Sztem nehezebb az egyben vezerlest (kerulest stb.) megoldani, mint kulon a napkoll. vezerlessel, ventivel. A meleget meg legrosszabb esetben 9x %-ban elosztja a rekupator, marmint ha azert szeretted volna utana, hogy a szell.rendszer mindenhova elvigye. Es igy raadasul nem kell a rekupator kornyeken levo valamilyen napsutessel beerned, hanem teheted a legnaposabb oldalra. Szigoruan szvsz, csak en is mar gondolkodtam elore ilyen terven, es nekem ez jott ki belole. A par % veszteseg elenyeszonek tunik ahhoz kepest, hogy mennyi plusz kompromisszum lenne az egybeepitessel. Aztan lehet, hogy nincs igazam.
Ne keverjunk mindent egybe! A cso a csoben rekuperatornal irtam, hogy a cso meleg vegenel kell kialakitani a kondenznek egy kis cseszet es abbol elvezetni a vizet. Itt a rekuperator egesz hosszan van lejtes letrehozva ,meterenkent 2cm boven eleg . Ez 21 meteren 42 cm emelkedes. Padlason nem problemas, mert elfer. Onnan levezetni sem gond szerintem, mert lefele folyik, csak arra kell figyelni, hogy jol legyen szigetelve, a fagyas vegett. A csepptalcat az XPS hazu ellenaramu hocserelonel irtam. Mivel ott ha ugy van kikepezve a haz mint a gyari kivitelben, akkor a legkamraban aramlo levegobol kicsapodo para a lemezekrol lefolyik es a talca hianya eseteben az XPS-re csopogne es onnan kellene elvezetni. Ezert irtam, hogy csepptalca behelyezesevel megoldjuk a viz osszegyujteset es onnan valo elvezeteset. A csepptalcabol ha egyenesen lehet megoldani a viz elvezeteset, akkor a szennyvizcsohoz csatlakozas elott kialakitasz 3 vagy 4 db 90° idom segitsegevel egy szifont-buzzarat. Ha ott a problema, hogy a kondenz elvezetese csak ugy megoldhato, hogy magasabban fekvo szennyvizcsohoz kell csatlakoztatni, akkor is van megoldas, csak kicsit draga. A klimaszerelok hasznalnak mini szivattyukat erre a celra. Az egesz egy kb. 20cm x 7cm x 5cm-es muanyag doboz. Ebben van egy gyujtokamra, egy szint erzekelo es egy pici pumpa. Ide nem kell buzzar, mert a szivattyu kinyomo oldalarol nem jon at a szag. Remelem mindenre valaszoltam.
Ez így OK. Viszont nem minden esetben lehet méteres szintkülönbséggel elvezetni a kondenzvizet. Valamint említettél egy csepptálcát is. Ebben az esetben hogyan? Persze lehet, hogy egy szifon szerűség elég (a csepptálca elé).
A kondenz gyujtot ugy alakitottam ki, hogy a cso vegenel furtam egy lyukat, kicsit oldaliranyba es a viz erkezesi iranyaba kimelyitettem, igy a viz biztosan belecsurog. Az aljaba rogzitettem egy csovet es az le van vezetve a szigeteles alatt a volt kemenyen keresztul a pincebe.( lentebb mar leirtam) Ott a cso vege bele van dugva egy muanyag kaniszterbe, amiben hagyok mindig annyi vizet, hogy a cso beleerjen. Igy a fals levego nem johet letre. A venti nem tud akkora szivoerot, hogy a padlasra felszivja a vizet.
Az enyem 16000Szkk-ba kerult annak idejen(2007-ben). Forintban a mai kurzuson 144000. A legkisebb is dragabb, igaz, van benne ket filter. De a csovezest ide is ki kell epitened, ami + koltseg . Ami lehet opcio a gyariakban, az a by-pas, vezerles, egyenaramu ventimotor, frekivaltos vezerles ,huto- futo kalorifer, stb. A megepites komplett 2 napot vett igenybe es egyedul csinaltam.
A kondenzvíz elvezetés konkrét megvalósításáról írnál bővebben? Egyszerűen a belső csőbe bekötsz egy vékonyabb csövecskét és kivezeted a "szabadba"? Nem okoz problémát a fals levegő?
Lehet azt tudni kb, hogy az általad összeállított 21 m cső a csőben rekuperátor ventilátorokkal együtt mennyibe kerül saját kezűleg építve? Neked is 2 db ventilátor van ugye?
Szeretném összehasonlítani pl. ezzel a gyári rekuperátor árakkal.
Egy gyári készülékben "csak" hőcserélő, 2 db venti, szűrő esetleg fűtés van? Vagy van még valami főbb rész?
Ezek szerint jol gondoltam. En is ugyanezt irtam a szerelesre, hogy fuggolegesen kell es a csatlakozasokat is jol irtam. Akkor igazam lesz abban is, amit a gyartokrol irtam. De ,vannak kivetelek is.
