Néha kell egy kis off:o) Meg, néha jól esik egy kicsit Don Quiote-nak lenni:o)
Amúgy, szerintem ami fontos, hogyha van néha "extrém" gondolat, beszélni kell róla. Sok extrém gondolat mindörökké extrém marad, de... régen ki hitte volna, hogy lehet olyan hajót csinálni, ami a víz alatt megy, vagy olyan gépet, ami elmegy a Holdra. Annakelőtte még a Föld gömbalakjáért is tűz járt...
Sokszor annyira beleragadunk a mindennapok kényszerpályájára, kell egy kis kizökkenés. Völgy effektusnak hívom:o) És, hogy ne legyen annyira off, anno a Csarna völgyben, kemencei kisvasútromokat nézve jött a felismerés: ha az ember halad a völgyben, akkor a könnyű utat járja, amerre triviális menni. De, hogy juss is valahová, néha neki kell vágni a meredek domboldalnak, ami nehéz meg macerás, de föntről többet látni:o)
a radikális helyzetet sokszor menthetetlen, ha már látszik, hogy radikális A nem radikálisra viszont mindenki tesz. A radikális, de menthető helyzet, vagyis a cselekvési pont eltalálásához elengedhetetlen a közvélemény ismerete, irányíthatóságának mértéke és módja.
Jó mentalitás. Nem rólad vagy rólam van szó. Teljesen mindegy, hogy mi ketten mikor kezdünk vagy nem kezdünk locsolni (benzint vagy vizet). Ennél fontosabb egy adott helyzet és a belőle kihozható irányok megsaccolása. Ha azt figyeled meg, hogy az egész társaság folyton benzint locsol az égő házra, akkor ugyan lehet egy elvi megoldás az erről való leszoktatás, de hátha egyszerűbb a meglévő működésre építeni, és abból kiindulni, hogy márpedig itt folyton benzint locsolnak az égő házra. Ez is egy információ, és az információ mindig érték.
(Na, ez is már megin' elkanyarodik a viciktől, mint k.novotny-ék témája. :) )
"1. A radikálisan új megoldásokat radikálisan új helyzetek hozzák."
Volt egy olyan repülőbaleset, amikor szivárgott az üzemanyag az utasszállítóból a tenger felett. A pilóta nem hitte el, hogy a kevés üzemanyag azt jelenti, hogy tényleg kevés. Szerencséje volt, mert vitorlázó repülésben elérte az egyik szigeten lévő repteret. A gép két hajtóműves volt. Csak akkor hitte el, hogy tényleg kifogyott, amikor az 1. utána a 2. hajtómű is leállt. Ja, és a "keresztbetápláló" szelepet is kinyitották, hogy kiegyenlítsék a két tartály közötti üzemanyagkülönbséget, ezért fogyott el az összes és nem csak a fele. Nekik mákjuk volt, ők odaértek... igaz, izzadtak kicsit, amikor azt számolták, hogy egy Boeing-nek mennyi a siklószáma...
...(a radikális helyzetet sokszor menthetetlen, ha már látszik, hogy radikális. Persze, égbekiáltó mázlival meg lehet úszni akkor is)...
"Ha ilyen hamar bekövetkeznek ezek a problémák, akkor a közösségi közlekedésre való áttereléssel már elkéstél. Mire elvégzed a prófétaképzőt, azután lebontod az autóipart és felépíted a közösségi közlekedés vonzó világát, rég elfogy a nafta."
Jó mentalitás.. Ha ég a ház, akkor benzint neki, úgyis mindegy........ nagyon életrevaló valóban, lehet nézni, milyen szépen ég....:)
Tudod az élet örömei kifürkészhetettlenek, és van még egy arany szabály, az erősebb kutya b...k, szép lehetsz akár melyik oldalon is vagy, csak okos nem
Így van. De mit teszel, ha szabályosan megkezdesz egy előzést, melléérsz a pótkocsis szerelvénynek és akkor az balra rádhúzza a kormányt? Éppen azért mentem annyival, amennyivel mentem, mert többet nem engedett meg az út. Érdekes módon a mögötte menő szintés répás pótost simán meg tudtam előzni ugyanilyen sebességgel. Az még lejebb is húzódott, nem pedig leszorítani akart az útról. Akkor ki közlekedett nem megfelelően?
