Gab:94 írta! Kérlek erre is figyelj tisztelt olvtársunk.
"Remélem nem kell buszra át szokni, egy időben azt fizette a cégem, azzal jártam, de amikor egy téli reggelen elaludtam rajta, és a hajam oda fagyott az ablakhoz be telt a pohár. "
Én is így gondoltam, főleg reggel és délután tele van a 3-4-5 kocsis BZ, illetve a 3 kocsis nagy vonat. Az új ütemes menetrendel szerintem a napközbeni kihasztnáltság lehet gond, de amúgy nagyon jó.
Remélem nem kell buszra át szokni, egy időben azt fizette a cégem, azzal jártam, de amikor egy téli reggelen elaludtam rajta, és a hajam oda fagyott az ablakhoz be telt a pohár.
"vonat az, ami a tehetetlensége, irányíthatatlansága, és rossz hatékonyságú fékje miatt veszélyt jelent a többi közlekedőre"
A vonat a többi közlekedőre csak akkor jelent veszélyt ha azok a vonat elé kerülnek! Hogyan kerülnek oda? Mit számít a szerinted rossz hatékonyságú fék akkor ha nem a vasút a hibás hanem a közút? A vonat igenis irányítható! A kötött pályát csak ritkán hagyja el (siklás), nos ennek kivételével a pálya irányítja a vonatot. Ha kell állomásokon oldalirányú manőverekre is képes kitérőkön.
Elfelejtetted, hogy csak akkor tud megállni, ha az akadály észlelésekor a sebességtől függően rendelkezésére áll a szükséges fékút. ellenkező esetben nem fog megállni az akadály előtt. S pont így tesz a vonat is. ha megvan a fékút a Busz is megáll és a vonat is. Korrekt megfogalmazásban azt írhattad volna: a busz a vonatével azonos sebességről rövidebb fékúton áll meg..........
"egy busz ki tudja kerülni az akadályt,"
Itt meg azt írhattad volna, hogy a vonattal szemben előnye, hogy ha a fékút rövid is de az ütközést esetleg elkerülheti azzal, hogy az immár alacsonyabb sebességen korrigálja az irányt a vezető és megpróbálja elkerülni az ütközést. Ez egyben hátránya is mert mint láttunk már rá példát sok esetben ez okozott tragédiát, pl körforgalomban felborult busz, korlátokat átszakíytó busz és a szakadék stb............
"egy buszt ki tud kerülni egy felé közeledő jármű,"
Alkalmasint megint csak az észleléstől függ és a sebességtől, hogy az ütközés előtt képes-e kikerülni a jármű a buszt. S így ez igaz a vasúti közúti kereszteződésekre is. Ugyanis ha nincs más lehetősége az autósnak és még képes korrigálni akkor inkább az árokba hajt, vagy elkanyarodik a vasúttal párhuzamos útra (ha van ilyen) stb....
"a buszok zárható ajtókkal közlekednek."
Ettől függetlenül fordultak már elő odacsukott utasok, esetleg oda csukott és vonszolt utasok, full extra (Érden (régi) buszpályaudvar) odacsukott elrántott utas akinek a hátsó kerék átment a fején, gondolom kitalálod, hogy nem élte túl a páciens.....
Magam utaztam már nyitott hátsó ajtós buszon is egyébként, igaz dög meleg volt és tök jól esett, de akkor is............
"a buszok utasai előrelátnak,"
A két jobb első ülésen igen a többiek nem igazán, meg köztünk legyen mondva nem is igen érdekli őket. Kitámasztani ki tudják magukat? Mint tudjuk biztonsági őv nélkül ez semmi. Képtelen vagy már 60 km/h-nál kitámasztani magad menthetetlenül lefejeled az előtted lévő ülést. Aztán meg ha borul a busz (pl. deutschkrajtz) aki nem esik ki az sansztalan mert az ablakok kitörnek és mint harmonika csukódik össze az utastér. Aki meg kiesik az azért sansztalan.
