Nem hiszem hogy megtalalnam, csinaltam egy moricka-rajzot, hat remelem latszik rajta amit mondani akartam... Gyakorlatilag a kozepso csotalalkozas es a felig lezarasok talalkozasat kell jol megcsinalni, de a hatszogesnel majdnem ugyanez a feladat. Minel hosszukasabb, annal kevesbe van a ketto kozott kulonbseg, ha jol erzem.
Én is alulemezből csinálom, és ez nyomdai lemez (offest, rota stb. néven fut) ... elvileg alu, vagy max. valami "nagyon aludús ötvözet" lehet... 0,25 körüli a vastagsága, éppen ebből készül a lent vázolt/tanakodásra beadott rekupec... :) 30 nm volt a méhben 7000 szép magyar forintocska ... Sörösdobozból és a cső a csőben konstrukciót csinálnám meg, mondjuk úgy, hogy 9-es mátrixban (vagy arányosan tetszőlegesen több). 3*3 cső futna az eps-ben... vagy ha van hely akkor lehet kevesebb is, pl. 4 cső (2*2) de a jó hatásfokhoz itt sem ártana a kellő hossz... illetve a dobozt nem a sörkollektoros szisztéma szerint kellene vágni ragasztani, hanem valahogy szinte csak a palátot, mert amugy megállna benne a kondenz minden illesztésnél...
Nem kiterítve gondoltam, hanem a sörkollektorhoz hasonló elrendezésben. Ilyen vékony lemezt nagyobb felületen túl sok helyen kellene távtartózni, hogy ne szippantsa össze a nyomáskülönbség, cső formában pedig adott a merevség.
(a kisebb vastagsag miatt a tartasa is kisebb, a sorosdoboz-cso pont azert jo, mert merevitett az illeszteseknel, meg mert a kor alak eleve merevebb mint a teglalap metszet)
H3x: Igen, nézegettem ezt a variációt, csak a hulladék miatt nem tetszik... kérdés, vajon mennyi hatékonyságot hoz be a egyszeresen fordított járatú esettel szemben... bár erősen gyanús, hogy sokat, az mindenképpen igaz... :)
Axióma: Így most hirtelen nem fogtam fel, le tudnád skiccelni, vagy linkelni (esetleg hasonlót)? :)
topikolos:a sorkollektor.hu oldalon erősen feszegették a témát, nem tudom, végül mit csináltak meg... :)
Szóval ebben a konstrukcióban lenne ellenáramú, és lenne a felületből beáldozva 3 nm, azaz maradna kb. 27, ha a lezárások adta vékony csíkokat most nem nézem...
Hát igen abban én is biztos vagyok, hogy a 10%-ot tuti behozza hatásfokban, a keresztáramúval szemben, ez valóban nem kétséges... :) De vajon mennyi lehet az előnye az 1 fordulóssal szemben... de talán 10% ott is simán megvan... sőt...
Ugy gondoltad, hogy kiteriteni, ahogy Sztgyi csinalta a perditokhoz? Persze, hiaba hogy a sorosdoboz cso olcsosaga miatt hosszabb lehetne, ha a hely korlatossaga eseten ez nem megoldas. De a vagdosas elott szerintem meg kene probalni utanakerdezni, hogy alu hulladekot mit szoktak me'g leadni, ami alkalmasabb a merete miatt (valaki mintha - nem alu de talan celnak megfelelo - nyomdaipari nyomolemezeket emlegetett volna a napenergias topicban).
Gondolkodom rajta, hogy nem lehetne-e sörös dobozokból összehozni egy ilyen hőcserélőt. (?) Nekem egyelőre nincs ötletem, de hátha más is agyalt már rajta...
Volt valami hulladek nelkuli is az egyik topikban felvazolva ugy, hogy a rovidebb oldal "szembenezetet" (sok lemezveg vizszintesen, egymas felett) kepzeletben fuggoleges vonallal megfelezed, es "pepitaban" lezarod. A csovek a kepzeletbeli felezovonalnal ernek egymashoz, es termeszetesen egy legretegnek az egyik rovid oldalon az egyik, masik rovid oldalon a masik "fele" van lezarva. Igaz, hogy hatekonysagban nem biztos hogy a hulladekos hatszogest veri, mert pango reszek maradhatnak a bezart sarokban, de nem kell vagdosni.
Elnyújtott hatszög... Lesz azért némi hulladék. Pl. kettévágod a lemezeket (33x88-ra). A 33-as oldalakból csinálod meg a hatszög plusz 2 oldalát (egy lapból 4db 16,5x16x23,33-as háromszög fog leesni hulladékként). Ezeket a hatszögeket rakod egymásra a keresztáramúnál használt módszerrel.
