Várjuk azokat a topictársakat, akik ilyen motorral rendelkeznek, valamint olyanokat, akik kacérkodnak a gondolattal, hogy vásárolnak maguknak egy ilyen remek gépet.
Köszönöm mindenkinek. Szóval akkor ne idegeljem magam rajta... Ha másnak 5-6 centi, nekem meg 7, akkor azt akár a hátsó szöghajtás kis hézaga is okozhatja, azt majd a télen kihézagolom.
Ha üresben gyorsan mozgatom a kereket oda-vissza akkor kb. 1mm holtjátékot érzékelek. Ha 1-esbe rakom 5cm a holtjáték, ha 5-be akkor 6cm a gumi közepén mérve a futófelületen. Hang nekem is jön ki a váltóból oda-vissza mozgatáskor, de nem kattogás, hanem a holtjátékok hangja. Ez természetes hang, nem hiba.
Hát magát a gurigát nem kaptuk szét, az igaz (csak ki volt véve és félretéve); de mint írtam, egyébként mindent végignéztünk a hajtáslánc mentén és a váltó belépő oldalán még megvan ez a nagy ide-oda mozgási lehetőség. A hátsó szöghajtásnak van kis "kottya", a többi rész elég feszes, egyedül a klasszikus homlokfogaskerekes hajtásoknál (főtengely - kuplung kapcsolat ill. a váltó kihajtásánál) volt még némi játék. Az ide-oda mozgás zöme azonban a váltóban van. Ahhoz meg nem férek oda, csak ha kikapjuk a blokkot. De ha megnyugtat valaki, hogy a kerékkerületen mért kb. 7 centi még normális, akkor nem rugózok tovább az ügyön. Mindenesetre a hang (a kattanás) kicsit idegesít...
Őszintén szólva nem nagyon mertük feszegetni azt a gumiharangot, mert ha megsérül, kijön a zsírmány, a retek meg bemegy. Azzal meg több kárt csinálok, mint ami haszon van a zsírzással.
Mindenesetre tegnap össze lett rakva, de a következő télen kell egy szétszedés, mert a hátsó szöghajtásnak már észlelhető holtjátéka van. Így összerakás után a kerék "majdnem-kerületén" (a majrécsík magasságában) mérve kb. 7 centi az ide-oda mozdulás, ha gangban van a motor. Nem tudom, mennyi a normális, elfogadható érték...
Ettől tartottam... Bár ha a gumiharang kellően jól zár, akkor a petróleumos mosás és a későbbi féktisztítós öblítés elvileg nem mosta ki a zsírt. Vagy inkább bontsuk mégis ki és ellenőrizzük a zsírozottságát?
---
Arra a kettővel lentebb írt (nekem óriásinak tűnő) holtjátékra van valami tipped? Normális, hogy ekkora "kotty" legyen a hajtásláncban?
Még egy plusz kérdés a hajtással kapcsolatban: hiába bújom a rajzot, nem elég részletes és nem látom rajta, amit keresek... A hosszanti hajtótengely bordázattal kapcsolódik valami "csészébe", amit egy balos anya rögzít a hátsó kúpkerék tengelyére. Kívül az egészen van egy gumiharang-féleség, egy fémkorong és egy Seeger-gyűrű. Namármost a kérdésem az, hogy ez a bordázott kapcsolat hogyan kap kenést? Belül valami lyukakkal meg van oldva, hogy a hátsó hajtóműház olaja eljusson idáig is és nincs gondom a kenésre (és a gumiharang megakadályozza az olaj kijutását) vagy ott nincs olaj és nekem ki kellene bontanom ezt a kapcsolatot és valami jó minőségű zsírt tenni bele?
