Ha még a súlyt is ellenőrizték volna,akkor hány százalékról tudnánk?
Magyarország minden közúti határán ahol kamion forgalom történik, belépéskor tengely súly mérésvan. (Még Hegyeshalomban is) Amenyiben túlsúlyos, két eset van, nem lép be az országba (visszafordul), vagy kifizeti a km-ti 2500 ft-ot a különleges engedélyért amely megengedi neki hogy a kijelőlt tranzit uton elhagyja az országot (természetesen, ha az áru Magyarországra szól akkor a lerakó helyig) Lehet mérlegelni számolni, osztani szorozni ezek után, hogy mi mit ér meg. Gondolom nem a fönöke fogja kifizetni a tarifát, hanem a gépkocsivezető. És a belföldi járművek esetében is ez van. (Fönök utasit, meg ez, meg az, de ilyenkor fizetni nem akar. Ezek után ha van valaki olyan barom, hogy megcsinálja, az pedig megis érdemli)
Arról írtam, hogy a kamion nem állás közben teszi tönkre útjainkat, és házainkat, amikor csupán statikus erőviszonyokat teremt (álló motornál), hanem mozgás közben, mikor dinamikus erőhatásoknak teszi ki az útburkolatot, az út alépítményét, és a környező épületeket. Az utóbbi erőhatások nem egyenes arányban növekednek a sebességgel, és az összgördülősúllyal, így nem mindegy, hogy a fuvarozó mennyire tartja be a szabályokat az útjaink, és biztonságunk érdekében.
Ha a maximális 40 tonnás összgördülősúlyt betartanák a fuvarozók az adott útszakaszokra vonatkozó sebességkorlátozásokkal, akkor a jelenlegi útburkolatok élettartama megtöbbszöröződhetne...
Mi az hogy "húzótengely"?
Talán hajtásképletre gondoltál? Az lehet európában 4x2, 4x4, 6x4, 6x6, 8x4, 8x8 sőőőt 10x6 billencs is van...
Mi az hogy a cementet "kilopták" az M7-ből? Többszázezer tonnát talicskával, vagy az évekig várt új trabanttal, wartburggal?
Azért az sem gyenge,hogy a legutóbbi kétnapos országos ellenőrzésen(amit a média jóval elötte beharangozott)az ellenőrzött teherautó sofőrök 10% nem tartotta be az előírt kötelező pihenőt.El kell gondolkodni mennyi lett volna a% ha nem figyelmeztetnek előre?Ha még a súlyt is ellenőrizték volna,akkor hány százalékról tudnánk?
Ez a sebesség, és a tömeg növelésével aránytalanul növekszik. Egy 100 km/h-val szágulgozó 50-55 tonnára (túl-)terhelt jármű ezrei alatt a Ferihegyi reptér betonja is összetöredezik rövid idő alatt (Lásd régi M7)
Az M7-es esetét hagyjuk elég hamar kiderült, hogy mindent beleraktak csak a cementből a tőbb mint a felét ellopták, ez két múlva az átadás után ki is derült.
Ha csak valami kis fogalmad, azaz egész picike fogalmad lenne ezekről a dolgokról, megértenélek. De nézzük csak miket is irkálsz ide
A száguldozó 50-55 t 100 km. Csak feltételezem, hogy közelről is láttál már kamiont, akkor az is észreveszed, hogy a kivéve a húzó tengelyt szimpla kerekek vannak rajta, amelyeket nem erre súlyra terveztek. Namár most ha az állításod igaz lenne, akkor előjönne az a dolog, hogy egy defekt esetében, sorba durranának szét a gumik, hiszen a megmaradt kerekekre nehezedne a defektes kerék által felfogott teher, erre a következő durrana el és igy tovább, azaz a dominó összedölése elvén szétdurranának a gumik, azaz az utszéleken csak a felnin álló autókkal találkoznánk, és a MÁV-tól bérelnénk az ötven tonnás darut, hogy valamilyen formában megemelje az autót defektes kerék cseréje miatt. Igaz az is, hogy a járműnek tartozéka csak egy 10 t-ás emelő is, a kerék cseréhez, és én azt tapasztalom, hogy minden ilyen esetben az illető kocsi tovább is tudott menni (feltéve, ha a pótkereke nem volt defektes).
De továbbra is várom bizarr hajmeresztő (hagy ne írjam ki, hogy milyen ötleteteidet)
Amúgy pedig tényleg vasútbarát vagyok.....(de nem csak érzelmileg), hanem reálisan is.
