Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Ma feltettek a Vaterára egy jó állapotú Pannónia tartálykocsit harminckilencezerért. Tegnap voltam bent az általam emlegetett "Játékudvar" boltban és a Deák féle négytengelyes tartálykocsi még ott volt huszonnégyezerért. Nekem egyikben sincs érdekeltségem, csak figyelem felkeltőként írtam.
Köszönöm a képeket, amik megerősítették az előző véleményemet. Amit összefoglalok:
- A kocsik alatt egyedi gyártású alvázak vannak, amik semmire nem használhatók.
- A kasznik elég rossz állapotban vannak, ezek esetleg használhatók, ha valakinek éppen ezek hiányoznak
- Mozdony motor valószínűleg PV Előre klón. Az alváz és a pajzsok egyedileg gyártottak, az állórész és a forgórész lehet eredeti, de a fényképeken nem jól látszik. Egy hajtókeréken létszik a rászerelt Előre fogaskerék. A másik oldali kerék viszont egyedi gyártmány. Igen érdekes az áramszedő megoldása. Bennem kérdéseket vet fel a működése. A fényképek minősége miatt ezek csak feltételezések, de ez esetben csak az állórész és forgórész használható, szintén annak akinek ez hiányzik alkatrésznek.
- Gőzmozdony kasznit nem tudom azonosítani, a motorja valószínűleg ugyanolyan, mint az előző.
- Sorompónál annak idején a mozgatáshoz rádió skálazsinórt . Itt ez hiányzik, de jól pótolható-
- A lámpa javítható.
- Sínek képviselik az értéket annak, aki ezt gyűjti. Nem ezeket gyűjtöm, ezért az árát sem tudom.
Érteket ezek alapján még becsülni sem tudok. Szerintem, ha valaki egy számodra elfogadható árat ígér, azonnal add oda neki.
A sárga négytengelyes Deákot én vittem el. 22eFt-ért volt kitéve, megkaptam egy húszasért. Még egy fehér színű maradt. Nincsenek matricázva, viszont vadi újak, sohasem futottak. Volt ott még pár apróság; fényszórós Märklin replika Deák kocsi, egy kéttengelyes rakoncás is. Az Előre tehervagonokat 7eFt/db, a személykocsikat 10eFt/db áron kínálják. Szerdánként van benn a főnök úr, vele lehet alkudni :) Egy papírmasé 0-ás alagút 4.300,-Ft-ért volt kitéve, aztán azt odaadta háromezerért. Jövő hónap végén végképp bezárnak, addig érdemes ott még szétnézni, bár pénzverdei dolgokban nincs túl nagy választék. Én is Zoli1949-nek köszönhetem az információt.
Köszönöm a hozzászólásokat. Tudom hogy fel kell újítani szinte mindent a készletből /talán a síneket nem/,
de én modellekkel nem foglalkozom. Sok régi dolgot hoztam már rendbe /kerékpárokat, motorokat/ tudom mit jelent menyi munka, de ezzel nem akarok foglalkozni.
A mozdonyokat én még láttam működni de annak már vagy húsz éve.
Nem akarlak nagyon elkeseríteni, de lehet, hogy a sínek érik a legtöbbet. Amennyiben a többi vagon kerékfelfüggesztése is olyan, mint a postakocsié, nem lehet rastaurálni, mert nem eredeti. A kasznikkal lehet valamit kezdeni, de alváz nélkül ezek sem ér sokat. A Vaterán ennél sokkal jobb állapotú komplett vagonok mennek el 5-7 ezer között. A sorompókat és a lámpát fel lehet újítani, de nagy munka. A villanymozdony szerűségből a motor, ha működik pár ezer forint, a többi része nem ér semmit. A gőzmozdony, valószínű óraműves volt, erre még csak tippelni sem merek. Egyébként több fénykép kellene, hogy egyáltalán látni lehessen minden dolgot. Ez esetben biztosan lesz nálam nagyobb tudor, aki pontosabb árakat tud majd adni.
Ne fogj szavamon, de ha jól emlékszem a kéttengelyes tartálykocsi huszonnégyezer, a négytengelyes harminckettő ezer volt. Ezen kívül egy másik vitrinben elég használt PV Előre kocsik voltak tízezerért.
Szerintem a testvérfórumra feltett tartálykocsik után érdeklődsz , amit Roglin uram már részletezett. Ez ügyben figyelmedbe ajánlom Roglin ( remélem nem csuklik az emlegetéstől ) " Régi Magyar Játékvasutak " hiánypótló munkáját. Itt majdnem mindent megtudhatsz az akkori magyar gyártókról. Egyébként a pénzverő ugyanarra az Előre alvázra felépített tartálykocsit két féle futóművel látta el. A Pannóniákhoz az általad kérdezett kéttengelyes forgózsámolyokkal, az Előrékhez egytengelyes zsámolyokkal. Tóth Lajos játékkereskedő - játékkészítő több féle tartálykocsit készített ( lásd: az emlegetett forrásmunka ) . Ebből egy-egy új állapotú, utolsó mohikánt nem régen a Wesselényi utca- Nagy Diófa utca sarkon lévő "Játékudvar" boltban láttam, ( nekem ) horror áron. Nem vettem kézbe, csak a vitrinben láttam, de ezeket szerintem Tóth úr veje Deák úr készítette anno. Kb. egy hónapja voltam ott és lehet, hogy még megvannak.
