Az van, hogy nagyon nagy mimóza maradtam, pedig az iskolában és utána is bántottak eleget, de most meg akarok edződni, ezért nem adhatom fel. Már olyan kemény lettem, hogy nem sírom el magam, ha érvelnek ellenem. :-)
Tyű, micsoda segítőkészség, erre nem is számítottam! Előre is köszönöm, talán majd élek vele.
A módszerek: Nekünk még elég sok időnk van a módszertan kidolgozására, mert még nincs is "otthonoktatási alanyunk", de azért elképzelések és tapasztalatok már vannak.
A gyereket természetétől fogva érdeklik a dolgok. Nem tudom, hogy ilyen kérdezz-felelek módszerrel milyen szintre jutunk el elsős korára. Induljunk ki abból, hogy semennyire az iskolai tananyag szempontjából. Minden hétköznap reggel 9-10/11 óra között módszeresen leül az anyuka a gyerekkel és a tanmenetnek megfelelően megtanulják a betűket/számokat, aztán pl. kimennek a városba "betűket keresni". Megkeresik az aznap tanult betűket, közben sétálnak. A játszótéren játszanak, összefutnak azokkal az anyukákkal, akiknek a gyerekei nem járnak oviba, egyéb otthonoktatókkal. (Tényleg! Nem kellene kötelezővé tenni az ovit és a bölcsödét is?) Hazamennek, ebédfőzés, játék a gyerkőcnek. Ebéd, alvás. Persze nekünk könnyű a dolgunk, mert a felségem zenetanár, évek óta korrepetál gyerekeket matekból. Én sokoldalú tehetségnek tartom.
A foglalkozások kertén belül fontos az önállóságra szoktatás. Tehát a munkafüzetben előre kijelölt dolgokat úgy csinálja meg, hogy az anyuka nem áll fölötte. Egy negyobb feladatot több részre osztunk, rábízzuk annak elosztását, csak a "deadline" lesz megszabva, stb.
Ez alsó tagozaton a program. Természetesen megpróbálunk beszerezni sok segédeszközt, de az itteniek közül szeretnénk elsősorban válogatni. Magyarországon is van ilyen üzlethálózat, de még csak a weblapokat nézegettem. Aztán van néhány USA-ban otthonoktató ismerősünk is, ők majd talán tudnak segíteni néhány "kinőtt" segédeszközzel.
Na, azt hiszem ennyi elég lesz.
Zoli
u.i.: A hozzászólasomban elrejtettem néhány dolgot, amibe bele lehet kötni. Aki megtalálja és bele is köt, annak jutalomból válaszolok és megmagyarázom. Aki csak megtalálja, de nem akar belekötni, az megtarthatja magának azt, amit talált. :-)
1. Megkérném ferrero rocher 2 "kartársat" :-), hogy magyarázza el E-ditkének és Gabiiinak, hogy: "Megkockaztatom, hogy csufolodo gyerek a szomszedban is akad es horribile dictu, anyuka sem mindig igazsagos." Tehát a gyerek nem lesz burokban, fog szakkörökre járni. Én még mindig úgy gondolom, hogy az iskola csak annyira fontos a szocializáció szempontjából mint a katonaság.
2. 1259edszer mondom, hogy ha elmegy két hétre táborozni, nem fog kimaradni ezekbő a jó dolgokból.
A szocializáció nem az iskolás korral,hanem már a megszületéssel elkezdődik.Egy bölcsödében ugyanúgy megküzdenek egymassal,mint kesőbb az iskolában.Nem gondolom,hogy kárukra lenne,mert meg kell tanulniuk beilleszkedni a közösségekbe.Legyen ez egy játszótéri közösség,edzés,bármi más.Ha ezek a hatások nem érik az iskolában,érni fogják máshol.Ha pedig nem,vért fog izzadni később,felnőtt korában.Nem tanul meg alkalmazkodni másokhoz.És ez nem csak az iskolában fontos,de nem árt megtanulnia,hogy nem ő a világ közepe,mint otthon anyucinál.
