A Fábry CD tényleg drága 5000-ért, ráadásul a "Karácsonyos" (nem tudom mi a címe) csapnivalóan rossz minőségű felvétel. Van benne egy olyan sípoló frekvencia, hogy képtelen voltam anélkül meghallgatni, hogy egy EQ-n végig ne nyomjam... botrányos... Egy helyen meg (néhány mondat időtartamra) rányomtak egy nagyon durva zengetőt (gondolom előadás közben a hangmérnök rákönyökölt az FX insert gombra, vagy kidőlt a söre, vagy mittudomén mi történhetett..) és persze úgy hagyták - Hungarotonék ilyen "apróságokra" nem adnak.
Magyarország kis ország, kis példányszámokkal, így esetnként tényleg rizikós lehet a dolog.
De én pl. jóval több CD-t vennék, ha olcsóbb lenne. Pl. 2500 Ft. Így inkább maradok a kazettánál, vagy nem veszem meg.
Ugyanis van egy pszichológiai határ, ami fölött az ember drágának talál valamit. (Nemcsak a CD-ket!) Ebben az esetben a vásárlási kedv nem lineárisan, hanem ugrásszerűen csökkeb.
Láttam már Fábry CD-t 5000 Ft körüli áron! Pedig egy ilyen CD hangfelvétele jóval olcsóbb egy zenekarénál, és reklámozni sem kell túl sokat, mert anélkül is megvennék. Bár ez az ár már SZVSZ eléggé visszatartó erejű.
Az USA-t viszont nem hasonlíthatjuk Magyarországhoz, mert ott jóval nagyobbpiacon kell kitermelniük a profitot, így kisebb a rizikó.
Ez egy népszerű téveszme. Bocs. Egyrészt leírtam a költségeket: ebből egyértelmű, hogy nem lehet 3000 Ft-os fogy.ár alatt új, normális kiadványt megjelentetni. (Most a budget-CDket hagyjuk, az egy teljesen más történet.)
Másrészt illúziónak tartom azt is, hogy aki most másol, az 1500.-ért megvenné *mindazokat* a zenéket, amiket most lemásol. Ez nem igaz. Az emberek többsége elsősorban olyasmiket másol, amiket amúgy pénzért nem venne meg, akkor sem, ha 1500 lenne. Viszont a CD-másolók jelentős része igenis megveszi 5-6000-ért is azt, ami VALÓBAN fontos neki (ebben nyilván nem ért velem egyet a Mahasz, de ez meggyőződésem).
Egyetértek Veled abban, hogy általában drágák a CDk, de NEM annyira, amennyire Te gondolod. Én drágának tartom az 5-6-7ezret, de normálisnak tartom a 4000-körüli árakat, amennyiben igényes kiadványról van szó.
Szóval nem elsősorban az árral van problémám, hanem azzal, hogy MIT és MILYEN SZÍNVONALON adnak ki a nagyobb kiadók. Csak nekik sokkal egyszerűbb félresöpörni e kérdéskört és inkább mindenért a másolókat okolni...
Látom nagyon benne vagy a dologban. Akkor te mit szólnál ahhoz, hogy ha lehetséges lenne a CD árak leszoritása mondjuk 1000-1500 Ft/db árra, ami szerintem elfogadható és ennyiért én is megvenném, több CD-t lehetne eladni? Arra gondolok hogy a 3000 helyett mondjuk lehetne 6000 vagy netán 10,000-t eladni?
Mert szerintem ha olcsóbb lenne a CD akkor SOKKAL többen vennének eredetit, és nem kellene bajlódni a sokszor rossz minőségű másolatokkal. Az MP3ról nem is beszélve...
Ne mondd azt hogy egy CD-ből 3-5000darabot adnak ki. De mondom, természetesen a magyarországi átlagra értve. Egy sikeralbum 10-15-, esetleg 20ezer példányban megy el nálunk, ezeknek természetesen a marketing-költségvetése is jóval magasabb lehet - és természetesen ezeken már nagyon jól lehet keresni is. De ezek ritkák. Egy nagy kiadó néhány ilyen sikerből el tudja (tudná) tartani a 3ezres kiadványokat is, de ha egy új, kis kiadó netán igényes produkciók megjelentetésével próbálkozik, az (komoly szponzor hiányában) csak nyüglődhet a fennmaradásért.
Amerikában persze sokkal nagyobbak a példányszámok, ott egy átlagos jazz-CDből is elmehet 10ezer, a 100ezres jazz-eladás viszont már ott is ritka nagy siker. A pop-világban egy nagy (de nem éppen a legaktuálisabb) sztár is százezres szinten mozog, a milliókat csak azok közelítik meg, akikbe iszonyú nagy pénzeket ölnek és a csapból is folynak.
Amerikában (és a nagyvilágban) egyébként sokszor több "játékteret" (értsd: szívatási lehetőséget) engednek a kiadóknak a törvények, mint a magyar Szerzői Jog, és vannak évtizedek óta bevált praktikáik, amikkel nagy pénzeket tudnak még lenyúlni (vagy min. visszatartani) a szerzőktől, előadóktól. (Ilyenek pl. a lemezklubok - "12CDs_for_$1" - amik NEM fizetnek royaltyt; meg a sok mondvacsinált "költség"-rublika az elszámolásokban, mint pl. "new technology"-díj a ma már 20 éves CompactDisc-re, "csomagolási" díj, "promo"-tételek, stb, stb, stb....)
A CD átlagos gyártási költsége (glass master + korong préselése, szitázása 2 színnel + standard műanyag tok + átlagos, 8-oldalas borító és hátlap nyomása + celofánozás) = kb. 250/db (+áfa). Szerzői jogdíj: kb. 220/db (+áfa). Előadói royalty (ezt nem minden kiadó fizeti ki, ill. van aki a szerződés aláírásáért kap pénzt, stb.): mondjuk legyen 300/db.
A példa kedvéért számoljunk a ma Magyarországon átlagos 3ezres eladással. Ez esetben ugyebár a fenti költségek kb. 2,310,000.+áfa összegre rúgnak. Kell még borítóterv (legyen 100ezer), stúdióköltség (ez a százezertől a sokmillióig terjedhet, de most számoljunk szerényen 1 millával). Minimális reklám (legalább 3 millió) is kéne - persze háromezres példánynál ez csak szponzorral jöhet össze. Ez idáig tehát összesen 6,410,000.+áfa.
Tegyük fel, hogy csoda történik (3milliós reklámkeret mellett ez tényleg csoda!), és a 3000 db CD el is fogy. Ekkor a kiadó nettó bevétele ESETLEG MEGKÖZELÍTI a 6 milliót. (A terjesztő max. nettó 2000-ért veszi át a CDt, tovább adja a boltnak kb 2400-ért, a boltos -ha nem akar kaszálni- kiteszi 3000+áfáért: tehát Te fizetsz érte 3750-et. Ez egy magyar kiadványnál már szinte drágának is számít...)
Go figure.
A fentiekből kiderül, hogy ilyen eladás mellett (és hát nem mindenki bódiguszti...) nyereség csak akkor van, ha mindenki ott ügyeskedik, spórol, netán csal, ahol csak tud. "Esetleg" az előadót megszívatják, és alig kap valamit; a kiadó amit csak lehet, barterben próbál megoldani - de az is előfordul, hogy "véletlenül" csak 50db-ra kér gyártási engedélyt az Artisjus-tól, a többi 2950db-ot meg feketén, jogdíjfizetés nélkül gyártatja le. (Aztán hogy ezt utólag hogy próbálja megmagyarázni a szerzőnek/előadónak, abba ne is menjünk most bele...)
Mindezek ellenére TÉNY, hogy lehet gazdaságosan ÉS tisztességesen is csinálni mindezt, de csak őszinte elkötelezettséggel és nagyon sok melóval.
Ok várom a pontos számitásodat, DE
Ne mondd azt hogy egy CD-ből 3-5000darabot adnak ki. Főleg nem egy siker albumból. Főleg nem Amerikában, Németországban de itthon sem. Kint is 15-20 EURó körül mozog egy új CD ára.