Örömmel tölt el, hogy ilyen szépen egyezkedtek, ezért én is beszállok. Amennyiben valaki megveszi egyben, engem a remélhetőleg Előre mozdony motort tartalmazó valami érdekel. Sajnos a kevés fénykép alapján igazán nem tudom megállapítani, a valós tartalmát, de ebben méltányos ár esetén számíthattok rám. Várom a további fejleményeket.
Sziasztok! A Pévé négy tengelyes tartálykocsi melyik szetthez készült eredetileg? Esetleg külön volt megvásárolható? Vajon miért ennyire borsos az ára?
Engem érdekelne, első sorban a sorompó -nem akarok elhappolni mindent a topiktársak elől- de ha csak egyben adnád el akkor megeggyezhetünk az egészre is.
Ahogy már korábban írtam; nem publikus és nem is lényeges. Néhány állandó fórumtag - akikkel személyesen is tartom a kapcsolatot - előtt "nyílt titok" :)
Az igazat megvallva nagyon örülök, hogy erre a döntésre jutottál. Azáltal, hogy egy ilyen gondolkodású ember birtokába került a így megmarad a készlet ebben a kivételes állapotban, amin ha változtatnánk nem lehet vissza csinálni...
Játszani ott van az Előre, hozzá teszem még a Pannóniával sem lehet igazán hosszan és jól játszani. Kérdezd meg KarikaV43-at hányszor kellett javíttatnia a Pannonia mozdonyokat a Temofeszt kiállítások alkalmával, és hogy mennyit tudtak futni a pályán. Én amikor ott voltam szinte csak az Előre volt megbízhatóan üzemképes...
Ráadásul -senkit nem akarok megbántani, de- Előréből annyi van, hogy régebben kis túlzással szívlapáttal kellet egyik helyről a másikra tenni őket az Ecserin, na és ez az ami nem mindegy. Ráadásul még így is ritka még az Előréből is az igazán szép példány, hát még Helikonból...
Nem minden játéknak tartogatta a sors, hogy játsszanak vele. Jó pár éve egy 1944-ben befalazott nagyobb mennyiségű szájharmonika készlet került elő valahonnét a Dunántúlról ( talán épp Pápáról ).
Csodálatos, eredeti díszes dobozukban lévő, az 1930-as években gyártott német Hohner Weltmeisterek, Töff-Töff szájharmonikák stb. Magam is vettem néhányat ezekből. Akkor most ezeket is feltétlen használni kell? Arról már nem is beszélve, hogy nagyon kevés mai gyereket érdekelhet, a hajdan nagy népszerűségnek örvendő játék.
Más, sok dolgot az eredeti fellelt állapotában kell megőrizni, persze némi konzerválás mellett. Más tárgyakat mint pl. az a szintén a háború alatt befalazott, svájci karóra készlet, - köztük nem egy holdfáziskijelzős változat - amit a szemem láttára vittek be a makói Carlo óráshoz, csomagolásukon a pengős zárjegyekkel persze érdemes beüzemelni és busás haszonnal eladni. 1944-ben egy makói órásmester falazta be, nehogy "dáváj császü!" legyen belőle :( Sok ilyen históriát ismerek még ugyanabból a korból, pl. motorkerékpárok vonatkozásában.
Látom sikerült felkavarnom az állóvizet :) Számomra ez már csak azért is tanulságos, mert a különféle vélemények egyaránt tartalmazzák azokat a részigazságokat, amelyeket pro és kontra én is egymással párhuzamba állítottam a Helikon készlet további sorsa kapcsán. A dilemma már nem dilemma, korábban már döntöttem és azt meg is írtam itt.
Azért tegye mindenki a szívére a kezét, ki az aki közel 60 év után egy soha nem játszott - bizonyítottan a legnehezebben fellelhető pénzverdei - készletnek egyből "nekiugrana" pusztán abból a koncepcióból kiindulva, hogy a játékot azért készítették, hogy játszanak vele? Igen ez igaz, de nem ebben az esetben, mert ez a készlet egy "időkapszula". A játékmúzeumok vitrineiben kiállított játékmatuzsálemekkel sem szokás játszadozni. Ez inkább az a kategória, mintsem mindennapos használati tárgy. Az a személy, - egy nagy állami cég vezetője - aki annak idején repi ajándékba kapta a Pénzverdétől, már egy középkorú ember volt, gyermekei nem voltak, akik játszhattak volna vele. Amikor az 1980-as évek derekán elhunyt a keresztfia örökölte meg, aki szintén nem játszott vele soha. Megkérdeztem, hogy miért? Azt válaszolta, hogy azért mert amikor érdekelte volna gyerekként, akkor a szigorú keresztapuka nem engedte játszani, amikor meg megkapta abban a korban volt, hogy nem ez érdekelte. Talán ebben közre játszott az a tény is, hogy 110V váltóáramról üzemel a gyári trafója, amelynek nincs földelt kialakítású dugvillája. Szóval nem alakult ki nála az a fajta "függőség", ami minket gyűjtőket jellemez.
