Keresés

Részletes keresés

diginewl Creative Commons License 2024.08.22 0 1 105039

Hála a Jó Égnek, és az Alinak, most már vannak erre is egész megfizethető megoldások!

Előzmény: Peti251 (105038)
Peti251 Creative Commons License 2024.08.22 0 0 105038

Persze, azok a hajtás szempontjából a legjobbak. Sajnálom a Fleischmann modelleket, szépen kidolgozott, jó megjelenésű gépek, de ez a hajtás....

Előzmény: ysenyerkesz (105034)
ysenyerkesz Creative Commons License 2024.08.20 0 0 105037

Jogos!

 

Előzmény: M63,012 (105035)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2024.08.20 0 3 105036

Váltógyártó kolléga tömör elemzése, diagnóziusa, és lehetséges terápiája a PIKO A-Gleis váltókkal kapcsolatban:

http://www.hobbivasut.hu/forum/topic_116_from.html#from

 

Előzmény: diginewl (105031)
M63,012 Creative Commons License 2024.08.19 -1 0 105035

Ha jól rémlik, akkor a Roco kardános modelljei esetében is csak kettő tengely hajtott a szerkocsiban; de értjük a mondanivalód lényegét.

Előzmény: ysenyerkesz (105034)
ysenyerkesz Creative Commons License 2024.08.19 -1 0 105034

És ne hagyd ki a ROCO kardánnal a szerkocsi és gép közötti hajtását se. Ahol a szerkocsi 4 tengelye + a gép 3-4-5 tengelye is hajt.

Előzmény: Peti251 (105033)
Peti251 Creative Commons License 2024.08.16 0 0 105033

engem műszaki emberként mélységesen felháborít, hogy ilyen-olyan okból szándékosan silányra gyártanak termékeket. Az első ilyen jellegű vasútmodellel kapcsolatos csalódás a Fleischmann-nál ért, mikor a három meghajtott szerkocsi tengelyből már csak kettőt hajt meg. A régi osztrák Liliput pedig a leghitványabb mind közül. Azok vonóereje a béka segge alatt van. Hol van már az összes mozdony kereket meghajtó régi Fleischmann? a Märklin? Vagy említhetném a régi Piko gőzösöket is. (50, 23)

Előzmény: nazareth (105029)
diginewl Creative Commons License 2024.08.16 0 1 105032

Örülök, hogy a segítségem hasznos volt!

Ami nagyon megfogott: ne feledjük, ebben a motorban max. 2 üzemóra lehet

Bakker, a nejem kávéhabosítójában ritkábban kell cserélnem a bronzbetétet, pedig abban még filléresebb motor van...

Előzmény: nazareth (105028)
diginewl Creative Commons License 2024.08.16 0 0 105031

Tulajdonképpen mi a baj a PIKO íves váltókkal???

(csakazértis vettem belőle - hogy kipróbáljam - egy kis idő, mire ki tudom próbálni)

 

Amit utánaolvastam német fórumokon ott kettő gond jött elő:

- A gyári mágneses állítómű nem húz/vált át rendesen, vagy nem tart erősen, ezért siklanak a mozdonyok - ez nálam azonnal kiesik, mert szervóval lesznek állítva.

- a két csúcssín gyárilag nagyon távol van egymástól, azaz közel maradnak a tősínhez, így a fémnyomkarima rövidre tudja zárni a csúcssín-tősín között az áramot. (Ez egy polarizációval egyszerűen megoldható.)

 

E fenti két ok nem magyarázza a "normál" siklást... azaz mindent megtettem, mégsem jó.

Előzmény: csíkos-háTTú (105027)
Citadis Creative Commons License 2024.08.12 0 0 105030

Kerüld őket. Jóbarátom csak szenved velük már lassan évek óta, már szétforrasztott és hajtogatott mindent rajtuk, talán most már nem siklik rajtuk semmi.

Előzmény: PLACI (105026)
nazareth Creative Commons License 2024.08.11 0 5 105029

A tüneti kezelés egyszerű: a rézlamellák közül kell a kefeport eltávolítani. Mivel a réz meglehetősen puha fém, így nem mertem tűvel nekiesni, viszont egy kukába való szimpla csomagolóanyagból isteni "fogvájót" lehet készíteni. A szénpor eltávolításán kívül némileg egyengettem a kefetartó lemezeken is, hogy a kefék lehetőleg jobban közelítsenek a merőlegeshez.

