Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
A Csíkos Mester által javasolt elegáns megoldás önmagában OK - legfeljebb a vágány melletti "közvetlen" tartóoszlopok vonalától kijjebb lesz egy "külső" feszítősúlyos oszlop. De tartok tőle, hogy a váltó és az íves mellekvágány miatt a másik oldalra is fog kelleni egy ilyen - a "rendes" fő tartóoszlopok mellett - úgyhogy valóságos "oszloperdő" sejlik / körvonalazódik ill. "nyomvonalazódik" ... :)))
(Legfeljebb szidhatom a tervezőt... :))))))
(Igaz, hogy azért a valóságban is van nehezen áttekinthető felsővezeték-hálózat :)))))))))
(Azt hiszem) értem mit mondasz - az ötlet nem rossz - de ekkor még ott van - ahogy Te is írtad - a mellékvonali csonkavágány, aminek az íve sokkal meredekebb, azt még nehezebb lesz egyenesszakaszokkal közelíteni, ezért ott is sűrűn lesznek oszlopk ( azt hiszem...)
Pedig nem adom fel - JUSZT (Laci) is megcsinálom !!! :)))))
Kb. a zöld szakaszon jó az irány, de az "inflexiós ponttól" ( a zöld szakasz jobboldali végpontjától már annyira a szélére kerl, hogy csaknem a lefutószarvat érinti...
Az A és C oszlop a fő, azok maradnak. A B-t viszont nem oda tenném, hanem megnézném, hogy kb hova jönne kis, ha egyenesen menne a váltó felett a drót, és ennek folytatásában lenne, mint feszítő oszlop. Valahol láttam ilyet, de a napi ingázás vonattal lassan az unalomba öli a vasúti megfigyeléseimet.
Az a vágány lenne a fő "nyomvonala" a felsővezetéknek, amin a barna német(?) villanygép áll, és sima vonali oszlopokat tennék fel. A másik, ahol a V43 álldogál lenne a kitérő vágány.
A fővágányt simák követnék az oszlopokkal és a vezetékkel, a kitérővágányt meg simán bekötném a váltó felett, és csinálnék egy "X"-et, aminek a mellékvágány felőli végét folytatnáém egy kinntebb tett segédoszloppal, és azon "feszíteném ki".
Persze, de azt kérdeztem, kell az iránytörés? Ha jól látom, szűk helyen jön egy bal-jobb irányváltás; mozog annyit a paletta, hogy vezetni kell a felsővezetéket az S-ben?
HA ÉN ÉPÍTENÉM: A nyugati falon levő ajtót megfordítanám, hogy kifelé nyíljon a konyha felé. Hányad magaddal kívánsz majd játszani? . Az északi vagy a déli falra építeném az állomást, a keleti és nyugati falnál lenne a nyílt vonal. Elég lenne nekem egy állomás is,a másik oldalra megállót vagy megálló-rakodót építenék. Az ablak és a megfordított ajtó elött felnyitható hidat építenék. Végig 1m magasságban vinném a kétvágányú vasutat, az ívek a sarkokon 600-1000mm sugarúak lennének. (Ha én építeném)
Kedves Topictársak ! - (különös tekintettel a felsőveztékezés gyötrelmeivel is megbirkozókra.... :)))))
MEGAKADTAM.... :((((
Mivel a kezdet kezdetén - könnyelműen - egy Y-váltót terveztem a diorámába, hát most aztán fő a fejem a felsővezetékezéskor.
itt van ez a fránya "inflexiós pont" - piros vonal - ( a leendő tereptárgyak és a kitérő két ágának kellő távolsága miatt kellett így vezetni a nyomvonalat )
A "föléje hajló" madzag vezetésére több megoldás kínálkozik - de egyik sem az igazi... :((((
1. a munkavezeték iránytörése
(nyilvánvaló, hogy ezt csak tartókarnál lehet megcsinálni
ahhoz viszont ez - az A-B oszlop- és vezetéktávolság nevetségesen rövid :(
2. Ha keresztezem a vezetékeket (kép radio100jozsi-tól)
a helyzet még rosszabb, mert a modelldrót gyárilag forrasztott függesztékeit el kell vágni, hogy átférjenek a munkavezetékek keresztezéskor :
emellett túl sűrűek lesznek az oszlopok...
(Természetesen most még csak próbálok - még nem vágtam el, nem hajlítottam el a modellvezetékeket.)
Harmadszorra fogok nekifutni a terepasztalom tervezesenek. Egy 3x3 meteres szobaban lesz elhelyezve.
Az eszaki es deli fal teljes hosszaban magassagi korlatozas nelkul hasznalhato.
A keleti falon az eszaki faltol 60 centi tavolsagra van egy 90 cm szeles ablakfulke. Az ablak elott az asztal 60 centi szeles es 100 cm magas lehet, maskeppen nem tudom nyitni-zarni az ablakot.
A nyugati falon pont az ablakkal szemben a faltol 60 cm-re kezdodik a szoba ajtaja. Az ajto 1 meter szeles osszesen.
