Keresés

Részletes keresés

róbertke Creative Commons License 2011.07.09 0 0 4567

""""mert nem vagyok matekzseni... :((( ( Végül vegyész lettem ....:)""" Aha, nálad pontosabban-precízebben csak egyvalakinek kell számolnia: a tűzszerésznek :-))))

Előzmény: nobolond (4564)
róbertke Creative Commons License 2011.07.09 0 0 4566

Bocsánat, ezek 2006-os adatok, a hallgatók azóta már végzett mérnökök! :-)))

Előzmény: róbertke (4565)
róbertke Creative Commons License 2011.07.09 0 0 4565

Bocsáss meg, de ezt nem én tettem közkinccsé, ez már évek óta fel van téve az internetre. Én csak megkerestem nektek..:-)) A valós érdemi munka az aálbbi kollektíváé (hölgyeké és uraké):

Az egyetemi jegyzet elkészítésében az alábbi személyek működtek közre: Dr. Kazinczy László  egyetemi docens, BME Út és Vasútépítési Tanszék;  Béki Gergő   nappali tagozatos építőmérnök hallgató;  Fridrich Ádám  nappali tagozatos építőmérnök hallgató;  Gyuricza Izabella  nappali tagozatos építőmérnök hallgató;  Kőrösi Krisztina  nappali tagozatos építőmérnök hallgató; Randrianasolo Daniella nappali tagozatos építőmérnök hallgató;  Sebők Anna Mária  nappali tagozatos építőmérnök hallgató;  Szabó József   nappali tagozatos építőmérnök hallgató;  Venczel Zoltán  nappali tagozatos építőmérnök hallgató.

Előzmény: nobolond (4564)
nobolond Creative Commons License 2011.07.09 0 0 4564

OFF

 

Köszönet Neked robertke, hogy közkinccsé tetted ezt a jegyzetet - régen vágytam már rá - főleg a kitérőkkel kapcsolatos részekre voltam kíváncsi...

 

Boldogult ifjúkoromban sokszor eljátszottam a gondolattal, hogy a Műegyetemen beülök egy - a vasúti váltókkal kapcsolatos - előadásra, de nem jutottam el oda, mert nem vagyok matekzseni... :((( ( Végül vegyész lettem ....:)

 

Elképzeltem, hogy az előadó így kezdi a kitérőkről szóló tananyagot :

 

"Kérem, a vasútüzemben kitérőkre is szükség van. Ha nem lennének ezek a szerkezetek, akkor ugye minden mozdonynak / szerelvénynek külön-külön vasútvonalat kellene építeni..."

 

(Vad röhögés a hallgatók soraiban...:)))

 

Hát most legalább elolvashatom jegyzetben... :)

 

 

ON

Előzmény: róbertke (4559)
BoGar Creative Commons License 2011.07.09 0 0 4563

Szerintem jól néz ki. Saját készítés?

Előzmény: Spd981 (4557)
alsó madárfogás Creative Commons License 2011.07.09 0 0 4562

http://www.visitnorway.com/en/Articles/Theme/What-to-do/Attractions/The-Flam-Railway/

 

Nyilván szélsőséges érték, de a leírás szerint a vonal közel 80%-án 55 ezrelék a lejtésszög.

Előzmény: dude78 (4556)
alsó madárfogás Creative Commons License 2011.07.09 0 0 4561

(Azért a linkért köszönet jár, mert ki tudja, mikor kell pályát módosítani. :-)

Előzmény: róbertke (4559)
alsó madárfogás Creative Commons License 2011.07.09 0 0 4560

Pardon, én eddig azt hittem, dude78 modellvasúti pályát épít, nem pedig valódi nagyvasútit. Biztos a topik címe tévesztett meg. :-)

Előzmény: róbertke (4559)
róbertke Creative Commons License 2011.07.09 0 0 4559

Mielőtt itt összevesznétek, olvassátok el az 49-56. oldalt: 3.2 A magassági vonalvezetés http://www.uvt.bme.hu/targyak/V_terv/vterv_jegyzet.pdf

Előzmény: dude78 (4556)
kisfaludy1 Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4558

Lefelé valószínű igen, de az elkaparással nem tudom mit tud kezdeni.

Én analógban nyomulok, nincs digim.