Senki sem állította, hogy csak az iskolában lehet szocializálódni, csupán annyit, hogy az iskola fontos színtere a szocializációnak.
Mégis, ha a gyerek nem megy olyan közösségbe, ahol meg kell küzdenie a státuszáért, mitől erősödne meg? Ez olyan, mintha azt mondanád: nem viszem a gyerekemet vízbe, amíg nem tud úszni.
Egyébként abban igazad van, hogy vannak gyerekek, akiket szadiznak a társai - ez esetben, ha van rá lehetőség, egy iskolaváltás csodákat tehet, illetve sokszor az osztályfőnökkel való rendszeres kommunikáció.
Egy időben - kb. hatodiktól nyolcadikig - nem szerettek az osztálytársaim, sőt... Az egyik hangadó lány (azelőtt a legjobb barátnőm) kitalálta (megjegyzem, nem alaptalanul), hogy velem kivételez a magyartanárunk, ezért beállítottak nyalizósnak, és rendesen ki voltam közösítve. (Majdnem teljesen - az "ellentábor", néhány periférikus emberke, idővel befogadott.) Nem tagadom, szörnyű időszak volt, a volt barátnőm mindenütt mindennek elmondott - iszonyú szemetek tudnak lenni a kamaszlányok egymással. Viszont itt vagyok, viszonylag ép elmével és idegrendszerrel... (Tudom, hogy ez nem bizonyít semmit, csupán azért mondtam el, mert nem kell feltétlenül belerokkannia a gyereknek az ilyen helyzetekbe.)
1. Ilyen parázs vitát még csak az evolúció kontra kreacionizmus topikokban olvastam! Ezek szerint darázsfészekbe nyúltam?
Végre valaki megvédi azokat, akiket általában támadni szoktunk!
Miért gondoljátok, hogy csak az iskolában lehet szocializálódni?
Aztán: megedződik a gyerek vagy idegbeteg lesz ilyen környezetben? Én annak a híve vagyok, hogy ha megerősödött, hadd menjen. Ha még nem elég erős, ne "erősítsük" ilyen módszerekkel.
Meg még azt is szeretném leszögezni, hogy nem tudtok lebeszélni az otthonoktatásról. Úgy látom, én sem tudok másokat rábeszélni. Ez jó, engem nem zavar. De minek ez a szinte állandó ironikus hangsúly? Iskolába jártam, dzsúdóztam, és sem mertem odavágni másoknak, néha mégis odavágtam. (Anyukám is biztosan büszke lett volna rám, ha jól megverem őket.) Ezek szerint mimóza maradtam, hiába köpködtek le és vertek meg néha a nagyobbak. Pedig lett volna időm megedződni.
u.i.: Változott a programom, holnap reggel mejd még benézek Rátok!
Ezek mind hozza fognak tartozni a felnott eletehez is.Ha a fonoke kiszur vele,akkor is anyuka szoknyaja moge fog bujni? Vagy helyben sirvafakad,mert nem tanulta meg hogyan is kezelje ezeket a a helyzeteket?
Biztos meg fogja koszonni a szuleinek,hogy ilyen helyzetbe hoztak.
Szadista tanarok pedig vannak,alairom.Azert van a szulo meg a gyerek kozott kapcsolat,hogy kommunikaljanak es a szulo lerendezze a tanarral a dolgot,ha igy nem megy akkor felsobb forumon.
Azert azt sem kell mindig keszpenznek venni,amit egy gyerek mond,nem art utanajarni a dolgoknak.
A kisebbeket elnyomo osztalytarsakrol pedig annyit,hogy az en 11 eves kisfiam olyan galamblelku,hogy ha hangosabban raszolok,sirvafakad.Ezzel szemben mero izom,kb 45 kilo es bivalyeros.Tavaly az egyik osztalytarsa piszkalta,utogette,focizott a taskajaval. 2 hetunkbe telt,mire ra tudtuk a gyereket dumalni,hogy ne hagyja magat es ha bantja,csak egyet usson vissza.Nehez menet volt a gyereket ravenni.De egyszer visszautott.A masikhoz majdnem mentot hivtak /a fiam csupa izom,birkozik/,azota erdekes modon nem batja senki.Es erdekes modon,habar a tanarok lattak,nem kapott erte semmit.De ha kapott volna,siman alairom .Mi meg megdicsertuk.