A lehetőség megvolt rá. Nem most, hanem már a húszas években, és akkor sem tudták kihasználni jelentőségét, pedig akkor még közúti fuvarozásról nem igen beszélhettünk.
Akkoriban a bevásárlóközpootk hiányoztak a képből. Persze azért nem voltak (és azért vannak ma), mert a központosított kereskedelemme járó nagyobb szállítási távolságok mind a termelők, mind a fogyasztók részéről a közlekedési hálózatok jellemzői miatt csak most vannak meg.
Szóval nem jelennének meg a hűtőkocsik a bevásárlóközpont iparvágányán, hanem be kellene érni a szomszéd falu mészárosának marhahúsával a helyi kisboltban.
Pécsiként igencsak tapasztalom hazánk útjainak lejtviszonyait, de nem lakhat mindenki mondjuk Kecskeméten, vagy Szegeden...
A hívatlanul kamionnal házalokról pedig kérdezd meg az 57-es út mentén élőket. Semmi Alpok, csak néhány százalékos lejtő "S" kanyarokkal túlhajszolt sofőrrel és 40 tonnás kamionnal. Csak idő kérdése, és jön...
Egy járműszerelvény közútra gyakorolt hatása némileg bonyolultabb, mint az egy tengelyre eső tömeg...
Számít a jármű sebessége, a tengelyelrendezés (lásd:tréllerek), kerékátmérő, fékezés, és gyorsítás, és számtalan korrekciós tényező, ami a jármű útra gyakorolt DINAMIKUS erőhatását befolyásolja. Itt a lényeg, a dinamikus erőhatáson van.
Ez a sebesség, és a tömeg növelésével aránytalanul növekszik. Egy 100 km/h-val szágulgozó 50-55 tonnára (túl-)terhelt jármű ezrei alatt a Ferihegyi reptér betonja is összetöredezik rövid idő alatt (Lásd régi M7)
Ez komoly aggodalomra adhat okot mondjuk egy hosszú lejtmenet esetén
Gondolom ismered Magyaország térképét:-)))) na meg a valos alpesi tájainkat...
megjelennének az iparvágányok, és az új vasúti hűtőkocsik...
A lehetőség megvolt rá. Nem most, hanem már a húszas években, és akkor sem tudták kihasználni jelentőségét, pedig akkor még közúti fuvarozásról nem igen beszélhettünk.
A közúton sem lehet "túlterhelni", sem gyorshajtani, sem átlépni a záróvonalat, sem ittasan vezetni járművet... Más kérdés, hogy a szabályokat előszeretettel hágják át emberek, ami felett a szabályalkotók szemethunynak, mert nem tehetnek mást, nem állíthatnak minden úton kilométerenként automata trafipaxot, és "papucsot" a kamionok (és egyébb közlekedők) számára...
Nagy fajsúlyú ömlesztettárú esetén a fuvarozó nem fogja önként, és dalolva lemérni járművét, hogy a maximális összgördülű-súlyt ne érje el, és a markológép kezelője is szemmértékkel rakodja a teherautó putonyát. Így fordulhat elő, hogy papucsos mérésnél hazánkban a megengedhető 40 tonna helyett (FIGYELEM!) 67 tonnát mértek. Ez komoly aggodalomra adhat okot mondjuk egy hosszú lejtmenet esetén, az útburkolatban, és az épületekben ejtett évi sokszázmilliárd forintos károkról nem is szólva...
Ennek a status quo-nak a fentartásához az adófizetők, kiváltképpen az autótulajdonosok járulnak hozzá, hogy a nehézjármű-forgalom évről évre tovább nővekedjen, a repedező házakban lakókat, és az asztmás gyerekeket pedig már szóra sem méltatják...
Játszhatunk itt a szavakkal, de tény, hogy ha a közúti fuvarozók árai piaciak lennének, fedezve az általuk okozott károkat, akkor a legtöbb közúti fuvarozó lehúzhatná a redönyt, és mehetne a munkanélküli segélyért sorbaállni, igaz, a bevásárlóközpontok mellett megjelennének az iparvágányok, és az új vasúti hűtőkocsik...
