Keresés

Részletes keresés

peter513 Creative Commons License 2009.03.31 0 0 210

(Most kezdtem ennek a topicnak a tanulmányozását, már a 100. hozzászólásig jutottam.)

2008. nyarán felhívtam egy céget, amelyik légtechnikával foglalkozik és végül sikerült beszélnem az egyik szerelővel. Mondtam, hogy csöveket idomokat motort... szeretnék tőlük venni. Biztos, hogy ennyit akar költeni a házára? Szerintem nem éri meg." A mail azért ment, válasz még nem jött.

peterch Creative Commons License 2009.03.31 0 0 209
Szia !

Valoban a kulso cso lehet akar PVC is, mivel jobb a hoszigetelo kepessege. En ezen nem gondolkodtam el annak idejen. Nem szeretek kombinalni, inkabb hasznalom azt , ami direkt erre a celra keszult. A PVC talan sztatikusan feltoltodik, ha a levego aramlik benne es a por is ezaltal megtapadhat. Termeszetesen, csak feltetelezem, nem probaltam. Valamint arban sem tudom, hogy mennyivel olcsobb a PVC mint a SPIRO cso.

Udv , Peter.
Előzmény: mcsaba111 (208)
mcsaba111 Creative Commons License 2009.03.30 0 0 208
..na hogy eddig ezt a topikot nem lattam..

Szia PEter!

A 2 koncentrikus spirocso helyett nem essyerubb a kulso csonek egy pvc csovet hasznalni? Csak jobban szigetel, mint a fem nem? Vagy tul maceras dolgozni vele?

koszi szepen
Előzmény: peterch (194)
vízió 99 Creative Commons License 2009.03.25 0 0 207
Üdv! Végigolvastam a fórumot, mivel nálam is működik egy talajregiszteres hővisszanyerős lakásszellőztetőgép. Én, bár abszolút elismerem,hogy a fórumokon nagyon jó ötleteket lehet olvasni,tanácsokat kérni mégis azt javaslom, hogy mielött belevágtok egy lakásszellőztető rendszer kiépítésébe, terveztessétek meg egy ezzel foglalkozó tervezővel. Higgyétek el megéri, nagyon el lehet baltázni.
Tipcsok Creative Commons License 2009.03.25 0 0 206
Vizes rendszert(cső, vezérlés, előfűtő) ugy 600e körül találtam, és még lehet netto is volt az ár, szoval nem olcso, sztem.
Nekem az se tetszik, amit kompletten árulnak, mert oké hogy antibakteriálisnak mondják, de meddig az , és ki tudja hogy tényleg az e. Persze ezek lehet hogy nem valós félelmek, de még van időm, ezért ki akarom jol találni a rendszert.
És még további gondom mindig a csövek takarítása. Mert akik pl a rendszereket árulják, azt mondják, hogy mielőtt befujjuk a levegőt, átmegy pár szűrőn, de azért idővel szerintem lehetnek ott mindenféle nem kívánt dolgok.
Előzmény: Axióma (205)
Axióma Creative Commons License 2009.03.25 0 0 205
De, nyilvan; vagy mondhatod ugy hogy egy hocserelo kozepebe is be lehet csatlakozni (a hazbol kijovo vegigmehet, csak az utolso szakaszon becsatlakozik a foldregiszterbol jovo). Igaz, igy az alacsonyabb homersekletu resznel vszinu nem 1:1 ara'nyu legmennyiseg, lehet hogy azt nehezebb moka megoldani. Gyanitom, igy is olcsobb lehet a vizesnel, de tevedhetek.
A masik otletem meg az, hogy a foldregiszterbol jovo "piszkos" egy reszet klimaval vissza lehet kicsit me'g huteni ugy, hogy a hazba belepes elott (hocserelo(k) utan) adja le amit ki tud belole szedni - a hatasfoka ha 8 fok stabilan adott, akkor nem olyan rossz, mint siman klimaval futeni. Maskepp szolva ez egy ertelmes felhasznalasa lehetne a legkazanoknak. Kirakva a fold feletti reszre nem tudtam soha elkepzelni, hogy mitol olcsobb futeni vele...
Előzmény: Tipcsok (204)
Tipcsok Creative Commons License 2009.03.25 0 0 204
De így nem kell két rekupátor?(egy amelyik hőcseréli a föld alol szívottat és a falon át szívottat, és egy ami a friss levegőt a távozóval télen)
Előzmény: Axióma (203)
Axióma Creative Commons License 2009.03.25 0 0 203
Ennel meg az is olcsobb (hatasfok persze nem tudom a vizesnel milyen), hogy a foldregiszterbol jovo levegovel a falon kozvetlenul bejott levegot hocsereled. [Majd persze utana a hazbol kijovo levegovel is telen.] Igy joval kevesebbet kell, de persze ugyanugy kell rendszeresen takaritani a bejovo oldalt, na meg plusz egy ventillator ha jol nezem nem uszhato meg. Viszont a foldbe eleg a legolcsobb cso, nem kell antibakterialis, es azt nem kell tisztogatni, sot szurni is eleg csak durvan.
Előzmény: Tipcsok (201)
quint Creative Commons License 2009.03.24 0 0 202
Ahogy kényelmesebb. Csak arra vigyázz, hogy méterenként legyen 2-3 cm lejtése, és a legmélyebb pontra kell egy kondenzgyűjtő/kiemelő.
Előzmény: ÖcsiBá (200)
Tipcsok Creative Commons License 2009.03.24 0 0 201
Sziasztok!

