engem műszaki emberként mélységesen felháborít, hogy ilyen-olyan okból szándékosan silányra gyártanak termékeket. Az első ilyen jellegű vasútmodellel kapcsolatos csalódás a Fleischmann-nál ért, mikor a három meghajtott szerkocsi tengelyből már csak kettőt hajt meg. A régi osztrák Liliput pedig a leghitványabb mind közül. Azok vonóereje a béka segge alatt van. Hol van már az összes mozdony kereket meghajtó régi Fleischmann? a Märklin? Vagy említhetném a régi Piko gőzösöket is. (50, 23)
(csakazértis vettem belőle - hogy kipróbáljam - egy kis idő, mire ki tudom próbálni)
Amit utánaolvastam német fórumokon ott kettő gond jött elő:
- A gyári mágneses állítómű nem húz/vált át rendesen, vagy nem tart erősen, ezért siklanak a mozdonyok - ez nálam azonnal kiesik, mert szervóval lesznek állítva.
- a két csúcssín gyárilag nagyon távol van egymástól, azaz közel maradnak a tősínhez, így a fémnyomkarima rövidre tudja zárni a csúcssín-tősín között az áramot. (Ez egy polarizációval egyszerűen megoldható.)
E fenti két ok nem magyarázza a "normál" siklást... azaz mindent megtettem, mégsem jó.
Kerüld őket. Jóbarátom csak szenved velük már lassan évek óta, már szétforrasztott és hajtogatott mindent rajtuk, talán most már nem siklik rajtuk semmi.
A tüneti kezelés egyszerű: a rézlamellák közül kell a kefeport eltávolítani. Mivel a réz meglehetősen puha fém, így nem mertem tűvel nekiesni, viszont egy kukába való szimpla csomagolóanyagból isteni "fogvájót" lehet készíteni. A szénpor eltávolításán kívül némileg egyengettem a kefetartó lemezeken is, hogy a kefék lehetőleg jobban közelítsenek a merőlegeshez.
Mivel a kefék elég lazán ülnek a fémlemezkében, és szét- és összeszereléskor a kommutátor végén található gyűrű elferdítheti őket, az összeszereléshez kissé trükközni kellett: az összeszerelés idejére egy vékony acéldróttal tudtam szétnyitott helyzetben tartani a keféket. Ezután már csak a lendkerék visszapréselés volt hátra, bekötés, próbafutás:
Mivel a gyökérokot nem találtam meg, sajnos nem tudom, hogy meddig fogja bírni a motor. Az viszont bizonyos, hogy az A.C.M.E. fillérb*szó indíttatásból ismét elég csúnya pluszköröket rakott a modellezők nyakába. Köszönjük!
Illetve köszönet diginewl olvtársnak is a csapágylehúzó-tippért :)
Na kérem, minekutána az A.C.M.E. flottám tagjai nem követik a fórumot, így nem tudtak arról sem értesülni, hogy a motordöglés csak marginális probléma, és immár a 3. A.C.M.E. gépemben döglend meg a motor -- ez kb. a flotta 1/3-a. A változatosság kedvéért ismét egy szinte új, ~1-2 üzemórás gépről van szó.
A sztori a szokásos: a mozdony sebessége néha megugrik, néha megtorpan (amit ugye a dekóder fordulatszám-szabályzása ügyesen kompenzál, ezért nem egyszerű észrevenni); ezúttal a motor hangján is picit lehetett hallani, hogy éppen tüzel-e :) A hibát megelőlegezve rendeltem is egy kicióccó csapágylehúzót. Lássuk a beavatkozást.
Első körben motor kiszerelés, 5V-ról megjáratás. Az értékek a "rossz" és "nagyon rossz", 125-180mA között váltakoztak:
https://youtu.be/R3W_FJhSb18 -- az értékek önmagukban is nagyon magasak, az ingadozás meg azt jelzi, hogy a motor éppen a halálán van, hol kevésbé, hol jobban ég a szén a kommutátorlemezek között.
Ezután következend a széjjelborítás; a csapágylehúzó éppen csak, hogy befért a motor és a lendkerék közé. Néhány kép a műveletről:
A belbecs már némileg érdekesebb. Nem vitték túlzásba a motor felépítését, a régi szép spirálrugós-kefeházas idők rég elmúltak. Nekem az egyik hibának az tűnik, hogy a hosszú élettartam reményében tekintélyes keféket raktak bele, azonban az egyszerűsített felfogatás miatt a kefék új korukban nem merőlegesen állnak a kommutátorra, így az első néhány órában a kommutátor a kefék sarkát kezdi ledarálni. A 2. képen látható, hogy az egyik kefe ferdén áll; ez feltételezhetőleg szétszedéskor mozdult el, szimplán be van nyomva a rézlemezen lévő lyukba, semmi nem tarja pozícióban:
Feltételezhetően az sem segít a helyzeten, hogy a kefék meglehetősen picikék, így kis felületen, nagyobb nyomással érintkeznek a kommutátorlemezekkel, mindkét fél rovására (ne feledjük, ebben a motorban max. 2 üzemóra lehet).
