Highway Star. Masfel eves Purple-koncert, Gillan katasztrofalisan nez ki es meg rosszabbul enekel, Morse falcsul jatszik, Airey pedig egy az egyben a Machine Head-es szolot nyomja torzitas es tuz nelkul, lezlivel. Azert jo :-)
Igen tendenciaban erdekesen jonne ki....van itt kanaan kerem:-) Csak ezt a vasarloeroben nem erzem sajnos mint lemezboltbolt kereskedo.
A McIntosh fajsulyat nezve olyan klasszikus darab, es legenda mint a Hammond orgona pont szerintem. Ott is minosegi alkatreszek, es kondik, csovek, es a lelke a nagy trafokkal keszultek, amik szinten tulelnek benunket attol tartok.
A Hammond is egyedulallo, es elektromos orgonaban csucs termek volt akkor, es mai napig nem tudnak "jobbat" epiteni. Hi-Fi-ben McIntosh, szamitogepbem Macintosh, Kocsiban Cadilac, Rolls Royce... stb stb ezek orokkevalosag nem de?:-)
Premecz úr kérem nagy elragadtatással hallgattam Wurlitzer zongorázásodat, a "siró gyermek" zenekarban Mintha a 80 as évek crusaders stilusa elevenedett volna meg.
Hát még ráadásul hogy a sár is megszáradt.... Más, a vanabi kifejezés az a laza minden időben, minden térben , pározni képes nöi egyedeket jelenti különben ?
Dudar úr kérem örülök hogy mosolyogsz / csak nehogy ugy maradj/, de azért mondjuk vintage /beérett / HIFI erősitő amit hallgatsz, az akkori korszak csúcs terméke volt gondolom , és akkor is volt gagyi, de azt az idő elmosta a tudatból,
és csak egypár, "elvetemült" gyüjtő tud róluk. Érdekes tendencia különben, hogy szülőhazájában valóban egyre kevesebb a Hammond, és ha összehasonlitanánk , kishazánk összlakosságának egy före jutó Hammond átlagát ,az amerikaival szemben ,szerintem már nem is rossz átlag jönne ki.
Itt egy nagyon szép munka. Engem a kezdeti Jimmy Smith-re emlékeztet. Kanadai orgonista.
Különösen figyelembe ajánlanám az elejét, a blokk szólót, ill a legvégét a jó hosszú outrót. Egy klónt hangra, játékra így lehet a legjobban kivallatni. Mármint blokkszólóval. Ha gördülékenyen kijátszható, akkor jó a cucc, billentyűzet. Az egyszerű perkás vagy erősen torz hang még mezei GM modulokban is többé-kevésbé elfogadhatóan kijön. De a c3 vibrátós block 800008888 komoly feladat. Foldback szükségeltetik.
Ha hiszitek, ha nem, én is építettem Leslie-t kb 6-7 éve. Hozzávalók:
- csavaros, fém építő játék - Egy boros üveg díszcsomagolása = kicsi fa doboz - nagyi öreg Orion tv-jének hangszórója - egy bontott Lada ablaktörlő motorja (12v egyenáram) - egy hatalmas csapágy a hangszóró felfüggesztéséhez - ékszíjnak megteszi egy biciklibelső egy csíkja. ha jól van körbe vágva, akkor nem kell csomózni a végét. - trafó a modellvasútból (persze PIKO H0)
ezt már csak egybe kell guzmányolni, egy erősítő kell, és mehet a cucc. Még koncerten is szerepelt, igaz rá kellett tenni két üveg vizet, hogy a centirozattlanság miatt nem ugráljon el a helyszínről.....
sajnos a darabjait már felhasználtam máshoz, így nem tudom lefotózni, de nagyon komoly pillanata volt életemnek. Azóta b3 lett belőle.