Vagy arról is tudnák saját tapasztalatból mesélni, mikor engem szorítottak le az útról. Csupa kovász volt az út a felhordott rengeteg sártól. Csak a lélekjelenlétemen múlt hogy nem az árokban kötöttünk ki, pedig csak 50-el mentem. Szóval van itt bizonyíték bőven.
Gondolom ismered a KRESZ-t
A mai törvény azt mondja ki, hogy a járműved sebességét, úgy kell megválasztanod, hogy minden esetben megtudjál állni. Tehát 10 km/óra sebesség is relativ gyorshajtás lehet, tükörjégen, sárban, ha baleset van, és elis fognak érte marasztalni, mert nem az adott utviszonyoknak megfelelően választottad meg azt.
Vitatkozni lehet de ne velem, hanem a biróságon érvényesísd igazad...
Megadjam egy szállítmányozó cég elérhetőségét, akik pár éve még szállítottak? Azok meg tudják mondani hogy szorították le a karcagi buszt az útról Mezőberény előtt, vagy hány pótkocsijuk borult fel csak Füzesgyarmat és Biharnagybajom között. Vagy arról is tudnák saját tapasztalatból mesélni, mikor engem szorítottak le az útról. Csupa kovász volt az út a felhordott rengeteg sártól. Csak a lélekjelenlétemen múlt hogy nem az árokban kötöttünk ki, pedig csak 50-el mentem. Szóval van itt bizonyíték bőven.
De hogy a témához is szóljak félig, aztán tényleg befejezem. A cukorrépát traktorokkal, Ifákkal hordták be a répaplaccra. A répaföldön nem kellett rakodómunkás, mert a szedőgépből egyből a pőlatóra került. A vasútállomáson általában markolóval, esetleg futószalaggal és markolóval kombinált rakodóegységgel pakolták a vagonokba. Naponta indultak répaszállítmányok Kabára. Most gyakorlatilag a heti háromszori nyersolaj szállítmányon kívül már alig van más teherszállítmány. Másfelé sem, de legalább nálunk a Mol Rt még ad munkát a vasútnak.
Az elmúlt 15-20 évben nem csak a teherforgalom volt jóval nagyobb, hanem a személyforgalom is. Vonat akkor sem járt több, talán még kevesebb is, viszont az utasszám lényegesen nagyobb volt. Mikor még én jártam a szakmunkásba, pénteken mindig vonattal jöttem haza, mert volt ülőhely a 6 részes Bz-n Békéscsabán, nem úgy mint a buszon. Meguntam a tülekedést, rohanást. 16:20-kor indult Békéscsabáról a 6 részes Bz, egészen Püspökladányig. Jó volt, mert nem kellett átszállnom. Igaz, a két és fél órás úton már kockásra ültem a fenekemet. De akkor volt utas bőven. Gyulán már annyian felszálltak, hogy kocsinként 10-15 embernek már csak állóhely jutott.
Mi van most? Általában 2 részes Bz-k járnak, lézengenek az utasok. Van hogy csak egymagában jön a Studenka. Iskolaidőben, pénteken egyes járatok 3 részes. Hol vannak már a 6 részes tömött járatok!
Répaföldre max a 4x4-es ifák és társai, meg a traktor vontatta szerelvények mennek be, de nem ezek a félpótos szerelvények. Ergo ezek előbb kihordják a (többnyire) a vasútállomások mellett eleve meglevő depoba, ahonnan majd a homlokrakodó felpakolja az országúti szerelvényekre. Szóval hol spórolod meg azt az egy rakodást?
Ne félsd állam bácsit nagy művész ő, aki a jövedéki adó cimén betud hajtani 200-250%-os hasznot literenként, Ja, hogy nem oda költi ahová kell:-)))
Még nem is szóltam arról, hogy szezonban mennyi balesetet okozna a répás autók. Fáradt, kialvatlan sofőrökből a belet is kihajtják, félálomban száguldoznak az út teljes szélességében. Aki nem látja ezeket a túlterhelt járműveket, el sem tudja képzelni hogy repesztenek lakott területen is 60-65 km/órás sebességgel.