Lehet,hogy lett volna mas mod is ezt lerendezni,de a gyerek kivivta a tobbiek tiszteletet,mert ha o ott van, a masik gyerek a tobbieket sem meri bantani.
Es ez bizony hozzatartozik ahhoz,hogy megtalalja a helyet a tobbiek kozott.
Engem konkretan nem is annyira a motivaciotok erdekelne, hanem a megvalositas. Hogyan gondolod a gyakorlati kivitelezest? Milyen anyagokat hasznalnatok? Hogy nez ki a napirend? A segitsegemet is felajanlom, ha az Egyesult Kiralysagban fellelheto segedeszkozre fajna a fogatok esetleg, szivesen beszerzem stb. Van egy ELC nevu jatekbolt halozat, vebszajtjuk is van, remek oktatojatekokat arulnak. (merugye nem csak magyar nyelvre kell megtanitani a csemetet, bar meg ahhoz is talalnal hasznalhato dolgokat, magneses abc pl.)
Köszönöm szíves érdeklődésedet. Éppen tegnap gondolkoztam rajta, hogy már unom az állandó védekezést.
Rettenetesen sok dolgom lett. Legközelebb kedden tudok benézni ide. Akkorra új felállást tervezek: Én támadom az iskolai oktatást és szocializációt. A pikkeléstől kezdve a szadista tanárokon keresztül a kisebbeket elnyomó, kicsúfoló osztálytársakig mindent megvédhet mindenki, aki szerint az iskolai oktatás az egyetlen elfogadható megoldás. :-)))
Nem bantodtam meg, csak nem ertem, az en netfuggesem/gyerekem miert kerult ide. Bar tudom miert, ostoba szemelyeskedes, de hagyjuk.
Te is latatlanban iteled el az otthonoktatast, sosem probaltad. Hatha neked is bejonne. :) Amugy az en donteseimben benne volt a teny, hogy otthonoktatas eseten angolul kellene a gyereket okitanom, amely nekem nem anyanyelvem. Magyar nyelvu oktatasi segedlet csak iskolai oktatashoz van es 6+ eves gyerekekre meretezve. Viszont a szinteket angolul kellene a gyereknek teljesitenie, mert ha nem is iskolakotelezettseg de tankotelezettseg van itt is.
Legyen kedved, pliz, tenyleg erdekelne, de nincs ra idom. :)
Nem hiszem, hogy mindenki szembe menne az autopalyan, csak van aki nem az autopalyan halad, de lehet, hogy ugyanoda fog eljutni es meg talan nem is lassabban, mert az autopalya sem garancia semmire, ott is lehet dugo meg utepites meg tereles. Es aki alternativ utakat keres, sem feltetlenul felelotlen vagy hulye. Legalabbis szerintem. Nem minden gyerek egyforma, vannak kivetelek.
Nem hiszem,hogy ezen meg kellene bantodni,hiszen csakis olyan informaciokat hasznalt,amiket Te magad tettel kozze.Valoban csak annyi belatasunk van a maganeletedbe,amennyire ezt Te lehetove teszed es nem tobbre.
Itt eleve arrol volt szo,hogy az iskola helyett......Te is irtad,hogy nem ismerted az ottani rendet,az iskolat.Latatlanban nem biztos,hogy az a ahelyes dontes,hogy meg sem probalom.Neked szerencsere bevalt,miert ne valna be masnak is?
Na ez igaz, Mao picike ehhez szerintem is (es a magyar nyelv is igen izolalt), de nem kivitelezhetetlen. Amugy szerintem az otthonoktatas (mar ilyen onkentes alapon) ugy also tagozatig mukodhet jol, lehet jobb akar egy iskolanal is, feljebb nem igazan. De annak meg nem neztem utana, mert nem volt semmilyen szinten aktualis. :)
Abban az értelemben igazad van, hogy a fizikai bevésést (legyen az tudatos vagy spontán) valóban az ember saját maga végzi. De szükség van egy közvetítő személyre, aki segíti az eligazodást az ismeretlenben - egy könyvnek hiába mondod, hogy nem értem, az nem fogja neked más szemszögből elmagyarázni.