Igy adodik, hogy az U alaku asztal delen teljes hosszon 1,4 meter szeles lehet, eszakon szinten teljes hosszban 0.6 meter szeles. Keleten, az ablak elotti resz (ami kb 1 meter) 0.6 meter szeles. Magassagi korlatozas az ablak elott van csak.
Celszerunek tartanam a nyugati oldalon a ket oldalt eltavolithato osszekoto elemmel osszekotni. Igy az ajto bezarasa utan O alaku lehetne a palya. Az kiveheto elem az ajto nyithatosagat biztositana.
Hogy miert nem veszem le az ajtoszarnyat? Mert ez egy cseledszoba, ami a konyhabol nyilik. Para-goz, felszallo es lebego zsirszemcsk a levegoben. Tonkretennek az asztalt, a jarmuveket.
Kerdesem:
1. csinalt-e mar valaki kiveheto osszekotot? Ha igen, mik a tapasztalatai.
2. Hogy oldotta meg a sinek siklasmentes talalkozasat?
Európa egyik legdurvább, normál nyomközű hegyi pályája nagyjából folyamatos 35 ezrelékes emelkedőben van (Brennerbahn, Ausztria).
Ennek ellenére rövid szakaszokon még Magyarországon is előfordulnak ennél durvább emelkedők is. Fontos viszont, hogy a modellvonat jóval kevésbé tud lendületet megtartani, mint a nagyvasúti.
Tehát, ha a modellhűségre mégy, elvileg a 35-40 ezrelék a maximum, de ugye ezt senki nem fogja szögmérővel méregetni. A helyzet az, hogy modellben a 20 ezrelék is igen meredeknek látszik, különösen, ha nem szép, nagy, elnyújtott dombok között történik, hanem valami támfalas-töltéses megoldásban.
Modellezési gyakorlati szempontból pedig a kísérletezést javaslom: fogj egy lécet, tegyél rá sínt, és nézd meg, hogy az általad kívánt szerelvény az általad kívánt sebességgel milyen emelkedőn megy föl kényelmesen, erőlködés nélkül!
Ha valakit érdekel eladó H0-s felsővezeték (oszlop, vezeték), egy adagot betettem a Börze topicba. Az ott hirdetett készleten kívül van még vagy 50db használt oszlop 200Ft/db áron.
Érdeklődni a Börze hirdetésben megadott elérhetőségeken lehet!
Saját tapasztalatom az, hogy bármelyik fű szórható el.statikus fűszóróval, szépen felállnak. Amelyikre nincs ráírva, azok is. Én eddig ilyeneket próbáltam, használtam: Noch, Heki, Jordan márka, sokféle színben, szálhosszban. Én egy kegyetlen léggyilkolót alakítottam át, szóval nem gyári cucc, de működik tökéletesen, minden fűvel. Sőt: egyes Noch fűben apró szivcsdarabok is vannak. Azok is szépen ugrálnak szórásnál a feltöltöttségtől.
Viszont ha nincs elektromos szórója akkor célszerűbb a hagyományos füvet beszerezni - szerintem. Én egyszer próbáltam sztatikus füvet szórni simán, elektromos szóró nélkül (aztán megdörzsökt vonalzóval függőlegesbe csalogatni őket), hát valami siralmas lett. Feküdt mint kaszálás után :-)) Vagy csak én vagyok béna :-)
Megcsinálod az alapot (dombokat, hegyeket) hungarocelből, papírmasséból, purhabból vagy bármiből ami a kezedbe akad. Ezt eldolgozod vízzel higitott faragasztós gipsszel (vagy csemperagasztó, stb), hogy meglegyenek az átmenetek és egységes legyen a táj.
Mikor megszáradt lekened higitott faragasztóval és homokot szórsz rá (lehet szitált föld, apró kavicsok stb) erre mehet a fű.
Érdemes elektrosztatikus szórható füvet használni, részletgazdagabb lesz mint a szőnyeg.
Megkened a megszáradt homokot vízzel higitott faragasztóval (1:1 arányba is mehet, én sokat nem szoktam vele szarozni) utána rászórod a műfüvet. Ha van elektroszatikus fűszóród azzal szebben fog állni.
(egy elektromos légycsapó és egy fém szűrőből ólcsón megoldható, kb 1500 Ft)
Egy fémlapra vizes faragasztó pöttyöket raksz, majd a fűszóró egyik pólusát a fémlapra kötve rászórod a füvet. Ha megszáradt a körmöddel letudod húzni és felragasztani a helyére.
Utólag is rakhatsz bele fűcsomót. Ragasztópötty, utánna újjal sodorsz egy kis füvet és belenyomod, majd egy kicsit szétigazítod.
Hát az attól függ, hogy kész fűszőnyeget akarsz leragasztani, vagy "sima" füvet szeretnél szórni, vagy elektromos fűszóróval szeretnél füvesíteni. Ha visszaolvasgatsz ebben a topikban vagy rákeresel a keresővel, mindegyik fajtára fogsz példát találni.