"a buszok egyterűek, a vezető élőszóban tud kommunikálni az utasokkal, látja őket,"
A motorvonatok zöme is egyterű, és a kalauz itt (mellékvonalakról beszélek)élőszóban tud kommunikálni az utasokkal, látja őket. Pont úgy mint ahogy Te írtad.
Szóval a dolog csak nézőpont kérdése, nem is akarom folytatni azzal, hogy szerintem milyen előnyei vannak a vonatnak a busszal szemben mert nem ez itt a lényeg. A lényeg az, hogy a két tömegközlekedési formának megvannak az előnyei és hátrányai egyaránt. S ki mit szeret a szerint érvel.
Vajon lehetne-e pártatlanul pusztán szakmai érvekkel döntést hozni?
Nem tudom mellékvonalnak számít e a 94-es (Miskolc-Tornanádaska-országhatár) de annak idején 5-10 éve ezt is be akarták zárni. Akkor kezdett el a VOLÁN a 27-es főúton (a vasúttal párhuzamosan) ilyen messziről buszt (csuklóst) közlekedtetni, tehát elinditotta a vasút kiváltó járatait. Na már most jeleneleg járnak a csuklós buszok, meg a vonat is (igaz kevesebben utaznak rajta pontosan a busz miatt, de azért eléggé jól kihasznált). A most életbe léptett menetrend szerin a vonalon nem 6 hanem 9 pár vonat jár, ütemes menetrendben, minedn páratlan órában. Ez idáig is két szerelvény (álltalában BZ, eti órákban M41, vagy M47) járt oda vissza, csak többet áltak a végállomásokon. Logikus volt sűríteni, mert minek áljon, a vasutast fizetni kell, a motort általában járatják, stb. Az új menetrendben 1 óra 25-35 perc a menetidő (ez rövidebb a korábbinál), és itt jegyzem meg, hogy a hasonló távolságon , a sok kis faluban megálló, kanyargós utakon közlekedő csuklós buszok 1 óra 45 sőt csúcs idején majd két óra latt teszik meg ezt a távolságot.
Na ezek után kiváncsi leszek ki győz!! vagy mind a kettő marad? KÓKA azt mondta csak az egyik!! Melyik?
Ha azt nézed az osztrákoknál állagmegóvás van a bezárt vonalakon, mert ha úgy adódik újra tudják indítani a forgalmat. A legtöbb helyen a teherforgalom a személyszállításilag bezárt vonalon is fennmaradt. Nálunk ez elképzelhetetlen, tehát ilyen szempontból nem összehasonlítható az osztrák és a magyar vonalmegszüntetés.
Nálunk ez a vonal teljes pusztulásával lesz egyenlő mind fizikailag mind erkölcsi szempontból.
A közúti-vasúti találkozásokról: vonat az, ami a tehetetlensége, irányíthatatlansága, és rossz hatékonyságú fékje miatt veszélyt jelent a többi közlekedőre.
Általában a nagyobb tömegű jármű áll meg nehezebben. Ez igaz a hajókra is, mégsem tiltják ki őket a tengerekről, hogy nyugodtan fürödhess.
Hasonló a helyzet ahhoz, aki azért jár terepjáróval, mert ha azzal ütközik, akkor legalább nem ő hal meg.
Ez sem feltétlenül igaz. Mi lenne, ha nem féligazságokkal érvelnétek?
"Azért, mert ha előrelát az utas, akkor van pár másodperce felkészülni az ütközésre."
Pár évvel ezelőtt is látta az Utas, hogy jön a teherautó félrecsúszott lemezrakománnyal, felkészült az ütközésre, aztán meghalt, mert lefejezték. Valamint a Ferihegyi gyorsforgalmi úton is felkészült, amikor látta, hogy a hídvédő kapu felé vágtatnak, s nem férnek el alatta, de ezzel együtt ő is meghalt. Így, ebben a formában mennyivel vagyunk előrébb, ha előre látjuk a végzetünket, s egyik esetben sem (vonat/busz) tudunk ellene közvetlenül semmit tenni? Most jutott eszembe: a vonaton van vészfék. Buszon ilyet még nem láttam...
