seb. (Igaz ott anyagminőségnek kell lennie).
Van igen,és megy vagy százzal(sacc)!Nekem van egy csomó ilyen képem,videóm,de a youtube-on rákeresel hogy home made jet engine,akkor találsz egy párat.
Valami baj van azzal az utánégetövel,vagy rosszul érzem a fanyart az irásodban?
Szia Xantia99! Ezt pont Krezidieseles valamelyik linkjén találtam. Így gondoltam Xanti az elrendezést amit valamikor írtam: közvetlenűl az égőtérre a turbót. Ha nem tévedek minha lenne ezen utánégető!?
El szeretném magyarázni,hogy tegnap miért tettem fel azt a pár képet,mert ugy látom csináltam egy kis káoszt. A Mig21 motort azért,mert xplod azt mondta hogy ami 2 tengelyes ,az kétáramú,és ami nem kétáramu azon nincs utánégetö.Szerintem ez a motor nagyon jól elmagyaráz mindent. A TU 134-154 motorokak meg azért,mert azon jól látszik,mitöl két áramú a kétáramú. A mig21 motorja tényeg öreg már,de most kezdenek megint rájönni arra,hogy vadászgépbe jobb az egyáramu.Azért emlitettem a RAPTOR motorját,mert az már majdnem egyáramú.Egészen különleges az a motor,persze nem lehet hasonlitani a mig motorjával.Szerintem zárjuk a témát,mielött egymásnak esnénk.
Örülök hogy mégegy "őrült" csatlakozott kis táborunkhoz!
Ha beleolvasol a beszélgetésbe,láthatod, hogy mi sem vagyunk teljesen tiszták!:-)) Szerintem pont jókor jöttél,mert lassan indulgatnak itt a turbinák,és közben kibeszéljük a témát rendesen. Bemutatnám a brigádot a teljesség igénye nélkül! Xplod: ö inditotta el ezt a topic-ot,vagyis nélküle nem lennénk.Modell repülöbe épit kicsi gázturbinát,profi alkatrészekböl,és rengeteg pénzböl. Technika:ha jól tudom,ö nem épit semmit ami idevágna,de ö a mi technikai tanácsadónk,ha szabad igy fogalmazni.Bármit kérdezhetsz töle,ha nem tudná akkor utánnanéz,és másnapra tudni fogja. ][CE:személykocsi turbóból épit turbinát,még a tervezésnél tart. Laci: a nick nevét nemtudom(bocsi),ö sárkányrepülöre akar turbinát tenni,és jó magasan akar szállni. Aztán itt volnék én,aki gokartot akar hajtani egy kamionturbóból épitett gázturbinával. Néha-néha benéznek egy páran,de mondhatom azt, hogy ez a törzsgárda.
Szia Xplod. OFF Nos messze áll tőlem, hogy túl hosszan vitázzak valamin, vagy valakivel, nemis kívánok senkit megsérteni, még akkor sem, ha netán "cinikus" vagyok. Ha mégis megsértettelek, akkor bocsi!
Mindamelet nem tudom így követni a hozzászólásokat, ha azok témáról témára csapongnak, es mindég visszanézni egymás után jónéhányat, hogy miről is volt szó eredendően. Azért beteszem újra azt a mondatot amit írtál, azzal a megjegyzéssel, hogy akkor ott még szó sem volt sem a TU-150, sem a IL-76-ról!!!
Ezek a gépek, jóval késöbb kerültek szóba, és azt hiszem amikor a 2 áramúságról volt szó, ami sztem. eléggé értetően le lett írva mind részemről, mind Xantia részéről. mellesleg pont úgy hogy mind a 2 fő szerkezeti megoldás említve van. Erről ennyit.
És itt az ominózus mondat, ahol ismétlem semmiféleUgyanis az utánégetős
"hajtómüveknél azok 2 áramú turbinák,igaz egynek látszanak de két áramuak.A kisnyomásu (primer) és a nagynyomásu oldal(szekunder) géptípusról sem volt szó!"