Az egyszerű kis pályámon, nem sok előnye lenne. A mozdony világítás kapcsolásán kívül szinte mindent meg tudok oldani így is. Ezért meg nem költök rá plussz kb 60 ezret.

(alap set, hurokmodul, dekóderek...)

 

Előzmény: dude78 (4555)
Spd981 Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4557

Múlthéten raktam fel 1-2 képet az elkészült peronvilágításról, lehet, h nem látszottak a lámpaoszlopok eléggé a kis képeken, ezért nem vette észre senki sem:-)

Az alábbi képek közelről ábrázolják a végeredményt és még 1 kép az eredetit.

Várom a véleményeket és az építő jellegű kritikákat.

dude78 Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4556

Gerhad Trost: Vasútmodellezés c. könyvében a következőket írja: "Mielőtt a számítást elkezdenénk, térjünk vissza még egyszer a nagyvasúthoz. Hegyvidéki fővonalakon rendszerint 25 0/00 (1:40) a még megengedett legnagyobb emelkedő. |...| A legtöbb modell-létesítményben a fővonal síkvidéken halad, a hegygerincre pedig kanyarokkal és emelkedőkkel tarkított mellékvonali pálya vezet. Ez annál is helyénvalóbb, mivel ez utóbbi esetben a vasútnál is nagyobb, 40 0/00 (1:25) emelkedőt engedélyeznek az előírások."

Lehet, hogy Trost mester rosszul írta, de nekem csak ez a könyv van meg. :) Irreális dolgokat nem akarok megvalósítani, de ez alapján gondoltam, hogy a 40 és 50 között nincs akkora különbség. Mellékvonalról lévén szó, amúgy is átlagosan 5 vagon megy fel, ezek is 2 tengelyesek. A Brawa BR 172 egyébként elég jól bírja a tempót, Winky durva emelkedőjén is felment 1 pótkocsival - 2-vel már nem, de azzal el sem indult, kell hozzá szerezni tapadógyűrűs kereket. De még egyszer mondom, irreális emelkedőket nem akarok építeni, viszont, ha ez az előírás, akkor nem kéne hiba lennie a tervben.

Előzmény: Törölt nick (4551)
dude78 Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4555

Viszont digitalizáls esetén a terhelésszabályzás ezt megoldja, ugye?

Előzmény: kisfaludy1 (4554)
kisfaludy1 Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4554

A többsége elviszi a durvább emelkedőket is, csak nem szép látvány, ahogy küszködik fel, a másik oldalon meg nagy lendülettel szalad lefelé.

Nálam nagy a szórás, a BR-38 asom már méterenkénti 3 cm-es emelkedő felett képes elkaparni 3 kocsival, és van olyan BR-80 ami

a dupla meredekségen is vígan elmegy.

Valóban érdemes elötte tesztelni.

Előzmény: alsó madárfogás (4552)
róbertke Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4553

A rendes nyomtávolságú vasútvonalak mértékadó emelkedői: Alföld 0-5‰; Síkvidék 0-7‰; Dombvidék 7-15‰; Hegyvidék 15-25‰; 

alsó madárfogás Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4552

Hát, nem tudom, hogy a nagyvasúti szabványt minden terepasztalon lehetséges-e alkalmazni. Msbakternél 50-55 ezrelékes emelkedők vannak, és - igaz, modern - járműállományának ez nem jelent gondot.

Másoknál is hallottam méterenként 4 cm-es emelkedésről, és egynémely bénára sikeredett kisszériás vontató kivételével kevés mozdonynak gyűlt meg vele a baja.

Persze számít az ívsugár is (a nagyon szűk erősen megfogja a vonatot), de szerintem felesleges ijesztgetni a kollégát, inkább próbálja ki előtte egy provizórikus alkotmányon, és döntsön maga. Bár valószínű, ezt már meg is cselekedte.

Előzmény: Törölt nick (4551)
Törölt nick Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4551

"Egyelőre az a tervem, hogy szakemberrel terveztetem meg magát az asztal megvalósítását..."

Őszinte leszek: ki fog röhögni. Magában biztosan, ha olyan szaki, aki csinált már modellvasút alá valót.

