Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

vitéz Matschkássy Izidor Creative Commons License 2004.10.13 0 0 888
Hát mondjuk Tatrafan kolléga is egészen dízeles fordulatszámokról számolt be a magas sebességtartományokban.
Előzmény: poén (887)
poén Creative Commons License 2004.10.13 0 0 887

A szelep-témához: tudtommal ez leginkább az anyagminőségen múlik. Egy Pobedát, vagy Warszavát tartósan hetven fölé nyomva a mostani benzinnel, és olajjal is nagyon gyorsan hidegre lehet tenni.

A Volga gyorsabb volt, de a max. végsebességből (M21: 135; M24: 145) itt is érdemes volt "lecsípni" olyan 30 km/h-t, bár az M24 ha muszály tartósan is megy 120-at, de itt már -Motorkaminak igazat adva- nem érzi magát jól, és egy kanyargós úton aszfalton tartani sem egyszerű dolog.

Vezettem már Volgát, és úgy tapasztaltam, hogy a 90 / 100-as tempó fekszik neki leginkább, azt szereti.

A Tatra motorokat nem ismerem, de fentebb említett orosz autók motorjai igen nehéz ötvözetekből készültek, alacsony kompresszióviszonyú, és marha hosszú lökető erőforrások, ezért nem nagyon szeretik ha forgatják őket, de nincs is értelme, mivel kis fordulaton komoly nyomatékot adnak le.

poén

 

 

 

te_o Creative Commons License 2004.10.13 0 0 886

Mert maga a lóerő önmagában semmitmondó szám. Ugyanis ha túl magas fordulaton adja le a nyomatékát a motor, és magasan van a teljesítménycsúcsa is, akkor bizony folyamatosan pörgetni kell, és alacsony fordulatszámon gyengének tűnik. Én a magam részéről azt szeretem, mikor alacsonyan van a nyomatékcsúcs, és magasan a teljesítményé. Ezért van az, hogy általában a 8 szelepes mai motorok nyomatékosabbnak, "erősebbnek" tűnnek, és kisebb a fogyasztásuk átlagos használatban, mint 16 szelepes, amúgy megegyező, papíron (ló)erősebb társaiknak.

Meg ugye a teljesítmény=nyomaték*fordulatszám*y (y nem tudom, mennyi, egy állandó).

Egyébként azonos teljesítmény mellett a levegős lesz a jobb, mert könnyebb! :)

Előzmény: vitéz Matschkássy Izidor (883)
doca Creative Commons License 2004.10.12 0 0 885

Szó ami szó, a mai napig nem tudok igazán egyik hűtési mód mellett sem kiállni. A maga nemében mindegyik jó. A léges pl szélsőségesebb körülmények között jobban megállja a helyét. Európai ember pedig nem igazán lát tovább az orránál. Lévén a legtöbbünk nem is jut tovább. Nem jellemző hogy perui magaslatokon kell autózni, vagy alaszkai reggeleken kell inditani. Nem is emlitve valamilyen sivatagot. Ha éppen eldurranna a vizcső, és az ivóviz is centizve van. A mai emberek többnyire bedőlnek a szuperbiztos márkáknak ahol semmi baj nem lehet hiszen van DVD, GPS és hátmaszirozó. Bár ha leáll a motor, akksiról ezek sem birják tul sokáig.Hol van már az a világ amikor még egy csavarhúzó fél szervizet jelentett. Ez ma már egy csipp-et sincs igy. Szép ez a kiszolgáltatottság. (Már akinek!) 

Előzmény: tatrafan (884)
tatrafan Creative Commons License 2004.10.12 0 0 884
Nincs köztük 100ccm különbség. Tán csak ötven. Igaz, az már egy penge robogó... :-)
Előzmény: vitéz Matschkássy Izidor (883)
vitéz Matschkássy Izidor Creative Commons License 2004.10.12 0 0 883

Talán a nagyobb motor a kevesebb lóerő ellenére jobban vitte a kocsit?

(Pl az 1,8-as, de csak 90 lóerős Passatom jobban ment, mint a következő generációs  1,6-os 101 lóerős.)

Előzmény: tatrafan (880)
tatrafan Creative Commons License 2004.10.12 0 0 882
Ja. Eleinte nem is értettem miért melegszik olyan lassan - városban 20-30 perc kell neki a 80 fokhoz - aztán rájöttem hogy a vizes autóknál se lehet másképp - ha lenne rajtuk OLAJHŐMÉRŐ. Mert a haverom Alfáján SOSE megy 60 fok fölé városban az olaj, hiába 80 fokos a vize, pedig hőcserélő is van benne, a víz hűti-fűti az olajat. Én akkor tolhatom vissza a szivatót ha 40C az olaj, onnantól nem rángat kétezer alatt, tehát megvan az üzemi hőfok. Ez 5-10 perc a külső hőmérséklettől meg a forgalmi viszonyoktól függően. Bár a stabil alapjárat fél perc alatt megjön szivató nélkül is.
Előzmény: te_o (881)
te_o Creative Commons License 2004.10.12 0 0 881

Mint a hetven körüli Bogarakon: a termosztát ott is egy levegőcsappantyút vezérel, addig meleget szív a motor, amíg ezt le nem zárja.