Házat szeretnénk majd mi is építeni(sajna még nem most), és a szellőző rendszeren jár az agyam.
Végigolvastam a topikot.
Ti nem féltek attól, hogy a földregiszteren és a benti csőhálózaton át szívott(fújt) levegőben mindenféle élősködü, gomba, spóra lesz?
Mert a földregiszter helyett talátam más megoldást: talajba fektetett csőben keringő folyadék, ami a szellőztető előtt előmelegíti a levegőt, csak az nagyon drága, és házilagosan nemtudom hogy kivitelezhető e.
Valamint a házban lévő csövek tisztítása is egy gondom. Ti ezt hogy oldjátok meg?

Üdv: Tibi
ÖcsiBá Creative Commons License 2009.03.23 0 0 200
Földszintes házunk épül éppen, pince nélkül. A talajkollektor cső az alap alatt jöjjön be a ház alá (140 cm alatt), vagy az alapon keresztül?

(Bocs, ha volt már a kérdés.)
quint Creative Commons License 2009.03.19 0 0 199
Bocs, kimaradt, hogy 5 centis EPS-ből... EPS -> nikecell + a többiek. Tudod, amiből a külső csatorna is készül. Skiccem nincs róla, de azt biztosan el tudod képzelni, hogy nem a hossztengellyel párhuzamosan ragasztom be ezeket a távtartókat, hanem kb. 20 fokos szögben.
Előzmény: plastro (198)
plastro Creative Commons License 2009.03.19 0 0 198
Aha,

tudnál egy skiccet csinálni?
Nem tudom, hogy mi az az EPS.

Igen ez a perdület biztos hogy tuti, a sörkolisok is emlegetik.

Neked is négyszög nikecel és aluvent párosod van?

Köszi,

-szp-
Előzmény: quint (197)
quint Creative Commons License 2009.03.19 0 0 197
Peterch nagyon jól írta, páralecsapódás csak a belső csőben lesz. Nagyon érdemes talajhőcserélőt is csinálni (télen -10 fokról kb. +5 fokig előmelegít, és utána megy a rekuperátorba). Nyári üzemben a talajhőcserélőben lesz kondenzátum.