 

 

Mivel a kefék elég lazán ülnek a fémlemezkében, és szét- és összeszereléskor a kommutátor végén található gyűrű elferdítheti őket, az összeszereléshez kissé trükközni kellett: az összeszerelés idejére egy vékony acéldróttal tudtam szétnyitott helyzetben tartani a keféket. Ezután már csak a lendkerék visszapréselés volt hátra, bekötés, próbafutás:

 

 

Egy gyors mérés után némileg hihetőbb értékeket kaptam: https://youtu.be/pHIEup0ecMA

 

Mivel a gyökérokot nem találtam meg, sajnos nem tudom, hogy meddig fogja bírni a motor. Az viszont bizonyos, hogy az A.C.M.E. fillérb*szó indíttatásból ismét elég csúnya pluszköröket rakott a modellezők nyakába. Köszönjük!

 

Illetve köszönet diginewl olvtársnak is a csapágylehúzó-tippért :)

Előzmény: nazareth (105028)
nazareth Creative Commons License 2024.08.11 0 6 105028

Na kérem, minekutána az A.C.M.E. flottám tagjai nem követik a fórumot, így nem tudtak arról sem értesülni, hogy a motordöglés csak marginális probléma, és immár a 3. A.C.M.E. gépemben döglend meg a motor -- ez kb. a flotta 1/3-a. A változatosság kedvéért ismét egy szinte új, ~1-2 üzemórás gépről van szó.

 

A sztori a szokásos: a mozdony sebessége néha megugrik, néha megtorpan (amit ugye a dekóder fordulatszám-szabályzása ügyesen kompenzál, ezért nem egyszerű észrevenni); ezúttal a motor hangján is picit lehetett hallani, hogy éppen tüzel-e :) A hibát megelőlegezve rendeltem is egy kicióccó csapágylehúzót. Lássuk a beavatkozást.

 

Első körben motor kiszerelés, 5V-ról megjáratás. Az értékek a "rossz" és "nagyon rossz", 125-180mA között váltakoztak:

https://youtu.be/R3W_FJhSb18 -- az értékek önmagukban is nagyon magasak, az ingadozás meg azt jelzi, hogy a motor éppen a halálán van, hol kevésbé, hol jobban ég a szén a kommutátorlemezek között.

 

Ezután következend a széjjelborítás; a csapágylehúzó éppen csak, hogy befért a motor és a lendkerék közé. Néhány kép a műveletről:

 

A belbecs már némileg érdekesebb. Nem vitték túlzásba a motor felépítését, a régi szép spirálrugós-kefeházas idők rég elmúltak. Nekem az egyik hibának az tűnik, hogy a hosszú élettartam reményében tekintélyes keféket raktak bele, azonban az egyszerűsített felfogatás miatt a kefék új korukban nem merőlegesen állnak a kommutátorra, így az első néhány órában a kommutátor a kefék sarkát kezdi ledarálni. A 2. képen látható, hogy az egyik kefe ferdén áll; ez feltételezhetőleg szétszedéskor mozdult el, szimplán be van nyomva a rézlemezen lévő lyukba, semmi nem tarja pozícióban:

 

 

Feltételezhetően az sem segít a helyzeten, hogy a kefék meglehetősen picikék, így kis felületen, nagyobb nyomással érintkeznek a kommutátorlemezekkel, mindkét fél rovására (ne feledjük, ebben a motorban max. 2 üzemóra lehet).

 

Folyt. köv.

csíkos-háTTú Creative Commons License 2024.08.10 0 1 105027

Elég sok a panasz rá, különösen a belső íves (IBW) váltóknál van/lehet probléma a hosszú, háromtengelyes forgóvázas mozdonyoknál (BR132 Ludmilla, BR119 U-boot, V63, stb.). Igaz, nem olyan bő a választék, de a Tillig H0 Standard kevesebb gondot okoz.

Előzmény: PLACI (105026)
PLACI Creative Commons License 2024.08.10 0 0 105026

PIKO "A" íves váltóival van tapasztalatotok (WR, WL, BWR, BWL)? Tényleg hajlamosak a siklásra? Ilyen sínekből tervezek terepasztalt építeni, de azt hallottam, kerülendők...