Bocsánat, de ez nem így volt. :) Jaóvan na! rég volt, tán igaz se volt... :) Azért a jelenséget remélem sikerült felidézni.
Valóban nem. Ugyanezt Svájcra úgy értettem, hogy nálunk nem olyan az éghajlat Oké, de annak a szösszenetnek szerintem nem az volt a lényege, hogy a Furka hágóra nem bír(na) felmenni a busz. Hanem az is, hogy a felsővezetékszakadás mindössze 20 perc késést okozott. Lefordítva: hogy a vasút megbízhatatlansága nem adottság.
A közúti-vasúti találkozásokról: vonat az, ami a tehetetlensége, irányíthatatlansága, és rossz hatékonyságú fékje miatt veszélyt jelent a többi közlekedőre. A vonaton utazókra nem, de a többi közlekedőkre igen. A biztonság azonban mindenkinek jár.
Hasonló a helyzet ahhoz, aki azért jár terepjáróval, mert ha azzal ütközik, akkor legalább nem ő hal meg. Közben pedig épp ezzel növeli a veszélyt az összes többi közlekedőre nézve. (Lásd még egyéni optimum és társadalmi optimum kérdése, vagy a +1 tehén esete)
Ha a vasút megszűnne, és busz járna helyette, akkor nem lennének "sorompós" balesetek, a vonatpótló busz meg a többi közlekedő simán ki tudja kerülni egymást.
Ugyan a nagyobb számban közlekedő közúti jármű (értsd a vonatpótló busz megjelenik a közúton) elviekben nagyobb baleseti esélyt jelent, azonban ez nem igazolható: nincs egyértelműen kimutatható arányosság a közúti forgalom nagysága, és a bekövetkező balesetek száma, és súlyossága között. Ha valami kimutatható, az a balesetek számban való növekedés, súlyosságukban a csökkenés.
"Igen csak nem ez volt a példádban." De igen, mert kikerülésről volt szó. Kikerülni pedig az azonos pályán közlekedőt lehet, a többit keresztezni.
"még mindíg nem értem, hogy ettől miért biztonságossabb a busz."
Azért, mert ha előrelát az utas, akkor van pár másodperce felkészülni az ütközésre.
"Ha körölöttem az összes utas kiugrál a vonatból vagy a buszból az számomra nem befolyásolja az utazásom biztonságát"
Az nem, de nem is ezt mondtam. A két lány, akik leugrottak (zárt ajtó hiján le tudtak ugorni) a vonatról, nem halt/sérült volna meg Verőcén, ha busszal megy, ez egyértelmű.
"kardos gyerek a moszkva térnél"
ez elég gyenge volt :)
"Akkor csak kettőt, naaa. A baleseti statisztikásat, meg a biztonsági öveset."
Milyen statisztikára gondolsz? A biztonsági öv a busznak a vonathoz képest biztonsági szempontból előnyös tulajdonságával, a jó fékhatással, kis lendülettel együttjáró igen kis mértékű biztonsági kockázat csökkentésére szolgál. A vonatnál azért nem kell, mert a vonat nem is tud úgy lelassulni, hogy ki, vagy előre lehessen benne repülni. Kivéve ha másik vonattal ütközik, olyankor jó szolgálatot tehetne az öv a vonaton is. Az öv véd még a borulás közben elszenvedhető sérülésektől is, ilyet viszont a vonat is tud, tehát nem lepődnék meg, ha előbb-utóbb a vonaton is bevezetnék a kötelező övhasználatot. Bármennyire is ritka dolog a borulás. (busznál is, vonatnál is)
"Biztonsági szempontból tulajdonképpen mindegy, hogy az áldozat a vétlen, vagy a vétkes, az aktív vagy a passzív járműben utazik, attól még áldozat."
