egyébként nem egy ember, mint írtam, a bothmert, éneket, nyelvórákat, euritmiát, kézművest, festést, kézimunkát más tantja, a főtanítási óra, az tutira az osztálytanítóval van. a bizonyítványba ugyanúgy ír a többi tanár.
lehet, hogy ufopisztikusan hangzik, de én azt láttam, tapasztaltam, hogy azoknak a gyerekeknek, akik nem mennek el egy hónap után (ritka az ilyen, de van), szóval azoknak bejön az osztálytanító. Tudom, ismerem, megtapasztaltam a különbséget a hagyományos és a w között, van rálátásom. Ha nem tetszik vmi az egyik gyerekemnek a tanító aznapi munkája során, kicsit morog, de eszébe nem jutna rosszakat mondani rá, vagy bírálni, kritizálni. Ez a kijelentés a többi tanárra már nem igaz (ének, bothmer, nyelvórák). Valahogy úgy vannak az osztálytanítóval, mint a pótanyjukkal, akinek nyíltan, szabadon elmondhatják a véleményüket, megérti őket, de nem tetszését is bátran kifejezi.
megbélyegzés pedig ismeretlen fogalom a w sulikban.
Ez nekem is meglepetés :O El sem tudom képzelni, hogy működhet ez a rendszer. Nem azért, mert a tanár nem tudja megtanulni az összes tantárgyat, hanem ahogy te is mondtad, egyetlen emberen múljon a gyerekek nyolc éve? Arra gondolok most, hogy az emberek különbözőek, van, akinek valaki szimpatikus, más meg taszítja, most akkor ha egy gyerekkel nem jönnek be egymásnak, akkor az megbélyegzi a gyerek teljes általános iskolai életét? Hány olyan tanárom volt nekem is, akitől a hideg is kirázott, vagy akik beskatulyáztak, és emellett kellettek azok is, akikkel meg tudtuk értékelni egymást. Szerintem ebben a rendszerben nagyon benne van az, hogy ezen elcsússzanak egy gyerek tanulmányai, elvégre a tanárok nem szentek. Mindig is lesznek kedvenceik és feketebárányaik. És még az sem opció, hogy ha mellélőttél, akkor átmész másik osztályba, netán másik suliba :(
konkretan bajom nekem sincs egyik modszerrel sem. mindenkinek mas jon be. az en fiam pl a pedagogusok szemelyenek allando valtozasaval kuzd. az egyik elment nyugdijba, a masik intezmenyvezeto lett, es mar a negyedik tanerot fogyasztja 3 ev alatt.
siman magyarazok kemiat, biologiat, biokemiat, foldrajzot, nyelveket es torit.
Ez lehet, de én akkor is azt mondom, hogy nincs bajom azzal, hogy voltak szaktanáraink az ált. suliban, és ezt most elsősorban emberileg értem, több ember= több tapasztalat, persze nem állandóan cserélődő tanerőkre gondolok!, hanem B. bácsira, aki a fizikát vagy M. nénire, aki a törit tanította.
"Nekem ez olyan szempontból tetszik, hogy nincs kikötve, hogy te most csak 3-4 évig viheted az osztályodat, mint az államiban. Ha egy tanítónő taníthatja a tárgyát hatodikig, akkor miért ne lehetne osztályfőnök is addig? (pláne, ha van kedve)."
helyesen:
Nekem ez olyan szempontból tetszik, hogy nincs kikötve, hogy te most csak 3-4 évig viheted az osztályodat, mint az államiban. (Igaz, a Waldorban meg az van kikötve, hogy 8 évig össze vagy kötve az osztályoddal, akkor is, ha nem értesz a nagy "ló" kamaszokhoz :), én pl. ilyen vagyok, a kisebb gyerekekkel találom meg a hangot jobban.)Ha egy tanítónő taníthatja a tárgyát hatodikig, akkor miért ne lehetne osztályfőnök is addig? (pláne, ha van kedve).
en a gimnazista masodikos gyereknek siman magyarazok kemiat, biologiat, biokemiat, foldrajzot, nyelveket es torit. nem fejbol kell tudni. akinek van oktatasi kepessege, az barmibol fel tud ugy keszulni, hogy nyolcadikig tanitson. azert az nem akademiai anyag.
