Keresés

Részletes keresés

takarito Creative Commons License 2006.10.05 0 0 2512

A lét rongáltságáról beszélni ugyanis értelmetlen addig, amíg a lét rongálójáról nem beszélünk, aki tehet az egészről.

 

Ezért tartom fontosabbnak az emberi romlottság vizsgálatát.

Előzmény: Barátocska :) (2511)
Barátocska :) Creative Commons License 2006.10.05 0 0 2511
Ez így is van. :) Hol is van itt a félreértés? ;)
Előzmény: takarito (2509)
takarito Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2509

A rongáltságot megkülönböztetve a romlottságtól, az is a mi kezünk eredménye, de az is az lehet ha a rongálást megállítjuk. Én mindig arra akarok utalni, hogy a dolgokat mi változtatjuk jobbra vagy balra.

 

Előzmény: Barátocska :) (2507)
takarito Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2508

Amennyiben valakinek gondolatát és véleményét kifogásolom, még nem jelenti azt, hogy azt a valakit minősítem. Pál apostolról sem beszéltem sosem gúnyosan, megvetően vagy sértő módon, jóllehet a legtöbb tanítását szinte alapjaiban kifogásolom. Hamvassal sem célom hogy megalázzam.

Légyszíves te se vedd annak.

 

Előzmény: mindenszentek (2505)
Barátocska :) Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2507
Nem, szerintem itt nem a "normalitásról alkotott mintákról" van szó, hanem a "lét rongáltságáról", és szerintem az teljesen más.

De mindegy, mert úgysem tudom elmagyarázni, csak érzem. :))))

Egyébként amit te mondasz, azzal semmi gond sincs, valóban rengeteg hibás "mintát" veszünk magunkra, ahelyett, hogy a saját belső lényünket megértenénk.

Előzmény: takarito (2506)
takarito Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2506

Azt gondolom nem a "normálisnak gondolt mintákból" kell kiindulni, hanem az adottságaink megértéséből. Nem tökéletlenek azok, csak tudatosan korlátozzuk, pont ilyen tökéletességről alkotott minták magunkra erőltetésével. A törkéletességről alkotott minták sohasem magunkból indulnak ki, hanem erkölcsileg elismert, életvezetésileg példát mutatott, vagy sikeres karriert elért személyek tekintélye alapján készítünk, szinte automatikusan a saját magunkkal való összehasonlítgatás közben.

 

Nos ez a minták szerinti viselkedés nem újkeletú dolog, nem örökölt, és nem a túlvilág misztikus eredménye életünkben, benne élünk már gyerekkortól kezdve, és a szülői nevelés során alaposan megszoktuk, szinte reflexxé váltjuk a megnyilatkozásait.  Tökéletesnek azt szoktuk mondani, ha egy ilyen jól begyakorolt mintát, egy adottt szituáció közben sikeresen elő tudjuk vezetni. Ha nem sikerül akkor máris tökéletlenséget érzünk. A hiba a dologban az, hogy mindebből hiányzik saját lényünk megértése, és ugyanúgy hiányzik az adott szituáció megértése, a szituáció látszata alapján bevált viselkedési normákat vetünk bele.

Ez a sikertelenség és eredménytelenség érzése, amelyből fakadóan tökéletlenségünkre igyekszünk következtetni.

 

A kereszténység az egyik legerősebb minta gyártó, és az engedelmeskedés szabályaival a tökéletesség ideáit akarja eléretni a hívővel. Meg sem gondolja, hogy miközben mintáit úgy adagolja, hogy a hívő adottságait figyelembe sem veszi, akkor elvárásai kényszerként nehezednek az életére, míg végül valamilyen szinten megrontja azt.

