A hullámosnak szerintem az a lényege, hogy merevít és vastagságot ad, meg talán valamennyire bevezeti a hőt a csatorna belső részébe (feltételezve, hogy a hullám és a sík lemez találkozásánál van akkora felület, hogy tudjon az anyagban hő terjedni, bár gyanítom elég minimális ez).
Jó lesz az... kb. 0,11 mm-re jön ki ha 2 kg-al számolunk, és a gyáriban 1 infot találtam eddig, az 0,12 volt...
A felületet nem jól nézed szerintem, mert igaz, hogy minden hullámost egy sima lemez követ, de pont ezért alkot egy egységet 1 sima és 1 hullámos, ez a legkisebb egymáson ismétlődő egység. Vagyis 0,165*0,165*97*1 (ezek a sima lemezek) + 0,165*0,165*97*1,4 (ezek a hullámlemezek) marad a helyes végösszeg.
Így már érthető miért kell a hullámlemez: csak sima lemez nem tudná még magát sem megtartani 0,11-0,12 mm vastagságban, nemhogy egy esetleges nyomás differenciát a 2 kör között, azért kell a nagyon sűrű alátámasztás, amit így lehet a legegyszerűbben megoldani, mivel így lesz legyen víz és hőálló, nem lesz nagy légellenállása, és a lehető legsűrűbben alá van támasztva... ráadásul a hullámlemezek értintkezési felületei révén (a sima lemezzel) javítják is a hőcserét, amit más távtartó nem tenne... !!!
2,26kg, de ugye a téglatest váz (valamint a vlgzárók) az horganyzott lemezből van. Eleinte úgy gondoltam, hogy csak a hullámos lemezek vannak 90°-onként elforgatva egymásra rakva, ezért egyszerűen 2-vel szoroztam a felületet. De most jobban megnéztem és a hullámos lemezek között mindig van 1-1 sima. Így viszont nem ~10m2 a felület (2x0,165x0,165x97x1,4 + 0,165x0,165x97)?
Mivel egy egység 1 sima lemezből és egy hullámosból áll (3,7 + 2,6), ezek felületének összegét számoltam lemezfelületnek.
Ez a hullámosítás érdekes dolog, mert bár értem a lényegét, de nem látom az igazi előnyét... hiszen a hullámos lemez mindkét oldalán azonos köri levegő halad, és a tényleges hőcserét (két kör határfelülete) továbbra is a sima lemezek adják, pedig pont az lenne a jó, ha a hullámos lenne a hőcserélő felület, akkor lenne ott a plussz 40% ténylegesen.... így valójában a tényleges határfelület mindössze 2,64 m2, a maradék 3,7 m2-nyi lemez a levegőkavarás, haladás, bizonyos mértékben a hőátadás stb-ben vesz csak részt, lehetne akár bármilyen anyagú is... már ha a lenti skicc szerint halad a levegő tényleg... na mindegy... én úgyis az ellenáramúra gyúrok, mert ahogy néztem az elméleti hatásfokokat, ahol a kereszt véget ér, ott kezdődik az ellenáramú...
adatok: 165x165x443 2x22 lemez 100mm-ben (vagyis a 443 magasságban 2*97 db kerekítve)
Vagyis a sima lemezek felülete: 0,165*0,165*97 = 2,64 m2 A hullámos lemezek felülete (mivel derékszögűnek tűnnek a hajlítások a sima lemezhez képest kb. 40%-al nagyobb a felülete - Pitagorasz miatt, és így) pedig 2,64*1,4= 3,7 m2
Ami összesen kb. 6,3 m2 ... vagy elnéztem valamit?
Csak mert ha igen akkor ennek a hőátadó felülete (pontosabban a lemezek összefelülete amiből készült a hőcserélő) valamivel kevesebb mint 6,5 m2.... ha jól számoltam (belevéve a hullámokat is, amik egyébként a sima lemezhez képest plussz 40%-ot jelentenek felületben) !!!
Na ez már valami... azt nem látom át teljesen, hogy a hullámosított lemez az alatta és felette levővel együtt alkot egy hagyományos értelemben vett lapot? Vagyis egy ilyen egységben megy az egyik kör, majd a következőben felette és alatta a másik és így tovább? Mint a skiccen?