A központosítást én úgy csinálom, hogy centis EPS ből vágok 8 centi széles 15 centis csíkokat. 2,5 centiig r=10 centis bemélyedés csinálok ferdén, és ilyenekkel fogom meg a belső csövet. A ferdeséget azért csinálom, mert ez így perdületet ad a külső levegőnek, ezzel picit javít a hőcserén.
Előzmény: plastro (189)
peterch Creative Commons License 2009.03.18 0 0 196
Szia !

A klimaventi tud nemi nyomast produkalni. Termeszetesen hasznald,ha ugy szeretned. A folyamatos uzemhez akkor olyan ventit valassz , ami kielegiti a megkivant legmennyiseg szallitasat! Az ablaknyitogatas nalam is felejtos.

Udv , Peter.
Előzmény: plastro (195)
plastro Creative Commons License 2009.03.18 0 0 195
Máris alakítom a rajzot. Gyakorlatilag tehetem a sarkokba a befúvókat is és az elszívókat is.
Igen hűtő-fűtő a klíma.
A klímaventilt csak a zaj miatt gondoltam volna nappalra, de egyáltalán nem tudom hogy ő valamilyen nyomást tud e produkálni. Viszont tudom fokozatmentesen állítani a fordulatszámát 0-100-ig.

Mérsékelt légmennyiség. A folyamatos üzem miatt gondoltam kissebb menniséget. Mert:
Éjszaka is kell a frisslevegő. a Lassú légmozgás jótékony hatással van a hatásfokra.
Nem kell vezérléssel kínlódni. A műanyagablak nyitó fogantyút el lehessen felejteni.

Nagyon köszi,


-szp-
Előzmény: peterch (194)
peterch Creative Commons License 2009.03.18 0 0 194
Szia !

Elkepzeles jo. Mit ertesz "mersekelt legmennyisegnek"? Amit azert kifogasolnak, azok a befuvok helyei. A befuvokat a legtavolabbi helyre kellene tenni, hogy az egesz helyseg levegojet megmozgassa es ezaltal cserelje/ nagyobb helysegekbe akar tobb darabot is lehet telepiteni/. Ennel a kiepitesnel, amit vazoltal, konnyen kialakulhatnak a helysegekben olyan helyek, ahol nem cserelodne a levego, mivel a befujt levego igyekszik az ajtokon eljutni az elszivasi pontokba.
Allando uzemmod szerintem nem szukseges, de ha ragaszkodsz hozza, akkor olyan ventit kell keresni, ami tudja az alap legcseret, pl. 30-60m3/h-t, de tudja az intenziv szelloztetest is biztositani, ami a Te esetedben kb. 250-300m3/h.
A klima ventijet csak rezervaval szamold! Nyaron a klimat hasznalnam a cso a csoben rekuperator es a befuvocsovek kozti egysegnek.Telen kikerulnem, amennyiben nem huto-futo klima.
Ne felejtsd el, hogy a tervezesnel szem elott kell tartani, hogy tulnyomasos rendszer epul, tehat a befuvo venti kicsivel nagyobb nyomassal dolgozzon, mint az elszivo venti szivassal!

Udv , Peter.
Előzmény: plastro (193)
plastro Creative Commons License 2009.03.18 0 0 193
ez így 30 méter 200-as cső, viszonylag mérsékelt légmennyiség. A klíma saját ventillátorát vegyem be a buliba? Paszív módon fog hűteni.
Az egész rendszer folyamatos üzemben menne, és nappal rá tudna segíteni a klíma ventillátor.

-szp-
Előzmény: peterch (190)
peterch Creative Commons License 2009.03.18 0 0 192
Szia !

Nagyon szivesen. De az csak a sajat szubjektiv velemenyem lesz, ami a sajat tapasztalatombol adodik.

Udv , Peter.
Előzmény: plastro (191)
plastro Creative Commons License 2009.03.18 0 0 191
Köszi szépen,


csinálok egy kis tervet és ha véleményeznéd, az szuper lenne.
üdv,


Székely Péter.
Előzmény: peterch (190)
peterch Creative Commons License 2009.03.18 0 0 190
Szia !