 

Előzmény: Barátocska :) (2503)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2505

egyszerűen gyomorforgató, hogy fogod a nem logikai hanem bölcseleti szöveget és leprimitivizálod

normális ember amennyiben a szót logikusan értjük és az átlagos szinonímájának tekintjük éppen nincs egy darab se

ezt bármilyen meglepő az általad döngölt szerző is tudta

amennyiben normakövető értelemben beszélünk róla akkor is relatív marad a codálatosz logikácska számára

emelett szinonímája még a rendes-nek is de hagyjuk

 

Takarítónak igaza volt igaza van és igaza lesz

 

Előzmény: takarito (2502)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2504

a lét romlása balhé kicsit túlnő még magán Hamvason is

a többi filozófust és filozófiát pedig nem fogom felsorolni azért, hogy x.y. azokat a maga megértési szinjtén ócsárolja mert ezt már másnak nem lehet nevezni

Barátocska :) Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2503
Öööö... nem tudom. Én úgy értelmezem ezt Hamvastól, hogy van egy belső bizonyosságod a normalitásról, és attól térsz el...

Mindenki érzi, hogy nem így kellene lennie, nem ez a "normális". Az viszont már, hogy pontosan mi is a "normalitás", egy belső bizonyosság arról a normáról, amit az ember érez, belül, önmagában, a tökéletességről.

És attól bizony jócskán eltérünk.

Ezzel természetesen nem vitatom azt, amit mondasz, vagyis lehet, hogy nincs is itt semmi ellentmondás. Hiszen például az élet szépségének "észrevevése", a "jó" dolgok figyelése, az erről való "figyelemelterelés" ugyanúgy egyfajta "tökéletlenség" bennünk...

Mondjuk, én mindent "belülről" nézek, tehát ha valami gond van, akkor belül van a hiba :))))
Előzmény: takarito (2502)
takarito Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2502

Ha a normális emberhez viszonyítunk éppen olyan hibásan hasonlítunk, mint ahogy az "első" emberhez próbáltuk, mert hát mi ugyan a normális ember?

 

A "normális ember" egy minta, amihez képest az eltérés mindenképp rongálásnak lesz beállítva, amely mintához való viszonyítás alapján valójában igazi lényünket töröltetjük el, amely egyedisége pont az egymástól eltérő tulajdonságainkban jelentkezne. A "normális emberről "alkotott minta lényegtelen, hogy a tudatunkba van beültetve, vagy kézikönyvekből próbáljuk alkalmazni, az eredmény az ember alkalmazkodásának és formálásának a vágya, lényegében tehát a lényének megrontása.

Jól lehet pont azzal kezdjük meg a rongálást önmagunkban, hogy ilyen mintákhoz akarunk igazodni, és normálisnak minősített értékekhez kezdünk alkalmazkodni, mégis a "normáknak" való megfelelést a könnyebb érthetőség, vagy a kényelmesebb szabályozhatóság kedvéért inkább érvényesítjük. Miközben a "normális embert" vezetjük elő mintának, az eredmény az ember létének rongálása lesz csupán.

 

A megoldás, hogy amiképpen elutasította Hamvas az első ember létének más emberre kötelező érvényét, de helyette bevezette a "normális ember" mintájának önkéntes kötődését, az elutasítást meg kell tenni a "normális emberről" alkotott mintának magunkra vagy más emberre kötelezővé tett érvényével.

 

Előzmény: Barátocska :) (2498)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2501
na most ha legalább venné a kritikus a fáradtságot, és utána nézne, hogy egyáltalán mi a fenét jelent az hogy LÉT ahhoz képest amiről ő beszél, az már maga lenne a csoda:-)   
Előzmény: Törölt nick (2496)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2500

a fejlődés amiben erre fele hinni kell már jó ideje pont úgyanúgy nem támasztható alá

egyébként ha nem tűnt volna fel jelzem nem óhajtok vitatkozni e kérdésről (sem) mert tőlem mindenki azt gondol amit akar, illetve amit tud hogy pontosabb legyek

Előzmény: Törölt nick (2496)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2499
tudom
Előzmény: takarito (2497)
Barátocska :) Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2498
Helló,

egészen pontosan ezt írja Hamvas:

"14. A rongáltság

A rongált létezés kifejezését először és ilyen értelmezésben FERDINAND EBNER használja (Daseingebrochenheit).