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2024.08.10 -2 0 105025

Kartuliul :)

Előzmény: zolti1001 (105024)
zolti1001 Creative Commons License 2024.08.09 -3 0 105024

 

Akkor a Georgiaiak Georgiaiul beszélnek? :-)

 

Előzmény: SÜNÖCSKe (105012)
diginewl Creative Commons License 2024.08.07 0 5 105023

Tovább folytatom az agymenésemet, de ezennel le is zárom. A Fleischmann BR24, és BR38 átalakításról már nem teszek be ide fotót, videót, hiszen megegyeznek a régebben leírt BR55 átalakítással.

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=166832972&t=9005919

Annyit jeleznék, hogy a fém epoxi ragasztó tényleg nagyon jó a fémkeret, és a motortartó körvas összeragasztására. Próbáltam kalapáccsal szétverni, nem hagyta magát!!! (persze ezt egy próbadarabon tettem)

 

Itt a végén egy gondolatébresztő átalakítást mutatnék be: Van a régi DDR PIKO VT135, jó nagy lendkerekes, két hét használat után teljes pucolásra érett csodálatos NDK-s motorja, meg hozzá a hangosított hajtáslánca. A PMT is rájött, hogy vannak olyan szerelmesei ennek a motorvonatnak, akik minden pénzt beáldoznak, csak a gyermekkori emlék még működjön. Erre adnék egy olcsóbb, egyszerűbb alternatívát. Valamint minden olyan régi DDR-es PIKO mozdony így átalakítható, melyben ez a típusú motor van (úgy tudom az E69-ben is ez a brutális motor van, de biztos van másik mozdony is)

 

A kínai coreless motornak, és a piko motornak is 1,5mm-es a tengelye!!! Azaz egy-az egyben áttehető a fogaskerék a régi motorról az újra. A kommutátor lemezek szépen kiszedhetők a fogaskerékből.

A nagyobb munkát (kb 15-20 perc) a régi motor állórészének a felbővítése jelenti 1mm. Ehhez nekem is kétféle csiszolófejre volt szükségem (egy kő, és egy sima smirgli). A műanyag állórészbe bele lett öntve az állórész két mágnese, azt csak kővel tudtam csiszmatolni, viszont körben a műanyag rákenődött a kőcsiszolóra, ahhoz a smirgli kellett. Bár ha valaki ebben lát realitást, érdemes lenne kinyomtatni az állórészt (nem bonyolult), és akkor tényleg bárki meg tudja otthon csinálni az átalakítást, 4-5 perc alatt.

Ezek után a motort beragasztottam a tytan calssic ragaccsal. Összerakni, és működik. Egy rövid videó róla:

https://youtu.be/r9anCx_4QWs

A régi NDK-s hajtáslánc adja a hangot, hangdekóder sem kell neki :) A dekóder pedig egy Digitools első generációs 1.x v33 - kb 15 éves dekóder.

Nagyon szépen viszi az új motort! Gratula a fejlesztőknek!!!

 

Előzmény: diginewl (105022)
diginewl Creative Commons License 2024.08.03 0 7 105022

Lassan de biztosan elkészült ez a Fleischmann gép is. BR86 - 4088.

Kapott egy next18-as csatolót (ha valaki hangot szeretne majd bele,, vagy powerpack-ot akkor is könnyen megoldható legyen), valamint ez fért oda bele egyszerűen.

Valamint ebbe is került egy CorelessMotor. Itt a rengeteg pici fogaskeréknek köszönhetően, az áttételek miatt 20%-os emelkedőn sem gurul el a mozdony, így tulajdonképpen semmilyen probléma nincs a motorral. Az előző BR55-nél 3-ad ennyi fogaskerék volt, így ott a mágneses reteszelődés hiánya jobban előjött.

ESU/DT dekóderrel fantasztikus itt is a lassú menet. A videóban Kühn hajtja.