Igen csak nem ez volt az alapkérdés, hanem, hogy a busz a biztonságosabb, vagy a vonat. Vegyük át mégegyszer. Tegyük fel az egyszerűség kedvéért, hogy az akadály, ami előtt a vonat nem tud megállni az egy busz. Ha a vonat átgázol a buszon és abban meghalnak, a vonaton meg mindenki megússza, én akkor arra gondolnék, hogy a vonatban biztonságosabb. Ha lepattan a vonat a buszról és kisiklik meg összetorlódik és sokan meghalnak benne, a buszban meg megússzák, akkor arra gondolnék, hogy a buszban biztonságosabb.
Meg bennem az is felmerült, hogy a busz mégsem tud minden akadály előtt megállni vagy kikerülni azt. Mintha már hallottam volna ilyen balesetekről. Pl egy lengyel túristabuszról Balatonszentgyörgynél amelyiknek sajnos nem igazán sikerült az összes körforgalommal kapcsolatos akadály kikerülése.
Habár tagadhatatlan, hogy általában esélyesebb a busz megállása a vonaténál, de akkor a fenti példa lép életbe.
"Sínjármű aligha. Próbáld meg elkapni a kormányt egy mozdonyon :)"
Igen csak nem ez volt a példádban. Ha figyelmesen olvasol a "sínjármű" szó nem szerepelt. Az a jármű pedig amelyik a te buszodat ki tudja kerülni, szerintem az én vonatomat is.
"Bizonyára ezért tudott kiugrani a két szerencsétlen lány a héten Verőcénél...."
Esetleg kinyithatták?
Ha körölöttem az összes utas kiugrál a vonatból vagy a buszból az számomra nem befolyásolja az utazásom biztonságát. A szándékos baleseti helyzet előídézése csak akkor befolyásolja az adott jármű biztonságosságát ha az az elkövetőn kívül másra is kihat a járművön.
Tehát, ha egy terrorista felrobbantja a vonatot (Madrid) az bizony erősen csökkenti a biztonságérzetemet.
"a vonatok utasai előrelátnak." - Max a Desiron
Nekem már sikerült sima személykocsiból is, ha éppen kinéztem az ablakon és mondjuk nem olvastam, de azt még mindíg nem értem, hogy ettől miért biztonságossabb a busz.
"Ez nem baleseti szempontból, hanem közbiztonság szempontjából lényeges. A buszon pl. ritkán molesztálnak utasokat, épp a jelen lévő személyzet közelsége miatt."
Na végre, így már világos és itt tényleg nyerhet egy pár százalékkal a busz. Azért ne felejtsuk el a kardos gyereket a moszkva térnél sem, pedig ott volt söfőr meg utas gazdagon.
Látom nem akarsz az én érveimmel foglalkozni. Akkor csak kettőt, naaa
A baleseti statisztikásat, meg a biztonsági öveset.
Bocsánat, de még egy kis közlekedésbiztonsági továbbképzés ráfér OKU barátunkra :)
"A vonat meg szét tudja csapni azt az akadályt, ha esetleg num tud megállni."
Biztonsági szempontból tulajdonképpen mindegy, hogy az áldozat a vétlen, vagy a vétkes, az aktív vagy a passzív járműben utazik, attól még áldozat.
"egy vonatot ki tud kerülni egy felé közeledő jármű."
Sínjármű aligha. Próbáld meg elkapni a kormányt egy mozdonyon :)
"a vonatok zárható ajtókkal közlekednek Na és?"
Bizonyára ezért tudott kiugrani a két szerencsétlen lány a héten Verőcénél....
"a vonatok utasai előrelátnak."
Max a Desiron.
"a kocsik többsége egyterű, a kalauz élőszóban tud kommunikálni az utasokkal, látja őket."
Ez nem baleseti szempontból, hanem közbiztonság szempontjából lényeges. A buszon pl. ritkán molesztálnak utasokat, épp a jelen lévő személyzet közelsége miatt.
