Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Érdemes úgy felépíteni a pályát, hogy az esetleges későbbi digitális vezérléshez ne kelljen bontani. Így a legfontosabb a szakaszok kijelölése, szakaszolása és ezen szakaszok külön vezetékkel történő betáplálása. Ezek egyenlőre összefoghatóak és a többszörös betáplálás következtében egyrészt sokkal üzembiztosabb lesz a pálya, másrészt a későbbiekben csak vezetékkapcsolat bontással jár a szakaszérzékelők esetleges beszerelése. A váltóállítással kapcsolatban a szervomotoroknál megbízhatóbb állítómű nem igazán létezik, már csak azért is, mert azokat szinte folyamatos üzeműre tervezik, váltóállításra pedig a működési idejük töredékét használjuk. A vezérlésük kicsit bonyolultabb (vagy mondjuk drágább), de a valósághű lassú átállás ezt messze kárpótolja. Ráadásul a szervovezérlők néhány (nem mindegyik) tipusa úgy van kialakítva, hogy minden egyéb nélkül, közvetlenül a szervodekóderről is kiadható (egy gombnyomással) az állító parancs, tehát nem kell mögé okvetlenül számítógépes vezérlés.
Ha digitási üzemben lesz akkor én egy szervó motrot ajánlanék alulra! Én is így tervezem a saját asztalomnál!
Igaz a hozzávaló dekóderrel drágább, de egy dekóderrel ha jól tudom 4db szervót lehet üzemeltetni, és élethűbb az átállás is és nem csattan mint a conrad állítómű! Egy szervó olyan 1000ft körül van, egy szervódekóder 4000-5000ezer. Ha Analóg az asztal,akkor nem szóltam...:D
Többnyire egyetértek Veled, azonban mielőtt elhatalmasodott rajtam a vasútmodell-mánia én is maketteztem, illetve most is makettezem csak szüneteltetem eme hobbimat :-))) szóval régebben jobbára modern vadászgépeket és helikoptereket építettem, és én ott sokszor használtam az apró antennákhoz pillanat ragasztót, mert a rosseb aki órákig fog kézzel egy fél cm-es kis pöcköt :-))) Amúfy nagyobb alkatrészeknél valóban Revell-t használtam én is.
Hát azt hiszem abban egyetért(het)ünk, hogy a modellezésben szinte minden feladathoz más-más ragasztó kell.
Az ágyazatkészítéshez való Palma-Fá-t kiveséztük, de pl. magukhoz a modellekhez a pillanatragasztó-féleségek nem jók, mert megtámadják (oldják) a kasztni anyagát.
Ráadásul az apró alkatrészek felragasztásakor nem biztos, hogy elsőre jó helyre kerül az alkatrész, ezért olyan anyag kell, ahol pár percig még van lehetőség igazításra. (Nekem a rémálmom a mozdonyok ablaktörlője. Nemcsak kicsi, de vékony is...)
A tűs Revell (valószínűleg) megfelel ezeknek a feltételeknek. (Vettem már, de még nem próbáltam ki...)
Ugyanakkor elképzelhető, hogy pillanatragasztóra van szükség két törött darab végleges egyesítéséhez.
A különféle habokhoz megint más kell, mert előfordul, hogy egyszerűen "összeesik" a habanyag a ragasztótól...
Stb...
(És akkor a higíthatóságról még nem is beszéltünk : vízzel, szint. higítóval, nitroval...)
Az rendben van, hogy nem esik szét, én csak attól ijedtem meg, hogy egy 50x15cm 4mm rétegelt lemezt lekentem nagyon enyhén higított Pálmával, majd beszórtam homokkal, és kb. 10 perc múlva az 50cm közepén emelkedett vagy 2-3cm-t. Mondjuk ez alatt nem volt merevítés, ezért nem is hasonlítható 1:1-ben egy terepasztalhoz, csak gondoltam megkérdezem, mi a tapasztalatotok ez ügyben.
Attól, hogy rá van írva, hogy vízálló ragasztó, még nem alkalmas hajóépítésre :-)
El kell olvasni a használati útmutatót (már ha van neki, elvileg kötelező), abban leírják, hogy mik a tényleges tulajdonságai az anyagnak.
A beltérre ajánlott vízálló ragasztók, bírják a mérsékelt vízbehatást és a mérsékelt légnedvességet, vízbe áztatást nem, arra megint más ragasztók kellenek.
Egyébként ezért ajánlott hazai terméket venni, ha gond van a minőséggel, akkor lehet reklamálni, álltalában van rajta normális leírás is.
Mindíg próbáljátok ki az adott ragasztót. A múltkor sikerült belefutnom egy 5l-es valami spanyol, talán Blanka nevűbe. az volt ráírva, hogy száradás után vízálló. Rajzolási hiba miatt vissza kellett bontani a töltést és a vágányanyagot. Kínlódtunk a felszedéssel. Azután valaki - talán mérgében - bespriccelte vízzel. Egy kis idő után megmozgatva szétesett szemekre a töltés és kiemelhető volt a vágányanyag. Most már csak az érdekelne, hogy miért volt rajta, hogy vízálló.
Az enyv is faragasztó, ezt az asztalosságban pl. a furnérozott felületeknél használják, hőpréselésnél szintén alkalmazzák.
Én inas koromban nem rajongtam érte, kezet sem kíméli, mert megkötve kemény és nagyon éles felületet jöhet létre.
Ezekből a diszpi ragasztókból is többféle van, a modellezéshez persze megfelelő a legolcsóbb és legegyszerűbb változat, a többi az adalékokban különbözik és persze az azok álltal kifejtett tulajdonságokban, de létezik kétkomponensű is.
Ha már ragasztó, ti milyet használtok a pillanatragasztók közül, illetve a modellragasztók közül?
Én legutoljára 2.150Ft vettem a 750 ml-es kiszerelést.Majd nem sírva fakadtam,de már beütötte az eladó a gépbe az összeget így nem volt pofám azt mondai,hogy nem kérem!
OFF Én egyáltalán nem használok MS Word-öt, de ettől függetlenül mindig teszek spészt (ha nem, akkor csak véletlenül kimaradt). Számomra az a furcsa, hogy ez a jelenség az utóbbi néhány hónapban jött elő látványosan, mintha ez is az fülkeforradalom következménye lenne. :-))) Néhány mondatnál még csak-csak elviselem, de - mint az ágyazatos témában is - fél oldalas szövegnek már nem állok neki, hacsak nem kimondottan pont az adott témával foglalkozok. Szívás lesz majd akkor elolvasni ezeket, amikor terepasztalépítésbe vágok. :-)
A másik új jelenség, ami nyilván az angol tanulással függ össze, a nemzetek nevei melléknévkénti használat esetén nagy kezdőbetűvel.
Na és amit végképp rühellek, az a h, vok, mind1 és társai. :-(((