De érdekes módon ebben az időszakban még csak véletlenül sem lehet látni rendőröket az utakon. Nem akarom ezzel azt mondani, hogy a rendőröket is megveszik, de elég ha csak az olajügyet említem. Ebből már tudható melyik korrupt rendőrkapitányságról van szó. Persze azóta sokan nyugdaíjba mentek és áthelyezték őket, de az eljátszott becsületet keserves visszaszerezni.
Azt te is tudod, hogy ezeket beis kell bizonyítani, értelmetlen dolgokról meg ne beszélgessünk, mert a témát nem én kezdtem, és én leszek figyelmeztetve, hogy ez vicinális topik.
Habár én mindig is vicinálisként probálnám kezelni ezt a témát, aztán mindig máshová terelődik az el.
A repcevasút is nagyon reálisan gondolkodik, sokak bánatára abbahagyta pl. a nosztalgiaüzemet is. (Egy kivétel: a nagycenki múzeumvasút). Taxxx kifejtette egy korábbi hozzászólásában (lementve), hogy 5 éven belül vége a cukorrépaszállításnak, közúton is. Kifejtette azt is, hogy a jelenlegi vasúti répaszállítás veszteséges. Akkor hobbyból csinálnák repcéék? Vagy presztízsből? Brahiból rakodnának éjszaka nyílt vonalon?
Érdekes, a topikra be-betévedő nagyon okos közgazdász meg tapasztalt közlekedési szakértő hozzászólók mindig gálánsan kitérnek a válasz elől. Te legalább megmondtad, hogy nem tudod :-))).
Vagy emberek, a lényegen nem változtat, a rakodások száma akkor is eggyel több, de kilehet ezt a pluszt is hagyni, ha a szállitószalag olyan hosszú, hogy belehett vinni a répafőldekre, igaz, lehet 10 km hosszú is.
Az eszmefuttatás logikus, csak sántít. Hiába jut az államhoz több pénz a jövedéki adóból, abból gyakorlatilag nem marad semmi, mert a tönkretett utakra fordítja, de így is csak az utak töredékét tudjá javítani. Ha vasúton történne a szállítás, nem tennék tönkre az utat, az arra fordítandó összeget másra lehetne költeni, illetve a z utakat magasabb színvonalra lehetne hozni. Így a szállításból befolyó összeget gyakorlatilag bármire elkölthetné az állam, nem pedig az utak tömködésére.
Egyébként mikor még vasúton történt a szállítás, akkor is a répaföldekről a legközelebbi vasútállomás réparakodójáig vitték, ami nem 80-100 és még több kilómétereket jelentett, hanem 8-10, esetleg 20. itt az Alföldön gyakorlatilag minden nagyobb község állomásán kiépítették a réparakodót. Nálunk is. A kabai cukorgyár. Talán még megvan a tábla is róla. Most mi van ott? Néha az útalapnak a zúzott követ odahordják, vagy éppen a jogsit szerzők ott gyakorolnak vezetni. De túlnyomórészt évek óta teljesen üres.
A szállító járművek pedig nem voltak túlterhelve mint manapság. A magasító magasítójának is magasítója van.
Még nem is szóltam arról, hogy szezonban mennyi balesetet okozna a répás autók. Fáradt, kialvatlan sofőrökből a belet is kihajtják, félálomban száguldoznak az út teljes szélességében. Aki nem látja ezeket a túlterhelt járműveket, el sem tudja képzelni hogy repesztenek lakott területen is 60-65 km/órás sebességgel.
De érdekes módon ebben az időszakban még csak véletlenül sem lehet látni rendőröket az utakon. Nem akarom ezzel azt mondani, hogy a rendőröket is megveszik, de elég ha csak az olajügyet említem. Ebből már tudható melyik korrupt rendőrkapitányságról van szó. Persze azóta sokan nyugdaíjba mentek és áthelyezték őket, de az eljátszott becsületet keserves visszaszerezni.
De ez már teljesen off, úgyhogy részemről ezt a témát lezártam.
> Tessék ezen adatok nézegetése közben azt is mérlegelni, hogy 1925-ben Magyarország lakossága kb 12-12,5 millió volt, ami mára nem éri el a 10 milliót.
Trianon utan Magyarorszagnak kb. 8-9 millio lakosa volt.