Hadd meg egeszben es csinald ellenaramura. sokkal egyszerubb. Tavtartonak megfelel a lemez peremen szilikonba agyazott huzal is, szerintem. Jobb hatasfokot ersz el vele. A gyartok tobbnyire titkoljak a felulet nagysagat.
Még egy kérdés: látott már valaki gyári gépen teljesítmény adatok mellett hőcserélő felületet is feltüntetve??? Mert én nem találok... pedig érdekelne.... :) Főleg ha alu lemezes.. :)
Bár a hőszivattyús topikban is boncolgatjuk a témát, ide is beírom, mert mégiscsak rekuperátorról van szó - még ha lesz előtte-utána mini hőszipka is... :)
Szóval rekupecet szeretnék építeni, ehhez megvettem ma 30 nm kb. 0,27 mm vastagságú alu lemezt (kb. 66*88 cm-es téglalapokban), Ezt még tervezem kettévágni, és az alábbi 1fordulós struktúrában kialakítani....
Kérdés:
-ti milyen (anyagú) távtartókkal csinálnátok meg??? -érdmes 2 fordulósra csinálni (s alakú vezetés) ??? - van-e jelentősége hatásfokot tekintve, hogy az "egyenes úton" a melegítendő, vagy a hűlő levegő megy?
Alaposan utánaolvastam, és az alapján. Volt oldal, ahol nem csak termékeket adtak el, hanem pontosan leírták a felfűtési időket a padló hővezetése függvényében. Igyekszem megkeresni ....
Nálam még nem megy (kb 1 hónap még), és ott csak temperálás lesz 22-24 fok.
A villamos paófűtés tehetetlensége egy nagyságrendel jobb lehet mint a hagyományos vizesé. Perceken belül átmelegíti a padlót ,persze annak hőellenállásának függvényében. Ha a fűtőszál alá raksz hővisszaverő fóliát, akkor az még inkább igaz.
A Devi vezérlése ráadásul kapcsoló üzemű, öntanuló. Azaz nincs tulfűtés és késedelem sem. Ha beállítod, hogy a fürdőd padlója hétkozben reggel 7-kor 25 fokos legyen, akkor az az is lesz :D
Én szegélyfűtésnek hívom a BEHA L sorozatás, ami 20 centi magas és 8 centi a mélysége, konzollal együtt.
EPS-bol mar volt itt kollega ,aki epitett cso a csoben hocserelot. A belso cso valoban legyen inkabb fem. Szogletes legcsatornakban allitolag maskeppen aramlik a levego, van egy keplet, ami szerint kilehet szamolni, hogy mekkora keresztmetszetu csonek felel meg. Ebben en nem tudok korrekt valaszt adni. A tavtartokat Te is meg csinalhatod akar kapupant csavar es anyak segitsegevel .Annak nagy a feje es felgombolyu. Konnyen tudnad mozgatni a csovet az EPS-en, ha muszaly valamien okbol kifolyolag. A kondenz elvezeteset a meleg oldalon alakitsd ki ! Szerintem a rajzodon levo rendszer is konnyeden megepitheto folyamatos lejtessel egy pont iranyaba. Eleg meterenkent 1-1,5cm-es lejtes . A gyujtopontban kialakitas egy kis melyedest es abbol elvezeted a kondenzvizet. A Sonovent, vagy hasonlo hangtompitocsoveket hasznald mind az elszivo, mind a befuvo oldalon. Legalabb 1,5 meteres darabot, ne spanold meg, mert akkor csokken a hangtompito hatas. A leagazo es szivo agakon athalado levego mennyiseget lehet allithato szukitovel beallitani, vagy keszithetsz Te is ilyent. En csak az anemosztatok csavarjainak segitsegevel allitottam be. A mennyezeten jo helyen lesznek. A bekotocsovek mereteit ugy valasd meg, hogy a befuvokon bearamlo levego sebessege ne legyen 1m/sec- nal gyorsabb. Akkor nem lesz se hangos, sem huzaterzet. Ventilatort csakis radialisat valasszal! A konyhai elszivot is bekothetned egyenesen a rekuperatorba, elvegre ha fozol,sok hot vesztenel. Telen visszaforgatod a meleget, nyari uzemmodban meg csak kifujod, es ha van az eszaki oldalon ablak, azon potolhatod az elszivott levegot. A kazanod nem tudom milyen, de kemenyesnel nem jatszadoznak ilyesmivel, mert nagyon lehutod es visszaaramlas lehet, ami sok ember eletebe kerult mar idaig! A spiralnak 300m3/h szelloztetesnel legalabb 650W teljesitmenyu kell, termosztattal vezerelt. A termosztatot a spiral ele kell beepiteni a csobe es mindkettot a befujo eloszto ele. De ne felejtsd el kiszamolni a gerincben is a legaram sebesseget, ami nem lehet magasabb mint 5m/sec. Ha valamit kihagytam, csak kerdezz!