Tényleg szeretni kell ezeket, főleg amikor Harangozó Misi kimondja a végösszeget jelképező számhalmazt. :)
Én általában a régi elektromos, mechanikus berendezések szervizelésében szerzett tapasztalataimat osztottam meg veletek, és higgyétek el a közel 50 évem alatt jónéhány erősítő, videó, hangszer, TV, kutyafüle kikerült a kezem alól, nem a pár napos Hammondom alapján mondtam a régebbi eszközökről véleményt, (egyébként a 70-es években már javítottam egy Hammondot, de az csak leszakadt vezetékköteg volt, nem jogosít semmire.)
A fórumot olvasgatom visszamenőleg is, de sajnos annyi időm nincs, hogy teljesen átrágjam magam, ha ostobaságot írok, kérem jelezzétek, hol lett ez bemutatva.
Mégegyszer bocsi, senki lelkét nem akartam megháborgatni, kérdés merült fel, és legjobb szándékom alapján akartam válaszolni rá. Ezek szerint nem sikerült. :((
Kell egy lemezjátszó 75-ös fordulattal, egy PVC cső meg stb...? Ez tipikusan mint a DACIA vagy ARO. Valahogy azok is ilyen technologiával készültek. Tudom, mert a családomnak volt olyan. Egyedül a TLX-es DACIA volt elfogadható.
Nem tom' néznének -e koncerten ha ilyet vinnék. :-D
Én még úgy csináltam volna meg, hogy közben még fel lehessen rakni egy bakeltitet PLAYBACK-nek.
Azért megmosolyogtató hogy láttál néhány öreg elektromos vacakot és abból sommásan megítélve megpróbáltál egy BC-t "szakérteni" :-) (interpolálással) A kontaktokról korábban is esett szó, láthatóan még ebben sem tájékozódtál, nem olvastál vissza. Nem sértesz érdeket, csak rád nézve nem szerencsés ha teljességgel tapasztalatlanul valótlanságokat írsz. Egy hete birtokolsz egy belépő modellt. Érdemes alaposabban belebújni.
Miért ne érné meg a Hammond? Először is, túléli a gazdáját. Másodszor, ma lényegesen kevesebb anyagi ráfordítással szerezhető meg mint gyártásuk idején. 1970-ben is egy spinet 200e ft volt. Most is 200-400-1000e ft körül beszerezhetők. Micsoda különbség! Sok új csodaszintetizátor kerül majd' egymillába, és azok 5-10 év múlva teljesen elavulnak erkölcsileg, fizikailag.
Funkciók? Pont annyi van amennyi kell. Zongoránál, gitárnál sem ez a szempont. Egy hangszernél fő erény a kifejezőkészség ami nélkülözhetetlen a művészi előadáshoz. Na ebben van a fő erénye. Játszhatóság, dinamika. Vezető Hammondosok alig 4-5 féle beállítást használnak. Nics többre szükség.
Még hogy nem szuper időtálló? Butaság, szuper időtálló. Nincs benne öregedő alkatrész a fődarabokat illetően. Fa, acél, réz, bakelit, palládium, textil. Kizárt a kihalás. Nagyon praktikus, más se tudta ergonómiai okokból lényegesen praktikusabban megoldani.
Persze továbbra is minden tekintetben csak a vezető típusok felelnek meg a követelményeknek: A100, B3, C3, (D100, M3, Rt3)
Ja, élettartam: az eladó B3-amra eredeti gyári garanciát adok: 1 év általánosságban, 3 hónap a csövekre.