Az első kérdés, természetesen, amely itt felmerül, ha a létezés rongált, akkor mihez képest rongált? A válasz pedig a következő:

- ha az ember azt mondaná, hogy az első és eredeti ember létéhez képest rongált, nem kielégítő módon felelne. Az első és eredeti ember létének esetleg más emberre kötelező érvénye nincs;

- tehát nem az eredeti, hanem a normális emberhez képest rongált. Mert a normális ember normális voltáról való biztos tudatot mindenki magában őrzi. Mindenki tudja, hogy e normális embertől hol tér el, vagyis mindenkinek tudomása van arról, hogy létezésünk a normális ember létezéséhez képest töredék és tört és homályos és elrajzolt és elrontott, végül is megrongált lét. Az ember a lét teljességének és épségének és normális voltának képét magában hordja. Tudja, hogy érzékei és gondolatai és erői és képességei és tulajdonságai e normális emberéihez hasonlítva gyengültek és tompák és elcsorbultak és célszerűtlenek és nem kielégítőek."

(Mágia Szútra)
takarito Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2497

A 2478-ban te említetted Hamvas Bélát ezen vonatkozásban, ezért amit ő feszegetett a kérdésben arról beszéltem.

 

Előzmény: mindenszentek (2492)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2495
a lét romlása széles körben elterjedt filozófiai nézet aztán hogy ki milyen körökben mozog és mi neki a széles kör az más kérdés, arról nem is beszélve, hogy az igazságot nem a legszélesebb körök szokták birtokolni na persze ha vkinek az egyetlen igazság...a mániája...bár általában az szokott lenni
Előzmény: Törölt nick (2494)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2493
a "bizonyíték" mibenlétét sem ártana definiálni
Előzmény: Törölt nick (2487)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2492
a lét romlása nem Hamvas Béla elmélete:-) Te meg értelmezed ahogy óhajtod
Előzmény: takarito (2490)
ténylegAlfahím Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2491
Nem! Átolvastam és megdöbbenve látom, hogy legalább három témát kevertem össze. Valszeg fáradtság...elnézést kérek tőletek, igazatok van.
Előzmény: ténylegAlfahím (2488)
takarito Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2490

Gomba módra szaporodunk és korántsem értelmesen. Ez természetesen azzal jár, hogy a föld egy személyre jutó hányada egyre szűkül.

A lét romlását ebben látni megtévesztő, a feladat azonban az, hogy oldjuk meg.

 

Hamvas Bélának azon elmélete, hogy a szellemlények ettek a földi bogyókból és ezért egyre testiebbek lettek inkább mesének tűnik mint komoly elméletnek. Hogy a az ember búza általi ellátását, amely minden pillanatban annyit nőtt, mint amennyit elfogyasztottak az rontotta meg, hogy elkezdték begyűjteni, mert ezzel azt érték el, hogy annyi idővel nyúlt meg a búza növésének az ideje, amennyi időre azt betakarították, ugyancsak inkább mese. Az aranykor levezetése az apokalipszisig sajnos éppen ilyenek miatt válik komolytalanná, mivel számtalan ellenőrizhetetlen alátámasztáson alapszik. Arra sem ad magyarázatot, hogy akkor miért nem hagyták az emberek a búzát betakarítatlanul, hogy vissza kapja növekedésének régi gyors ütemét? egyszerűen hiányzik.

 

A szellem anyagba süllyedése azon a megvetésen alapszik, amely a teremtett világot alapvetően hibás, romlott, szerkezetileg működésképtelen anyagnak tekinti. Az ilyen filozófusok és vallások alapozzák meg a világ tönkretételének erkölcsi alapelveit, a világ nem törődésével, a világ megvetésével, a test kárhoztatásával, a lét romlottságának a beállításával. Holott a teremtett világ igen tökéletes dolgokat tartalmaz, amelyet maga a tudomány is nehezen képes felfogni, maga művész is nehezen képes megfesteni. A baj eleve ezen a megvetésen kezdődik, amelyen keresztül az ember a saját magántulajdonán kívül létező egyéb világot csak kárhoztatás alá tudja venni, és ellenséggé tudja tenni, ügyesebb vallások esetén ezt az ember saját magával is megteszi.

