Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Hát feladatad a lacsuhát!Ha egyik helyen megköt a másik helyen nem,akkor valami csalafintaság lehet a dologban!Gondolok olyanra,hogy a kavics valami okból szennyezett (pl. zsíros vagy olajos vagy tudja a tö..m) és ezért nem ragad hozzá a ragasztó.Vagy a (közben GÓÓÓL a meccsen,de les!) ragasztó régi,vagy a keverék nem homogén (csepegtetés előtt ajánlott jól összerázni (rázva nem keverve-mit tesz két sör két pálinka!!!),no most hirtelen ezek juttotak az eszebe.Biztos más kartársnak is lesz egy-két okos ötlete!
Üdv: Gábor
Ui.:ha még két sört,két pálinkát megiszok,lehet még nekem is!!!
Szerintem ez ennyire nem "tudományos"... A fix illesztésű ágyazatok is "elmászkálnak" néhány millimétert, és szerintem a nyomtatás sem lesz tökéletesen pontos.
Én is mindent megterveztem Wintracken, de ezt csak vázlatnak használtam, ill. a vágányszükséglet kb-i felméréséhez volt jó. Magát a pályát már eleve "élesben" kezdtem el összeállítani. Rögzítés előtt sokszor az "ad oculus", azaz szemrevételezésen alapuló "pontosság" szerintem jobb végeredményt adott (pl. párhuzamos vágányok, flexik illesztése, több pályarész összeépítése)... Mondjuk ehhez az is kellett, hogy sok helyen a flexi sínek méretre vágásával töltöttem ki a hiányzó vágányszakaszokat.
A fotós oldalamon sok vágányfektetéssel kapcsolatos album és kép található, itt:
Csatlakozom Battka kollégához: legjobb megoldás a bepermetezett felület, még ragasztás előtt. Én egy ablakmosós flakont használok. Sok víz, kevés mosogatószer.
Utána a ragasztáshoz nálam még "folyósabb" az rány: 1 rész ragasztóhoz kb. 4-5 rész víz. Pontosan cseppegtetve fecskendőből nekem eddig még mindig megkötött rendesen.
Lehet,hogy az egy-egy arány volt a baj.Én 1 ragasztó 2 víz keverési arányt javaslom,de lehet 1 a 3 is bevállalható!Nem akarok okosnak tünni,mivel az általad említett anyagokkal nem dolgoztam,Roco és Auhagen szóróanyagaim voltak H0-s mérethez,így az apróbb anyagok tulajdonságait nem igazán ismerem (átrendeződés).Esetleg az N-s vagy a Z-s topicban kérdez rá,hátha ott szakértő tanácsokat kapsz a kollégáktól!
Én több vizet szoktam bele tenni, kb 2-3 szor annyit mint a ragasztó, meg egy kis mosogató szert. És mielőtt nekiállok a csepegtetésnek bepermetezem az ágyazatot egy kis mosogató szerrel megbolondított vízzel. Erre az asszonytól elorozott kiürült pumpás dezodor felel meg a legjobban. A csepegtetést meg simán a fecskendőből szoktam végezni tű nélkül.
Én sem figyeltem meg hogy hullana a kész ágyazatból a kavics.
A peronra kavicsnak inkább homokot használj, olcsóbb is, és a méretarányhoz is jobban paszol. Gondolom te sem szeretnél 5-10 cm-es kavicsokon sétálgatni körömcipőben:-)
A lehető legjobbkor merült fel a téma, mert épp most folytatok én is kísérleteket az ágyazatkészítés kapcsán.
Én azonban még az alapnál tartok. Úgy csináltam, ahogy itt a fórumon is olvastam: egy rész ragasztó ( Pattex Palma Fa - Normál ), egy rész víz, egy csepp mosogatószer.
Magát a kavicságyat szépen be is futotta a keverék, viszont a vágányok közötti sóder imitációt már kevésbé. Két szóróanyagot próbáltam ki erre: az egyik a Noch barna ágyazatkavicsa Z méretarányhoz, a másik sima mezei lösz. A Noch esetében a gond az volt, hogy a rácsepegtetéstől is átrendeződött ez az apró szemcséjű szóróanyag ( valószínű amúgy, hogy valamilyen homok lehet ), a lösznél a gond az, hogy nedvesség hatására összeáll kisebb "gombócokba". Igazából egyik eredménye sem vészes, sőt, topictársunk panaszát - miszerint lepotyog belőle - szinte alig tapasztaltam, nagyon jól megragadt. Csak tökéletes úgy lenne, ha a csepegtetéssel nem úsznának el ezek a szemcsék.
Aminél még komolyabb volt a gond, az a noch Woodland Scenic szóróanyag, ezt is vágányra való ágyazatnak szánták, de az átlagos H0-ás szóróanyagoknál apróbb. Én peronra használnám kavicsnak. Na ezek nagyon könnyűek lehetnek, mert szinte teljesen átrendeződtek.
Erre a problémára mi a megoldás?