Azt elfogadom, hogy hülye vagyok a témához, és legfeljebb nem írok be. ON
Ha 2 áramu a hajtómű és utánégetővel van ellátva a másik áram levegőjét hol vezetik vissza?Merthogy valahol vissza kell
És mivel az oxigén dus levegőt szállit ki lenne az az idiota tervezőmérnök hogy ezt a levegőt nem használná fel az utánégető táplálására ,nem?Én ezt tenném.
Szerintem nem egy szutyok 40 éves MIG 21 es hajtóműre kéne hagyatkozni.
Elhiszem hogy a felesleges légmennyiséget használták fel régen, de logokusan gondolkodva miért buziskodjon és miért állitgassa a légfeleslegeket ha egyszerűen odajutathatja az oxigént a másik áramtol?
érdemes átböngészni a linkeket, sok "elmebajos" van rajtuk.
Őt azért érdekli a turbina, mert vegyész, és valami egészen elvadult üzemanyagokkal kisérletezik, amit motorban(esetleg dizelben) nemigen lehetne elégetni. Biomasszából kutyul valamit...
Irjátok itt az üzemanyag befecskendezést. Egy adagolószivattyúval nem lenne egyszerűbb? Nagyon pontosan lehetne szabályozni a mennyiséget, és jól lehetne porlasztani. Egy cimborám fáradtolajos égőfejet adagolóval oldott meg, jól működött, igaz hangos volt egy lakóházba, igy leszerelésre került.
Mivel adagolókat javitok, tuningolok nekem ez a legegyszerűbb...
A változó geometriás turbókat is jól lehetne használni adott a vezető lapátsor, aminek még az állásszögét is lehetne szabályozni, amivel elkerülhetőek lennének a megszaladások.
Szerintem ,mivel a lapátszög állását tudod változtatni igy tolni is tud.
A légcsavaros gépeknél ez az ugynevezett (sugárfék) megforditja a lapátot és ugy fékez.Én láttam nálunk amikor állt ki egy turbo prop hajtóműves repülőgép
Ha már a kétáramuaknál tartunk,van egy érdekes kérdésem!
Ugye a propellereket szárnyprofilra alakitják,mint egy forgó szárny,ugy muködik. A turbofan-ok lapátjai is szárnyprofilosak,vagy csak egy hajlitott lemez?
Egyszóval:a turbofan tol, vagy húz? Mert a propeller az húz!
Ez a "Klasszikus", (mint mondtam egyszerűen próbálom) de amint Xantia helyesen írta a megcsapolt levegő is ugyanezt szolgálja, lényeg, hogy ez a levegő az égésben nem vehet részt!
Akkor beszélhetünk (nagyon leegyszerűsítve) 2 áramú gázturbináról, amennyiben 1 sűrítő (általában ventillátor) amit egy turbina hajt meg nyilván, termelte levegő nem vesz az égésben egyáltalán részt, hanem csak mint felgyorsult levegőmennyiség a gázturbina, külső fala, ill. a hajtóműgondola belső fala között átáramolva hoz létre tolóerőt. A kétáamúsági fok (m)
Egy hajtómü nem attól egy,vagy két áramu,hogy hány tengely van benne! A mig21 hajtómüve egyáramú,mégis két tengelyes.Az elején bemegy a levegö,és végigmegy a teljes hosszán anélkül,hogy megosztanák azt. A TU154-es hatómüve is többtengelyes és kétáramu,mert a kisnyomásu kompresszor után megosztják a levegö utját.Az egyik része végigmegy a nagynyomásu kompresszoron,tüztéren,nagynyomásu turbinán,kisnyomásu turbinán.A másik része pedig a külsö burkolat alatt,szabadon végigmegy az egész hajtómüvön és a végén keveredik a belsö árammal. Vagyis a hajtómüben KÉT ÁRM lás van.A külsö és belsö áram közötti különbséget kétáramsági foknak hivják. Például a turbofan-ok nagy kétáramságuak,az F22 Raptor motorja kis kétáramságu.