Nekem összkihozatalra még tippem sincs, de egy tuti: amit lehet magam csinálok. Légtechnikai elemeket viszont főleg a hangtompítás miatt érdemes venni 1-2 gyárit, de túlzásba nem kell esni a pénzmegtakarítás is komoly cél... :)
Köszi az infókat azt nem tudtam, lehet-e hajlítani, de akkor azzal nem is próbálkozom... :) Valószínűleg bádogból lesz nekem is a végleges háza, meglátjuk, egy biztos: kísérletezésképpen mindenképpen először XPS burok lesz, hogy tudjak kísérletezni, variálni...
A hővezetés számra nagyon nagy érték jött ki, ami nem reális... közben másik topikban is beszéltük, és ami fontos: nem lesz jó ide nekünk a rekuperátor méretezéshez, mert van 2 db közegváltás (levegő/alu/levegő) plussz áramlás plussz stb... tovább kell keresgélni gyári referencia adat után... :)
Szimpla szellőzető rendszert otthoni barkácsolással mennyiből lehet kihozni? Esetleg valaki csinál megrendelésre közületek? Azt látom, hogy magát a hőcserélőt mindenki maga csinálja, de mi van a csövezéssel, illetve befúvó- elszívó nyílásokkal, azokból vmelyik nagy cég cuccait veszitek meg?
Jaja, bár tegnap beszéltük másik totyikban, hogy ez tök könnyen vágható szikével vonalzó mellett és nagyobb szabó ollóval is... úgyhogy megnézzük... :)
Jelenleg szerintem amugy a félbevágott és nyújtott hatszögre vágott lenne a legjobb, mert annak a legkisebb a hulladéka (ha levágjuk ha nem) ... és az hasonlít leginkább egy hatékony ellenáramú struktúrára...
Említetted a számolást, mekkora legyen a felület... nos, én megcsinálom a legnagyobb felületre ami kijön ennyiből (27m2 lemez?!) és meglátjuk. Természetesen úgyis a venti fordulattal tudok majd játszani, így a teljesítményhez igazítom a légáramot....
Igen . :) Pontosan erre gondoltam. Így nem kell asztali lemezvágó ollót keresgélni - kölcsönkérni - . Az otthoni barkács szerszámokkal összerakható a hőcserélő. :)
szvsz. az anyagon kívül nem keletkezik veszteség. Az aluminium - bárhol fűtjük is - vezeti nagyon jól a hőt és azt hasznosítja a bejövő levegő fűtésénél.
Már csak a szükséges felületet kell meghatározni, hogy a leghatékonyabban működjön a hőcserélő. Elég sokat keresgéltem a netem, de eddig még nem akadtam rá a kiszámítás módjára. - egyetemi honlapokon is csak a vizsgakérdésekben találtam. :(
Vagyis kb. úgy (majdnem) mint az Axióma által beszúrt kép, csak, a holtteret legömbölyíti és kizárja a távtartó? Ergo gömbölyített hatszögletű lesz, csak fent marad a lemez hulladéka fizikálisan?
Ha lemezeidet meghagyod az eredeti méterben, akkor nem lesz kézzel fogaható hulladék és nem kell vágni. A téglalap hosszabbik oldalán alul és felül kihagyod a távtartókat a levegő be- és kivezetéséhez akkor teljesen olyan mint a hatszögletü gyári. A rövidebbik oldalon a távtartókat ívesen is be ragaszthatod a levegő terelésére és akkor nem tud örvény kialakulni a sarkokban.
Pár méterrel több távtartót kell beragasztanod. de nem kell vágnod. ( kevesebb szerszámmal lehet megépíteni. :) )
Köszönöm a rajzot, így értem. Igen ez tényleg kb. azonos a hatszögessel, de nem kell vágni. Kérdés tényleg csak az, hogy a "pangó részen", ahol vissza tud kavarni a levegő, nem áll-e be a jegesedés... mert ha ennek csak kicsi veszélye is van akkor már inkább a vágás... :)
Alufóliás dolog: én is erre gondoltam először, ki is próbáltam, de nem igazán kivitelezhető, zörög, ahogy fújja a szellő, és a kilépő éleknél mivel nincs tartása nem lehet jól megcsinálni a 2 kör elkülönítését... :( Én fel is adtam, ezért vettem meg ezeket a rota lemezeket...
Extrem: alufolia de nem belerogzitve hanem a szeleken tulhuzva es sulyokkal mindket oldalon (mitn a szalagfuggonyokben) huzatassal fix helyen es egyenesen tartva (legzaras szilikon, az annyit gondolom enged). elhasznalodas eseten csere... ennel olcsobb es vekonyabb nem hiszem hogy van, csak vszinu nem birna eleg sokaig ahhoz, hgoy megerje a macerat.