 

---

Nem arról van szó, hogy a jó és gonosz tudását az értelmes megkülönböztetések - tehát nem egységben látásról beszélek - helyett kell alkalmazni. (Az egységben látásnál számomra mindig gyanús az a módzser, hogy ahogy az egységet a különbségek elmosásával képezi az elme. Például keresztény írástudók biblikus értelmezései) A probléma azzal van, hogy minden értelmes megkülönböztetés helyett a jó és gonosz tudásának módszereit alkalmazzuk. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a jó és gonosz tudása haszontalan és romlott dolog, mivel haszontalanul és romlott célokra használjuk.

Amiképpen megtanultuk a kettes számrendszert hasznosítani, azonképpen a jó és gonosz tudását is meg kell tanulnunk hasznosítani.

 

 

Előzmény: mindenszentek (2478)
takarito Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2489

Ezt nem állítanám olyan határozottan, mint mondod. Azért mert akkor a médiába csak Káin, Sodoma és Gomorra, meg csak Izrael időnkénti eltévelyedése került bele, az csak a média erőtlenségét jelentette a maihoz képest. És hogy ma a hírek tele vannak gonosz cselekedetekkel? Igen. Természetesen a problémákkal szembe kell helyezkednünk, és meg kell oldanunk. A tájékoztatás ezen a ponton igen hasznos, vagy fontos lehet. És ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy az egész világ csak gonosz cselekedetekből áll. Csak a média nem tudósit mindenről.

 

Romlottság vonalán párhuzamba állítani a múltat a jelennel igen erőltetett gondolat. Kimagaslóan romlott személyekkel jellemezni az őt körülvevő társadalmat megint csak erőltetett gondolat.

 

Én egyébként aképpen látom a dolgot, hogy hol romlottabb kort, hol felvilágosultabb kort élünk meg, természetesen magunktól függően.

 

Hogy a mai korban hitetlenebbek az emberek? Ez nagyrészt a keresztény és egyéb vallási haugságok hatása. az ember nem tud olyan hitben, eszmében bízni, ami képtelen igazságot nyújtani és bizonyítani, viszont támogat minden képtelen tévedést. A hitetlenség egyébként sem azonos az erkölcstelenséggel.

 

Egyébként sem illdomos az egyik romlottságát a másikhoz viszonyítani. Mindenki (minden kor) a saját romlottságáért felel, ha az nagy akkor azért, ha kicsi akkor azért. Az ember romlottsága nem a kor függvénye, hanem saját gyávaságának, balgaságának, tévedéseinek és hamis céljainak a függvénye.

 

 

Előzmény: ténylegAlfahím (2477)
ténylegAlfahím Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2488
Rendben, kivesézhetjük, de egy kis időt kérek, mert most dolgozok, holnaptól meg nem leszek gépközelben, úgyhogy szerintem térjünk rá vissza a jövő héten!
Előzmény: Törölt nick (2487)
ténylegAlfahím Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2486
Igen, ez a meggyőződésem, de természetesen ez is nyitott nálam, bár nem az ellenkezőjét vélem látni a világban.
Előzmény: Törölt nick (2485)
ténylegAlfahím Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2484
A középkorit, nyílván nem voltam ott, de olvastam róla olyan irodalmakban, amelyeket elismert történészek és egyetemi tanárok lektoráltak, vagy írtak és hagytak jóvá, vagy pozitívan értékeltek (szakirodalom). De tanulok művelődéstörténetet, amit másképp totális történelemként is emlegetnek és ebbe az élet minden apró morzsája is bennefoglaltatik, úgyis mint a történelem segédtudományai. Az időtáv kezdete legyen mondjuk Kr. e. 5000.
Előzmény: Törölt nick (2483)
ténylegAlfahím Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2482
Az emberek erkölcsi ítéletében folyamatosan megfigyelhető a hanyatlás. Erről több irodalomban is olvashatsz, de gondolkodó és szemlélő ember lévén megfigyelheted magad is.
Előzmény: Törölt nick (2479)
ténylegAlfahím Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2480
Nem jól értelmezel. Az erkölcsről van szó.
Előzmény: Törölt nick (2479)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2478

a lét romlása tapasztalat(i tudás)

aki nem tapasztalja annak nincs ilyen

...amit a templomban erről és ehhez képest összkuruttyolnak azt én sem tom készpénznek venni