Egyébként a léghűtéses motorok állítólag kb. 2-3 perc alatt felmelegszenek kb. üzemi hőfokra, a vizeseknek ennél általában több kellett, 5-8 perc. A maiaknál nem tudom.

Előzmény: tatrafan (880)
tatrafan Creative Commons License 2004.10.12 0 0 880
A 603-ason meg egy légterelő zsalu van, termosztáttal vezérelt. Nem engedi ki a levegőt a motortérből amíg a motor be nem melegszik, addig ott kering és nem jön be a friss. A cikk nagyon jó amit belinkeltél! Az első (3 lámpás) 603 95 lovas volt és 170-et adtak meg végsebességnek, a későbbiek 105 lovasak és 160 a végük. Talán a 3lámpás homlokfal "simább" volt, kisebb légellenálást eredményezett, nem tudom. Pár kép:
tatrafan Creative Commons License 2004.10.11 0 0 879
Szgk-nál elektromos ki-be kapcs., az ékszíj állandóan hajtja a tárcsát (mint az Ikarusoknál pl.) a teherautókon meg valami bolygómű hajtja meg ami 3 fokozatú. És persze ott is van olajhűtő. (Meg intercooler a turbónak mellette.) De ez már az újkor, a TerrNo1 meg a csőrös Jamal.
Előzmény: te_o (878)
te_o Creative Commons License 2004.10.11 0 0 878
Hogyan csinálják? Viszkokuplung á la BMW?
Előzmény: tatrafan (877)
tatrafan Creative Commons License 2004.10.11 0 0 877
Igen. De nem a gyenge hűtés miatt hanem mert jobban tud közelíteni a motor számára ideális állandó magas üzemi hőfok felé, csak az ÁLLANDÓ-val van baj, mert a szabályzás a folyadékhűtéssel könnyebben pontosabban megoldható. Azért úgy tűnik a direkt a ventilátor mögé épített olajhűtő termosztáttal elég jól ellátja ezt a feladatot :-))) Újabb típusoknál a venti fordulatszáma is hőmérsékletfüggő. Pl. Tatra teherautók vagy a 90-venes évek Tatra személyautói.
Előzmény: te_o (876)
te_o Creative Commons License 2004.10.11 0 0 876
Viszont a léghűtésesek üzemi hőfoka magasabb, nem?
Előzmény: tatrafan (875)
tatrafan Creative Commons License 2004.10.11 0 0 875
Ja, a fehér Plan nekem is bejött, most az a képernyővédőm :-) Nekem az a tapasztalatom a 613-mal hogy nem megy 80 fok fölé az olajhőfok csak ha tartósan 160-nal megyek (90C) vagy ha tényleg a végsebesség környékén hajtom (100-110C) és 110foknál van a piros jel. Amúgy tartja a nyolcvanat. Lehet hogy a "bálnát" is így "kell" megmelegíteni. Az ELŐÍRT olajra meg nagyon kényesek. Nem kell se jobb, se gyengébb, AZ kell bele! De még a VW LT is így viselkedett - már ami a melegedést illeti. Egyébként téveszme hogy a léghűtésesek melegszenek sokkal jobb a léghűtés hatásfoka mint a vízhűtésé. Ha nem szakad el az ékszíj (613-ason) kettő is van és a töltéslámpa figyelmeztet mint a 603-ason) akkor nincs az az isten hogy megsüsd. Szándékosan nem azt írtam hogy megfőzd... :-)))
Előzmény: te_o (874)
te_o Creative Commons License 2004.10.11 0 0 874

Üdv!

 

http://www.hszk.bme.hu/~hg212/tatra603_1.jpg

http://www.hszk.bme.hu/~hg212/tatra603.jpg

 

Mivel nincsen scannerem, ezért a (z eléggé gagyi) digit. géppel készültek. Régi AM -ből. A másodikban szerepel a korábban vitatott tengelyterhelési adat.

 

(tatrafan!

A videót amint tudom, megnézem, otthon modemmel "nincsen kedvem", itt a cégnél meg nem tudom lejátszani. Pedig már nagyon szeretném!)

