Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Természetesen növényzet lesz - mint írtam is éppen most vettem háromféle fűlapot. Valami fa is kell persze, az is lesz - pláne hogy a valóságban is a fák a kedvenceim az egész növényvilágból... :))))))
Igen, igaz ami igaz, egy kis ösvény jó volna, esetleg egy-két bámészkodó gyerekkel... Megoldom.
Hanem az elágazás felsővezetékezése ugyancsak feladta a leckét.
A fővonalból kiágazó csonkavágányt majd ellátom "Villamosmozdony állj !" táblával ( majd nyomtatok ilyet ), de egyelőre az "erősen görbülő ív" miatt nagyon sűrűn kellene oszlopokat telepíteni rövid egyenesszakaszokkal a szűk helyre - arról nem is szólva, hogy - az időnkénti elrakáshoz - a munkavezetéket és az oszlopokat le kéne szedni, majd előszedéskor újra ferakni - vagy pedig vmilyen "védőborító fedelet" kéne szerkeszteni a diorámákra.
Mégsem ez a legnagyobb probléma jelenleg, hanem a felsővezeték MŰKÖDŐ kiágaztatása a fővonalból a váltónál...
A "nagyok" ( az "igazi 1:1-es nagyvasúti felsővezeték szakemberek" ) szerint csak az az elfogadható megoldás, ha a kitérő irányba menő munkavezeték emelkedő síkban "túl van vezetve" az elágazáson, és az ellenkező oldalon külön oszlopon van feszítve.
Csakhogy : én szombaton Pestre utazván észrevettem egy "sima", egyszerű munkavezeték kiágaztatást kitérő irányba mindenféle feszítőoszlop nélkül ( olyat, mint a városi villamosoknál, ahol egyszerűen csak kettéválik a vezeték egyenes és kitérő irányba...)
Most ilyen képet / fotót keresek, hogy biztos, hogy jól figyeltem-e meg. ( Nem mondom, hogy sok ilyet láttam, de ez emlékezetem szerint ilyen volt...)
Őszintén szólva kissé el is vette a kedvemet, hogy a jelenlegi állapotról feltett képekre senki sem reagált...
Na ezzel ne foglalkozz :-)) Én is hasonlóan éreztem magam a múltkor, már-már olyan volt mintha magamnak pakoltam volna fel a képeket az epülő diorámámról, de aztán mikor "szóvá tettem" akkor kiderült hogy azért követik páran a fejleményeket. Na énvagyok én is Veled :-) Ha nem is írok, de figyelem hol tart a projekted! ;-)
Akkor a villamosítás miatt frissen felújított vasúti pályát készítesz. Nem is kell túl zsufolni, de még a nyíltvonali vasúti sín mellett is mindig van valami!!!!! Föld út, bokrok, facserjék, szántóföld, legelő, vasúti vagy ipari kerítés, gyalogösvény, bakterház(egyre kevesebb). A vasútipálya vagy talajszinten, vagy töltésen, vagy bevágásban fut. Egyszóval, valami kell.
Bocs - még csak annyit : napokig keresgéltem képeket a valóságban előforduló vágányszínekről, és végül "új állapotú pálya" kialakítása mellett döntöttem szürkésfehér "betonaljakkal" és szürke zúzottkővel (jóllehet a felhasznált 2,5 mm-es Roco sínek eredetileg "talpfa-erezettek" , így aztán több réteg festék kellett... )
A vágányoldal barna színe talán "túl harsány" , de nekem tetszik... :)))))
A festéssel is volt sok vesződségem - főleg a váltónál...
(Jó, jó, nem nyavalygok többet - holnap folytatom a munkálatokat... :))))
Köszönöm a bíztatást ! :) (Őszintén szólva kissé el is vette a kedvemet, hogy a jelenlegi állapotról feltett képekre senki sem reagált... Jó, persze, tudom semmi különleges - és elég lassan is haladok, mert minden lépést / műveletet napokig rágok előtte, nehogy végleg elrontsam - ráadásul ez nem terepasztal, csak dioráma ...)