 

"Emelkedés: a fővonalon max. 25 ezrelék, a mellékvonalon 50 ezrelék"

Emelkedés mindenhol max 25 ezrelék, visítva 30. Pont a mellékvonali kis gépek nem fognak tartósan boldogulni, hacsak nem fogaskerekűt terveztél. A fővonali nagy dízelekben (BR132, BR118, BR120, BR119) bőven van annyi tartlék, hogy egy ilyen meredek emelkedőn is simán elvontatnak bármit, lévén van elég hajtott tengelyük, és kb fél kiló tömegük hozzá. A mellékvonalon, (DR IV. korszak) előforduló kisebb dízelek, BR102, BR106, BR110, vagy 112 a jóval kisebb tömegük miatt bajban lesznek, pláne a csupán két tengelyes BR171 "Ferkeltaxe" motorkocsi. De nyugi, a BR64, BR24, BR86 gőzösök sem lesznek jobbak 50 ezreléken!

 

Előzmény: dude78 (4547)
dude78 Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4550

Köszönöm, igen amire legbüszkébb vagyok (leszek, ha elkészült :), hogy változatos meneteket lehet majd produkálni rajta.

Igen, elég hosszú kezem lesz - ha nem, akkor majd megműttetem, hogy hosszabb legyen. :D

192 cm magas vagyok, úgyhogy elég jól be tudok nyúlni. Illetve majd szólok a vasutasoknak, hogy csak ne sikolgassanak.

Előzmény: nobolond (4549)
nobolond Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4549

Igazán változatos , jó lesz !

 

De milyen hosszú a kezed ? Eléred minden pontját középről v. szélről pl. siklás esetén ?

Előzmény: dude78 (4547)
dude78 Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4548

Felraktam a pályaterv képét a Picasa-ra is, onnan normális méretben le lehet tölteni:

https://picasaweb.google.com/110423746335649126873/VeglegesPalyatervPecoCode100#

Előzmény: dude78 (4547)
dude78 Creative Commons License 2011.07.08 0 0 4547

Sziasztok!

 

Tatatataaaa! Világpremier! Megosztom a nagyjából végleges (kb. 50 átépítés után nem mer már véglegeset mondani az ember :) pálya-, és terepasztal terveimet. Illetve kicsit több már, mint terv, mert sok mindent egy terepasztal "vázlatban" kipróbáltam, lemértem. Most nem tudok minden adatot, képet feltölteni róla, de szerintem már így is sok minden látszik.

Mivel nagyon segítőkész társaság lakozik itten, örömmel veszek minden javaslatot, megjegyzést - persze már nem fogom áttervezni az asztalt, de a kidolgozás részleteiben bizonyosan sok hasznos tanácsot kaphatok még Tőletek.

 

H0 terepasztal

- Méret: 315 x 200 cm (a kép jobb oldalán lévő, későbbi bővítménnyel együtt 400 x 200 cm)

- Korszak: DR, EP IV, 1980-as évek legeleje, kizárólag dízel üzem

- Téma: 1 és 2 vágányos fővonal, kisvárosi állomással, valamint 1 vágányos hegyvidéki mellékvonal, 6 vágányos, szint alatti, éjszakai fejpályaudvar, szénbánya, ipartelep, fa-átrakodó, fatelep, vontatási telep, kisváros részlete (opcionális későbbi kiegészítésként még egy mellékvonali fejállomás is - lásd a jobb szélen futó viaduktot)

- Asztal felépítése: több részből összerakható, szétszedhető (csak költözés esetén), kerekeken mozgatható

- Sínrendszer: Peco code 100 (eredetileg Piko U-profil volt a terv), flexi sínekkel, alsó állítóműves kitérőkkel

- Ívsugár: a fővonalon a látható részen R3, a mellékvonalon R1

- Emelkedés: a fővonalon max. 25 ezrelék, a mellékvonalon 50 ezrelék

- Vonathossz: max. 4 db 1:100-as Y-vagon

- Üzem: digitális (bár ez még jócskán odébb van...) analóg váltókezeléssel

 

Tudom, igen bonyolult pályavezetés, de jelszóm: "Lehetetlenség nincs, csak tehetetlenség" :)

 

Látvány

1., A jelenlegi, régi "vázlat":

 

2., Az új pályaterv

A piros vonalak a fő-szint lapjainak a csatlakozásai (néhol girbe-gurba a kitérők miatt)

 

 

 

Egyelőre az a tervem, hogy szakemberrel terveztetem meg magát az asztal megvalósítását: hogy milyen faanyagból, milyen keresztlapokkal, milyen rögzítésekkel, illesztésekkel legyen - és mivel nincsen asztalosműhelyem sem, szerszámkészlettel, elképzelhető, hogy a megvalósításhoz is szakembert leszek kénytelen alkalmazni, bár abban a szakaszban már magam is részt vennék a munkában. Mondjuk nem vagyok milliomos, nem nyertem a lottón sem, szóval nyilván azért törekednék arra, hogy ne legyen aranyárban. Mit gondoltok?