Jol gondolod ! Telen az elhasznalt levegobol csapodik ki a para. Ezert kell a cso a csoben rekuperatort a meleg oldal fele donteni. Tehat kb. 1-1,5cm/m lejtessel. Ezzel azt ered el, hogy nem fog a kicsapodott viz megfagyni a csoben, hanem a gyujtohoz folyik,ahonnan meg a csatornaba. Nyaron hogyan hutod a rekuperatorban a bearamlo levegot? Mert ha kutvizes,talajregiszteres vagy klimas segedlettel, akkor ott csapodik ki az esetleges para.
A belso cso kozeppontban tartasara alkalmazhatsz akar drotbol formazott tavtartot is,vagy vekony horganyzott lemezcsikbol is csinalhatsz tavtartot. Csak a fantaziad szab hatarokat. Nalam egyszerubb volt a helyzet, mert en ket Spirocsovet hasznaltam. A belso cso vegeinel furtam 120 fokos eltolassal 3 db 6,5mm-es lyukat es csavart ket anya segitsegevel rogzitettem a csohoz. Igy akarhogyan betoltam a kulso csobe, a tavolsag konstans maradt.

Udv , Peter.
Előzmény: plastro (189)
plastro Creative Commons License 2009.03.18 0 0 189
Hogyan lehetne megoldani a kondenzvíz elvezetést.

Ha a belső cső a elhasznált levegő ág(200mm), és a külső négyszög keresztmetszetű(250x250) nikecel cső a frisslevegő beáramlás, akkor hol keletkezik kondenzátum?
Télen amikor a beáramló levegőt melegítjük akkor elvileg a belső cső falon.
Nyáron, amikor is a beáramló levegő hűtjűk, akkor meg a nikecelben.

Segítsetek srácok jól gondolkodom?

Gratula annak az embernek, aki ezt kitalálta, zseniális ötlet.

Ja mégvalami, hogy lehet elérni, hogy a cső középen legyen a négyszögben függőlegesen.

Köszi,

-szp-
Előzmény: quint (186)
Axióma Creative Commons License 2009.03.14 0 0 188
Szoktam idonkent agymenni, ilyenkor nem kell komolyan venni... es megoldhatatlan problemakat en is latok, pl. hogy fix hossz szigetelesbol vszinu evente 2 napra lenne csak jo.
Egyebkent milyen tisztitast csinalsz egy ilyen rendszerben, nem vizes-vegyszeres?
Előzmény: quint (187)
quint Creative Commons License 2009.03.14 0 0 187
A talajregiszterbe biztosan nem fogom bevinni a "cső a csőben" rendszert. Néhány ok (egyesével is elegendőek ahhoz, hogy elvessem a megoldást):
- a talajregiszterben jegesedés alakulna ki;
- szinte reménytelen vállalkozás lenne a talajregiszter és a "cső a csőben" hőcserélő tisztítása.

Előzmény: Axióma (184)
quint Creative Commons License 2009.03.14 0 0 186
Azonos külső hőmérséklet (belépő friss levegő) és belső hőmérséklet (elszívott levegő) mellett úgy lehet csökkenteni a befújt (előmelegített) és az elszívott levegő közötti hőmérséklet különbséget (dT), ha növeljük a hőcserélő felületét és/vagy növeljük a kölcsönhatás idejét. Ha dT->0, akkor hatásfok -> 100% (persze azonos belépő és elszívott térfogatáramot feltételezve).

Nálam 250x250 mm-es (bejövő ág) keresztmetszetűben lesz a 200-as átmérőjű aluvent cső (kimenő ág). 25 méternél ez sima falú cső esetén 15,7 nm hőcserélő felületet jelentene, az aluvent esetén ez kb. duplája lesz. 250 m3/óra mellett a kölcsönhatási idő ~11 másodperc. A 250 m3/h-hoz ajánlott gyári készülékek (már amiről láttam adatokat) messze nem érik el ezeket az értékeket (A=30 nm, t=11 s). Ezekkel az adatokkal (látens hő nélkül is) 90% körüli hatásfok várható a max. tervezési légáramnál is.