A napi 2-3 ora netezest nem otthonrol, gyesrol (a gyerektol ellopva az idot), hanem a munkahelyemrol intezem, es igy meg penzt is kapok erte, ebbol tudom finanszirozni a gyerekem koltseges maganiskolajat. Amely iskola az Egyesult Kiralysag oktatasi rendszerenek resze es attol az evtol kotelezo, amelyik tanevben a gyerek az 5. eletevet betolti. Az en gyerekemnek szuksege van az iskolara, szereti es elvezi, a vilagert meg nem fosztanam tole, bar gondolkodtam az otthonoktatason, mert kezdetben elriasztott a meg nem ismert angol iskolarendszer, amely bizony egeszen mas mint a magyar, amelyet ismertem. De a gyerekre vonatkozo donteseimet a gyerek figyelembe vetelevel hozom meg es ha ugy latnam jonak, hogy jobb lenne szamara az otthonoktatas, nem haboznek lepeseket tenni eziranyban, meg lustasagomat is legyozve, mert bevallom, egyszerubb ot iskolaba vinni, mint naponta erdekes elfoglaltsagokat kitalalni.
Van meg kerdesed? Kivancsi vagy meg valamire a maganeletembol? (esetleg az adobevallasom fenymasolata, oltasi konyv, stb?)
Engem mar csak az erdekelne, mi motivalt teged ennek a forumak a megnyitasakor? Ha a mazochizmus, akkor teljes a siker :).
Sok sikert a probalkozasodhoz. Angliaban (Amerikaban) konnyebb dolgod lenne, komplett modszertani csomagot is lehet kapni az alapkivitelunel egy fokkal jobb konyvesboltokban. Persze angolul.
Persze,en is tudom,hogy vannak csaladok,akik 1 fizetessel is jol boldogulnak.Ettol meg nem gondolom,hogy komoly potencialis kereslet lehet erre,hiszen nem ez a tobbseg.
Igy meg nehez lehet a Zoli altal emlitett "egyeduloktatos" gyerekkozossegeket kialakitani potolando az iskolai tarsasagot.Vagy annyira szetszortan az orszagban,ami meg azert kivitelezhetetlen.
Meg alsoban elhiszem,hogy eleg a napi 2-3 oras oktatas,de felsoben,esetleg kozepiskolai szinten ketlem.
A 2-3 oran naponta nem az iskolaihoz hasonlo "csendet es nyugalmat" kell erteni, az a naponta kb osszesen tanulasra-tanitasra forditott idot jelenti, ami kisgyerek eseten igencsak tordelve kell legyen, sok mozgassal, jatekkal tarkitva. Maga az oktatas sem hasonlithato az iskolaihoz, pont azert, mert nem egy csoportra van meretezve.
Attol, hogy az atlag magyar csalad 2 fizetesbol sem tud megelni, meg akadhatnak olyan csaladok, akik 1-bol is igen.
Szamodra az otthonoktatas szuksegkeppen alacsonyabb szinvonalu mint az iskolai, ami nem igaz. Lehet az is, de nem szuksegkeppen. Szerinted az otthonoktatast azok valasztjak, akik valamely egeszen elrugaszkodott vallasi szekta tagjai, vagy a gyerek egeszsegugyi okok miatt nem mehet iskolaba, illetve ahol a szulok meg az iskolaba hordasra is lustak. Ezzel ellentetben, az otthontanito szulok nagy szazaleka azert valasztja ezt a format (es itt zarjuk ki az elso ket kategoriat, oket a vallas illetve a gyerek egeszsege kenyszeriti), mert meggyozodesuk, hogy a gyerekukre szabott, sokkal magasabb szinvonalu oktatast tudnak igy szamara biztositani, mert hidd el, az otthonoktatas nem a lustaknak valo. Sokkal egyszerubb bedugni a kolkot a legkozelebbi iskolaba.