Nekem ez olyan szempontból tetszik, hogy nincs kikötve, hogy te most csak 3-4 évig viheted az osztályodat, mint az államiban. Ha egy tanítónő taníthatja a tárgyát hatodikig, akkor miért ne lehetne osztályfőnök is addig? (pláne, ha van kedve).
Abban egyetértek, hogy ha egy Waldorf-tanítónak értenie kell a betűtanítástól a 8.-os kémiáig szinte minden főtárgyhoz, az azért elég nagy falat, pl. visszagondolok az ált. isk. tanáraimra: sztem. a jófej ofőnk, aki tanította a tárgyait, elég penge volt benne, de nem biztos, hogy jó lett volna, ha mindent tanít. A többi szaktanárunk is normális volt szakmailag és emberileg, (bár a rajztanár pikkelt rám, nemtom, miért, a tesitanár meg mindenkivel ordibált) :/, de őket se tudom csak EGY osztály élén elképzelni. Persze, fura így belegondolni, hogy addig az ofőnk más osztályokat tanított, de erről őt kéne megkérdezni, hogy ez érzelmileg megterhelte-e?
Még ehhez annyit tennék hozzá, hogy sok tanítóbácsi van a Waldorfban, ugye a 8 éves lekötöttség miatt, mert egy tanítónő, aki még szülni is szeretne, az nehezebben kötelezi el magát ennyi időre. Hogy ők mennyire érzik teljesíthetőnek a polihisztorságot, nem tudom, nyilván szeretik az állásukat, ha ott dolgoznak X éve.
Meg mondom, van olyan lehetőség, hogy átadsz epochákat egy nagyobb tudású kollegának, de akkor is ott vagy az órán, talán?, ezt nem tudom. Tehát én inkább nem a tudományágak elsajátítását látom furcsának (annyira), hanem, hogy EGY ember kezében van az egész osztály 8 évig. És ehhez nem polihisztornak, hanem szentnek kéne lenni minimum. :).
Jó, az államiban is egy osztályfőnök van, de az mégis más.
És ez utóbbi -a különböző tudományok elsajátítása- sok vita tárgya, kritizálják is ezért a Waldorfot: elvileg magyartanárnak ugyanúgy kell tanítani 8.-ban kémiát, fizikát, mint fizikatanárnak törit, irodalmat. És ezért van, ahol 6. után van, amit átadhat az oszt.tanító szaktanárnak. Ilyen is van.
Van, van, van. :)
helyesen:
És ez utóbbi -a különböző tudományok elsajátítása- sok vita tárgya, kritizálják is ezért a Waldorfot: elvileg magyartanárnak ugyanúgy kell tanítani 8.-ban kémiát, fizikát, mint fizikatanárnak törit, irodalmat. Sztem. max az 5.-6.-os szintig lehet elsajátítani mesteri szinten a mai világban a tananyagot egy értelmes tanárnak a szaktárgyain kívül, és akkor is csak a saját köréből (humán/reál).
Úgyhogy eleve csak reálból jók valók Waldorf-tanárnak :(, mert irodalomtörténetet mondjuk könnyebben bemagol ő, mint mondjuk én matekot. Én emlékszem, már akkor kibuktam, mikor egy osztálytanító elsős számtanórát "tartott" nekünk:), "hármat ugrik, négyet tapsol", mittudomén, csak kalimpáltam összevissza.
És egyébként van iskola (talán Németországban?), ahol 6. után egyes tárgyakat átadhat az osztálytanító szaktanárnak. Ilyet is hallottam.
Megköszönném, ha lehetőleg a mélcímemre kaphatnék infót arról, hogy be lehet-e jutni a pesthidegkúti iskolába, alsó tagozatos (nem leendő elsős), jelenleg normál általános iskolába járó gyereknek ill. milyenek a kilátások más waldorf iskolából a pesthidegkúti gimnáziumba bejutásra.
a szülők csak azért, hogy játszon még, meg a tesó is ovis stb tömegével tartottak vissza iskolaérett gyerekeket.
Illetve még egy ok: "Kende Anna és Illés Anikó tanulmánya rávilágít, a rugalmas iskolakezdésből a magyar gyakorlatban kései iskolakezdés lett, a szülők késleltetéssel próbálják biztosítani gyermekeik számára a rugalmatlan iskolához való sikeresebb alkalmazkodás esélyét (Kende–Illés 2007)."