Előzmény: plastro (185)
plastro Creative Commons License 2009.03.13 0 0 185
Összességében.

A cső a csőben jobb, ha van helyed, ha meg nincs hely akkor muszáj lemezest csinálni?

Vannak számok a hatásfokra, hogy mit lehet elérni?

pl: Cső a csőben 25 méter 87%
Lemezes: 10m2 75%
??

Ez csak kérdés, hogy ilyen nagyságrendek vannak.

Nekem van hely a padláson, de a lemezes jobban tetszik.

Köszi a segítséget előre is.

Üdv,

-szp-
Axióma Creative Commons License 2009.03.11 0 0 184
Akkor bocs. Nem gondoltam, hogy a lemezes hocserelo mereten annyira sporolnak, hogy _emiatt_ veri a cso a csoben... mar persze kerdes, hogy melyiket milyen meretnel nezzuk, de ertem.
Errol (nem tudom, miert) az jutott eszembe, hogy nem lenne ertelme a foldregiszteres szelloztetes eseten az amugy is meglevo hosszu, foldben meno reszben hocserelni? Termeszetesen forditva, az elhasznalt belul, az tuti melegit, a fold kivul, eselyes hogy az is. Mar persze csak teli uzemben, nem nyariban. Igy a vegleg kidobott levego homerseklete nem a hazba belepo, hanem az alacsonyabb foldbe belepo kozelebe hulne, es bar valoszinu, hogy a kulonbozet nagyobbik reszet a foldbol nem venne fel, de ha mindez egybe rendszer ugy, hgoy a hazban levo hocsereloreszt betesszuk a foldbe csak ott mar a foldtol szigeteljuk (na persze itt kellene jo pontos szamitas, hogy honnantol), akkor nem kell ket rendszer es kulon hely hozza.
Előzmény: quint (183)
quint Creative Commons License 2009.03.11 0 0 183
Szerintem nem nehéz kibogozni, mivel tényleg azt írtam, hogy elszúrás nélkül a házi "cső a csőben" (C) könnyedén jobb lehet (lesz), mint a gyári ellenáramú (B), és sokkal jobb, mint a gyári keresztáramú (A). Azt talán mondanom sem kell, hogy a következő hozzászólásodban említett D változatot is megelőzi, mivel az jó esetben A és B között lesz, de előfordulhat az is, hogy az A-t sem éri el.

Egyébként nagyon egyszerű, hogy C miért előzheti meg B-t. A hatásfok szempontjából az a lényeg, hogy minél nagyobb legyen a hőcserében résztvevő felület és a kölcsönhatás ideje. C azért lehet ezekben jó, mert az "eladhatóság" miatt nem kell kompakt kivitelűnek lennie, mint a gyári berendezéseknek. Lehet növelni a fizikai méreteket. C ára még így is töredéke lesz A-nak vagy B-nek.
Előzmény: Axióma (181)
Axióma Creative Commons License 2009.03.11 0 0 182
Bonusz kerdes: D = hazi ellenaramu (mondjuk a lent irt parameterekkel) hova sorolodik vajon?
Előzmény: Axióma (181)
Axióma Creative Commons License 2009.03.11 0 0 181
Na ezt az utolso mondatot bogozzuk mar ki. Tehat adott A = gyari keresztiranyu, B = gyari ellenaramu, C = cso a csoben. Nyilvan adott, hogy hatasfokban A < B, de a mondatod hova sorolja a C-t? [A mondatszerkesztesbol nekem ugy tunik, mintha a ketto koze, de szo szerint ugy tunik, hogy C mindenkepp jobb B-nel, amit viszont ketlek.]
Előzmény: quint (180)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!