Szanjal ra ket percet a hozzaszolasaink ujraolvasasara! Nyaron kutviz es kalorifer segitsegevel a szellozorendszered kepes huteni a hazat jo meretezesnel. Ha csinalsz egy by-pass-t, akkor ha nem vagytok otthon, nincs kifele legcsere, csak folyamatos kaloriferen keresztul aramoltatas a hazon belul. Igy jo hatasfokkal tudod huteni a hazat. Ha otthon vagytok, akkor egyik oldalon elszivod az elhasznalt meleg levegot, a masik agon meg befuvod a hus friss levegot. Telen mas a helyzet. Amennyiben jol ertem az irasodat, akarsz egy cso a csoben rekuperatort epiteni. De hol fog ez nalad megepulni? Van helyed? Az en rendszerem 202m3 levegot sziv el es 217m3 levegot fuj be orankent maximalis fordulaton. Tehat tulnyomasos. Hossza 21m . Csovek merete : belso cso -elhasznalt levegocso-125mm, friss levegocso- kulso-200mm. Uzemeles kozben ,ha hidegebb a kinti levego homerseklete, akkor a befujt friss levego cca 2-3C fokkal hidegebb, mint a benti homerseklet. Ezt a kulonbozetet futi fel egy 125 Wattos futoszal, amit a csobehelyezett termosztat kapcsol, amig nem eri el a szobahomersekletet a levego homerseklete a csoben . Alapjaban nalad egy ilyen rendszer mint az enyem nem is igenyelne a kaloriferes elomelegitest. A 400m3-es legcserehez elegendo volna paralelban megegy ag. Megmondom miert megegy es nem egy vastagabb. Ha a 400m3-re terveznenk, akkor joval vastagabb csovek kellenenek, ami azt a negativ jelenseget idezne elo, hogy az alacsony legcserenel 90-100m3/o nagyon sok ho a csovek felmelegitesere menne el ,es a lassu aramlasnal nem volna annyira tokeletes a hocsere , mivel nagyok az atmerok. 400m3/o legcserenel elegendo volna 300W-os futoszal. Termeszetesen, ha a csovek jol levolnanak szigetelve. Nalam 10cm-es Is..er van+6mm -es uvegszalas tukorfolias kopenyszigeteles. A rendszerem a padlason van. Bocsika, kicsit hosszabb lett!
"Nem kellemes ilyen helyzetben a friss levego bearamlasahoz kozel lenni"
Ez az oldal ami még nem világos számomra. Pontosabban milyen légáramot fogok használni. Az eredeti tervem, hogy télen egy alacsony teljesítménnyel, de folyamatosan menne (50-100-m3/h légcserével) a rendszer és ha szükséges akkor időnként pár percre, fél órára menne közel 100%-on. Ez majd használat közben fog eldőlni, hogy működőképes-e így a rendszer. Én jobban szeretem a kisebb, de folyamatos üzemet, mint a szakaszos, de intenzívebb szellőzést. Ennek ellenére a ha van rá mód akkor a rendszer úgy lesz kiépítve, hogy a legnagyobb teljesítmény mellett is képes legyen a frissen beszívott levegőt előmelegíteni lehetőleg az általad is említett 2 fok különbségre.
Szerintem a folyamatos, de kisebb teljesítménynél nem lesz olyan nagy légcsere illetve légsebesség a befúvóknál, hogy kellemetlen legyen az a két fok különbség. Ennek ellenére meggyőzhető vagyok és adott esetben a rendszerbe beépítek egy kisebb teljesítményű rásegítőfűtést.
Ami a teljesítményt illeti 4-500m3/h tud majd a szellőzőrendszer. A ventilátorok szabályozható teljesítményűek lesznek és szeretném mérni a tömegáramot, mind a befújásnál és az elszívásnál. Az elszívás központi lesz, a legtávolabbi helyen a befújásokhoz képest a tökéletes átöblítés végett.