Hadd meg egeszben es csinald ellenaramura. sokkal egyszerubb. Tavtartonak megfelel a lemez peremen szilikonba agyazott huzal is, szerintem. Jobb hatasfokot ersz el vele. A gyartok tobbnyire titkoljak a felulet nagysagat.
Még egy kérdés: látott már valaki gyári gépen teljesítmény adatok mellett hőcserélő felületet is feltüntetve??? Mert én nem találok... pedig érdekelne.... :) Főleg ha alu lemezes.. :)
Bár a hőszivattyús topikban is boncolgatjuk a témát, ide is beírom, mert mégiscsak rekuperátorról van szó - még ha lesz előtte-utána mini hőszipka is... :)
Szóval rekupecet szeretnék építeni, ehhez megvettem ma 30 nm kb. 0,27 mm vastagságú alu lemezt (kb. 66*88 cm-es téglalapokban), Ezt még tervezem kettévágni, és az alábbi 1fordulós struktúrában kialakítani....
Kérdés:
-ti milyen (anyagú) távtartókkal csinálnátok meg??? -érdmes 2 fordulósra csinálni (s alakú vezetés) ??? - van-e jelentősége hatásfokot tekintve, hogy az "egyenes úton" a melegítendő, vagy a hűlő levegő megy?
Alaposan utánaolvastam, és az alapján. Volt oldal, ahol nem csak termékeket adtak el, hanem pontosan leírták a felfűtési időket a padló hővezetése függvényében. Igyekszem megkeresni ....
Nálam még nem megy (kb 1 hónap még), és ott csak temperálás lesz 22-24 fok.
A villamos paófűtés tehetetlensége egy nagyságrendel jobb lehet mint a hagyományos vizesé. Perceken belül átmelegíti a padlót ,persze annak hőellenállásának függvényében. Ha a fűtőszál alá raksz hővisszaverő fóliát, akkor az még inkább igaz.
A Devi vezérlése ráadásul kapcsoló üzemű, öntanuló. Azaz nincs tulfűtés és késedelem sem. Ha beállítod, hogy a fürdőd padlója hétkozben reggel 7-kor 25 fokos legyen, akkor az az is lesz :D
Én szegélyfűtésnek hívom a BEHA L sorozatás, ami 20 centi magas és 8 centi a mélysége, konzollal együtt.
EPS-bol mar volt itt kollega ,aki epitett cso a csoben hocserelot. A belso cso valoban legyen inkabb fem. Szogletes legcsatornakban allitolag maskeppen aramlik a levego, van egy keplet, ami szerint kilehet szamolni, hogy mekkora keresztmetszetu csonek felel meg. Ebben en nem tudok korrekt valaszt adni. A tavtartokat Te is meg csinalhatod akar kapupant csavar es anyak segitsegevel .Annak nagy a feje es felgombolyu. Konnyen tudnad mozgatni a csovet az EPS-en, ha muszaly valamien okbol kifolyolag. A kondenz elvezeteset a meleg oldalon alakitsd ki ! Szerintem a rajzodon levo rendszer is konnyeden megepitheto folyamatos lejtessel egy pont iranyaba. Eleg meterenkent 1-1,5cm-es lejtes . A gyujtopontban kialakitas egy kis melyedest es abbol elvezeted a kondenzvizet. A Sonovent, vagy hasonlo hangtompitocsoveket hasznald mind az elszivo, mind a befuvo oldalon. Legalabb 1,5 meteres darabot, ne spanold meg, mert akkor csokken a hangtompito hatas. A leagazo es szivo agakon athalado levego mennyiseget lehet allithato szukitovel beallitani, vagy keszithetsz Te is ilyent. En csak az anemosztatok csavarjainak segitsegevel allitottam be. A mennyezeten jo helyen lesznek. A bekotocsovek mereteit ugy valasd meg, hogy a befuvokon bearamlo levego sebessege ne legyen 1m/sec- nal gyorsabb. Akkor nem lesz se hangos, sem huzaterzet. Ventilatort csakis radialisat valasszal! A konyhai elszivot is bekothetned egyenesen a rekuperatorba, elvegre ha fozol,sok hot vesztenel. Telen visszaforgatod a meleget, nyari uzemmodban meg csak kifujod, es ha van az eszaki oldalon ablak, azon potolhatod az elszivott levegot. A kazanod nem tudom milyen, de kemenyesnel nem jatszadoznak ilyesmivel, mert nagyon lehutod es visszaaramlas lehet, ami sok ember eletebe kerult mar idaig! A spiralnak 300m3/h szelloztetesnel legalabb 650W teljesitmenyu kell, termosztattal vezerelt. A termosztatot a spiral ele kell beepiteni a csobe es mindkettot a befujo eloszto ele. De ne felejtsd el kiszamolni a gerincben is a legaram sebesseget, ami nem lehet magasabb mint 5m/sec. Ha valamit kihagytam, csak kerdezz!