 

a lét romlása következmény, következménye az istentől való eltávolodásnak és az anyagi világ favorizálásának, ha érdekel pl Hamvas Béla erről összeírt ezt azt

 

nem hagyja figyelmen kívül, hanem ahhoz képest amit írtál....ezt válaszoltam

 

a jó és gonosz tudása  azt fejezi ki hogy az ember szemlélete nem egységes mint korábban...így egzaktan:-), mikor istennel egységben élt, hanem poláris...

ilyen pl hogy élet-halál jó rossz stb stb csak poláris szemléletben van egyáltalán, egységesben nincs (ld. pl taoizmus...ottan sem javallják a szélsőséges szemléletet, mi egyrészt csak téves lehet...(mert elfogult) továbbá számos problémát is teremt annak aki így szemléli a világot...

meg mintha a buddhizmus is mondana itt ezt azt

 

én nem az emberiség romlását hanem a LÉT ROMLÁSÁT írtam, hogy ezen mit értettek anno a filozófusok annak attól tartok jobb utána járni...a szinonímák szabad használata helyett 

 

amikor még a tér korlátlan volt vagy annak tünt vándoroltak a népek...

amikor már nem...., akkor letelepedtek és állattenyésztésre fanyalodtak...mit korábban nem műveltek

hogy a vadászott és nem tenyésztett állatokból ezek a kultúrák miért nem áldoztak...azt nem tom, de attól tartok ez nem a legfontosabb...

  

Előzmény: takarito (2476)
ténylegAlfahím Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2477
A romlás igenis jelen van és folyamatos. Nagyon fontos, hogy a biblia elsősorban az erkölcsre fókuszál és erkölcsileg ma romlottabb a világ, mint 2000 éve.
Előzmény: takarito (2476)
takarito Creative Commons License 2006.10.04 0 0 2476

A lét romlásáról beszélő elképzeléseket, köztük az eredendő bűn elméletet azért egyáltalán nem venném készpénznek.

 

Az Ádám kiüzetés előtti állapota és a kiűzetés utáni állapota nem romlottabb, hanem egy dologgal több volt, ami nem más mint a jó és gonosz tudása. Ezt minden filozófia - beleértve az eredendő bűn filozófiáját is - előszeretettel figyelmen kívül hagyja. Pedig az Isten maga jelentette ki, hogy az ember immár olyanná lett, mint mi közülünk egy.

 

A probléma talán abban rejlik, hogy idő előtt szerezték meg, amely miatt a jó és gonosz megkülönböztetése hamis vágányokra volt terelhető. Ezzel együtt, a 6. napon teremtett (természeti) emberiségtől kezdve az Édenkerten keresztül egy előrelépéssel találkozunk, amely Jézus érkezésével további előrelépését - nem pedig romlását jelenti az emberiségnek.

 

A romlás vagy előbbrejutás egyébként sincs korhoz kötve, hanem kifejezetten magának az ember törekvésének egyedi választását jelenti. Ábrahám idejében éppen úgy lehetett valaki balga vagy bölcs, mint modern korunkban, kérdés, hogy a megfelelő lépéseket melyik irányba teszi meg.

 

----

 

A vegás áldozat éppen a letelepült létet igazolja szerintem, míg a jószág tenyésztés a vándorlót, mivel a növényeket nem tudod terelgetni. Ezért nem értem az említett hasonlatodat.

 

Előzmény: mindenszentek (2474)
mindenszentek Creative Commons License 2006.10.03 0 0 2475

attól tartok ehhez nagyban hasonlít a tudomány azon megállapítása, hogy az entrópia nővekszik

bár ez a hasonlóság...most jutott eszembe...női megérzés:-)))

de nekem nagyon tetszik:-)))))))  

Előzmény: takarito (2473)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!