Igen, nyaron az eszaki kisablak van nyitva es a szobaablakok aszerint, hogy hova nem sut eppen a Nap. Az elszivas ilyenkor csak a fozes komfortot noveli. Nincs feleslegesen nagy meleg a fozolapnal es para sem. ejszaka minden ablak nyitva lehet, hogy gyorsabban lehuljon a haz.
Említetted egyszer, hogy nálad a nyári üzemmód az, ha az északi kis ablakokat kinyitod és csak az elszívás van bekapcsolva. Ilyenkor a szobákba hogy jut friss levegő?
Téli üzemmódban nem kell páralecsapódással számolni a talajhőcserélőben, mivel a beszívott levegő melegszik, így egyre több párát tud magában tartani. Nyáron más a helyzet. Egy szélsőséges példa: Legyen "döglesztő" nap, 35 fokos hőmérséklet mellett 70 százalékos páratartalom. Ekkor 27 gramm pára van egy köbméter levegőben. Ilyen meleg mellett legyen a talajhőcserélőből kilépő levegő hőmérséklete 20 fok, aminél a levegő már csak 16 gramm nedvességet tud magában tartani, a különbség kicsapódik. Ez - például - 200 köbméter óránként légcsere mellett 2,2 liternyi páralecsapódást jelent a talajkollektorban. De ez egy eléggé extrém üzemállapot...
Megvan már a rendszer, de még nem foglalkoztam vele, mivel a kondenzvízkeletkezés problémája csak nyáron merülhet fel. A 25-30 fokban az 50-60%-os relatív páratartalom harmatponti hőmérséklet alá csökkentve lecsapódik. Ez kb 17 fokon van, de nem akarok pontatlanságokat írni.
A lecsapódott víz páratartalom és légcsere függvényében óránként 2-3 deciliter is lehet. A legionella baktériumok nagyon szívesen lubickolnak és szaporodnak a pangóvízben.
Szerintem ez elég komoly egészségügyi fenyegetettség.
Egyébként a rendszer rehau awadukt, pince nélküli, kondenzgyüjtő aknás megoldás. Én úgy látom hogy az általad vázolt időkénti karbantartáson kívül gyári megoldás nincs.
megvan már a rendszered,és gondot okoz, vagy most akarod megcsinálni és ezért okoz gondot?
nálam 5 hónapja üzemel, de jó ha 2-3cm víz volt az alján a gyüjtőnek.
Mint már írtam, a talajregiszter nem folyamatos üzemre van kitalálva, ha jól ki van építve a lakásszellőztető rendszer(mármint vezérlés) akkor csak 5 fok alatt és 20 fok felett szívja a gép a levegőt a regiszteren keresztül. Tehát véletlenül sem azt kell elképzelni,hogy állandóan folyik a kondenzvíz. Persze, hogy a nyárral mi lessz, még én sem tudom,de eddig semmi gond.
Ha meg mégis sok kondenzátum összegyűlne, leveszem a kondenzvizakna tetejéről a sapkát, beleengedem a szivattyút, és kiszívatom. Szerintem kár túlbonyolítani.
Azt akkor lehet, ha pl pincéd is van, és oda lejt. Szerintem. Ha nincs, akkor valahogy tényleg ki kell szivattyuzni. Talán egy ilyenekkel foglalkozó cég meg tudja Neked mondani.
Más fórumokban feszegettem a kérdést, de eddig még senki sem tudta a választ, arra hogy a Rehau awaduktnál a kondenzvízgyűjtő aknából a vizet folyamatosan vagy a havonta karbantartásképpen kell kiemelni?
Ha az aknába kell a szivattyút letelepíteni, akkor a slag és az áramvezeték hol megy be ebbe a kondenzgyűjtőbe?
Nem vitatkozni es szorszalat hasogatni akartam, de valoban a rajzon a befuvoag van betervezve a furdobe. Melegvizes rafutest nem terveztem a rekuperatorba, mert a 200m3 levego utofutesere elegendo a 125W-os elektromos hosugarzo a 22 C fok eleresehez. Jelenleg a gazkazan lecsereleset tervezgetem,egy kis hoszivattyura, aminek a maximalis teljesitmenye 2kW koruli lesz. Mivel a haz 59 eves es annak idejen mar kivolt epitve a futesrendszerem alacsony hofoku eloremenore, igy nem volna celszeru kidobnom az egeszet csak azert, hogy legfutesem legyen. Ezen a hazon kiserleteztem a szigetelessel,napkollektorokkal futesrasegitessel,rekuperatorral. A valodi cel egy tokeletes uj passziv haz megepitese, ahol az altalam tervezett es kiprobalt rendszerek lennenek beepitve. Remelem egyszer megepul !