"Ausztriában annak elleneére, hogy az ország területének kb.80%-a hegy, mégis majdnem olyan sűrű avasúthálózatuk mint a mienk jelenleg. Nálunk ennek ellnér a vasút kiirtása a cél."
Ha láttad volna a listát, amit még júniusban feltett ide v_peti, tudnád, hogy ott is sorra zárják/zárták be a mellékvonalakat.
"2 vágányon Sinkanzen, gyors és helyi vonat felváltva, percenként, közlekedik, két vágányon fordul"
Bocsánat, de ez nem így volt. :) A sinkanszen normál nyomtávú, és nem közösködik a keskeny nyomtávú vasúthálózattal, tehát nem keveredik személyvonattal. Illetve ahol igen (spéci eset, ahol normál nyomtávú a személyvonat is), ott kb. óránként megy mind a kettő.
A személyvonat viszont valóban tud két vágányon fordulva 2-3 percenként közlekedni Japánban. Ilyesmi azonban nálunk se lehetetlen, lásd Örs vezér tere...
"Igen, de ez nem Japán, hanem Magyarország."
Valóban nem. Ugyanezt Svájcra úgy értettem, hogy nálunk nem olyan az éghajlat (hó szempontjából), mint Svájcban, na meg nincsenek Alpok, se bázisalagutak...
Na és mikor van vonat? ZEG: Érkezők: Úgy nagyjából még oké lenne. De az indulók? Éjszakai műszak haza: 8:52 SZTK haza: Hosszú várakozás Zalaszentviánban. Délelőtti műszak, diákok haza. A 14:22 kissé korai, de ezt már említettem. 15:38 Délelőtti műszak késő, hivatásforgalom korai. 16:34 Jó lenne, de hosszú a várakozás Zalaszentivánban.
Ez csak a Volánnak jó.
Most nézzük Nagykanizsát! Érkezés: Reggeli műszak oké. Iskolások-hivatásforgalom: Csak gyorsvonat van. Délutáni műszak: Túl késői érkezés.
Visszafelé: Nagyjából oké lenne, de nincs esti műszakos hazafelé.
Mikor kell érkező vonat? 5:00 5:55 6:50 8:00 10:00 f13:00 16:00 f18:00 21:00 Mikor kell induló? 5:05 7:00 11:00 13:30 14:30 16:30 18:30 20:30 22:30
befelé:
5:00 reggeli műszak 5:55 4-es túr nappal 1/2 7-kor 7-kor kezdők 6:50 1/2 8-kor kezdők 8:00 SZTK/vásárlás 10:00 Hogy ne legyen túl nagy lyuk a menetrendben. 13:00 délutáni műszak 16:00 korai hazautazók 18:00 4-es túr éjszaka, moziba, színházba jövők 21:00 esti műszak, késői hazautazók
vissza: 5:05 hajnali elutazók 7:20 éjszakai műszak, 4-es túr éjszaka haza, reggeli elutazók 11:00 SZTK/vásárlás haza 13:30 korai diákok, késői vásárlók haza 14:30 diákok, délelőtti műszak haza 16:30 hivatásforgalom, szakkörös diákok haza 18:30 túlórázók, 4-es túr nappalisok, TESCO-zók haza 20:30 sportoló diákok, kora esti mozit nézők, estig dolgozók (pl. ABC-ben) haza 22:30 délutáni műszak, esti mozi és színház haza
Egy _létező_ vasútvonal esetén a hegyi terep billentheti a mérleget a vasút felé is. Persze ha tényleg nehéz a terep, és a vonatnak épeszű vonalvezetése van.
Csak egy példa, biztos ezer másik is van: a szikás dél-Olasz partok mentén (Calabria) a Sapri - Acquafredda di Maratea távolság vonattal 6 perc, busszal meg 24...
Van egy olyan sejtésem, hogy a nagy vasútépítési láz időszakában eleink túl sokszor megalkudtak a körülményekkel, és ez most üt igazán vissza, amikor tényleg verseny lenne az utasért.