En csak itt figyelek es mosolygok!:-) Lehet elfogult vagyok,de minket igazolnak a tenyek! En is inkabb a minnel regebbi modelleket szeretem. HiFi-zek is eroteljesen, es abban is egy 1954-es vegfokot, 1959-es elofokot hasznalok. Alig latott meg szervizt, es el kell mondjam, hogy ebbol az 1959-es McIntosh erositobol volt kesobbi 1964 koruli modellem is. halkabb, es finomabb a regebbi! Egy szakerto baratom erre mindig azt mondja (jobb minosgeu anyagokkal dolgoztak meg ekkor) milyen igaza van. Ha csak a textil burkolatot nezzuk, nem azert valtottak szerintem, mert a muanyag annyira jo, hanem mert olcsobb volt...es sorolhatnam. Amerikaban mar az 50-es evek vegen megindult a fogyasztoi tarsadalom, es a sporolas, megha csak gyokereiben is. Hammond ugyben ugyanez a helyzet, nekem a Leslie erositom egy 22H rozsdas vas, amivel semmi bajom nem volt meg, 50-es evek kozepe. Igaz nem negyvenes evek, itt most lehetne mondani, de Tehtube kolleganak hallva az orgonajat, valoban finomabb mechanika, csendesebb motor, ordas, elkepeszto hang! Meg egyszer ki kell jelentsem: Időtálló !!! Gyakran emlitem, hogy ezek a hangszerek meg akkor is forogni fognak amikor mi mar nem sajnos! Mi lehetett meg ennel jobban megepitve...?:-) Szoval meg kell nezni, hallgatni egy ilyen regi joszagot mielott velemenyt mondanak, es uatanna elgondokodni, hogy miert is szolnak ilyen jol ezek, es mukodnek sokszor jobban mint a "mai-ak". Viva Hammond!!!
Mi azért szeretünk ilyenekkel bíbelődni, mert a Hammond orgik hangja nélkül nem bírunk élni, vagy beleszerelmesedtünk a szerkezeti megvalósításokba, v. mindkettő. Hogy megéri-e? Anyagi értelemben biztosan nem, ezt mutatja a történelem, a sok legyártott Hammond bizony megfogyatkozott és ha tetszik, ha nem olyan is volt, amiből tüzifa lett, de mi megmentenénk mindet! Nem azért, mert annyira szuper időtálló, hanem mert SZERETJÜK!
Egyébként ha ilyen filozofikus fejtegetésbe bonyolódunk (ígérem soha többet nem fárasztok vele senkit, hiszen én inkább szeretnék tőletek tanulni) valószínű a teljes kihalás. Nem praktikus, nehezen lehet szállítani, kevés funkciója van (a mai elektronikus kütyükhöz képest) ....de a hangja (egyelőre) felülmúlhatatlan, akármikor is készült. A jövő pedig kifürkészhetetlen. Az biztos, hogy a nehezen megszerzett orgimtól csak akkor válnék meg, ha nagyobb felé kacsintgatnék.
nem hiszem, hogy bárkit is sértene, csak a tapasztalatainkat osztjuk meg. a hammond orgonákban az összes érintkező palladium, tehát komoly oxidáció nem várható el. a generátorban levő szűrő-kondik állapota nagyon egyszerűen felmérhető (hallható), ha valamelyik megérett a cserére, akkor azt ki lehet cserélni. a porladó szigetelés csak az áram tápkábelnél téma, mert az volt műanyag szigetelésű. az összes többi kábel textil szigeteléses, elnyűhetetlen. ezeket a hangszereket valóban egy életre készítették, és rendesen meg is kérték annak idején az árát. egy komoly modell árán konkrétan egy vadiúj nagyon menő sportkocsit lehetett venni.
A részletekben rejlik az ördög, az kétségtelen hogy a világ gyártás technológiája fejlődik, hogy jó felé vagy nem, ebbe én nem mennék bele, de az kétségtelen
a szénszálas ellenlások, és olajos kondik a multé, és a szövet szigeteléses drótoké is.Tehát vagy bevállalod hogy "müködik az"és amikor legnagyobb szükséged lenne
rá akkor hagy cserben, vagy elemi részeire szeded és kicserélsz mindent. Nem véletlen Németországban , egy ilyen teljes felújitás, 2000-5000 euroig terjed.