 

Szóval véleményeket, javaslatokat kérek!! :) Köszönöm, előre is!

 

nobolond Creative Commons License 2011.07.07 0 0 4546

Kösz, így már értem, és meg is csinálom !

Előzmény: kisfaludy1 (4544)
kisfaludy1 Creative Commons License 2011.07.07 0 0 4545

Grat !

Szép munka.

Különösen a deszkakerítésed tetszik nagyon, meg lejjeb láttam a szergejes fotót az ifával

nagyon élethű benyomást kelt.

Előzmény: sxapuka (4541)
kisfaludy1 Creative Commons License 2011.07.07 0 0 4544

Felragasztod a parafát, majd ráhelyezed a sint, kb a talpfa közepénél jobbról-balról lefúrsz

egy-egy lukat (kb 1,5 mm fúró ) át az aljzat rétegeltlemezen is.

U alakra meghajlítod a drótot (én rezet használok) és a szárait a talpfát közrefogva átdugod, majd az asztal alatt  megtekered.

Ezt bizonyos közönként megismétled (kb 10-20 cm).(+ ahol megkívánja)

Rögzítés után még valamennyit lehet rajta igazgatni, hogy az ívek szépen álljanak stb.

Ezután jöhet az ágyazat, kavics, ragasztó stb.

Száradás után ha zavar, a dróthurkokat el lehet csipkedni és alulról kihúzkodni.

 

Arra érdemes figyelni ha túl nagy a luk, ágyazatolásnál a faragasztó átszivároghat.

Ne a perzsaszőnyeg legyen alatta.

Előzmény: nobolond (4542)
nobolond Creative Commons License 2011.07.07 0 0 4543

Apuka, Te brillírozol !

 

(Na persze kisfalludy1 kolléga nemkülönben, de Tőle már megszokhattuk... :)

Előzmény: sxapuka (4541)
nobolond Creative Commons License 2011.07.07 0 0 4542

Nagyon kösz az ötletet ! Kifejtenéd esetleg röviden szövegben is ? - mert öreg szemeim a képeken semmit sem vettek észre... :(((

(Jó az álcázás... ! :))))))

 

A drótvéget a sínfej alá v. a talpfához erősíted ? (Utóbbinak a szélein v. a közepén ?)

Előzmény: kisfaludy1 (4540)
sxapuka Creative Commons License 2011.07.07 0 0 4541

Üdv!

Ismét kölcsön kaptam a fényképezőt.

kisfaludy1 Creative Commons License 2011.07.07 0 0 4540

Na itt pl. bent vannak a dróthurkok (még nem volt kedvem kivagdosni), nem zavaró.

A terepasztal végződéseknél meg ott is hagyom.

 

Előzmény: kisfaludy1 (4539)
kisfaludy1 Creative Commons License 2011.07.07 0 0 4539

Vékony dróthurkokkal nagyon szépen oda tudod huzatni a sint a parafához.

(A kétoldalas ragasztó is felázhat.)

Ágyazatolás után akár benn is maradhat (főleg a végeknél), nem zavaró, de ki is szedheted  már nem jön fel.

Én a helyedben az ágyazat oldalának kikencézését is elfelejteném (sziloplast vagy nem is tudom mi az), minnél többféle szir-szart kensz rá annál nagyobb eséllyel elválik.

A parafát sniccerrel rézsüre meg kell vágni (sacc/kb) és kész, nincs értelme vele sokat tökölni.

 

:-)

Előzmény: nobolond (4532)
nobolond Creative Commons License 2011.07.07 0 0 4538

(Egy fotó lemaradt -: a két rész síncsatlakozása papucsokkal :

 

Előzmény: nobolond (4537)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!