Ha lemezeidet meghagyod az eredeti méterben, akkor nem lesz kézzel fogaható hulladék és nem kell vágni. A téglalap hosszabbik oldalán alul és felül kihagyod a távtartókat a levegő be- és kivezetéséhez akkor teljesen olyan mint a hatszögletü gyári. A rövidebbik oldalon a távtartókat ívesen is be ragaszthatod a levegő terelésére és akkor nem tud örvény kialakulni a sarkokban.
Pár méterrel több távtartót kell beragasztanod. de nem kell vágnod. ( kevesebb szerszámmal lehet megépíteni. :) )
Köszönöm a rajzot, így értem. Igen ez tényleg kb. azonos a hatszögessel, de nem kell vágni. Kérdés tényleg csak az, hogy a "pangó részen", ahol vissza tud kavarni a levegő, nem áll-e be a jegesedés... mert ha ennek csak kicsi veszélye is van akkor már inkább a vágás... :)
Alufóliás dolog: én is erre gondoltam először, ki is próbáltam, de nem igazán kivitelezhető, zörög, ahogy fújja a szellő, és a kilépő éleknél mivel nincs tartása nem lehet jól megcsinálni a 2 kör elkülönítését... :( Én fel is adtam, ezért vettem meg ezeket a rota lemezeket...
Extrem: alufolia de nem belerogzitve hanem a szeleken tulhuzva es sulyokkal mindket oldalon (mitn a szalagfuggonyokben) huzatassal fix helyen es egyenesen tartva (legzaras szilikon, az annyit gondolom enged). elhasznalodas eseten csere... ennel olcsobb es vekonyabb nem hiszem hogy van, csak vszinu nem birna eleg sokaig ahhoz, hgoy megerje a macerat.
Nem hiszem hogy megtalalnam, csinaltam egy moricka-rajzot, hat remelem latszik rajta amit mondani akartam... Gyakorlatilag a kozepso csotalalkozas es a felig lezarasok talalkozasat kell jol megcsinalni, de a hatszogesnel majdnem ugyanez a feladat. Minel hosszukasabb, annal kevesbe van a ketto kozott kulonbseg, ha jol erzem.
Én is alulemezből csinálom, és ez nyomdai lemez (offest, rota stb. néven fut) ... elvileg alu, vagy max. valami "nagyon aludús ötvözet" lehet... 0,25 körüli a vastagsága, éppen ebből készül a lent vázolt/tanakodásra beadott rekupec... :) 30 nm volt a méhben 7000 szép magyar forintocska ... Sörösdobozból és a cső a csőben konstrukciót csinálnám meg, mondjuk úgy, hogy 9-es mátrixban (vagy arányosan tetszőlegesen több). 3*3 cső futna az eps-ben... vagy ha van hely akkor lehet kevesebb is, pl. 4 cső (2*2) de a jó hatásfokhoz itt sem ártana a kellő hossz... illetve a dobozt nem a sörkollektoros szisztéma szerint kellene vágni ragasztani, hanem valahogy szinte csak a palátot, mert amugy megállna benne a kondenz minden illesztésnél...
Nem kiterítve gondoltam, hanem a sörkollektorhoz hasonló elrendezésben. Ilyen vékony lemezt nagyobb felületen túl sok helyen kellene távtartózni, hogy ne szippantsa össze a nyomáskülönbség, cső formában pedig adott a merevség.
(a kisebb vastagsag miatt a tartasa is kisebb, a sorosdoboz-cso pont azert jo, mert merevitett az illeszteseknel, meg mert a kor alak eleve merevebb mint a teglalap metszet)
H3x: Igen, nézegettem ezt a variációt, csak a hulladék miatt nem tetszik... kérdés, vajon mennyi hatékonyságot hoz be a egyszeresen fordított járatú esettel szemben... bár erősen gyanús, hogy sokat, az mindenképpen igaz... :)
Axióma: Így most hirtelen nem fogtam fel, le tudnád skiccelni, vagy linkelni (esetleg hasonlót)? :)
topikolos:a sorkollektor.hu oldalon erősen feszegették a témát, nem tudom, végül mit csináltak meg... :)
Szóval ebben a konstrukcióban lenne ellenáramú, és lenne a felületből beáldozva 3 nm, azaz maradna kb. 27, ha a lezárások adta vékony csíkokat most nem nézem...