Mivel a rendszerem erősen hasonló lesz (az eleje mindenféleképpen) a unisiqual_aefh topiktárs által leírtakhoz ("két kutas" rendszer) az itt lévő kalorifer méretezése talán egyszerűbb feladat, de ebben is kérném a segítségedet. Ami viszont fontosabb lenne az az általad használt ellenáramos rendszer paraméterei kiindulásnak. Ugyanis építek egy ilyen rendszert, de a méretek tekintetében nem szeretnék egyik irányban sem elszállni. 500m3/h levegőt szeretnék felmelegíteni +10 fokról (kútvízzel előmelegített) +20 fokra +22 fokos levegővel. Jelenleg lövésem sincsen, hogy mekkora csőátmérőkkel és hosszokkal oldható ez meg, ezért nagy segítség lenne, ha a nálad működő rendszer alapadatait megosztanád.
A kerdes nem annyira a teljesitmeny, hanem inkabb a megoldas. Vagy nagyfeluletu ,vagy tobbretegesnek kell lennie a kalorifernek. Mivel percenkent 1,5m3 levegot akarunk felmelegiteni, igy nagyon lassu legmozgas kell. Ami 0,5x0,5m-es kalorifernel egesz feluleten 0,1m/sec.-os aramlas. 80/60C fokos bol legalabb 4-5kW-os kellene. ilyenek altalaban szerelocsarnokokban szoktak lenni.
konkrétan a rendszer: Az akna aljába van fúrva az egyik kút. A karolifer az akna aljában ráépítve a beszívócső ami a föld alatt megy a házba. Az önfelszívó szivattyú felszívja a vizet az akna aljában lévő fúrt csőkútból a vizet át a karoliferen egy földben elvezetett kpe csövön egy 20 méterre lévő másik kútba engedi. A kalorifer friss levegő oldalára nem terveztem csövet, az akna levegőjét szívná. az aknafedelet leszigetelném, de egy légbeömlő lenne rajta biztosítva a levegőbeéramlást az aknába. Attól féltem hogy elfagyhat a karolifer, de akkor ezek szerint nem fog. Célom végül is az hogy fagypont feletti levegőt kapjon a rekuperátorom egész télen. Az elméleti értékedhez mekkora kalorifer kell? Az óránként 325 liter víz az nagyon jól hangzik.
Nem voltal felreertheto, csak gondolj bele egy kicsit ! Van a friss levego, amit sikerult a kutviz es a hulladekhovel 16C fokra elomelegitened. De a hazban 22C fok a beallitott megszokott homerseklet. Nem kellemes ilyen helyzetben a friss levego bearamlasahoz kozel lenni. Az a par Wattos rasegites a kalorifer utan nem olyan problemas, ezert ugy kell elkesziteni a rendszert, hogy a bejovo homerseklet is kozel legyen a benti homerseklethez.
Úgy látom félreérthető voltam. Valójában a fűtést nem 100%ban ezzel oldanám meg, arra megvan a radiátoros rendszer. Pontosabban fogalmazva télen a "szellőztetéses" veszteséget szeretném csökkenteni úgy, hogy közben elegendő, friss levegő jusson be a házba. Ez lenne télen a cél. Nyáron pedig a klimatizálás. A hsz-ed szerint a rendszernek ez a része (nyári klimatizálás, kútvízzel) rendben lenne. Amit a veszteségekről írtál az rendben van, jogos, már át is terveztem a rendszert fejben. Az elszívás lesz másképp, máshol megoldva és levegős kalorifer lesz.
Szerinted "csak" egy tipp, de nekem nagyon sokat jelent, alakul a rendszerem, köszi!
Valojaban az, hogy 400m3-ert akarsz futeni ,huteni, az csak egy adat a sok kozul. Tudni kellene a hoigenyt,hoterhelest. Nyaron nem gond, mert az elhasznalt levegot kifujod, a frisset meg a pinceben lehutod a kutvizzel. A hoterhelesbol aztan lehetne varialni, hogy maximalis hoterhelesnel mennyi kutviz kell es milyen legaram, hogy tudd biztositani az elvart erteket. Telen mas a helyzet. A pincebol egyenesen felvezeted a kutvizet a padlason elhelyezett kaloriferbe. Azon atfujod az elhasznalt levegot. Majd azt a vizet engeded a pinceben levo kaloriferbe. Azon keresztul meg elomelegited a friss levegot, amit meg utanna valamivel fel kell futened a szobahomersekletre. Amiben a problemat latom, az sajnos a kovetkezo. A padlason elhelyezett kalorifer sajnos nem lesz tul hatekony, mert a kutviz eleve 12C fok koruli. Tehat meg ha 12C fokra is tudnad lehuteni a kifujt levegot, akkor csak a szobahomerseklet es a 12 C fok kozti energiat nyerned vissza . -10 C foknal 22C fok veszne karba. A ket kutas megoldas volna a jarhatobb ut. Sajnos ez van. Biztosan lesz itt masnak is velemenye a problema megoldasara.