Megnéztem ezt a devit. Kicsit tartok tőle, hogy ennek is nagy lesz a hőtehetetlensége, vagy folyamatosan kell fűtenem, hogy ne hűljön ki a padló, mondjuk egy manapság nem is annyira szoktatlan 1-2 napos +10-15 foknál.
Az elektromos szegélyfűtésből Te melyiket rakod be?
Gondoltam arra is, hogy épületautomatizálok. Persze ennek feltétele, hogy öntözővezérlés + fűtésvezérlés összeg környékén legyen a ház automatizálása.
Szia Peterch jó sok kérdésem lenne hozzád. /illetve bárkihez aki tud segíteni/
Szeretnék egy „cső a csőben” hőcserélőt építeni.
A házam egy 20 éve épült eltolt szintes, uniform téglából. Most lesz felújítva új nyílászáró 0,7-es, a külső hőszigetelés 12 cm EPS.
A ház, szellőztetni kívánt alapterülete 100m2 kb 300m3a lakás levegő mnennyisége.
A hőcserélőt külső „csövét” 10 cm vastag EPS-ből szeretném kialakítani. A belső csövet vékony falú alu csőből szeretném kialakítani /vagy esetleg PVC csőből/. Anyagtakarékosság mellett rendkívül könnyen módosítható, javítható lenne a cuc. A befújó szakaszhoz az általad is említett „hangszigetelő” csöveket szeretném használni. Talajregiszter nem lesz.
- Elég e a 10 cm EPS hőszigetelésnek, mi a véleményed arról, hogy a külső „csőnek” EPS-t szeretnék használni. Légellenállás és stb.?
- A belső cső középen tartásához EPS–ből készítsek hengeres lábakat vagy inkább fém tartókat készítsek?
- csak a mennyezeten tudok kialakítani befújókat és elszívókat megfelelő ez így?
- A befúvóknak önszabályzó légszelepet ajánlottak a fórumon régebben.
- milyen ventillátorokat ajánlasz az elszíváshoz és a befújáshoz?
- A levegő arányokat mivel és hogyan tudnám szabályozni?
- Milyen hosszú és mekkora átmérőjű „hangszigetelt” csövet alkalmazzak a befújásoknál? Az elszívásnál kell-e?
- A konyhai elszívónak külső motoros elszívót szeretnék használni a zaj miatt, így viszont ugye az elszívott légmennyiség „hiányzik” , azt valahogyan vissza is kell juttatni? Semmilyen körülmények között nem szeretnék belső motoros és szénszűrős elszívót.
- A csó hosszának „összehajtogatása” miatt elég ha csak egy pontra teszek kondenzviz gyűjtőt?
- Milyen módon tudnám hasznosítani a kazánom füstcsövének hőmérsékletét kb. 60-70 fokos lesz a cső már amikor működik a kazán.
- Mekkora fűtőszálra lenne szükségem a befújt levegő felmelegítéséhez, és azt hova kell beépíteni
Nagyon köszönöm a segítségedet.
U.I.: Mindenkitől szívesen fogadok bármilyen véleményt.
Piros-Ka
Megneztem a berendezest, amire utaltal. Valamint ez a mondat:" Ezáltal elkerülhető, hogy az elszívás annyira lehűljön, hogy a keletkező kondenzátum megfagyjon." Kesz rohej!
Ha a gyartok nem +5C fokra mereteznek a hocsereloiket es normalis mereture keszitenek, ez a veszely meg -15 C fokban sem all fenn. Csak az a helyzet, hogy minel kevesebb anyag felhasznalasaval minel nagyobb haszonhoz jutni, hisz a lokott vevo ugyis megfizeti a villanyt az elomelegitesre, vagy kiepittet egy foldregisztert. Siman megoldhato egy zart rendszeru foldregiszter (jol meretezve talajminoseg es hoigeny szerint) es a kidobott elhasznalt levego hoje segitsegevel kifuteni, lehuteni az alacsonyenergias hazat,vagy PH + HMV elkeszitessel is. De foleg elfogadhato aron.
