Tegnapelőtt este wottam a MÜPA-ba, hallgattam Stravinskyt......... igazi koncertélmény, első sorból a hangmester hátamögött.... nyista Trebaxtülkölés és Goodmanshörgés....dohogás.... :)))
Most zajlik Kaposváron a 3. Kamarazenei Fesztivál kiváló előadókkal, nagyszerű hangulattal, vastapsos koncertekkel. Aki szereti a kamarazenét, annak itt a helye!
De az emlékképeink által kiváltott érzések is változnak az idővel - másképp éled újra az egyszer már megélt eseményt és bizony bár az emlékképek tiszták, de az általuk kiváltott motiváció már nem pont ugyanolyan, mint a történéskor.
És hát a példádban említett Kraftwek sem pont ugyanaz manapság, mint 35-40 éve!:))))
Egyébként persze én is arra voksolok amit a-d is mond - leginkább a cájgot használó ember felel. Persze még a technika ördöge is beteheti a szőrös patáját, mint PK esetében!:))))
Ha jól láttam, az arénában mindössze 2 nagyméretű, többemeletnyi magasságú, felfüggesztett hangszórókomplexummal oldják meg a hangosítást. Igaz, iszonyat hangerőt produkálnak, olykor orkánszerűen hömpölyög a hang a térben, fizikai fájdalmat okozva, de mégis azon filózom, elegendő-e ez a tulképp 2 pontból sugárzott zene a teljes aréna korrekt kihangosításához? A BS-beli koncerteken több hangszóró volt, bár mindegyik kisebb teljesítménnyel, de talán egyenletesebben terítették be hanggal a teret.
Hogy az idő mindent megszépít? Azon kevés dolgok egyike, amelyben jobb vagyok az átlagnál, az a hosszútávú memóriám. Nem csak a szépre... :)
Szóval voltam Kraftwerk koncerten a BS-ben is és az arénában is. (Akkor is szerettem őket és most is.) A BS-ben nem szólt rosszul, nem okozott csalódást, viszont az arénában... Kb. az 5.-6. számra sikerült elfogadható szintre belőni a cuccot a technikusoknak, mert eleinte úgy szólt mint egy csutkára hangosított Sokol. (Másnap a fórumon olvasgatva kiderült, nem voltam egyedül a véleményemmel.)
Sokáig én sem mentem el olyan koncertekre, ahol fentartásaim voltak az előadókkal. Aztán ahogy múltak az évek, a feleségem mellől is kikoptak a barátnők, egyedül meg nem szeret koncertre járni, úgyhogy... Ennyi áldozatot megérdemel! :)
jahh, csak a szemléltetés kedvéért az egyik legkiválóbb magyar hangász rémálmának története az akkori egyik legmodernebb cuccal és 84(!!!) csatornával...
Ma már a "hangosítási eszközök" egy bizonyos szint felett egységesen jónak mondhatók, nincsenek kirívóan rossz cuccok, mint néhány évtizeddel ezelőtt előfordulhatott. A hangzási különbségek és a hangosítási metódusok azonban gyökeresen eltérőek lehetnek aszerint, hogy ki ül a pilótafülkében, azaz, ki áll a keverőpult mögött. Még csak azt sem mondhatjuk, hogy a magyarok szarok, mert van néhány világszínvonalon dolgozó magyar szakember is. Az egyik legszörnyűbb hangosítást pl. - a világklasszis technika ellenére - egyébként angol hangmérnöktől hallottam a Manhattan Transfer koncertjén (be is mutattam neki egy nagyot a végén:).
A helyiségre sem lehet mindig rákenni a soundot, hiszen a mérési és korrekciós lehetőségek is meglehetősen nagyok a mai korszerű technikával. Ha botfülű vagy dilettáns a keverőember, akkor bizony lőttek az élménynek... Ennyi. Ha viszont ízlése és zenei kultúrája is van a hangmérnöknek, sokkal élvezetesebb soundot csinál, mint amire a legtöbb szórakoztatóelektronikai vagy "hifi" termék egyáltalán képes.
Bár Neked válaszolok, de azért kérlek ne vedd személyeskedésnek a soraim, inkább csak hangos gondolkozásnak!:)))
Mikor is égett le a BS? 12 éve? 15 éve? Az idő sok mindent megszépít!:))))
Ráadásul Te is pont annyival lettél idősebb és változott a zenei ízlésed!:))))
Én anno a 70-80-as években Omegára jártam és annak is pocsék volt a hangzása (helyszíntől függetlenül), pedig akkor Nekik volt itthon a legkomolyabb cájgjuk. Illetve bocsánat hallottam jól szólni azt a cuccot - a Beatrice-LGT-Omega hármas turnén, amikor a Loksi játszott. A ricsénél is meg az akkor nagy kedvenc Omegánál iszonyúan torzított, érthetelen volt a szöveg, fárasztó a zene!:((((
Amikor pedig Presserék játszottak, akkor kisimult az egész, érthető volt a szöveg - jó volt hallgatni! Hogy miért?:))))
Én nem megyek el arra a koncertre, ahol eleve averzióim vannak a szerzővel vagy az eleőadóval vagy mind2-vel! Abból jó úgy se sül ki jó, egy kis kínlódásért meg minek el menni otthonról!:))) Így is előfordul, hogy várt koncerten csalódik az ember, legalább ne tegyek még külön, szándékosan magam alá!:))))
Tudja valaki, miért szólnak olyan átkozottul rosszul a ott koncertek? Elődjében, a BS-ben is jónéhány koncerten voltam anno, de sohasem volt olyan csapnivaló hangosítás, mint az arénában.
Legutóbb Bikinin voltam szombaton, az is elég gáz volt, a tavalyi Quimby viszont már egy akusztikai merénylet a közönség ellen. (Lehet az is közrejátszik, hogy egyik zene sem tartozik a kedvenceim közé. :)
Talán a túl nagy hangerő sem tesz jót a zenének, rettenetesen, de rettenetesen torzít, amely a fúvósok bekapcsolódása/szólója alatt elviselhetetlenné válik. Zenéről ilyenkor már beszélni sem lehet, csak torz, disszonáns hangzavarról.
Szóval mi lehet az oka? A túl nagy hangerő, nem megfelelő hangosítási eszközök, kutyaütő hangtechnikusok? Az aréna akusztikai adottságait kizárnám, mivel a BS is hasonló felépítésű volt, mégis klasszisokkal jobban szóltak a koncertek.
Talán akadnak olyan szakavatott fórumtársak, akik tudják a választ.
Eddig két koncerten voltam a Kaposvári Kamarazenei Fesztiválon, nagy élmény! Érdemes eljönni ide, remélhetőleg ez már hagyománnyá válik. Egy kis ízelítő: