Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Árpi Creative Commons License 1999.02.06 0 0 topiknyitó
Mielőtt az "igazi autók" szerelmesei kiutálnának minket az Autó és stílus topicból, induljon itt egy topic a Trabantról, de az sem lesz baj, ha mindenféle egyéb kétüteműs dolog is idekerül! Valóban el kell-e átkozni a kétütemű motort, van-e mód elviselhetővé tenni őket, van-e jövője a kétüteműeknek?

Mivel másik topicban lévő hozzászólásra reagálok itt az elején, betennék egy idézetet:
"Alfred válasz erre | adatok | e-mail 1999.02.05 23:49
Árpi:
Olvastam a Trabi-lapot, nagyon állat, de nem veszélyes egy kicsit? Tudom a Trabi egyébként is az, de kihívni a sorsot...

Zwickaui túra. Mit fejlesztettek az NDK autófejlesztői az utolsó 15 évükben? A Trabi-lapon látott házi fejlesztés kb 60-70 évnyi NDK autóipari fejlesztésnek felel meg! A szerencsétlen Waresz a '30-as évek DKW-ja, az IFA és Robur is háború elötti, mivel foglalkoztak?!"


Alfred!

Volt szerencsém egy '79-es, egy '83, egy '85-ös s egy '89-es kiadású Trabihoz.
- A négy Trabin három különböző karburátor volt.
- 6 V-ról 12 V-ra váltottak (kb. 83-84-ben)
- A '85-ös kiadás gyújtása megszakítós, a következőé elektronikus
- Az újabbaknak más a kihajtása a féltengelynél, más a kerékagy csapágyazása az első kerekeknél, az új féltengely igazi telitalálat: biztosan el tud romlani, csak én még nem hallottam róla (a régiekből kb. 30 000 km-enként fogyott nekem egy).
- A legújabb kiadásokban hátul már tekercsrugó volt.
És ekkor nem beszéltem olyan apróságokról, mint a fűthető hátsó szélvédő, a motoros ablakmosó, a megváltoztatott ülések, azok megváltoztatott rögzítése-mozgatása, a halogén fényszórók, meg még annyi változtatás, amit egy komoly oldalba kerülne felsorolni (és akkor még csak a kétütemű volt előszedve, mert szerintem a négyütemű már nem Trabi, hanem torzszülött). Szóval bármennyire is utálatos volt az az NDK éra, a mérnökök tényleg alkottak pár újat. Igazából ami változatlan maradt, az a kaszni, meg a motor működési elve (mert egyes alkatrészekben még abban is voltak apró(?) változások). Más gyárak új típus álcája alatt kisebb-kevesebb változtatásokat végeztek, és ujjongott a márkarajongók serege - lényegében egy új kaszninak...

A Trabant tuningjáról:
Valóban kevés olyan autó van, amit annyira jól lehet tuningolni, mint a Trabantot. És kevés olyan autó van, aminek a tuningja ennyire kiforrott az évek során, talán épp azért, mert ahhoz kellett a legkevesebb pénz, és ahhoz kellett a legtöbb fantázia. Kicsit mozogtam annak idején Trabis versenyzők körében, sőt navigátorként túrában versenyeztem is ("Ralli 3. osztály", egy év alatt feljutottunk a 2. osztályba, ami már igazi ralli volt, csak épp a pénz fogyott el akkorra... :o(( ), láttam-hallottam egy-két apróságot. Jó verseny Trabiról csak egy mondat, amit az akkori magyar bajnok mondott a kollégiumi szobatársamnak, aki Miskolcról sétáltatta haza a bajnoki versenyautót:
"Ne nagyon hajtsd, csapágyas a főtengely, 140-től többet tartósan ne menj vele!"
Hoppá! Szóval egy jó tuninggal 160 körül is tudtak a jobbak meni, és nem 20 km volt az élettartam sem (igaz, 20 000-t sem lehetett menni velük komoly motorgenerál nélkül).
A tuningnak két veszélye van:
A motor és egyéb részek élettartamára általában valóban csökkentőleg hat a tuning, egy bizonyos határon túlmenve el lehet érni, hogy mondjuk 60 LE - 20 km hosszban. Egy-egy hegyi versenyre a vastagabb pénztárcájúak meg is engedtek maguknak ilyen huszárcsínyeket.
A kemény tuning persze élettartamcsökkentő lehet az ember számára is. Ha valaki hajlamos begőzölni egy jó autózástól, az egy jól tuningolt Trabanttal pont úgy meghalhat, mint egy Porsche-ban. Sőt! De ez elsősorban nem műszaki okokra vezethető vissza.

Ennyit bevezetőként, induljon hát a Trabant és egyéb kétüteműek topicja!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!