Csak nem voltam gepkozelben, kozben rajtotem, hogy felreertettem a leirast, hogy hol melegitenek - egyebkent nyilvan nem eloszor hallok a kompakt szelloztetogeprol, ugyhogy azt gondoltam, hogy csak a cikkiro irt hulyeseget, nem a termekre ertettem. Mondjuk eddig az a valtozat volt a fejemben, hogy a jegesedest olvasztjak fel, nem pedig megelozik a jeget, energetikailag secko jedno vagy hgy mondjak.
""" peterch meg ne haragudj """ Nem haragszom meg, mert nalam is egy 125Wattos futoszal van a friss levego eloszto elott beepitve egy termosztattal, ami abban az esetben mukodik, ha az elosztoba erkezo levego homerseklete nem eri el a 22C fokot. Ez szerintem normalis megoldas, mert ennyi Watt utofutesert nem fogsz kiepiteni kalorifert keringetoszivattyuval.
Baromságként lereagálni valamit,amit nem ismersz........... Itt most nem a házi készítésű( peterch meg ne haragudj ) cső a csőben lakásszellőztetésről van szó. A gyártók 99%-a megadja a műszaki adatlapon az opcióként rendelhető elektromos előmelegítőt,amennyiben nem építesz ki talajregisztert. Idézve az egyiket:
"A külső levegő hőmérsékletét 0 fok felé melegítjük. Ezáltal elkerülhető, hogy az elszívás annyira lehűljön, hogy a keletkező kondenzátum megfagyjon."
A virtuális világ helyett,javaslom a való életben is nézzél körül ebben a témakörben,ugyanis már töb mint tíz éve jópár masina működik ezen az elven.
Jujj. Marmint a cikkre. Egyreszt penzugyi fogalmai zavarosak (megterules akkor 1M/170e, ha az aram ara annyit no, mint altalaban az inflacio, egyebkent TOBB, hiszen az 1M-nak kamatai is lennenek ha nem kesuzleket venne belole). Masreszt ezt a baromsagot, hogy elektromosan elomelegiteni a beerkezo levegot, en meg sehol nem hallottam. Nehogy mar x<100% hatasfoku melegites es utana meg 3,5 COP-vel atszivattyuzas jobb legyen, mint utolag adni hozza az x-es vagy ahhoz nagyon kozeli hatasfokkal. Nem is ertem, ki talalt ki ilyet? Raadasul a hosziv. meretezes is nagyobb kell legyen. A vegen emliti ugyan a talajregisztert, de egyaltalan nem tunik ki belole, hogy peterch zsenialis zart koros otletet tartalmazna.
"Egy passzívház gépészetét a legoptimálisabban egy a "paszszívház-kompaktkészülék" gépkategóriába sorolt berendezéssel lehet megoldani, melynek első példányát az osztrák Christof Drexel fejlesztette ki 1997-ben. Ez a készülék önmagába integrálja a lakásszellőztetést, a légfűtést és a használati melegvíz-készítést. A gép alapja egy hővisszanyerős légkomfort-szellőztetőberendezés, ami a kifújt levegőben lévő hőenergia nagy részét (85-93%) egy keresztirányú hőcserélő segítségével átadja a beszívott friss levegőnek. A távozó levegő igaz, hogy a hőcserélőn való áthaladás során 5-10 °C-ra lehűl, de még mindig marad benne hasznosítható hőenergia, amit egy további mini-hőszivattyú von el tőle. A távozó levegő hőmérséklete így a mini-hőszivattyún való áthaladás után akár -5 °C-ra is lecsökken. Az elvont hőenergiát a berendezés arra használja, hogy egyrészt a keresztirányú hőcserélőben előmelegített friss levegőt felfűti 40-50 °C-ra, másrészt pedig egy a berendezésbe integrált bojlerben felmelegíti a használati meleg vizet. A mini-hőszivattyú az általa felvett elektromos energiának három és félszeresét szolgáltatja vissza termikus energia formájában, így jóval gazdaságosabb, mintha az utánfűtés közvetlenül elektromos módon történne. Egy kompaktkészülék szellőztetésre és fűtésre nagyságrendileg 1500 kWh teljesítményt vesz fel egy év alatt, míg egy légkomfort-szellőztetőgép tisztán elektromos utófűtéssel ennek a négyszeresét. A mini-hőszivattyús kompaktkészülék bekerülési költsége jó egymillió forinttal több, viszont évente mintegy 170 000 forinttal olcsóbb az üzemeltetése. A befektetés megtérülése 7 év. Feltéve, de persze elképzelhetetlennek tartva, hogy ezen hét év alatt nem változik az áram ára. Ahogy nő az áram ára, úgy csökken a megtérülési idő is.