Megnéztem ezt a devit. Kicsit tartok tőle, hogy ennek is nagy lesz a hőtehetetlensége, vagy folyamatosan kell fűtenem, hogy ne hűljön ki a padló, mondjuk egy manapság nem is annyira szoktatlan 1-2 napos +10-15 foknál.
Az elektromos szegélyfűtésből Te melyiket rakod be?
Gondoltam arra is, hogy épületautomatizálok. Persze ennek feltétele, hogy öntözővezérlés + fűtésvezérlés összeg környékén legyen a ház automatizálása.
Szia Peterch jó sok kérdésem lenne hozzád. /illetve bárkihez aki tud segíteni/
Szeretnék egy „cső a csőben” hőcserélőt építeni.
A házam egy 20 éve épült eltolt szintes, uniform téglából. Most lesz felújítva új nyílászáró 0,7-es, a külső hőszigetelés 12 cm EPS.
A ház, szellőztetni kívánt alapterülete 100m2 kb 300m3a lakás levegő mnennyisége.
A hőcserélőt külső „csövét” 10 cm vastag EPS-ből szeretném kialakítani. A belső csövet vékony falú alu csőből szeretném kialakítani /vagy esetleg PVC csőből/. Anyagtakarékosság mellett rendkívül könnyen módosítható, javítható lenne a cuc. A befújó szakaszhoz az általad is említett „hangszigetelő” csöveket szeretném használni. Talajregiszter nem lesz.
- Elég e a 10 cm EPS hőszigetelésnek, mi a véleményed arról, hogy a külső „csőnek” EPS-t szeretnék használni. Légellenállás és stb.?
- A belső cső középen tartásához EPS–ből készítsek hengeres lábakat vagy inkább fém tartókat készítsek?
- csak a mennyezeten tudok kialakítani befújókat és elszívókat megfelelő ez így?
- A befúvóknak önszabályzó légszelepet ajánlottak a fórumon régebben.
- milyen ventillátorokat ajánlasz az elszíváshoz és a befújáshoz?
- A levegő arányokat mivel és hogyan tudnám szabályozni?
- Milyen hosszú és mekkora átmérőjű „hangszigetelt” csövet alkalmazzak a befújásoknál? Az elszívásnál kell-e?
- A konyhai elszívónak külső motoros elszívót szeretnék használni a zaj miatt, így viszont ugye az elszívott légmennyiség „hiányzik” , azt valahogyan vissza is kell juttatni? Semmilyen körülmények között nem szeretnék belső motoros és szénszűrős elszívót.
- A csó hosszának „összehajtogatása” miatt elég ha csak egy pontra teszek kondenzviz gyűjtőt?
- Milyen módon tudnám hasznosítani a kazánom füstcsövének hőmérsékletét kb. 60-70 fokos lesz a cső már amikor működik a kazán.
- Mekkora fűtőszálra lenne szükségem a befújt levegő felmelegítéséhez, és azt hova kell beépíteni
Nagyon köszönöm a segítségedet.
U.I.: Mindenkitől szívesen fogadok bármilyen véleményt.
Piros-Ka
Megneztem a berendezest, amire utaltal. Valamint ez a mondat:" Ezáltal elkerülhető, hogy az elszívás annyira lehűljön, hogy a keletkező kondenzátum megfagyjon." Kesz rohej!
Ha a gyartok nem +5C fokra mereteznek a hocsereloiket es normalis mereture keszitenek, ez a veszely meg -15 C fokban sem all fenn. Csak az a helyzet, hogy minel kevesebb anyag felhasznalasaval minel nagyobb haszonhoz jutni, hisz a lokott vevo ugyis megfizeti a villanyt az elomelegitesre, vagy kiepittet egy foldregisztert. Siman megoldhato egy zart rendszeru foldregiszter (jol meretezve talajminoseg es hoigeny szerint) es a kidobott elhasznalt levego hoje segitsegevel kifuteni, lehuteni az alacsonyenergias hazat,vagy PH + HMV elkeszitessel is. De foleg elfogadhato aron.
Csak nem voltam gepkozelben, kozben rajtotem, hogy felreertettem a leirast, hogy hol melegitenek - egyebkent nyilvan nem eloszor hallok a kompakt szelloztetogeprol, ugyhogy azt gondoltam, hogy csak a cikkiro irt hulyeseget, nem a termekre ertettem. Mondjuk eddig az a valtozat volt a fejemben, hogy a jegesedest olvasztjak fel, nem pedig megelozik a jeget, energetikailag secko jedno vagy hgy mondjak.