Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Ez azért sértő volna ha komolyan vennék egyesek. Erre szoktam azt mondani : Én nem csináltam lányt, de azért tudom, hogy milyen a szép. A szabványokat azért írták le és fogadjuk el, hogy ne kelljen mindent újra kitalálni, újra kikisérletezni. Egy nem lányos apa outsider, aki majd e-mailben érdeklődöm a közismert szép lányokkal rendelkezőktől.Rizmajer.
Mindenesetre a terepasztal nélküli outsiderek fórumos okoskodása (:-) helyett inkább megkeresnék közismert terepasztalokkal rendelkezőket, és megkérdezném őket e-mailben.
HA már Gerhard Trost, akkor idézet a Modellvasút című, magyarul 1972-ben a Műszaki Könyvkiadónál megjelent könyvének 127. oldaláról:
"Az egymás felett fekvő vonalak között természetesen bizonyos szabad magasságnak meg kell lennie. Ez a minimális űrszelvénymagasság gőz- és diesel-üzemű vonalakon a NEM102 szerint:
H0 véveleges nagyságnál 60mm
TT néveleges nagyságnál 45mm
N néveleges nagyságnál 34mm"
NA most Te nem szeretnél villamos vontatást, így, ha az építőanyagok vastagságát is figyelembe vesszük, akkor szvsz. max 70mm elegendőnek kell, hogy legyen.
A 40ezrelék az a feszített, végső eset. Trostnak ebben igaza van, ezen egy kisebb mozdony felmegy, de max 1-2 kocsival, üzembiztosan.
Te meg 5-6 kocsit szeretnél ezen az emelkedőn felvitetni. Egy Gützold Szergej, vagy Brawa Ludmilla fel is foga őket vinni. Egy BR106 már nem biztos.
Döntés a Tiéd.
A mihez tartás végett: Keszthelyen a Semmering asztalon 25ezrelék az emelkedés, ahogy az igazi Semmering vasúton is. Trix 1012-es, meg Taurus-ok járnak rajta. Még egy adat, az igazin is a mai napig 70km/h a max sebesség. A Taurus meg egy szerény, 8MW-os mozdonyka M1:1-ben...
"Végül is az állomás-hosszúság, vagy a vagon-osztály elosztás sem tükrözi általában a nagyvasúti szokásokat" - ahogy mondod, és nyilván te is az ésszerű kompromisszum határán belül akarsz maradni: "játszható" és használható és esztétikus legyen egyben.
Magam 35 ezrelékes lejtést tervezek (ha valami meg nem akadályoz benne, most hónap végén esek neki az alapoknak), viszonylag nagyobb ívekkel (H0; sík terepen a legkisebb sugár 450 mm, emelkedésben minimum 600 mm, de nagyrészt egyenes szakaszon kapaszkodnak majd felfelé).
Ismétlem: láttam működő terepasztalt 50-55 ezrelékes "szakadékokkal" - igaz, jórészt elrejtve építették a szintváltásokat, mert nem műszaki, hanem esztétikai kérdés volt a nagy lejtésszög.
Nálam 8.5 cm a H0-ás pálya (a légrés vastagsága). Igazából minden elmegy alatta, de az alagutak bejáratait általában faragni kell, felsővezetékem pedig (még) nincs...
Nademostakkorkéremszépen. Még mindig nem látok tisztán: hogy akkor Trost mester tévedett hatalmasat és 40 ezreléket senki se merészeljen építeni, vagy hogy vannak a dolgok? Még egyszer mondom, játékpályát nem akarok építeni, akkor legfeljebb a "hegyi" vonal nem 11, hanem 8 cm magasságban fog futni (35 ezrelékkel 51 helyett). Ha viszont ez még belefér a terepasztal-kompromisszumokba, akkor nyilván kihasználnám a lehetőséget.
Végül is az állomás-hosszúság, vagy a vagon-osztály elosztás sem tükrözi általában a nagyvasúti szokásokat, de irreális dolgokat sem szeretnék csinálni.
Úgyhogy felkérném a Terepasztal Készítő Nagytanács tagjait, hogy szavazzanak! :)
Egy kis segítségre lenne szükségem! Hol találok valami építési leírást Faller car system-hez magyarul. Pontossan érdekelne milyen mélyre kell tenni a vezető vasszálat, megállítómágnes
Ezt értem én. Csak arra voltam kiváncsi, hogy a kézel kapcsolgatás mellet van e valamilyen más módszer ( a digitálist leszámítva ). Illetve hogy lehetne szépen elhelyezni.
Összedobtam egy nagyon egyszerü kis rajzot. ( A hely 136 x 25 cm ) ( a kék vonalak a sínek a fekete téglalap pedig egy állomás ) :)
Nem igazán értem a kérdést. A sín mellé az űrszelvényen kívülre kell rakni. A fényeket pedig vagy egyszerű kis kapcsolóval kapcsolgathatod. Az elektronika bonyolult lesz, mert az szerintem vonatbefolyásolással fog működni.
Üdv tanácsot szeretnék kérni egy polcomra készítek egy falatnyi vasút modelt és szeretném minél élethűbre készíteni. Ehhez pedig ( sok más mellet :) ) jelzőlámpák szükségesek.
én ezzekre a lámpákra gondoltam : http://gyujtemeny.vatera.hu/makett_modell_nem_jatek/vasutmodell/h0_meretu_mav_os_jelzo_keszen_szerelt_valtozat_1466032155.html
Nos és ezzeknek a bekötéséhez és elhelyezéséhez kérnék tanácsot. Illetve milyen kapcsolót kellene beszereznem ahhoz, hogy szépen működjenek.
Én kösz, hogy feltetted. Ugye,ugye, hogy kell az a "pici" egyenes az ellenívek közé, pláne kitérők közé. A régiek mindig mondták, de most a "tudományosok" is megerősítik. Csak hát, hogy minél több vágányú legyen az állomás, szeretjük kihagyni. Van már olyan terepasztal, ahol területileg több a zúzottkő (vagyis a vágány), mint a fű+ az út. Rizmajer.
Igen teljes egészében, az elkészítésben H0Totya topiktársnak elévülhetetlen érdemei vannak... a világítást sárga fényű SMD LED-el oldottam meg, az oszlop kétféle keresztmetszetű rézcső és injekciós tű felhasználásával készült, a lámpabúrákat öntvös öntötte ki, Lacus topiktársunk tervezte meg.
A mateknak ugye vannak különböző fejezetei : algebra, számelmélet, valószínűségszámítás, geometria stb. stb.
Egy oldat összetételének, egy művelet anyagszükségletének kiszámításához nem kell túl nagy (matematikai) tehetség - szerencsére nem kellenek integrál - diff. egyenletek. (Na, ez utóbbiakkal volt bajom... :)))))
( Hanem inkább eldugulok, mert a "zümmögő kórus" mindjárt zúgássá válik, hogy :
"Ez a terapasztal építéséről szól - FEJEZZÉTEK BE !" )