Akkor mi a drága a dologban?
Amennyiben "előállítási költségek" alatt kizárólag a CD gyártási költségét (préselés, tok, borító) érted, akkor valóban ez csak töredéke a fogy.árnak. Ha viszont korrektül kiszámolsz minden egyéb költséget, ami *normális esetben* egy album felvételéhez(!) és piacra dobásához(!) szükséges, akkor e számokat átlagos példányszámra (3-5000) vetítve kiderül, hogy tévhit amit írsz. Ha kicsit több időm lesz, leírom, hogy mi mennyibe kerül - de addig is hidd el, hogy tévedésben vagy. (Hál' Istennek nem minden lemez készül úgy, hogy DjSeggfej otthon egy PC-n "összemixel" CD-ről begrabbelt számokat, kiírja CDR-re és már mehet is a sokszorosítóba, tehát ne az ilyen lemezek költségeit vedd alapul.)
Nincs "nyers lemez", amit meg kéne venni (a gyártósoron készül a műanyag korong, közvetlenül a préselés előtt), és a számaid is rosszak. Ezzel persze eszemben sincs a major kiadók érvelését alátámasztani, de ez a kalkuláció is alapjaiban téves.
Mert megveszik a nyers lemezt kb. 100 ft-rt, nyomtatnak rá az +20 ft. Stúdio költségek + 200 Ft, reklám 200 ft, jogdij a művésznek 300 ft. Jutalék a nagyker + kiskernek 30 % , Áfa 25% ami igy kb 1350ft. A többi mi? PROFIT.
A fenti költségek nem pontosak, de kb. ennyi. Valahol olvastam erről, igaz ott dollárban voltak az árak.
Na ezért drága a CD. Ezért veszek másolt CD-t és néha MP3t bár nem szeretem a minőségét.
Láttátok már a Mahasz (IFPI) kalózlemezekről szóló tájékoztatóját? (pdf letölthető innen) Elég vicces.
Egyrészt ("természetesen") továbbra is szándékosan összemossák a bootleg és a pirate fogalmakat. Másrészt nézzük, szerintük milyen jelek utalnak arra, hogy valami nem tiszta:
- helyesírási hibák
- gyenge minőségű képek
- rossz, elmosódott címek
- egyoldalas borító
- rossz helyen történő vágás, behajtás
Mintha ilyesmikkel találkoztam volna már "néhány" hivatalos kiadványon is.... ;-))) (és akkor még szót sem ejtettünk a hallható hibákról...)
Akkor mégis mi más értelme lenne a copy protection-nak, mint a másolásvédelem.
Éppenhogy a sokszorosítást akarják vele visszaszorítani.
Az már más kérdés, hogy mennyire működik ez a gyakorlatban.
A CD-copy-protection nem a másolást akadályozza meg, hanem a normális használat esélyeit csökkenti, mint már mondottuk. Szerintem ezt már a kiadók is tudják, de hát valahogy kell szívatni a vásárlókat, hogy edz?djenek.
A Cactus Data Shield 200-as védelem tul képpen miről szó?????
Csak azért, mert a minap került hozzám egy Zanzibar CD és ezen ilyen védelem van.
Szgépen csak egy progi feltelepítése után játszaná le, valami otromba minőségben.
Gondoltam mégis átveszem valahogy.
Próbálkoztam az EAC-al, de nem ment (pedig rányomtam a "detect TOC manualy-t" is).
Aztán elindítottam a Nero-t és láss csodát a Sáv mentése parancs csodát tett. LE tudtam másolni a CD-t.
Akkor tulajdonképp hol is az a fantasztikus CDS200-as védelem?
A CD a használat közben kopik, ahogy forog. Ha megnézed, vannak rajta kis apró karcok. A másolásvédelem viszont olyan, hogy a lemez kis hibája esetén már beleugat, és nem játszik le jól. Tehát kevesebb sérülésnél is defektes lesz a lemezed, mint normál esetben.