4797. hsz.-be linkeltem ezt a cikket, G. Gődény Andrea – Koósné Sinkó Judit: „Játszótársam, mondd, akarsz-e lenni”.
ami valljuk meg, nagyon nagy szerencse, mindkét félnek, a tanítónak látni, napról-napra, hogy lesz a picinyke gyerekből hatalmas kamasz, akinek ismeri minden rezdülését :-)
Abban egyetértek, hogy nagyon nagy szükségük van a diákoknak stabilan egy pedagógus jelenlétére, és nekünk pl. megadatott anno, hogy az Ofőnk vitt minket négy évig minden tárgyából (felsőben). Szóval sztem. ha normálisan meg van szervezve a tanári kar munkája, akkor elkerülhető, hogy átjáróház legyen a gyerekek élete az állami iskolában.
Mikor erre nincsenek tekintettel az órarend-készítők, akkor nagy gond lehet a tanári fluktuáció, elismerem.
A waldorfos osztánytanító rendszer elméletben nagyon szép, tetszett nekem is: vigye egy tanító az osztályt 8 évig, a főoktatás az övé 8-10 óráig, utána más tanárok is lehetnek az osztállyal, pl. kézimunka, euritmia stb. órákon. De biztos, hogy ennek nincsenek hátrányai? Ha kialakít a tanító egy (elő)ítéletet a diákról, akkor 8 évig azt fogja követni, és most mindegy, hogy negatív vagy pozitív érzésekről beszélünk. Szerintem legalább 2 ember kell ahhoz, hogy egy nevelő normálisan tudjon viszonyulni a neveltjeihez, kell a visszajelzés, időnként a görbe tükör, amit az ember elé tartanak, ott van pl. az anya-apa+gyerek kapcsolat.
Ki az, aki egymagában is tökéletes? (Isten.)
(Még annyit, hogy az érzelmi magyarázat inkább a Vekerdyé, lsd. a műveiben leírt "érzelmi számtan"-sztorit. Ha jól tudom Steiner azzal indokolta elméletét, hogy az oszt.tanító azt reprezentálja, hogy 1 ember is képes elsajátítani a világ különböző tudományágait.)
És ez utóbbi -a különböző tudományok elsajátítása- sok vita tárgya, kritizálják is ezért a Waldorfot: elvileg magyartanárnak ugyanúgy kell tanítani 8.-ban kémiát, fizikát, mint fizikatanárnak törit, irodalmat. És ezért van, ahol 6. után van, amit átadhat az oszt.tanító szaktanárnak. Ilyen is van.
Sose voltam híve annak, hogy nem iskolaérett gyereket suliba küldjön bárki is. Csak az esztelen visszatartás ellen szóltam többször, amikor a szülők csak azért, hogy játszon még, meg a tesó is ovis stb tömegével tartottak vissza iskolaérett gyerekeket.
Az az igazság, hogy pl. nem vinném bármelyik w oviba a gyerekemet. Pedig tényleg oda akartam, és tényleg oda is vittem. Nagyon örülök, hogy az a két óvónéni az övé, akik. És nem máshol, másikok. Felteszem, hogy a szimpátia, a közös hang megtalálása a suliban is nagyon fontos az osztálytanítóval, és lehet, hogy nem jön létre. Nem hiszem, hogy ne tudnék csalódni...
A W-s tanárok is csak emberek. Lehtnek betegek, eshetnek teherbe (csak a nők), költözhetnek más városba, külföldre stb. A fiam egyik ovistársa ment W suliba, a játszótéren mondta az apukája, hogy a tanító néni terhes. Ilyen is van.
Emlékszem, amikor elsőba ment a fiam arra gondoltam, milyen jó, hogy tanító bácsiuk lesz, tuti nem fog gyes-re menni. Hát azt nem is tette, mégsem vitte végig az osztályt.
Valószínű egy W-s suliban az összes tanár gondolkodása a tanításról, a tanulási tempóról hasonló. Azért mennek oda,mert nem tetszik nekik az állami rendszer. Muzsa, ha tényelg W sulit akarsz a gyereknek, szerintem nem tudsz csalódni az osztálytanítóban.