Igen időzítőkre emlékszem, de nálam fűtésfüggő lesz vagy a fürdő/konyha kapcsolja majd... :)
A hőcserélőt illetően: a rövidebbiknek mekkora lehet kb. a felülete, ill. befoglaló méretei? Valamint a lemezek között mekkora kb. a távolság (légrés) ? Ha jó lenne, méretre gyorsan ki kellene próbálni (nálam meg is lehet tenni gyorsban: valami gyors kis házat ruccantani neki 60-as ki és belépővel, és lehet rádugni a turbókivezetésre, és vizet átforgatni rajta... )....
Ha az elillanó 3-4 kw-ból csak a harmadát/felét elkapná, már nagyon boldog lennék... (20kw-os kazán kb. 80-85% mért hatásfokkal) ... ez bőven felmelegítené a rekupec levegőjét, már már szinte légfűtés lenne... :) És mehetne akár 300 m3/h-val is, ha bírja a rekupec (miért is ne ?!) ... elvinné a házat teljesen....
Amúgy nem tudom emléxel-e, de van még 1 marék ilyen időzítőm. Evvel ugye a rekupecnek adhatunk "munkaidőt". A jobb oldali kütyü 0,3-30 sec munkaidő, 0,5-45 min állásidőt ad.
Jaja, én is így számoltam, hogy kb 60 - 70 liter lesz a beltérfogata így, mivel ugye a távtartók, ez-az levesz belőle...
Én mindenképpen túl akarom méretezni 2 dolog miatt:
1, véleményem szerint így erősen javul a hatékonysága.... reméljük fagyni sem fog...
2, jelenleg egy nagy galériás nappaliba (a ház légterének kb. fele!!!) nyomja majd a levegőt, amihez a használtat a konyhából (kb. 150-200m3/h venti) és/vagy a fürdőből(kb. 100-150m3/h) szív el.... de ha elég lesz a teljesítmény bőven akkor még bővíteném, hogy a felső két szobába is dolgozzon...
Paya:
azért érdekelne ez a füstgáz hőcserélő, mert arra gondoltam, hogy ha beteszem a turbós kazán után, akkor féligmeddig kondenzációs lesz belőle... az ott kapott kb. 30-40C-os vízzel pedig mikor megy a kazán, rá tudok egy kis kaloriferrel fűteni a rekuperátor által előmelegített friss levegőre... ez csak jobb nekem, mint most, mert most ez a 100C körüli, pára/gőz dús füstgáz kimegy az udvarra... a kazán ventiben van még tartalék, mert rövid a füstcsövem... a kis DC keringtetőmmel meg a plussz fogyasztás sem lenne több 10W-12W-nál... (ezt a kaloriferes dolgot gyári gépben láttam) ... sőt ha nagyon akarunk hatékonyságot növelni, akkor fagyállót ebbe a körbe, és a kaloriferben már lehűlt huszonegynéhány fokos folyadék mehet még egy kört hogy előfűtse a kintről jövő esetlegesen minuszos levegőt ... így nő a kazánvégi hőcserélő hatékonysága is.... persze ezt majd meglátjuk, stimmel-e, csak hangosan gondolkodom... :)
"megtudnank, hogy igazunk-e van, hogy a tulmeretezett rekuperator nem jegesedik. De jo lenne!"
Emlekeimben szerepel, hogy a passzivhazas forumban voltak talan ketten is, akik Bartosz markaju hocserelo berendezest vettek . Krzysztof es meg valaki mas .
Felhívom őket (Bartoszt) hétfőn, de angolul beszélő emberke nehéz lesz náluk találni, azt hiszem.
De a beépítés/betervezés viszonylag egyszerű. A nyomásesesi adatok meg vannak adva a magyar doksiban. Ennek alapján a tervező ki tudja választani megefelelú ventillátor a rendszerhez, ami a rendszerben keletkező nyomásesést tudja előállítani.
Még egy dologra kell figyelni a tervezésnél: a hőcserelőt nem szabad pontos vizszintes helyzetben beszerelni, kell egy esés (min 5%) vagy lehet függőleges. A meleg oldal (tehát a lakás befuvás és lakás elszivás) lenti végére kell rácsatlakozni, miközben a hideg oldal (kinti levegő be és levegő kifuvás kintre) felső oldalra kell ratenni. Ha nem, akkor télen befogy (mivel a hőcserelőben lecsopadik a viz, ami természetesen lefele folyik - ha lenti oldal hideg, akkor befogy).
Megredendeléskor meg kell tehát adni, melyik oldal a "meleg" oldal ha hőcserelő tipusa nem szimmetrikus (pl. BB-BC) - oda teszik a kondenzviz kivezetést.