Elég sok a panasz rá, különösen a belső íves (IBW) váltóknál van/lehet probléma a hosszú, háromtengelyes forgóvázas mozdonyoknál (BR132 Ludmilla, BR119 U-boot, V63, stb.). Igaz, nem olyan bő a választék, de a Tillig H0 Standard kevesebb gondot okoz.
PIKO "A" íves váltóival van tapasztalatotok (WR, WL, BWR, BWL)? Tényleg hajlamosak a siklásra? Ilyen sínekből tervezek terepasztalt építeni, de azt hallottam, kerülendők...
Tovább folytatom az agymenésemet, de ezennel le is zárom. A Fleischmann BR24, és BR38 átalakításról már nem teszek be ide fotót, videót, hiszen megegyeznek a régebben leírt BR55 átalakítással.
Annyit jeleznék, hogy a fém epoxi ragasztó tényleg nagyon jó a fémkeret, és a motortartó körvas összeragasztására. Próbáltam kalapáccsal szétverni, nem hagyta magát!!! (persze ezt egy próbadarabon tettem)
Itt a végén egy gondolatébresztő átalakítást mutatnék be: Van a régi DDR PIKO VT135, jó nagy lendkerekes, két hét használat után teljes pucolásra érett csodálatos NDK-s motorja, meg hozzá a hangosított hajtáslánca. A PMT is rájött, hogy vannak olyan szerelmesei ennek a motorvonatnak, akik minden pénzt beáldoznak, csak a gyermekkori emlék még működjön. Erre adnék egy olcsóbb, egyszerűbb alternatívát. Valamint minden olyan régi DDR-es PIKO mozdony így átalakítható, melyben ez a típusú motor van (úgy tudom az E69-ben is ez a brutális motor van, de biztos van másik mozdony is)
A kínai coreless motornak, és a piko motornak is 1,5mm-es a tengelye!!! Azaz egy-az egyben áttehető a fogaskerék a régi motorról az újra. A kommutátor lemezek szépen kiszedhetők a fogaskerékből.
A nagyobb munkát (kb 15-20 perc) a régi motor állórészének a felbővítése jelenti 1mm. Ehhez nekem is kétféle csiszolófejre volt szükségem (egy kő, és egy sima smirgli). A műanyag állórészbe bele lett öntve az állórész két mágnese, azt csak kővel tudtam csiszmatolni, viszont körben a műanyag rákenődött a kőcsiszolóra, ahhoz a smirgli kellett. Bár ha valaki ebben lát realitást, érdemes lenne kinyomtatni az állórészt (nem bonyolult), és akkor tényleg bárki meg tudja otthon csinálni az átalakítást, 4-5 perc alatt.
Ezek után a motort beragasztottam a tytan calssic ragaccsal. Összerakni, és működik. Egy rövid videó róla:
Lassan de biztosan elkészült ez a Fleischmann gép is. BR86 - 4088.
Kapott egy next18-as csatolót (ha valaki hangot szeretne majd bele,, vagy powerpack-ot akkor is könnyen megoldható legyen), valamint ez fért oda bele egyszerűen.
Valamint ebbe is került egy CorelessMotor. Itt a rengeteg pici fogaskeréknek köszönhetően, az áttételek miatt 20%-os emelkedőn sem gurul el a mozdony, így tulajdonképpen semmilyen probléma nincs a motorral. Az előző BR55-nél 3-ad ennyi fogaskerék volt, így ott a mágneses reteszelődés hiánya jobban előjött.
ESU/DT dekóderrel fantasztikus itt is a lassú menet. A videóban Kühn hajtja.
Két dolog is nehezítette a munkát:
a kerekek belelógnak a motor űrszelvényébe, így kiszedni sem volt egyszerű a régit, és berakni az újat. Sikerült csak kerék kilazítással, és nem kellett leszedni - de ezt valahogy senkinek sem kívánom.... A másik baj a motoron levő fogaskerék. Ez valami 9 fogú nem szabványos 4M-es kerék. von Smallhausen - topiktárs nélkül nem jött volna létre az átalakítás!!! KÜLÖN KÖSZÖNET NEKI a fogaskerékért!
Itt is a bicikligumi belső, és egy réteg szigetelőszalag adta a motor központosítását. Előtte a motort tartó fém körgyűrűt itt is beragasztottam a fém vázba, mint a BR55-nél. A két pötty ragasztó itt is megvan.
Ha harom-negy generacio a Gruzia nev hasznalattal nott fel akkor azt nagyon nehez szamonkerni a populaciotol hogy 'Na, mostantol Georgia lesz' kozhasznalatban, ami valoban mar "elkelt" mint az USA tagallam vagy egy noi nev.
Hát jó, akkor majd Pozsonyt is Bratislavának hívom majd ezentúl, nehogy a derék szlovákok megsértődjenek, meg Lemberget (sőt, Ilyvót!) Lviv-nek, mert az ukránok is érzékenyek erre. Kisjenő (vagy Kisinyov?) meg maradjon csak Chișinău, hogy a moldovaiakat se érje hátrány...
Na jó, térjünk vissza a vasútmodellek világába, mielőtt kiebrudalnak innen...
A fölsorolt 3 dolognak az a magyar neve, az rendben van. Grúzia viszont Georgia orosz neve, amit ők nagyon rossz néven vesznek, így az illendőség minden szabályát áthágja, ha te csakazértis az orosz nevüket használod.