Jó kérdés de benne van a korábbi irásomban. A 11,5 tonna tengelyterhelés elméletileg sőt gyakorlatilag is lehetséges, rossz rakomány elhelyezés cimén. De amint olvashattad irásomban ha maximált összsúlyt elosztott a tengelyek számával, bőven benne van a tengelynyomás megengedett értékén belül. (tehát átlagosan csak olyan 8 t tengelynyomással kell számolni). Ha jól van megcsinálva az út, és nem beszélve arról, hogy a belevaló anyag is benne van, gyakorlatilag a természetes kopás, időjárás tudná befolyásolni
Lakásom előtt kiépített személykocsi parkoló van, tehergépjármű a mérete, na meg a zsákutca miatt nem tud bejőnni, sőt a furgonnak is körülményes. A kocsimmal a parkoloban függetlenül, hogy melyik sávba parkolok le, teknőben állok.
A túlterhelt tgk sokkal jobban zúzza az utat, mint az üres.
Bocs, de nem értem a túlterhelt teherkocsi fogalmát bizonyos értelemben
A KPM 196?-as akár hányas törvénye előirja azt a szabályt, hogy tengelyenként 10 t lehet a tengelysúly. ettől pluszban tengelyenként 500 kg-al felfelé lehet haladni. (Ha ezt beszorzom a nagyteherbirású tgk- 5 tengelyével ez már elméletikleg 52 t. lehet, de ezt maximálták a tgk összsúlyában 38 t, illetve különleges állami berúházások esetében 40 t-ra.. Tehát a 38 t az biztos, ha ezt elosztom az 5 tengellyel, akkor még a tengelyenkénti 8 t. sem jön ki. Ugyan ez a rendelet azt is kimondja, hogy az utakat is ennek megfelően kell kiépíteni. (Na ez az ami elmaradt). A mai utépítésünk (lásd a különböző országos turkálásokat) egyenlő a nullával. Ha az utjainkat e törvény alapján építenék meg akkor az állam bácsinak nem lenne pénze ennek megépítésére, és előbb utóbb nem lenne sükség az útépítőkre se, csak a karbantartókra.
Bocs, hogy belepofa, de... Lehet, hogy a Nagykörút is hullámosodik, de ha kamionok taposnák rendszeresen, akkor úgy nézne ki, mint a Hungária. A kérdés úgy szólt, hogy miért csak egyik irányba van nyomvályú. A rongálódás állati erősen függ a tengelyterheléstől, a nehézgépjárművek hatása több ezer autóénak felel meg. A túlterhelt tgk sokkal jobban zúzza az utat, mint az üres.
Folyosói pletyik szerint a 14 vonalon a forgalom átterelés március elején fog megtörténni. Egyszerre! A vonatpótló buszos vonalakon pedig akkor, mikor lejár a mostani üzemeltető szerződése.
Akkor egyszer menj végig a Bp-en a nagykorúton személykocsival, vagy a Lánchidon, ahonnan kivannak tiltva a 7,5 t-nál nagyobb összsulyú teherkocsik, és mégis teknőben autózol. Akkor ezt nem lehetne valami másra fogni, esetleg arra, hogy nyáron a nagy melegben a jó magyar aszfalt olvad, és akár a személykocsi is tud csinálni teknőt rajta.
Peti valóban egy hülyeséget írt, de van benne igazság. Ülj kocsiba és tedd meg oda-vissza az utat M5-M0-51 útvonalon Délegyházáig és gondolkozz el rajta, miért csak az egyik irányban nyomvályús az alig egy éve felújított, megerősített alépítményű 51-es út. Igaz, nem répa, hanem sóder.
Gondolom tudod, hogy azért vannak meg emelve a kocsik oldalfalai, mert igy is a kocsi kapacitásának a Kb 70%-át tudja elvvinni a répa fajsúlya miatt. Ahhoz, hogy egy 20 t.-ás raksulyú tgk. a 20-t-át elis tudja vinni, ahhoz a rakományának 5 m magasan kéne lenni, ez pedig ireális, (korlátok közé bevan szoritva a magasság)
Aki így szállított, annak olcsóbb volt. Elhiheted. Sőt, a költségvetésnek is jobb volt így. Ettől függetlenül valahogy még sincs ez így rendben. Körül kellene már nézni valakinek, hogy mi folyik az országban, és azután döntéseket hozni.
Mifelénk már legalább 10 éve közúton szállították a cukorrépát a kabai gyárba. Őszi időszakban kész életveszély volt kimerészkedni a közútra, mindegy hogy autóval vagy bringával. Lepotyogó répák, túlterhelt járművek, száguldozás, sok baleset, tönretett utak. Ezek az eredményei. Nekem ne mondja senki, hogy olcsóbb volt így szállítani, mint vasúton.