Hát igen abban én is biztos vagyok, hogy a 10%-ot tuti behozza hatásfokban, a keresztáramúval szemben, ez valóban nem kétséges... :) De vajon mennyi lehet az előnye az 1 fordulóssal szemben... de talán 10% ott is simán megvan... sőt...
Ugy gondoltad, hogy kiteriteni, ahogy Sztgyi csinalta a perditokhoz? Persze, hiaba hogy a sorosdoboz cso olcsosaga miatt hosszabb lehetne, ha a hely korlatossaga eseten ez nem megoldas. De a vagdosas elott szerintem meg kene probalni utanakerdezni, hogy alu hulladekot mit szoktak me'g leadni, ami alkalmasabb a merete miatt (valaki mintha - nem alu de talan celnak megfelelo - nyomdaipari nyomolemezeket emlegetett volna a napenergias topicban).
Gondolkodom rajta, hogy nem lehetne-e sörös dobozokból összehozni egy ilyen hőcserélőt. (?) Nekem egyelőre nincs ötletem, de hátha más is agyalt már rajta...
Volt valami hulladek nelkuli is az egyik topikban felvazolva ugy, hogy a rovidebb oldal "szembenezetet" (sok lemezveg vizszintesen, egymas felett) kepzeletben fuggoleges vonallal megfelezed, es "pepitaban" lezarod. A csovek a kepzeletbeli felezovonalnal ernek egymashoz, es termeszetesen egy legretegnek az egyik rovid oldalon az egyik, masik rovid oldalon a masik "fele" van lezarva. Igaz, hogy hatekonysagban nem biztos hogy a hulladekos hatszogest veri, mert pango reszek maradhatnak a bezart sarokban, de nem kell vagdosni.
Elnyújtott hatszög... Lesz azért némi hulladék. Pl. kettévágod a lemezeket (33x88-ra). A 33-as oldalakból csinálod meg a hatszög plusz 2 oldalát (egy lapból 4db 16,5x16x23,33-as háromszög fog leesni hulladékként). Ezeket a hatszögeket rakod egymásra a keresztáramúnál használt módszerrel.
Hadd meg egeszben es csinald ellenaramura. sokkal egyszerubb. Tavtartonak megfelel a lemez peremen szilikonba agyazott huzal is, szerintem. Jobb hatasfokot ersz el vele. A gyartok tobbnyire titkoljak a felulet nagysagat.
Még egy kérdés: látott már valaki gyári gépen teljesítmény adatok mellett hőcserélő felületet is feltüntetve??? Mert én nem találok... pedig érdekelne.... :) Főleg ha alu lemezes.. :)
Bár a hőszivattyús topikban is boncolgatjuk a témát, ide is beírom, mert mégiscsak rekuperátorról van szó - még ha lesz előtte-utána mini hőszipka is... :)
Szóval rekupecet szeretnék építeni, ehhez megvettem ma 30 nm kb. 0,27 mm vastagságú alu lemezt (kb. 66*88 cm-es téglalapokban), Ezt még tervezem kettévágni, és az alábbi 1fordulós struktúrában kialakítani....
Kérdés:
-ti milyen (anyagú) távtartókkal csinálnátok meg??? -érdmes 2 fordulósra csinálni (s alakú vezetés) ??? - van-e jelentősége hatásfokot tekintve, hogy az "egyenes úton" a melegítendő, vagy a hűlő levegő megy?
Alaposan utánaolvastam, és az alapján. Volt oldal, ahol nem csak termékeket adtak el, hanem pontosan leírták a felfűtési időket a padló hővezetése függvényében. Igyekszem megkeresni ....