A rizikovallalasrol. Irtad a maganiskolat, amennyiben az allami nem felel meg. Akkor mi van, ha a szuper (es draga) maganiskolat nem tudja fizetni a szulo? Az nem trauma a gyereknek, ha onnan visszakerul az allamiba?
Egyebkent kerlek, olvass figyelmesen, nem a gyerekem oktatasanak szinvonalara irtam, hogy legyen az o gondja, az igenis az en gondom, hanem a "jo fizeto allas" megszerzesere, amely (barmely leegyszerusitve probalod is magyarazni) egyaltalan nem fugg az iskolai oktatas szintjetol, mert en dolgoztam olyan cegnel, ahol a tulaj karosszerialakatos vegzettseggel Mao 100 leggazdagabb embere koze tartozik, viszont az elmeleti matematikusokat, bar remek iskolakba jartak altalaban, igen szarul szoktak fizetni. Es lehet, hogy leszerepeltem a szemedbn mint szulo, de tenyleg nem gondolom, hogy a gyerekem palyavalasztasaba barmilyen szinten bele kellene szolnom. Ha filmeszteta akar lenni, akkor az lesz, majd ehezik legfeljebb, vagy mellekallasban langost arul. De ez mar tenyleg az o gondja. :) Es hidd el, vannak boldog pekek.
meg egy apro megjegyzes.....egy gyerek eseten esetleg meg technikailag mukodhet is a dolog,de azt azert megneznem,hogy mondjuk egy kistestver mellett hogy kivitelezheto az a napi 2-3 ora teljes nyugalom,ami a tanulashoz kellene.
Azt pedig lassuk be,hogy a mai magyar csaladmodell nem az egykeresosre van kitalalva.Foleg nem,ahol mar gyerekek is vannak.
Így igaz. Tanítói és informatikatanári végzettségem van, és nem merném elvállalni a - mondjuk - hetedikes fizika tanmenetének megírását, pláne oktatását...
Erre Zoli valószínűleg azt mondhatja, hogy ilyenkor kell külső segítséget kérni, mondjuk egy szakos tanártól. (Korábban említett ilyesmit.) Akkor az úgy nézne ki, hogy a tanár leadná az anyagot a szülőnek, aki továbbadná a gyereknek?? Vagy járna a gyerekhez mintegy magántanárként? Akkor meg minek kiiktatni az iskolát? Nem beszélve arról, hogy a tanárnak megvan a maga dolga a suliban is.
Megjegyzem,veszem a batorsagot 3 gyerekkel,akik kozul 2 iskolas,raadasul a nagylany 12 eve,hogy tapasztalatrol beszelhessek:)))
A "csordaszellem" nagyon sokat szamit a kolykoknek meg akkor is,ha "bandaban" csinalnak egy csomo hulyeseget is,megis segit nekik megtalalni a heluket a sajat hierachiajukban.Vannak vezeto egyenisegek es vannak,akiknek szukseguk van arra,hogy iranyitsak oket.Ez otthon sosem derulne ki.
Ebbol a szempontbol a tanulas az iskolanak csak masodrendu funkcioja
Az én számomra elgondolkodtató, hogy az iskolai tanmenetet akarjátok alapul venni... (azt már csak a rosszmájam mondatja velem, hogy arra jó az iskola??? Tudod mekkora munka megírni egy tanmenetet???) Márpedig az otthonoktatásnál ez nem járható út. Ha otthon akarod oktatni a gyereked, akkor bizony tisztában kell lenni azzal, hogy az egyes évfolyamokon mik a követelmények (értsd: mit kell elsajátítani min. egy gyereknek), és ahhoz összeállítani a tanmenetet. Személyre (szülőre + gyerekre) szabva.
A szocializációs dolgokba én nem mennék bele, szvsz a többiel nagyon jól megfogalmazták...
Ne haragudj, de ezzel az örökös amcsi példálózgatással, meg "ha anyukának el kell mennie mégis dolgozni, majd szombat délután behozzuk a lemaradást" eléggé komolytalanná kezdesz válni a szememben...