Egy szó mint száz, ha ez a Helikon készlet egy tömegesen fellelhető játék lenne, akkor más lenne a leányzó fekvése. Na de így - jelenlegi tudomásom szerint más, ilyen "soha nem futott készlet" nem létezik - nem lehet az a cél, hogy az elmúlt fél évszázad során elmaradt "amortizációját" egyből rá kellene varázsolnom a készletre és az sem, hogy az fennmaradt állapotán - leszámítva egy videofelvétellel dokumentált karbantartást - változtassak. Ez számomra ebben a formájában képvisel értéket, a megismert családtörténeti előzményével, a ritkaságszámba menő típusával és a fellelt, gyári állapotával meg azzal, hogy 58 év alatt soha senki nem használta.
Nagyon igazad van! Még csak annyit; a játszatlan játék olyan mint a gyönyörű nő,melynek sosem lett gyermeke...... A játék sorsa, hogy játsszák- romlik - javítják - újból játsszák - élvezik- kissé megunják-leteszik-aztán később megint előveszik-újból játék- végeredmény öröm,öröm! Az igazi játék tele van játszás - nyomokkal, egyébként ipartörténeti múmiák. Természetesen legyen ipartörténeti múzeum, de az ugye már egy más történet.....
Nem értek egyet! :-) (De így szép az élet, sokszínűen... :-) ) Amit mondasz, az olyan, mint pl.: Van egy villanykörtém, de nem csavarom be, nehogy kiégjen. :-) Vagy ahogy Hofi mondta annak idején: "Nem használom, mert akkor kopik." :-D (Amúgy nekem pl. tényleg van néhány muzeális értékű villanykörtém és minden évben becsavarom karácsonykor, (karácsonyfa izzó!) hogy lássam, csodálhassam, aztán persze kicsavarom és a "mai égők" világítanak tovább a sorban! De meg nem állnám, hogy 1-2 órára nem csavarom be őket! :-) )
A műanyag fogaskerekek kérdésében (ha enyém volna egy ilyen készlet, ami sosem lesz!) én a masszívabb anyagból történő legyártásuk mellett voksolnék, tehát semmiképpen NEM egy Pannónia motorra cserélésre és NEM arra, hogy nézegessem a polcon, hátha "jaj, meghibásodik és akkor mi lesz...?" :-)
A tulajdonos terveivel értek egyet, "szökőévben egyszer" használni és az első beüzemelést videóra venni! :-)
Osztom a véleményed, ezért csak az Előrét gyűjtöm. A maga nemében igen stabil és strapabíró szerkezet. Az unokákkal játszva sem kell attól tartanom, hogy gyorsan tönkremegy. Bármi esetleges meghibásodását ki tudom javítani, mert vannak hozzá tartalék alkatrészeim. Ez a " szűz " Helikon viszont egy teljesen más kategória és ennél eszembe se jutna vele játszani. Ezért nem is hajtok rá, hogy bármikor is hozzájussak.
Bár soha nem volt a kezemben Helikon és valószínűleg nem is lesz, de biztos, hogy nem játszanék vele. Minden esetre egy alapos tisztítást és olajozást elvégeznék rajta és egy kicsi meg is járatnám, de terhelés nélkül. Ez esetben nem tenném a mozdonyt a sínekre, , csak a tápfeszt a szénkefékre kapcsolnám és egy rövid ideig járatnám. Ez forgó alkatrészekre felhordott olajfilm segítene a konzerválásban. Jenő 54 barátunktól pedig beszereznék egy készlet bronzkefét hozzá a járatás előtt. A játékban teljesen osztom a véleményed, mert ez a Helikon készlet ebben az állapotban pótolhatatlan muzeális érték.
Igen árulnak a patikákban Nem a saját bőröm, de régi elöregedett bőrök felújítására szoktam használni. Ameddig aktívan hokiztam, minden idény végén a kesztyűm tenyerét ápoltam le vele, hogy a nyári időszakban ne száradjon és repedezzen ki.
Szívesen!Nem tudom glicerint árulnak e még a gyógyszertárak,de gumiápoló sprayt szinte mindenhol kapni.Szerintem jobb is mint a glicerin,mert befújás után leszárad a gumiról. Üdv.Gábor