Ami a táblát illeti : remekül tartja a formáját. A lécketeret egyenes csapolásokkal és a sarkoknál az általad ajánlott fakockákkal megerősítve alakítottam ki, plusz még a közepükön van egy-egy hosszmerevítő két köldökcsappal. A réteges lemez 2-3 cm-enként süllyesztett fejű facsavarokkal van a kerethez erősítve.
Rengeteget dolgoztam (és kínlódtam )vele - úgy, hogy (természetesen) nemhogy gyalupadom, de még satum sincs, sőt : a konyhaszék ülőkéje is ívelt - azon fűrészeltem és véstem... :))))) Ráadásul épp akkor hőszigetelték a házunkat, ami folyamatos rendezkedéssel, és a mesteremberek árgus vizslatásával telt - igaz, az általuk keltett zajok mögé én is el tudtam bújni a fűrészelésemmel / kalapálásommal... :)))))))
Sajnos nem dolgoztam hibamentesen, így aztán a két - önálllóan is megálló - dioráma "egymáshoz passzítása" sem volt könnyű...
Hogy mi a véglgeges terv ? Őszintén szólva még nem tudom... ( Tudom, enélkül el sem szabadott volna kezdeni, de nekem a fő célkitűzés a fotózható környezet kialakítása volt, ami akár egy "sima füves" nyíltvonali szakasszal is elérhető.
( Épp szombaton vettem ehhez fűlapokat...)
Én nem törekszem sokféle tereptárgy elhelyezésére ( már így is jóval több költségembe került, mint eredetileg elképzeltem ) olyan nagy kézügyességem meg nincs, hogy épületeket házilag csináljak. Van egy kétállású mozdonyszinem , de ahogy azt próbaképpen feltettem a 30 cm széles diorámára "agyonnyomja" az egészet, nem lesz háttér / "távlat".
Gondolkodtam hegyoldal / domb kialakításában ( pláne ehhez bőven volt szivacstábla a házszigeteléskor :))) de ha csak hozzáértem olyan irtoztató kosszal járt, hogy a hónapok óta tartó felfordulás miatt meglévő feszültséget nem mertem növelni. Csináltam alagutat - de rájöttem, hogy az ahhoz is kellő domborzathoz is több hely kellene szélességben... (Talán majd egyszer a terepasztalon...)
Számomra egyébként amúgyis maga a vasúti pálya a lényeg - ezért terveztem az egyik diorámán legalább elágazást, hogy "érdekesebb" legyen ( persze nem gondoltam végig, hogy ebből később milyen nehézségek származnak majd az ágyazat, ill. a felsővezeték kialakításakor - de ebből már nem engedek, majd csak megoldom -
Viszont a legeslegelején (könnyelmű) fogadalmat tettem, hogy a felsővezeték MŰKÖDŐ is legyen, nemcsak dísz - és így is lesz !!!
Most tehát a töltés és az ágyazatkialakítás következik, majd a felsővezeték rendszer, és végül a füvezés.
Aztán ha mindez megvan, végignézem, és végiggondolom, hogy esetleg legyen-e még vmi : pl. vasúti átjáró ( fénysorompó-párom van... :)))
Jelenlegi sín anyagom roco 2.1 ágyazatnélküli felszin feletti pályaudvar és egyéb vonalakra,a tároló pályaudvaromat píko A sínanyagból gondoltam elkészíteni
Javasolt bontási mód: a papírdoboz szétvágása után a fákat törzsüknél meragadva kihúzni a styrofoamból. Ehhez lehet használni csipeszt, fogót, vagy egy mutatóújj-hüvelykujj kombót:-)
Ezúton szeretném BaTTKa kollegának megköszönni azt a kartondoboznyi gyümölcsöst, melynek kivitele, látványa, élethűsége és szerethetősége már-már zavarbaejtően tökéletes. Érkezése óta csodáljuk a gyerekekkel, csak azt nem tudjuk hogyan kell kiszedni őket a dobozból és rángatni nem merjük. :) Így most amolyan mikro upsidedown layout.
Ajánlom, javaslom és kijelentem, hogy a Noch, Busch és társai jöhetnek a Balatonfelvidékre szakmai trükköket ellesni!