Kérdés, hogy vajon mikor jutunk el odáig, hogy az EU-beli fogyasztóvédelmi szervezetek is megtiltsák a kiadóknak/ disztiknek/kereskedőknek, hogy megtévesztő módon CD-ként reklámozzák/árulják e hibrid szarokat (amiket nem csak lejátszani nem lehet rendesen egy csomó készülékben, hanem jóval hamarabb el is használódnak - másolni viszont pofonegyszerű őket)... El?bb használódnak el? Mi ennek az oka?
Ja, érdekes odafigyelni a borítókon olvasható tájékoztatókra:
Az eredeti angol szöveg: "This disc is designed to be compatible with CD Audio players". Tehát a kiadványt NEM nevezi CDnek, és NEM garantálja hogy lejátszható minden CD-játszón, csupán azt mondja, hogy CD-kompatibilisnek tervezték.
A német, francia, spanyol szöveg a Flora Purim lemez borítóján már CD-nek nevezi a kiadványt (a Bowie boxon e három nyelvben is következetesen csak "disc" marad).
A magyar forgalmazó által rányalt (levakarhatatlan) papírmatrica viszont már azt harsogja, hogy "MÁSOLÁSVÉDETT CD! Lejátszható CD lejátszón, DVD lejátszón illetve számítógépen." A seggfejeknek (EMI-Quint) van pofájuk szándékosan félrefordítani az ennél sokkal korrektebbül és óvatosabban megfogalmazott angol tájékoztatót...
Újabb fejlemények: úgy látszik, hogy a Philips-nek sikerült valamit elérni az ügyben, hogy megtiltsák a Compact Disc logo és elnevezés használatát a "másolásvédett" lemezeken - itt van a kezemben két új kiadvány (David Bowie: Ziggy live box, Flora Purim: Speak No Evil), mindkettő kaktuszos, de egyiken sincs már CD-logo, sőt a borító apróbetűs szövegeiben sem CD-ként emlegetik a kiadványt, hanem csak "disc"-ként.
Kérdés, hogy vajon mikor jutunk el odáig, hogy az EU-beli fogyasztóvédelmi szervezetek is megtiltsák a kiadóknak/disztiknek/kereskedőknek, hogy megtévesztő módon CD-ként reklámozzák/árulják e hibrid szarokat (amiket nem csak lejátszani nem lehet rendesen egy csomó készülékben, hanem jóval hamarabb el is használódnak - másolni viszont pofonegyszerű őket)...
Két perc alatt talál az ember olyan programot a neten, amivel bármilyen másolásvédett (lejátszásvédett) CD-t le lehet másolni. A büdös kiadók bekaphatják.
A lemezkiadók a XIX: században élnek!!! Nemhogy a CD-k előnyeit kihasználva pl. mpeg videóklippet, vagy fényképeket raknának a CD-re az együttes tagjairól, hanem még azt is megakadályozzák, hogy számítógépen lehessen lejátszani ezeket a termékeket.
Félek hogy ha ezeknek a hatalma tovább növekszik előbb-utóbb tényleg megcsinálják a másolásvédett hanghordozót: egy viaszhengert amire tűvel karcolják fel a "zenét". Ez ideális megoldás lenne: minden 10. lejátszás után tönkremegy, így vehetsz egy újat 5000 forintért így az extraprofitjuk garantálva van. A minőséget meg ki nem sz*rja le... Nincs az a hülyeség, amit valaki ne akarna megcsinálni! :(((
Már kísérleteznek olyan DVD-vel, ami a használattól "elkopik", és így utána újat kell venni helyette. Bár állítólag a kölcsönzői DVD-ket akaerják csak ilyen formában kiadni.
De ez is hülyeség több okból is!
1. Extraprofitot a úgyis elérhetnének, ha a kölcsönzési jogot az 1. évre magas árban állapítanák meg.
2. Pont a strapabíróság az egyik előnye a CD/DVD-nek a jobb mínőség mellett, erre ezt akarják kiküszöbölni.
3. Ha van egy jó jelenet a filmben, és én 5-ször visszanézem, akkor akik a későbbiekben fognak kölcsönözni akkor valószínűleg ott fog először tönkremenni a DVD. Egy adathibás digitális lemez meg gyakorlatlag használhatatlanná válhat, szemben egy analóggal.