Bennem olyan gyanú merült még fel, hogy esetleg túl vastag tűt használtam hozzá, vagy sok a ragasztó a keverékben.
Mikor elkészültél az ágyazat leragasztásával és megszáradt,akkor 1 rész ragasztót keverj össze 2 rész vizzel,ezt az elgyet szívd fel egy nagy injekcikós fecskendőbe,majd az egész vágányzatot szép lassan csöpögtesd be az eleggyel!Vigyázz,túl sok nem kel,épp csak annyi,hogy beszivárogjon a kavicsok közé.Amikor ez meszilárdúl,akkor összetartja az ágyazatot.Ha elsőre nem sikerűl tökéletesen,akkor finoman isméld meg a műveletet.Ezt a megoldást szoktuk alkalmazni,bár 100%-ig ez sem tökéletes egy-egy pici kavicshullás előfordulhat,főleg ha sűrűn van mozgatva az asztal.Ja , FA normál ragasztót használj,mivel az száradás után átlátszóra szárad,így nem hagy nyomot az ágyazaton!
"1. Pályaterv 1:1-be nyomtatva, ráillesztve az alaplemezre"
Na itt kezdődnek a nehézségek! Nem is ment olyan egyszerűen A0-ás papírokra nyomtatásnál, hogy ami 600 mm-es rádiuszú ív az ne 587mm legyen. Szóval a mérettartás.
Hát nem tartom lehetetlennek, hogy a Wintrack ilyet is tudjon! Végülis készít egy 3D-és terepfelületet, amit egy számítógépnek nem lehet gond "felszeletelni"!
Én egy professzionális tervezőprogrammal dolgoztam; AUTOCad. A tervezés egy több lépcsős folyamat volt, de az egyek lépések magukban, nem voltak különösebben bonyolultak.
Legfeljebb az egymásra épülésük kívánt alapos átgondolást. (Na nem is lett elsőre minden olajozott!) A téma egyébként megért egy kiselőadást is a BTTB klubban másfél éve.
A Wintrack tud vágány-középvonalat, de még pályalemezt is felrajzolni. Ezt ha kinyomtatod, rétegelt lemezre indigóval át tudod rajzolni. Nekem a készülő asztalom is így fog indulni, már csak a postást várom a sínjeimmel, és az asztalost, hogy hozza az terepasztal vázát (ez utóbbi a könnyebben megvalósulni látszó dolog)
A betonaljas folyóvágány, és a talpfás kitérő kombinációja teljesen megszokott dolog a hazai pályákon. Én is hasonlóképpen építettem az asztalomat, roco betonaljas flexiből, és piko váltókból. A végeredmény ilyen lett:
Állomásokon gondolkodom betontalpfás Peco vágányokon, de a visszamaradott képzelőerőmmel nem tudom eldönteni, hogy a váltó (fa)-vágyány (beton) átmenetek esztétikailag, hogy festenének.
Hogy ne élezzem a "már számtalanszor leírtuk, olvasd el az egész topic-o(ka)t" vitát meglégszerm annyival, hogy aki már tényleg leírta csak írjon ennyit és a neve alapján rákeresek.
Tehát, vágányfektetés ügyben az én összeollózott elméletem ez:
1. Pályaterv 1:1-be nyomtatva, ráillesztve az alaplemezre 2/a. Középvonal a papíron bejelöl (WinTrack nem tudja, vagy én nem tudom, hogy minek hatására tudja) és sniccerrel kivág, ceruzával az alaplemezre rajzol vagy 2/b. ágyazat szélei a papíron bejelöl (WinTrack nem tudja) és sniccerrel kivág, ceruzával az alaplemezre rajzol 3. Parafa kivág, ráilleszt a középvonalra vagy ágyazatszélekre 4. Parafa kétoldalas ragasztóval ráragaszt az alaplemezre 5. Papír a parafára illeszt 6. Sín a parafán lévő papír alapján elhelyez. Van aki a flexekből a sínszálakat kihúzza (főleg ívekben nagy a feszültség), egyszerűbb a talpfákat elhelyezni. Hogy, hogy forrasztanak így a szálra az rejtély. Ragasztod, vagy szögeled a síneket?
Mennyire aggályos ez így? Működik a gyakorlatban, de biztos megy ez egyszerűbben.
Egy kedves ismerősöm már megosztotta az ő elméletét (kösz), de szeretettel várnám az ötleteket.
Szia! Majd valamikor nem tudnánk egyeztetni időpontot, mert lehet egy kettő fát vennék, és csak megszeretném nézni élőben hogy milyenek. Amúgy én is Keszthelyi vagyok!Üdv!
Vagy flex-szel, akkor automatikusan konnektálódik (jó szó!) Ha nem flex-szel akkor a az elem végét kijelölve connect-tel össze tudod kapcsolni.
A másik kérdésedre: egyrészt látod, de ha pontos akarsz lenni, akkor célszerű 1:1-ben kinyomtatni a pályatervet és erre fektetni a síneket. Ha már wintrack :)