Lehet, hogy a képen nem jól kivehető,de a fürdőben elszívó ág van.
Hogy mért ott vannak a légszelepek, ahol vannak? Tényleg nem tudom. A tervezéskor mondták, hogy lehetőleg az ablakokkal szemben legyenek a befujó szelepek, de miért, azt nem tudom. A thermovíziós képeken viszont jól látszik a hidegebb friss levegő áramlási útja, mindenhová eljut. Tehát ha másért nem is,ezért elhiszem,hogy jó helyen vannak.
A hősugárzó helyett nem gondolkodtál egy melegvizes kalorifer beépítésén?
Mi most fogjuk beszerelni, mert miután leteszteltük a házat a télen, a "régi" fűtéssel, nyilvánvalóvá vált,hogy ezzel még spórolósabban megoldható a fűtés.(ami persze egyébként is nevetséges)
Koszi a valaszt es a velemenyedet. Valojaban nem kukacoskodni akarok, de nem ertem, miert nem a helysegek tuloldalara tettek a befuvo agat a masodik abran? Szerintem ugy jobban cserelodne a levego a helysegekben. Es miert befuvoag van a masodik abran a furdoben? Abban igazad van ,hogy utofutes kell a friss levego befuvasa elott. Nalam cca.20C fokos a beerkezo friss levego. Ezert van a befuvasi eloszto elott egy termosztattal vezerelt 125W-os hosugarzo, ami 22C fokig /beerkezo levego homerseklet/ bekapcsolt allapotban van, ha uzemel a rekuperator. Nalam direktben van a digesztorbol az elszivas, igaz zsirfogoval van ellatva. Idaig semmi lerakodas a csoben. Az is igaz, miota induktiv fozolappal fozunk, para sem keletkezik olyan mertekben mint a gaz fozolap eseteben.
Letölthető a Rehau Awadukt Thermo program. Konzervatív megközelítésben (nem akar átverni) adja meg a kilépő levegő hőmérsékletét. Náluk ez azért is fontos, mert egy egyszerű hőmérővel is könnyedén lehet ellenőrizni.
A hőszivattyúsok 2 méterre simán bemondják a 10-12 fokos talajhőmérsékletet januárra, a szellőztetőhöz képest sokszoros hőkivétel mellett. Sokan (lsd. Passzív ház topik 2009.03.31.) persze ezt el is hiszik. De aki nem röhög fel hangosan, az biztosan nem is tudja ellenőrizni a COP értékét :))
Tényleg okos dolog a talajregiszter. Télen gyakorlatilag nullára csökkenti a rekuperátor lefagyásának veszélyét (persze az sem mindegy, hogy -15 vagy 2 fokról kezdi a rekuperátor az elszívott levegővel a hőcserét), nyáron meg helyettesíti a klímát. Ez utóbbival tudtam meggyőzni anyucit, hogy szükségünk van ilyesmire, mert tök gáz volt, hogy az előző házam fullra klimatizálva volt, de nem lehetett használni (pontosabban: csak akkor, ha nem volt a környéken -> pl. hálószobák "előhűtése").
Jaja, emlegettek ok is, hogy van kalkulator a honlapjukon, es persze hogy lehet ugy is hogy hofokot irok elo, abbol jon a csohossz. Engem inkabb az lepett meg, hogy 7 fokos _talajjal_ szamol az adott melysegben. [Egyebkent respekt az illetonek akivel beszeltem, masfel mondatbol leszurte, hogy nem Adam-Evanal kell kezdenie, es arra valaszolt hatekonyan, amit kerdeztem. Sajnos ez volt a ritkabb eset!] Hutesre szerintem meg ujepitesuben bun mast hasznalni! De meg azt is mondom, hogy ahol kozponti klima van kiepitve, ott is hulyeseg, mert onnan mar csak egy lepes hogy a fold alol szivjon. Na jo, persze nem 100% beepitettsegu telkeknel...
Ez biztos egy átlagérték. Végül is az a cél egy talajregiszternél,hogy a beérkező frisslevegő 0fok vagy ez feletti legyen,a gép eljegesedhetősége miatt. A hab a tortán, hogy nyáron viszont fillérekből megvan a hűtése a lakásnak.