A kevesbe latszo oldalon egy jol szigetelt csoben lelehetne az elhasznalt levegot juttatni a pincebe, a falon kivul es oda egy rekuperator. Csak egy tipp volt:-))
"Ha jol ertem, akkor egy kut aknajaba szeretnel egy kalorifert betenni, egy szivattyuval folyamatos atfolyast biztositani, valamint 90m3/ora levegot elomelegiteni. A kerdes ,hogy el-e fagyhat? "
Részben. Én arra gondoltam, hogy a kútvizet bevezetem a pincébe és oda teszek minden gépészetet. A frisslevegőt pedig egy átm 200-as csövön nyomnám, vagy szívnám ventilátorral. Szerintem így nem kell az elfagyástól félni, csak ha alacsony a víz térfogatárama. A kérdésem, hogy a nyáron felmelegített télen lehűtött vizet hova engedjem? Van-e ilyen komplett gépészeti megoldás, vagy autóhűtővel kell megoldani? Mekkora kalorifer szükséges ha ca. 350-400m3 szeretnék fűteni, hűteni? A szennyezett levegő hőjét sajnos nem tudom másképp megoldani úgy, hogy minél kevesebb födémáttörést csináljak, hogy a padlásra tennék egy ugyan ilyen gépet. Így csak a vízcsöveknek kell átfúrni a födémet, nem a 100-150-es légtechnikai csöveknek. Nyílván ezzel rontom a rendszer hatásfokát, hiszen a hőcserélőknek is van veszteségük + még jó sokat szállítom a vizet. Ha azonban pl egy teherautó hőcserélőjét építem be akkor a szennyezett levegőt akár 10 fokig is le tudom hűteni kisebb.
Ha jol ertem, akkor egy kut aknajaba szeretnel egy kalorifert betenni, egy szivattyuval folyamatos atfolyast biztositani, valamint 90m3/ora levegot elomelegiteni. A kerdes ,hogy el-e fagyhat? Szamoljunk: 90m3 levego orankent -20C fokrol + 8C fokra valo melegitesehez 630kcaloria kell / jo en meg vaskalapos vagyok/ , kutviz 12C fokos. 2C fokot vonunk el a viztol, akkor 315 liter vizet kell orankent atemelni a kaloriferen. Ez az elmeleti ertek. A kalorifert erdemes volna leszigetelni, + az akna fedelet, meg a beszivocsovet a kaloriferig, mert azon parakicsapodas jonne letre. . A szivattyu hulladekholye meg elmeletileg potolna az akna lehuleset , vagyis az 1,2m-es melysegben megmaradna a 10C fok kornyeke.
Végigolvastam a topicot és nagyon sok érdekes infót szereztem általatok és kedvet is egy "talajregiszteres" rekupátoros rendszer építéséhez. Azt még nem tudom, hogy csak hűteni szeretném-e a házat illetve egy kicsit gazdaságosabban szellőztetni télen, vagy próbálok egy télen is jobb hatásfokú rendszert építeni rekupátorral. Ami körvonalazódik bennem, hogy a talajregiszeres megoldás a cső ára miatt drága viszont ha nem ezeket az anyagokat használom a lehetséges "hibák" miatt (gombák, bacik tenyészete) viszont félek megépíteni. Nos ezért inkább egy folyadék-levegő hőcserélővel oldanám meg amihez a hűtőközeget a meglévő kútból kapná a rendszer.
A kérdésem, hogy a visszavezetéshez furassak még egy kutat, vagy elég ha a visszatáplálás a kút közelében történik?
Ismertek ilyen gépeket (kompresszor nélküli központi klíma) ami kereskedelmeben elérhető áron kapható, vagy szükséges házilag összerakni egyet?
Rekupátorként egy hasonló, csak fordított dolgon gondolokodom, hogy a koszos levegő egy hőcserélő segítségével előmelegítené a kútból érkező vizet, vagy egy Peterch topiktárs által (joggal) annyira kedvelt ellenáramos levegő-levegő hőcserélőt csinálok.