 

Két dolog is nehezítette a munkát:

a kerekek belelógnak a motor űrszelvényébe, így kiszedni sem volt egyszerű a régit, és berakni az újat. Sikerült csak kerék kilazítással, és nem kellett leszedni - de ezt valahogy senkinek sem kívánom.... A másik baj a motoron levő fogaskerék. Ez valami 9 fogú nem szabványos 4M-es kerék. von Smallhausen - topiktárs nélkül nem jött volna létre az átalakítás!!! KÜLÖN KÖSZÖNET NEKI a fogaskerékért!

 

Itt is a bicikligumi belső, és egy réteg szigetelőszalag adta a motor központosítását. Előtte a motort tartó fém körgyűrűt itt is beragasztottam a fém vázba, mint a BR55-nél. A két pötty ragasztó itt is megvan.

A LED-es világítás is meg lett oldva.

 

A mozdony pedig így halad, ereje van.

https://youtu.be/HkwO0Okek24?si=TfV3nDdNiHhjx2qR

 

Szerintem ezt már a gyárban így kellett volna elkövetni, ehhez a szép külsőhöz!

(Hőkamerával nézegettem 15-20 perc járatásnál a sínen forgó (nem tapadógyűrűs) kerekek melegebbek voltak a súrlódástól, mint a motor tengelye...)

Köszönöm a figyelmet!

Előzmény: diginewl (104978)
Peti251 Creative Commons License 2024.07.27 0 0 105021

Köszönöm, megnézem, hátha valami elkerülte a figyelmemet!

Előzmény: csíkos-háTTú (105005)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2024.07.26 -4 5 105017

OFF

Kikérem magamnak, hogy Magyarországot a külföldiek Hungarynak, meg Ungarnnak stb. nevezik...

ON

róbertke Creative Commons License 2024.07.26 0 1 105016
Előzmény: rezgaras (105011)
róbertke Creative Commons License 2024.07.26 -2 0 105015

Grúzok. 

Előzmény: rezgaras (105011)
benbe Creative Commons License 2024.07.26 -3 2 105014

Mexik, venezuelek, délszudok, costarík, csák, bolívok vagy bolívak, hondurák, burkina faszok, kecs, macs, csir, puly.

 

És, hogy ONtopic maradjak: Pan-Am-ek.

Előzmény: SÜNÖCSKe (105012)
somytomy Creative Commons License 2024.07.26 -1 4 105013

Georgia a georgiaiaké?

Előzmény: SÜNÖCSKe (105012)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2024.07.26 -1 4 105012

Georgiaiak :)

Előzmény: rezgaras (105011)
rezgaras Creative Commons License 2024.07.26 -1 2 105011

OT

Nekem csak az a kérdésem, hogy Georgia lakóit akkor "georgoknak" kell nevezni?

Előzmény: róbertke (105010)
róbertke Creative Commons License 2024.07.25 0 3 105010

Off 

 

A grúz nyelvben Szakartvelo a kaukázusi ország neve. 

 

Japán, Lengyelország és a balti államok továbbra is a Grúzia alakot használják.

 

 

On 

Geronimoo Creative Commons License 2024.07.25 -2 2 105009

Ha harom-negy generacio a Gruzia nev hasznalattal nott fel akkor azt nagyon nehez szamonkerni a populaciotol hogy 'Na, mostantol Georgia lesz' kozhasznalatban, ami valoban mar "elkelt" mint az USA tagallam vagy egy noi nev. 

Előzmény: benbe (105007)
John Howard Creative Commons License 2024.07.25 -4 1 105008

Hát jó, akkor majd Pozsonyt is Bratislavának hívom majd ezentúl, nehogy a derék szlovákok megsértődjenek, meg Lemberget (sőt, Ilyvót!) Lviv-nek, mert az ukránok is érzékenyek erre. Kisjenő (vagy Kisinyov?) meg maradjon csak Chișinău, hogy a moldovaiakat se érje hátrány...

 

Na jó, térjünk vissza a vasútmodellek világába, mielőtt kiebrudalnak innen...

 

Előzmény: benbe (105007)
benbe Creative Commons License 2024.07.25 -6 2 105007

A fölsorolt 3 dolognak az a magyar neve, az rendben van. Grúzia viszont Georgia orosz neve, amit ők nagyon rossz néven vesznek, így az illendőség minden szabályát áthágja, ha te csakazértis az orosz nevüket használod.

Előzmény: John Howard (105006)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!