 

Sajnos hétvégén más programom volt (pedig Bogarasok közül is sokan kimentek).

 

Na még valami:

T603 160 körül: mindent szét lehet hajtani. A korabeli kenőanyagokat nem ismerve, de sejtve, el lehet képzelni 160 -nál a léghűtéses hőmérsékletét...

A technikához pedig ész is kéne. Simán el tudom képzelni a széthajtást, míg mondjuk egy Volga egyszerűen annyira túl volt méretezve, meg szerintem a vezetőnek "tudtára adta", hogy nem kéne ennyire menni (ezt csak sejtem, de szerintem a Tatra még 160 körül is gond nélkül ment, míg mondjuk a Volga a 130 körüli végsebességnél a futóművét ismerve, illetve a soros 4 hengert sejteni lehet, mit billegett és hörgött). Ja, és felforrhatott a vize, míg egy Tatra ezt nem tudta produkálni. Az olajlámpa pislogása meg mennyire érdekelhette a sofőrt?

Talán már említettem, hogy van néhány igen régi AM -em, azokat olvasgatva van némi elképzelésem az 50 -es évek autótechnikájáról és az üzemeltetésről Mo. -on.

A szelepek beégéséhez elegendő egy trehányul beállított (vagy nem is ellenőrzött) szelephézag. A léghűtésnél elengedhetelen a jó ékszíj (ami szerintem hiánycikk volt, mint minden akkoriban). A sz@r hazai olajok (soha nem volt itthon olajipar korábban, mindent maguktól tanultak a szakemberek (illetve az amiktól, de azokat le is ültették...), szóval gyerekcipőben járt minden.

Kíváncsi lennék, egy mai körülmények között üzemeltetett 603 -asra! Sajnos, erre a vizsgálatra kevés az esély!... :(

 

Ui.: a fehér Tatraplan gyönyörű!!!! Ezek a kis kerek kocsik mindig ebben a krémszínben jöttek be nekem igazán, de Plant még csak a "klasszikus" ezüstben láttam (vagy fekete-fehérben... :)

tatrafan Creative Commons License 2004.10.10 0 0 873
Kösz a fain képeket yenoee!!! becserkészem az oldalt
Előzmény: yenoee (871)
yenoee Creative Commons License 2004.10.10 0 0 872
És végül - de nem utolsó sorban - egy kis brutalitás. Így, trélerre pakolva látszik csak igazán, hogy ez a gép mekkora egy biflák állat. Nekem bejön!
yenoee Creative Commons License 2004.10.10 0 0 871
Namégeccer:
yenoee Creative Commons License 2004.10.10 0 0 870
Van itt minden!
Előzmény: yenoee (869)
yenoee Creative Commons License 2004.10.10 0 0 869

110R és Skoda tuningfórumban ajánlották ezt az oldalt, tessék itt egy kicsit körülnézni!

 

(Kár, hogy nem értek a régebbi vasakhoz...)

feketebarany666 Creative Commons License 2004.10.09 0 0 868
Vazzeg, de pipa vagyok kimehettem volna én is.... érdekelt volna.
Előzmény: tatrafan (864)
motorkami Creative Commons License 2004.10.09 0 0 867

Lehet, hogy nem dícsérem eléggé a Tatrát, de mindennel kapcsolatban szeretek objektív maradni. Képzeld el, a következő sok mindennel kellene elfogultnak lennem: Pannónia, Jawa, MZ, Simson, Trabant, Wartburg, Audi80, Citroen BX, Citroen XM, Zastava 750, stb. Ezért igyekszem elfogulatlan maradni, igyekszem a tényekre, annak hiányában a legjobb emlékezetemre támaszkodni. Lehet, hogy a szelepbeégéssel kapcsolatban az hibázik.

A 111-es nekem a kedvenc Tatrám, azt hiszem nem maradt belőle, mind a kohóban kötött ki. Én legalább is nem láttam vagy huszonöt éve. Az olajiparban különböző változatait használták, volt tartály, darus és platós változata is. A csörlősök felépítményét Nagykanizsán, a gépgyárban készítették, a vezetőfülke mögé egy csörlőt szereltek, a plató vége, teljes szélességben egy görgőt kapott. A görgő alatt egy ún. páncél volt kb. 15-ös kazánlemezből. Ilyen csörlőket szereltek az angol Scammelekre, sőt Rábákra is.

Az olajipari berendezések legnagyobb része szánkóra volt építve, így a csörlő segítségével húzták fel a platóra. A lerakodásnál pedig meglazították a csörlő kötelét és hirtelen megindultak előre. Ennek következtében a rakomány hátracsúszott. Amikor a gép súlypontja átesett a hátsó görgőn, akkor már a csörlővel is lehetett engedni, illetve ki lehetett járni alóla.