Nálam még nem megy (kb 1 hónap még), és ott csak temperálás lesz 22-24 fok.
A villamos paófűtés tehetetlensége egy nagyságrendel jobb lehet mint a hagyományos vizesé. Perceken belül átmelegíti a padlót ,persze annak hőellenállásának függvényében. Ha a fűtőszál alá raksz hővisszaverő fóliát, akkor az még inkább igaz.
A Devi vezérlése ráadásul kapcsoló üzemű, öntanuló. Azaz nincs tulfűtés és késedelem sem. Ha beállítod, hogy a fürdőd padlója hétkozben reggel 7-kor 25 fokos legyen, akkor az az is lesz :D
Én szegélyfűtésnek hívom a BEHA L sorozatás, ami 20 centi magas és 8 centi a mélysége, konzollal együtt.
EPS-bol mar volt itt kollega ,aki epitett cso a csoben hocserelot. A belso cso valoban legyen inkabb fem. Szogletes legcsatornakban allitolag maskeppen aramlik a levego, van egy keplet, ami szerint kilehet szamolni, hogy mekkora keresztmetszetu csonek felel meg. Ebben en nem tudok korrekt valaszt adni. A tavtartokat Te is meg csinalhatod akar kapupant csavar es anyak segitsegevel .Annak nagy a feje es felgombolyu. Konnyen tudnad mozgatni a csovet az EPS-en, ha muszaly valamien okbol kifolyolag. A kondenz elvezeteset a meleg oldalon alakitsd ki ! Szerintem a rajzodon levo rendszer is konnyeden megepitheto folyamatos lejtessel egy pont iranyaba. Eleg meterenkent 1-1,5cm-es lejtes . A gyujtopontban kialakitas egy kis melyedest es abbol elvezeted a kondenzvizet. A Sonovent, vagy hasonlo hangtompitocsoveket hasznald mind az elszivo, mind a befuvo oldalon. Legalabb 1,5 meteres darabot, ne spanold meg, mert akkor csokken a hangtompito hatas. A leagazo es szivo agakon athalado levego mennyiseget lehet allithato szukitovel beallitani, vagy keszithetsz Te is ilyent. En csak az anemosztatok csavarjainak segitsegevel allitottam be. A mennyezeten jo helyen lesznek. A bekotocsovek mereteit ugy valasd meg, hogy a befuvokon bearamlo levego sebessege ne legyen 1m/sec- nal gyorsabb. Akkor nem lesz se hangos, sem huzaterzet. Ventilatort csakis radialisat valasszal! A konyhai elszivot is bekothetned egyenesen a rekuperatorba, elvegre ha fozol,sok hot vesztenel. Telen visszaforgatod a meleget, nyari uzemmodban meg csak kifujod, es ha van az eszaki oldalon ablak, azon potolhatod az elszivott levegot. A kazanod nem tudom milyen, de kemenyesnel nem jatszadoznak ilyesmivel, mert nagyon lehutod es visszaaramlas lehet, ami sok ember eletebe kerult mar idaig! A spiralnak 300m3/h szelloztetesnel legalabb 650W teljesitmenyu kell, termosztattal vezerelt. A termosztatot a spiral ele kell beepiteni a csobe es mindkettot a befujo eloszto ele. De ne felejtsd el kiszamolni a gerincben is a legaram sebesseget, ami nem lehet magasabb mint 5m/sec. Ha valamit kihagytam, csak kerdezz!
Megnéztem ezt a devit. Kicsit tartok tőle, hogy ennek is nagy lesz a hőtehetetlensége, vagy folyamatosan kell fűtenem, hogy ne hűljön ki a padló, mondjuk egy manapság nem is annyira szoktatlan 1-2 napos +10-15 foknál.
Az elektromos szegélyfűtésből Te melyiket rakod be?
Gondoltam arra is, hogy épületautomatizálok. Persze ennek feltétele, hogy öntözővezérlés + fűtésvezérlés összeg környékén legyen a ház automatizálása.