Magyarországon ha valaki 500 ezer forintot mondana egy teljes felujitásra, ugy asztalos,ugy mechanikai, mint elektronikai munkákra, az biztos hogy APEH-el, és nagy verésekkel fenyegetnék meg / na de azért szeretünk itt "élni"/ Az öreg Hammondokban általában nem is mechanikai hibák számot tevők , hanem amikor
a mechanika, és az elektronika "találkozik", de ez szerintem ez egy kis odafigyeléssel korrigálható. A billentyü kontaktok oxidációjának elkerülésének , legjobb módja pedig , a napi két óra használat, és elmúlik. Tehát aki ilyen szerkentyüt vesz az azért vesz ilyet, mert ezt lehet simogatni, javitgatni, és szeretgetni, hiába nagy, otromba , és rohadt nehéz /mint az élet/. Más, én azt hittem csak Magyarországon csinálnak sirvázákból lesli tölcsért, megvagyok nyugodva, hogy a "fogyasztói" társadalmakban is vannak elmés emberek .
Lehet, hogy a gyakorlat titeket igazol kb. 4-5 esetben, de a 40-es évek technológiája elektronikus alkatrészek, (v. inkább elektromos) esetében meglehetősen elavult, elöregedett. Törik minden, amihez hozzáérsz. Az ilyen korú kondenzátorok már biztosan kiszáradtak, az ellenállások jóval 30-40% tűrésen is kívül esnek, ha csak nem szakad el a huzal bennük. Ugye fémréteg ellenállás még akkor nem is létezett? A szigetelések elporladnak. A billentyűkontaktokkal is szkeptikus vagyok, vagy aranyozott érintkezőkről van szó? Kizárt dolognak tartom, hogy ne oxidálódjon el ennyi idő alatt. Lehet, hogy a TG jó, de a többi, mint Ti is írtátok totál csere. Hol itt az ellentmondás és a butaság? Ez az én elképzelésem, mert elektronikus, mechanikus jóminőségű berendezéseket láttam már a 40-es évekből, de díszen kívül semmire nem lehetett azokat használni. Ilyen korú Hammondokat valóban nem láttam, de a tapasztalataimat extrapolálva erre a véleményre jutottam. Bocsi, ha ez vkinek az érdekét sérti, nekem ez a véleményem.
saját kézből modhatom, hogy az a pár év, amivel a bc-k öregebbek, nem érezhető! ahogy tehtube barátom is írta (most neki van a leg öregebb orgonája körünkben), a régebbiekben talán még jobb anyagokat alkalmaztak, mint a b3, vagy még újabb modellekben. az enyém 1942-es kiadás. a billentyűkontaktokról szinte nem is vettem tudomást egészen addig, amíg egy m3-as (1957) kipróbálása után döbbenten tapasztaltam, hogy pár billentyűnél nem szólal meg minden drawbar !(szerencsére ez legtöbbször szerelés nélkül javítható, pár erősebb leütéssel.) az indítás (eredeti motorokkal) kb 3 mp ( bécsben láttam egy betegebb a100-ast, kb 20mp-ig kell indítani...) a hangjával kapcsolatban : csak meg kell hallagtni ( ugyanígy tehtube "A" modellből épített B3-ját) kimondottam dögös, erős hangjuk van ezeknek a régi generátoroknak. technikai gondom csak annyi volt vele, hogy a betáp kábeleket ki kellett cserélni (ez is csak megelőző jelleggel, mert eléggé elporladtak a szigetelések) sok energiát, és pénzt tettem bele, míg b3 technika került bele (a028, perka kapcsoló, kicsi shift line, smooth edge billentyűk. az egyetlen dolog, ami még nincs átépítve, a smooth drawbarok... az alkatrész már nálam van, csak egy kis idő kellene ( meg kis bátorság, hogy a hosszú, nehéz munkával összeépített, tökéletesen működő rendszert újra megbontsam...) az átépítés során szinte minden alkatrésze megfordukt a kezemben, és "félelmetes", hogy mennyire nem érezhető az eltelt 65 év! komolyan mondom, pl. amikor a vibrato váltó kapcsolómechanikát szedtem szét, libabőrös lettem. az eredeti zsír a helyén, fényes fémfelületek! kontakthibának még a nyomát sem találtam a hangszerben.
tehát, anyagilag nem biztos hogy jó üzlet egy BC, de félni semmiképp nem kell tőle. (a legnehezebben beszerezhető, "apgrédeléshez" szükséges alkatrész a drawbar alaplemez beszerzésében tudok segíteni, jóval a piaci ár alatt -ezek a vasdarabok ebay-en 250-300 dollár + posta + vám + áfa körül mennek...