Szaki vagy hátha tudod: Elfagyhat egy 1,2 m mélyre aknába szerelt karoliferben a kútvíz egy kemény téli -15, -20 körül? A légáram kb 120 m3/h egy 160as beszívóágban.
"Na mindegy, ez egy egyszerű szerkezet, teljesen automatikusan egy gumileffentyű nyit, ha 40 pascalt eléri a vákum a házban. "
:)))))
Ahhoz képest, hogy még a felszín felett 31 km magasan is 1000 pascal a nyomás, egész jól dolgozik a rendszeretek. :) Lehetett volna folytatni: és értesíti a hullaszállítókat.
Hát igen, ezt tudva jobb lett volna valóban a cserépkályhához odavezetni a levegőt, de ez a hajó már elment. A szellőző rendszer nem szokott ki-be kapcsolni, hanem folyamatosan megy. Ez egy talajkollektoros, hőcserélős szellőző. A lakóhelyiségekbe befelé fújja a levegőt, a vizes helyiségekből elszívás van. Ha több napra elutazunk, akkor kell levenni 1-esre, ha meg nagy a nyüzsgés a házban akkor felvenni 3-asra. Amúgy folyamatosan 2-esen működik. Korábban már leírtam a problémám lényegét, miszerint részben ez a szellőző, részben a konyhai szagelszívó vákumot gerjeszt, még ha nem is tökéletesen légtömör az épület. Végül is a szellőzőrendszer szállítója kezelte ezt a problémát egy vákumra nyíló szelep beszerelésével. Furcsa módon a Heliosnál amikor a problémámmal megkerestem őket nem nagyon tudtak érdemi információt adni (erről korábban írtam), aztán amikor a szellőzőszerelőm által megadott számú-tipusú szelepet kerestem, mondták hogy ja igen, az van, 8000 Ft... Na mindegy, ez egy egyszerű szerkezet, teljesen automatikusan egy gumileffentyű nyit, ha 40 pascalt eléri a vákum a házban. Ezt korrektül beszerelték és most már működik. Előzőleg kérdés volt itt a fórumon, hogy miféle szerelőcsapat ez, hogy ilyen problémák adódnak. Amíg nem oldódott meg az ügy, addig nem akartam sem jót, sem rosszat mondani rájuk. Most úgy néz ki hogy talpára esik a dolog, úgy hogy bátran ajánlom őket másoknak is:
Ozea! Mindenképp a zárt rendszerű fűtés lett volna a jó megoldás, de ha már így lett megoldva, akkor is meg lehet oldani a dolgot. A kérdés, hogy milyen alapon működik a szellőztetés nálatok? Mi alapján dönt az elektronika, hogy indulhat-e a szellőztetés, vagy nem? Be van már építve egyáltalán?
szerintem az 1 meter meleg cso elhanyagolhato a 60 meter hideghez kepest. Nalam pl most napos helyen van, igaz a beszivobol csak kb 40 cm a fem resz (meg nincs beultetve a kornyeke novenyekkel) es 18-19 fok koruli a bejovo a legnagyobb melegben is.
"Vajon az Awadukt 600eFt-os árában benne van bármi más, mint a cső?"
Szerintem nincs. Ezekután csupán egy előnye lehet az awaduct-nak: a merevsége. Kérdés azonban az, hogy ez mennyire valós probléma a heliosnál- már mint a felxibilitása miatt képtelenség úgy lerakni, hogy folyamatosan lejtsen, pici hullámvölgyek mindig maradnak benne
2400 EUR Br.-ért+szállítás megvehető (internet riszörcs...) a teljes rendszer, tehát cső+nemesacél beszívótorony (ezt én nem venném meg, mert magában 700 EUR, ez sztem lehúzás...)+a teljes belső szerkó, azaz váltószelep, termosztátok, szifon, falátvezető csődarabok, vezérlés stb. stb.
Az kb. 672eFt, és ez jóóóóóval több cucc, komolybb rendszer mint csak egy cső...
Ha az aranyárú tornyot levonod, akkor csak 1740 EUR Br.+száll.
Vajon az Awadukt 600eFt-os árában benne van bármi más, mint a cső?