Ennek az eszméletlen igénybevételnek meg tudtak ezek a gépek felelni, de később a 138-as, 148-as szériák is.

Nos kárpótlásként egy másik május elseje:

 

 

 

A kép Bázakerettyén készült, az ötvenes évek elején.

 

Kálmán

Előzmény: tatrafan (864)
tatrafan Creative Commons License 2004.10.09 0 0 866
Kösz
Előzmény: sa-gx180 (860)
tatrafan Creative Commons License 2004.10.09 0 0 865
Azt én is, és bocsi mindenkitől! Keveset voltam ott és a sok ember között azt se tudtam kit ismerek...  :-))))   Ezt be fogjuk pótolni! Valahol, valamikor... Mér nem mentem oda reggel??? Hülye vagyok.
Előzmény: Törölt nick (863)
tatrafan Creative Commons License 2004.10.09 0 0 864

 Na, én meg örülök, hogy beírtad ezt a beszámolót! Még ha nem is dicséred mindig elég elvakultan a MÁRKÁT :-))))) 

 A T111 sorsa ismeretlen?  A 603-asnak 160 a vége, lehet hogy nem bírja tartósan. A Tatra mindig megadta az "utazósebességet" is. A 613-asnak 160 pölö. 603-asé olyan 130 lehet. A Tatraplané 100, a max speed 130. De ugyanezt a sztorit hallottam a Pobedákról, Gazokról csak hetven fölött. Állandó szelepbeégés. Állítólag az összes oldalt szelepelt orosz típus ilyen volt. Nem szerettek többel menni. Nem lehet hogy a korabeli ungarishe benzinben volt a hiba?? Mer a Tátrában nem lehetett!  :-))))  Viccet félre sosem hallottam még hogy ez valami típushibája lenne. Pedig "járatom" a Yahoo Tatra Group levelezését és ott 90%-ban 603 ownerek vannak Ausztráliától Moszkván át USA-ig. Egyéb gondokról gyakran értekeznek - utastéri benzinszag, karbiproblemák, fékalkatrészek nehéz beszerezhetősége/kompatibilis alkatrészek felkutatása stb stb, de szelepbeégés eddig még nem volt. Hogyan lehet a dobfékeset apgrédelni tárcsásra - ez slágertéma persze. :-))) 

  Ja, kintvoltam úgy 12-től egyig és bocs ha nem néztem meg mindenkinek a gépét de hát elég sokan voltak sok jó kocsi, meg is lepődtem. Főleg hogy pont a 603-as mellett volt üres parkolóhely - nekem!!!  :-))))))

Előzmény: motorkami (858)
Törölt nick Creative Commons License 2004.10.09 0 0 863

Két gyöngyszem a Camponából!

Sajnos nem lett éles,mert béna voltam és nem tudtam beállítani a fényviszonyoknak megfelelően a masinám. :( Remélem azért a lényeg látszik!

Örülök,hogy találkoztunk Tatrafan,csak azt sajnálom,hogy nem beszélgettünk többet...

 

 

 

Youwine Creative Commons License 2004.10.09 0 0 862

Voltam ma a Camponában, sikerült kb fél rgyre, azaz a végére odaérnem. nagy nehezen leparkoltam, így pont az orrom előtt ment el egy 603-as ... gyorsan körbeszaladtam, és sikerült Tatrafan kollágába és autójába belebotlanom!

 

volt még néhány nagyon szép púpos wartburg, köztük egy kabrió is.

 

sokat nem láttam a rendezvényből sajnos...

yenoee Creative Commons License 2004.10.09 0 0 861

"A talira kapható vagyok. Majd jól kitalálunk hozzá valami programot. Mondjuk kinyittatjuk az olajipari múzeumot..."

 

Egy ilyen taliban én is szívesen benne lennék!!!

Előzmény: motorkami (858)
sa-gx180 Creative Commons License 2004.10.09 0 0 860

Sziasztok!

Csak azért írok, hátha valakit érdekel.

Esztergomban a hatos kő-nél,lévő kereskedésben megjelent egy ilyen darab!

Fekete,piros belső üvegek nélkül,eléggé hiányos de lehet hogy közületek

megnézné valaki.

Előzmény: Youwine (846)
keepitretro Creative Commons License 2004.10.09 0 0 859

motorkami: igen-igen, nagyon-nagyon, megyünk-megyünk :-)))))

 

 

Csak annyit, hogy érdekes módon csak magyarországon hívják dinamiknak a 87-est, edig bárhol mondtam hogy dinamik nem értették miről van szó! Valószinűleg az aerodinamik-ból jön!

 

 

Előzmény: motorkami (858)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!