Carpy védelmében: ő publikált, tanulmányt írt, szakmai előadást tartott a vasútvonalak elővárosi közlekedésbe való bevonásáról. (Ez nem kis részben a közúti forgalmat vállalná át). Azért ezt ne felejtsük el neki, nincs szó elvből vasútellenességről!
Itt most az utolsó biztosítékom is ki lett verve. Ennyi volt. Pedig én igazán nem akartam :o
Abból indultam ki, hogy Magyarországon a vasút elhanyagolt, lemaradt, lezüllesztett helyzetben van és ezért már nincs rá igény.
Ez már eleve pontatan.
Magyarországon a vasút elhanyagolt, lemaradt, lezüllesztett helyzetben van, és ennek ellenére van rá igény. Amit én állítok, az csupán annyi, hogy nem minden részére. Nem is kell az egészet egy kalap alá venni.
"- Anyám, ki beszél a 300km/h sebességű vonatok busszal való helyettesítéséről???" szerintem magadtól is rájössz, hogy ez speciel szóba sem került. "Mennyi történt volna a buszokkal, ha nekik kellett volna ezt az embermennyiséget 300 körüli tempóval autópályán leszállítani?" - írtad korábban.
Ott a hiba, hogy az egész vasutat hasonlítgatod úgy általában a buszközlekedéssel. Abból persze, hogy nonszensz dolgok jönnek ki.
Éppen ezért teljesen fölös a nagysebességű vonat idekavarása. Tökéletesen irreleváns, hogy milyen a TGV meg a pályás buszok baleseti statisztikája. A mellékvonalakról van szó.
---
Persze beszélgetni lehet róla, hát tegyük! (Csak ne vonjunk le belőle következtetést akkor, ha a kistérségek közlekedési lehetőségeiről beszélünk.)
Nyilván tudod, hogy a TGV sem csak saját pályán megy, másrészt az ICE is mehet 300km/h -val. Hogy melyik közlekedik arányaiban több nagysebességű szakaszon, az hogy jön ide? Az ICE konkrétan 200km/h-s pályán ment, ami nem német gyorsvonati sebesség (akkor sem, ha a hagyományos járművek némelyike tudja). A duoblokk kerék meg elszállhatott volna mondjuk egy újépítésű viadukton full tempónál, de teljesen mindegy: arra volt példa, hogy nagysebességű vasúttal is történhet baleset.
---
Azért ha egy mód van rá a jövőben sem fogom kikérni a véleményedet az ügyben, ... Tietek az utolsó szó. Nem te kérted a véleményemet, hanem én írtam le magamtól :) . Ez egy szabad fórum. Itt bárki bármiről írhat az MM határain belül. Én pl. senkit sem szeretnék kioktatni. Beszélgetek, vitázok, és közben az én nézőpontom és érvrendszerem is alakul. Szerintem nem érdemes megsértődni. Persze lehet!
Menetrend váltás elött jártunk kollégámmal a 27-es Veszprém-Lepsény vonalon
39613 sz. vonattal.
Annak ellenére, hogy szinte végig 60km/h-s a vonal(csak egy rövid ám de huzamosabb 30km/h szakítja meg kb. 1km hosszan) elég "kempingezősre" sikerült a menetrend. Arról nem is beszélve, hogy csatlakozás csak az északi part felé volt Csajágon. Ki utazna erre ekkora kerülővel, mikor Veszprémből a busz 35 perc alatt lent van Alsóőrsön. Ahol kellett volna csatlakozás (Lepsény) ott üres állomásra érkeztünk és vissza is egy 20 perc múlva csatlakozás nélkül indultunk vissza. Pont ebben a relációban lenne ennek a vonalnak valami értelme, mert az autóbuszközlekedési vállalatok se jeleskednek valami fényesen a balaton meg- illetve elkerülésében(lsd: Veszprém-Siófok, de a Győr Kaposvár viszonylat is egy örökkévalóságnak tűnik).
Hát így könnyű leszoktatni az embereket az ilyen viszonylatokról!