Egy barátomnak eladó a VOCE V5+ a! Vadonatúj. Használtan nem kapni, új ára beszállítással kb. 1000$. 900$-ért elvihető. Most jó az árfolyam.
Az egyik leginkább hagyománytisztelő modul. természetesen amerikai. Perka on/off-al működik B3, M3 módra, nem a sec/third lenyomásával mint a spinetekben, XB-kben és a legtöbb ötoktávosban, eredeti 1946-1970 közti drawbarok, kihangosodó, élesedő vibrátó, jó csöves hangú torzító, nagy keyclick, sziszegős leakage, ütős sound. 3 manuált, még egy drawbarkészletet kezel. Nagyon kicsi, könnyű, kb 1 kiló, rendszeresen fellépőknek ideális, de otthonra is jó.
Ahogy korábban is írtam, érdemes pár évet visszaolvasni (úgylátszik nem történt meg), sok információt lehet megtalálni. A következőkről is már esett szó.
Nem kopott azokban semmilyen alkatrész meg csak a kor és használat miatt. Ham-Peet kollégának gyönyörű 1942-es BCV-je van, azt upgrédelte B3-má, nekem 1936-os A, szintén B3 upgréddel. Az eredeti billentyűkontaktok 100%-osak, a hanggenerátor az egyik leghalkabb a sok közül ami nálam megfordult. A vezetékezés is 100%.
További matuzsálemek: Pasaréti tér, Ferencesek: 1947 CV, Littlebig: Porta B3<-1952 B2. Nagyon jó egészségnek örvendenek.
Még egy B2-t (szelektív vibrátó) is elég munka, idő és pénzigényes B3-má fejleszteni. Egy BV-t (scanner már van, de még nem szelektív) méginkább, egy BC-t meg még sokkal inkább. Igazából a sok hasonlóság ellenére szinte mindent ki kell rajta cserélni. Kb. 12db lényeges alkatrész cseréjével, beültetésével oldható meg, és nagyon sok élőmunkával. Marad a fő szekrény a TG és a billentyűkontaktok. A többi kuka. Már a drawbarkörítő faelem sem jó. Ezeket árban összeadva (~400e) és az összerekóember (HM) (~200e) munkadíját belekalkulálva csillagászati összeg kerekedik. Vannak köztes megoldások, de akkor az ember mindig a végállomáson agyal továbbra is, ahová előbb-utóbb úgyis elér.
The Hammond basic mechanism (for the big consoles) was produced essentially unchanged from the Model A of the 1930's through the 1970's. However, the model BC does not have the percussion feature that is present on the B3 or C3. This makes it rather less desirable for lounge or jazz work, but it is still a creditable blues or church instrument. The percussion effect could be added with some effort.
...have been deservedly converted to firewood.
The old amplifiers will require replacement of filter and coupling capacitors at the least, and some of the tubes are getting pricey, though they are all available. Leaky coupling caps or filter caps can cause excessive current draw, which can blow the amplifier fuses.
The general feeling is that these amps are not worth restoration. Leslie speakers of any vintage are, on the other hand, extremely desirable.
Tehát az alapja az 1930-70-ig gyártott alapvetően változatlan "A" széria, de más a perkusszió, stb szűrők, kondenzátorok, csövek cseréje és minden mumus, amivel rémítgetik a halandó TG Hammond rulajdonosokat...vagyis nincs nagyon kiszédülve, még a tüzifát is emlegeti. :((
Jó régiek:-) Ősök
Mas is hianyzik beloluk nem csak a percussion...aszt hiszem a vibrato shift line-ja is mas, es meg talan a billentyuje sem olyan, drawbar nem smooth...stb de ezt Zsolti Tehtube szaktarts bajtars jobban vagja!:-)