A hővisszanyerős légkomfort-szellőztetőberendezésbe, illetve a passzívház-kompaktberendezésbe belépő levegőt célszerű, bizonyos körülmények között pedig szükséges előmelegíteni. A nagy hatékonyságú hővisszanyerésnél kondenzvíz csapódhat ki, mely alacsony hőmérsékleten megfagyhat. Minél nagyobb hatásfokkal működik a berendezés, annál magasabb hőmérsékleten következhet be a fagyás. Általános irányérték, hogy -3 °C-nál ne legyen alacsonyabb a beérkező levegő hőmérséklete. A passzívház-kompaktberendezés a hővissza-nyerés után továbbhasznosítja a kifújt levegő energiáját. Minél magasabb a belépő levegő hőmérséklete, annál magasabb marad a hővisszanyerés után a kilépő levegő hőmérséklete is, így több energiát tud kinyerni a mini-hőszivattyú az utólagos légfűtéshez. Az előmelegítés legegyszerűbb formája az elektromos előmelegítés. Megfelelő berendezéssel ez a megoldás relatív alacsony energiafelhasználást igényel, éves szinten mintegy 100 kWh fogyasztással számolhatunk. Másik alternatíva egy levegő-talaj hőcserélő alkalmazása, mely télen a levegő előmelegítését, nyáron pedig lehűtését végzi."
Hat nem mindent ertek benne (mi a bal oldali fuggoleges hullamzas?), de ha jol ertem akkor a kulteri ELE raktad be a lefujoszelepet. Sztem meg utana kene, a talajreg. szuk keresztmetszet, de a kulteri eleve jo sok levego forgatasara van kitalalva, sztem birna a tobbletet, es igy hidegebbet dobnal ki, mint a te rajzod szerint (a kor leghidegebb pontja a kulteri utani).
Hat te nagyon rendes vagy, hogy ki is szamoltad! En me'g ott tartottam, hogy egyszer valamikor szukseg lesz az adatra... mielott megepitenem. Mondjuk az erdekes nem is ez onmagaban mert nem tudom mit jelent maga a szam, hanem ossze kene hasonlitani pl. egy sima foldreg.+rekupator+utofutes kombinacioval (az tok mind1, hogy azonos en.felhasznalasnal nezzuk hogy mit pumpal a lakasba, vagy azonos szintentarto v. melegito hatashoz mennyi energia kell). Esetleg a kettonk valtozatait osszehasonlitani. En amugy is, de ilyen keves alvas utan plane alkalmatlan vagyok ra, igaz nem is surgos - eleve ugy gondoltam, hogy ha eljon az ideje, a gepesszel kiszamoltatni.
Csak egy gyors szamolas a szelloztetesre. Bent 22C fok Kint - 15C fok 200m3/h szelloztetes eseten cca.2000Wh-ra van szukseg, a legcserehez atadni az elhasznalt levegobol a friss levegobe. klima COP 3,5 feltetelezzuk. Igy a klimank fogyasztasa 570Wh az 1 oras szelloztetes idejere. Amit kapunk, az 1430Wh a kidobott levegobol es a talajregiszterbol,valamint az 570Wh a klimabol, igy egyutt 2000Wh. Amennyiben a klasszikus talajregisztert szamoljuk, akkor 200m3 levegonel a belepo friss levego homerseklete 18C fok es a kifujt levego homerseklete 8C fok. Igy a 0C fokra szamolt veszteseg {200m3x 4C fok(22-18)x0,27}+(200m3x 8C fokx0,27)=648Wh. A klima es a talajregiszter ventijenek a fogyasztasat fedezi. Tehat ingyen csereltuk ki a levegot. Ha a foldregiszterben 400m3/h levegot mozgatunk, akkor valojaban minden m3 levegot csak 2,5 C fokkal kell lehuteni. Mivel a talajregiszter zart, igy feltetelezhetjuk, hogy 10C fokos levegovel szamolhatunk. Tehat a kliman atfujt levego hotartalma 0C fokra szamolva (200x22x0,27)+(400x10x0,27)=1188+1080=2268Wh ,ez azt jelenti, hogy itt a hazba mar 3175Wh tudunk juttatni 907Wh raforditassal az 1 oras szelloztetes alatt. Igy mar a haz hovesztesegenek egy reszet is potoltuk(1175Wh), amit +259Wh raforditassal nyertunk.