Azon kivül opcióként lehet megrendelni revizós nyilások (+ 100 PLN, kb. 6000 HUF), hogy könnyen lehessen kinyitni a hőcserelő tisztitáshoz (lengyel jogszabályok előírják, hogy a hőcserelőket 6 havonta fertőtlenitő szerrel át kell öblíteni).
Amennyiben mind a 86 tablat felhasznalod es 3mm-es hezagokat fogsz hagyni, akkor eleve a rekuperatorban levo levego terfogata 74 liter korul van. Ha a levego csak minden masodpercben cserelodik ki, akkor is mar 266m3/oras legcseret kapsz. Mire is kell ez neked? " Csak " egy szoba, vagy az egesz haz legcserejere?:-) Ha megepited, akkor par meressel, megtudnank, hogy igazunk-e van, hogy a tulmeretezett rekuperator nem jegesedik. De jo lenne!
Igazad van, siman megepitheted akar XPS-bol is, mert a kondenz nem az XPS-re csopog, mivel a rekuperatornal illik egy csepptalcat tenni es azon van kialakitva az elfolyonak a nyilas, amire a kondenz elvezeto csovet illeszted. sokkal kenyelmesebb a fem talcat rendben tartani, mint az XPS feluletet. Amennyiben a ventiket nem teszed a rekuperator dobozaba, akkor eleve az elvezetocso a legcsatorna csovere van illesztve, az ott kialakitott kondenzgyujtore.
En a padlofuteshez hasznalatos csovet valasztottam. A padlason van az egesz rendszer, igy a kondenz elvezetocso ahol kilep a szigetelesbol, onnan kezdve ugyszinten szigetelve van es a padlason levo 40cm-es szigeteles alatt van elvezetve a regi kemenyen keresztul a pincebe(termeszetesen lejtessel a pince fele). Ott van egy 10 literes muanyag kaniszter, abba folyik. A kondenznek semmi szaga sincsen, ami problemat okozna. gyonyoru tiszta atlatszo viz. Hetente ellenorzom es kiontom . Most, hogy mar nem gazzal fozunk, mar nincs annyi benne, mert az induktivon csak annyira melegszik az etel ,amennyi a fozeshez kell es az edenyekbol mar nem jon ki a para. Csak ugy a szabadba kitenni egy csovet es azon levezetni, megha szigetelt ,sem hinnem, hogy nagyobb hidegben nem okozna problemat. Ha muanyag csovel vezeted le, akkor a csatornaba valo csatlakoztatas elott 3 db 90°-os idombol kialakitasz egy szifont es a buz nem fog terjedni.
regebben irtam, hogy a megepitest kovetoen mertem . Az akkori homerseklet es paratartalom mellett 83 % volt. De a rekuperator hatasfoka minden pillanatban mas, mert a legaramon es a feluleten kivul minden valtozo erteku.
Szerintem ha van lehetőség mindenképpen épületen belül, fagymentesen érdemes bekötni... a vastag cső is bafagyna ha van folyamatos utáncsorgás, max. lassabban ... lásd vastagodó jégcsap effektus az ereszcsatornákon :)
Én ezért is hagytam egy csatornahálózatba kötött 30-as csövet a gépészeti helységben, mert oda egy egyszerű bűzzűrón át mehet minden (kondenz, túlfolyó, tágulási túlcsorgója stb...) . El nem fagy, talán így a legkevesebb a baj vele... Persze ha erre nincs lehetőség, akkor gáz van... de én még akkor is ha van hely inkább valami kis hordóba stb. engedném, amit időszakosan leürítenék, ha kell, úgy nem fagy be a vékonyabb cső sem...
Ez a kíni hőcserőlő tényleg nagyon jó áron van. Lehet hogy éredemes lenne összeállni hogy a minimum 10 db-os rendelési mennyiség összejöjjön. Vajon mennyi lehet a szállítási ár. A 125 USD (23eHUF) csak a Ningbo-i kikötöben a hajóra rakásig érvényes.
Az tuti nem jo, hogy kilog az udvarra. Nalunk megcsinalta az okos vizszerelo: pinceben, a csatorna alatt van a HMV tartaly, es hat van tulnyomasra nyito csap benne, a melegites -> terfogatnovekedes miatt (nem tettek bele hmv-s tag.tartalyt, marmitn akkor). A ratett gumicso veget meg kilogattak az ablakon. Aztan telen egyszer csak ledobta magarol az egeszet es a pincet aztatta: a kulso vege szepen lassan befaagyott, dugo lett rajta... es a csonkra rahuzasnal engedett. Nyilvan keresztmetszetfuggo azert a dolog. [Volt egy idoben alatta vodor, azt is csak telen csak heti 1-2 alkalommal kellett kionteni. Para lehet hogy ennyi se keletkezne. Buzzaro meg nem kell, ha egy buzzaros szerelvenybe kotod be, pl. egy amugy is hasznalt csapba.]