Elég fura jelenségbe futottam bele és elfogadható mértékű szétszedéssel sem jutottam a probléma (ha van egyáltalán probléma) nyomára. (Az "elfogadható mértékű szétszedés" azt jelenti, hogy a blokkot azért nem vettük ki a vázból... :D ) Minden terhelésváltáskor érezhető kattanás jön valahonnan. Középállványon, sebességbe téve a kerék kézzel való fordítására is szépen jelentkezik a dolog: egy csomót lehet fordítani a keréken előre-hátra, míg meg nem akad. Megindultunk hátulról: azaz guriga ki, majd a hajtás hátsó része lebont, majd a bal dekni levesz, majd jobb oldalon a kis kerek dekni (a vízpumpa mögött) leszed, a végén a kuplungdekni leszed. A hatalmas holtjáték mindvégig megmarad úgy, hogy útközben a hajtáslánc egyes elemeinek nincs holtjátéka (vagy csak elfogadható mértékű van). Megnéztük az egész végkihajtást: bordás agy a hátsó keréknél; tányér- és kúpkerék; a tengely bordázott vége; a kardánkereszt; a másik bordázat; az első szöghajtás; az a fura kihajtótengely (az valami rugós-racsnis nyomatékhatároló?); azt hiszem, azon bordázattal van a fogaskerék; a fogaskerékhajtás a váltóból. A másik irányból is beláttunk annyira, hogy meg tudtuk nézni a blokkból a kuplungot hajtó fogaskerékpárt: ott sem tapasztaltunk rendellenes hézagot; a kuplung is tökéletesnek tűnik. Azaz arra az eredményre jutottunk, hogy a hatalmas holtjáték a váltóban van valahol. Nem aggódnék emiatt, de a kardánkereszt előtti tengelycsonknál mérve kb. 15...25°-ot lehet ide-oda forgatni a tengelyen és én ezt sokallom! A dolog csak sebességben jelentkezik és NEM függ attól, hogy hányadik fokozatban van a váltó. FJR váltót még nem láttam "széthúzva", de gondolom nem térhet el gyökeresen más motorokétól. (Utoljára másfél éve egy 850-es TDM szétszedett váltóját volt alkalmam csöszögtetni...) A fenti összes adat végiggondolása után arra tippelünk, hogy a kapcsolókörmök és -fészkek között lehet ekkora holtjáték. Ha pl. a kuplung és a váltó között lenne a hiba, akkor (tippem szerint) függni kellene a holtjátéknak a sebességfokozattól, hiszen az I.-es és az V.-ös között elég komoly áttételbeli különbség van, nem? Nagyon nagy hálám lenne, ha nyilatkoza egy, a dologban járatos szakember: mennyi az elfogadható holtjáték és ha az enyém ezt jóval meghaladja, akkor hol lehet a hiba?
Quattroman cartárs, vállalsz már szervizre gépet mostanában? 2004-es masinának kellene 90ekm-es szerviz+vizsgáztatás. Annyi baja is van, hogy intenzív kigyorsításkor ránt egy nagyot (mintha egy pillanatra megtorpanna)
Na én le ellenőriztem minden fékek, kerékcsapágy, futomü ,kormánycsapágyat ujra zsiroztam még az eredeti van benne és jó és csak meg maradt a katogás és tegnap a szerelő barátommal ketten vettük szemügyre, és képzeljétek a buko gombát a motor tartó csavarhoz szereltem és az lazult meg és onnan vezetődöt fel a kormányhoz a katogás, ezért kell két ember a motorszereléshez több szem többet lát:))
A csavar lazulás oka lehetséges de nem biztos, szereltem sportdobot a mocira és kapot powercommandert is és amiota be szereltem meg változot a motor rezgése én ezt érzem mert azota ami csavar nem volt meghuzva elégge azok lazulnak meg, de ez csak egy elmélet nem bizonyitott.
pár év óta nem FJR van a seggem alatt (bár van most is kettő félkészen) egy Caponordot tartottam évekig amit tavalyelőtt elkuncsorgott egy barátom.
hirtelen felindulásból hoztam egy 1150GS-t. (így már nem érhet vád hogy úgy mondok véleményt a bajorról hogy nem is volt olyanom) 1 év után eladtam, kényelmetlen és gyenge vacak. tavaly tavasszal mégegyszer rápróbáltam, most egy 1150 RT-re. ez már komfortosabb de szintén gyengécske és hiába van jó futóműve sárnehéz és ahhoz kevés a 95 ló.
szóval újra FJR lesz a seggem alatt immár harmadjára ha lesz időm feléleszteni...
NAGYON köszönöm a gyors reakciókat! A 200 ezer gondtalan kilométer 20 ezer problémás bajorkilométer után nagyon csábítóan hangzik! :)
Az FJR-be egyelőre még úgy szerettem bele, hogy élőben nem próbáltam, így egy picit aggódok, hogy milyen is lesz az első élmény.
János: Az R1200RT eléggé az én R1150RS-emhez közeli; összehasonlításba a két gépezetről (FJR és RT) mi a véleményed?
(A szerelő kontakt miatt mindjárt írok is; mivel amíg nincs rendbe hozva a bömös, addig sajnos eladni sem tudom, pedig annyi borsot tört az orrom alá, hogy már szabadulnék tőle)
Quattroman: van valami különleges dolog, amire jó odafigyelnem vásárláskor? (Amibe jobb ha nem nyúlok bele?)
Bojls68: Köszönöm a felajánlást! :) Valüszínűleg élnék is majd vele, mert van Győrben egy FJR, a Reálmotornál. Azt tervezem, hogy amint megjavult a bömös, azzal megyek el megnézni, hogy megtudjam hogy-mint lehet beszámítani a jószágot a hasznaltauto.hu-n is hirdetett FJR-be. :) Az lesz az első találkozás, de nem akarom elsietni/elkapkodni, így nem is az utolsó, így ha nagyon megtetszik, akkor második megnézés előtt keresnélek :)
Két szezont motoroztam R1200RT- vel, most visszaültem FJR-e, a szerelőmet bátran merem ajánlani nagyon meg vagyok vele elégedve, alapos korrekt a srác. AZ RT-ét is ő szervizelte, ha kell a száma írj és megadom. Amúgy Győrzámolyon található.