Mindjart az elejen,meg mielott valaki palcat torne az otleteink felett, tisztazni kellene egy dolgot. Mire meretezzuk a rendszert? A., Csak a szelloztetesnel visszanyerheto homennyisegre B., A + futes is.
Na elszurtam. 2-3: mint lent, ES futesi igeny van 4. ez bonyisabb, ugyanis alapbol megy a hoszivattyu eseten egy venti. Tehat a talajkoll. kieg. ventije - felteszem, nemigen lehet a legkondi kulterijet kulon bekapcsolni, bar lehet hogy olcsobb-egyszerubb abba belebarkacsolni -, szoval az a venti a talajkoll. keringetesere pontosan hutesi igenynel megy.
Na rajzoltam, sematikusan, de hangsulyozom ez az enyem es nem peterch-e. Csak felhasznaltam benne a zart kulso kort...
piros: bentrol kidobott levego kek: kintrol beszivott levego zold: talajkollektor kore rozsaszin: atmeneti idoszakban a talajkollektor helyett a kornyezetbol vett ill. oda dobott levego citromsarga dobozok: ellenaramu hocserelok narancssarga doboz: klima belteri sargaszold doboz: klima kulteri (fekete koztuk a hoszallitas) Vezerlesek: 1. befele jovo hocserelt levego akkor es csak akkro megy a felso agba, ha a lakasban futesi igeny van, ilyenkor bekapcsol a klima 2.-3. talajkollektor kiiktatas pontosan akkor, ha a kornyezet homerseklete nagyobb, mint a kollektorban levo levegoe 4. a talajkollektor keringetoje pontosan akkor megy, ha hutesi vagy futesi igeny van A ket hocserelot egyformanak rajzoltam, de mivel a foldregiszter legarama valoszinuleg jelentosen nagyobb lesz, ott majd aranytalan keresztmetszeteket kell megoldani. Na ezt kene kiszamolni, hogy mondjuk 2 orankenti teljes legcseret feltetelezve, meg jo hocsereloket, COP (mennyi lehet?) klimat, mondjuk 2-3x-os legmennyiseget talajkollektori oldalon, alacsony energias atlagos meretu hazat feltetelezve mennyi energiabol es milyen hom.hatarok kozott lehetne ellatni a haz temperalasat. Peterch-e ha jol ertem annyival masabb, hgoy kihagyja mindket hocserelot, huto-futo a klima, igy nem kell elagazni sem, es a bal oldali piros nyil becsatlakozik a felso rozsaszinbe, az also rozsaszinnel meg tulnyomasra kiengedo szelep van. Joval egyszerubb, kevesebb elemet tartalmaz, kerdes hogy a klima meretezese ugyanazzal jo (akkro nyert), vagy szamottevoen nagyobb kell (ezt tippelnem).
A házam 360m3. Már nem lesz légfűtés, de azért kösz :D
Komolyan érdekel az elképzelésed az inverteres klímáról is, de mindíg emlékeztetem magam mik is a szempontjaim a ház tervezésénél. Ilyen például hogy minimalizálom az aktív gépészetet :D
Hővisszanyerő és talajszonda még belefér :D Mindenféle melegvizes, folyadékos, mechanikus rendszer már nem :(
Ha már ötletelésnél tartunk, akkor elgondolkodtam a hővisszanyerő utólagos fűtésének Peltier elemmel való megoldásáról. Nem jó a hatásfoka, de jobb mint 100%, a hideg meleg oldal pedig adja magát a légáramal együtt. Ja, és egyszerű mint a faék, mozgó alkatrész nélkül.