Egyébként a talajregiszterből beérkező levegő hőmérséklete, nagyban függ a cső hosszától, a mélységtől és a talaj szerkezetétől( nem mindegy, hogy köves,agyagos,homokos......). Erre van egy nagyon jó méretezőprogram.
Ugyes. Egyebkent a Rehaut lattam a Construman a talajregiszter temaban (legalabbis ami feltunt), es ok azt mondjak, hogy az altaluk meretezett rendszer (orankenti legkobmeterenkent nagysagrendileg 3500 Ft) az tenylegesen 0 fokot iger biztosra, mert 7 fokos a talaj ott 1,5-2m melyen. Ugyhogy kezdenek surusodni az ellentmondasok... [Bar ha Rehau prosit forditottak, akkor lehet hogy az a nemet atlag vagy esetleg a nemet minimum, ez eddig eszembe se jutott mint tevedesi pont.]
Még valami. A frisslevegő nem mindíg a talajregiszteren keresztül érkezik. +5 fok felett a motoros zsalu átvált, és a garázs falán lévő beszivócsonkon át jön a levegő. + 20 fok felett visszavált a zsalu és újra a talajregiszteren érkezik a frisslevegő, de ilyenkor a gép hőcserélője nem működik.
A konyhai elszívót valóban nem tanácsos bekötni a szellőztetőbe. Mi vettünk a szagelszívóba szénszűrő filtereket,ami ha másra nem is jó de a zsíros szennyeződéseket megfogja. A konyhaszekrény tetejéig felvezettük az elszívó csövét, tettünk rá egy 90 fokos idomot, így a plafon alatt fújja ki a kajaszagos levegőt, amit már a lakásszellőztető elszív. Így nem kerül bele zsíros,olajos levegő.
Hát nem is 1,5m hanem 2m. Hogy tényleg így kell-e vagy nem én had ne értsek hozzá. Szakember tervezte, szakemberek csinálták és nagyon jól működik. A thermovíziós felvételek pontosan megmutatták a hűvösebb és a melegebb levegő "vándorlási" útját, szóval ha nem élvezném minden előnyét, csak a felvételeket látnám, akkor is meggyőző lenne. Ja, írtam, hogy nincs fali csak mennyezeti befújás és elszívás.
Milyen mely az arok? Nem azert "csak" 6 fok? Nekem nem tunik 1,5 meternek... Nem latom tokeletesen a kepeket, de ugy tunik, hogy ugyanazon a falon van a befujas, mint az elszivas? Ezt tenyleg igy kell? Azt hittem, hogy az atlo a jo...
Az elfogulatlan véleményem: a garázsba lett felszerelve így a lakásba semilyen hang nem jut be, mert persze azért van hangja,de nem vészes. A légtechnikai csöveken persze nem jön át semmi hang. Komfort szempontjából tökéletes, gyakorlatilag a feladatát 100%-ban ellátja.Frisslevegő be, pára, elhasznált levegő ki. A hővisszanyerése a többi géphez képest nem tudom,hogy jó vagy nem, de tudok adatot mondani. -10 foknál a földbe fektetett talajregiszteren keresztül érkezik a frisslevegő a géphez felmelegedve +6 fokra/ez már pontos adat,és senki ne higgyen a +15 fokos beérkező levegőnek/ 22 fokos levegőt szív el / ill. ugye fürdéskor,főzéskor azért többet/ és így érkezik a lakásba átlag 19 fokos frisslevegő. Szóval itt ragadom meg az alkalmat,hogy leírjam a hővisszanyerős lakásszellőztetőgép/ ha nincs kiegészítve fűtő egységgel/ hűti a lakást. Most teszteltem le 2 napig kikapcsoltam 1.5 fokkal emelkedett a lakás hőmérséklete.
De egyébként nagyon jó, egyedül a villamos energia igényben csalódtam, jelen állásban 180 W/h a fogyasztása 5900 ft/hó.
Konkrétan 1.700.030,-ft került talajregiszterestül saját munka nélkül embereim csinálták. Ők értenek hozzá, nekem ehhez lövésem sem volt.
Összességében 5 alá az osztályzat. Annyi a módosítás, hogy minden elszívó és befuvó fej a mennyezetre került.
Megkerhetnelek? Nagyvonalakban vazold fel legy szives, a Te hazadban mukodo rendszert a parametereket is, ha lehet? Esetleg a bekerulesi koltseget is. Erdekelne, hogy egy valodi tervezo altal kiszamitott ,megrajzolt es telepitett rendszer mit tud es mennyiert.